Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsiin muuttaminen

Vierailija
28.06.2014 |

Olen noin 30- vuotias suurperheen äiti, joka mietiskelee muuttamisesta Ruotsiin. Olen suomenruotsalainen, joten kielen kanssa tuskin tulee ongelmaa. Olen työskennellyt suomessa yliopistolla lähinnä opettajan ja tutkijan töissä. Tahtoisin, että lapseni kasvaisivat Ruotsissa. Jotenkin Ruotsi tuntuu pehmeämmältä yhteiskunnalta.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erot koulujen välillä ovat isoja. Me olemme olleet tyytyväisiä lapsen kouluun, ryhmäkoko on n. 17 ja esim. kaikilla oppilailla on henkilökohtaiset iPadit (koulussa käytössä), ovat ekoilla luokilla opiskelleet esim. perusteet aurinkokunnasta jne. Mutta huonot koulut ovatkin sitten tosi huonoja, erot siis taitavat olla suurempia kuin Suomessa.

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:31"]

Minä en kyllä ikinä alistaisi lapsiani ruotsalaisen koulusysteemin armoille. Opettajista on pulaa ja opttajan koulutukseen pääsee kuka vaan kun soveliaita hakijoita ei ole riittäväsi. Luokat ovat isoja säästötoimet rajuja. Kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu maahanmuuttajat keskittyvät tiettyihin lähiöihin ja niin myös osa luokista ovat hyvin maahanmuuttajapainoisia.

Vaatimuksia ei oikeastaan ole ja koulu on ainoastaan päivähoitopaikka lapsille siksi aikaa kun aikuiset ovat töissä. Peruskoulusta voi valmistua ilman, että osaa kirjoittaa, kun kaiken pitää olla niiiiiiiiin yksilöllistä. Lukiosta voi valmistua ilman, että saa kaikista aineista hyväksyttyä...

[/quote]

Vierailija
42/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:58"]

Ja jos suunnittelet muuttoa parin vuoden sisään, niin mene jo asuntojonoon asap. 

[/quote]

Ei onnistu ilman ruotsalaista sotua (ainakaan kaupungin asuntojonoon).

[/quote]

asuttiin miehen työn takia 8kk Tukholmassa ja saatiin ruotsalaiset sotut 3kk jälkeen, ihan vielä pyytämättä ja tilaamatta.. että tosi vaikeaa oli:)

[/quote]

Kuka on väittänyt, että se olisi vaikeaa? On vain kerrottu, että asuntojonoon ei pääse ilman ruotsalaista sotua. Harjoitelepa vielä luetunymmärtämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa lapset ruotsinsuomalaiseen kouluun, jos vain mahdollista. 

Vierailija
44/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:36"]

Maahamuuttajat asuvat omissa lähiöissään  ja syntyperäiset muualla. 

[/quote]

Höpöhöpö. 

T. ydinkeskustassa asuva suomalainen

[/quote]

Jep, täällä kans yksi Södermalmin ghettossa asuva suomalainen :)

[/quote]

Oho! Sano vielä, että olet Mariatorgetin lähettyvillä niin samoilla (ghetto)huudeilla hengataan :D

[/quote]

Skanstull :)

Vierailija
45/62 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietiskelee muuttamisesta". Po. muuttamista. Ja Suomen kirjoitat pienellä alkukirjaimella. Ja olet opettaja????

Vierailija
46/62 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Ruotsissa on vähän sellaista amerikkalaista pinnallisuutta, siinä voi olla sekä hyvät että huonot puolet, mutta joskus on vaikea ymmärtää, kuinka tosissaan ihmiset ovat. 

Vierailija
47/62 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Börje kirjoitti:

"Mietiskelee muuttamisesta". Po. muuttamista. Ja Suomen kirjoitat pienellä alkukirjaimella. Ja olet opettaja????

Voi Pörje sun kanssa. Ap:n äidinkieli on ruotsi. Ehkä hän on opettanut ruotsiksi?

Vierailija
48/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi. niin minunkin mielestä., Ruotsalaiset ovat monessa suhteessa  " parempia", kuin suomalaiset. en jaksa enää tätä kiltin, alistuvan tytön elämää. mulla ei ammattia, enkä muuta koulutusta, kuin yo tutkinto ja tää ärsyttää mua ihan suunnattomasti. sitten oon vihainen koulukiusaamisesta., Meidän, siis puolison ja mun yks rakas pastoripariskunta asuu Ruotsissa ja tykkään heistä miljoona kertaa enemmän, kuin suomalaisisita. He ovat olleet meille tosi ystävällisiä, ollaan oltu monta kertaa Ruotsin seminaareissa ja se pastori on ihana, samaten hänen vaimonsa. Ruotsi on ollut aina mun suosikkaine. tiedätkö sä, miten asiat järjestyisivät lahden toisella puolella?

Vierailija
49/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla enimmäkseen  myönteisiä kokemuksia ruotsalaisista, lukuunottamtta edesmennyttä isäpuoltani. Ruotsalaiset ovat tosi ystävällisiä ja elämän iloisia.

Vierailija
50/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terveisiä saksasta, törmäsin ruottalaiseen ja hänpä totesi kun kuuli mun tulevan Suomesta, että te suomalaiset ette ole skandinaaveja, kuulu samaan joukkoon :( se siitä naapuruudesta. Ja opetetlin ruotsia koulussa 9 vuotta :(

Ehkäpä ruottalainen sitten puhui enemmän maantiedosta kuin ihmisistä, mutta teki selväksi että Suomi erottuu muista pohjoismaista.

Eihän me ollakaan skandinaaveja, sillä ap. Skandimaat ovat vain Tanska, Ruotsi ja Norja. Mutta me, Suomi ja Islanti olemme edellisten ohella osa Pohjoismaita ;)

Vierailija
51/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:12"]

Harkitse ensin Vaasaa. Kaupungin viihtyisyys on aivan eri luokkaa kui. Esim helsingissä.

Mikä tekee Vaasasta niin viihtyisän? Millaisia vaasalaiset ovat?

Olivat ainakin kasarilla melkoisen juppimaisen, kössiä pelaavia pintaliitolaisia, ainakin osa. Mutta oli siellä paljon duunaritaustaista, ns. tavallista porukkaakin. Nykyisin en tiedä miten Vaasan yliopisto tai suuret maahanmuuttajamäärät muuttaneet kaupungin demografiaa?

Vierailija
52/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ns. monipiippuinen juttu. Olen itse asunut viitisen vuotta Ruotsissa lähinnä ysärillä ja kieltämättä ainakin vielä tuolloin suomalaisena sai todistella hyvyyttään aika paljon. Toisaalta kuitenkin oli sieltä helpompi löytää kavereita kuin Suomesta.

Jos ruotsalainen mentaliteetti houkuttaa, niin sinne vain. Jos sen sijaan olet poliittisesti epäkorrektimpi mielipiteiltäsi, niin silloin Suomi voi olla kotoisampi paikka. Kyllä mä silti kaipaan Ruotsia. Ruoka oli hieman parempaa, kauppoja enemmän, ihmiset pitivät paremmin huolta itsestään, arkkitehtuuri oli hieman enemmän silmää miellyttävää ja tv:n ohjelmatarjonta laajempi.

Helppo sinne on muuttaa: pakkaa vain kimpsut kainaloon ja muuttaa. Tosin ensin kannattaa Suomesta käsin hommata asunto tai mennä asuntojonoon. Perillä henkilötunnuksen saa nopeasti ja tekee muuttoilmoituksen kätevästi. Sitten vain töitä tai opiskelupaikkaa hakemaan. :)

No kaupassa ei ainakaan ole paremmin ruokaa. Eihän siellä edes ole kunnon ruokakauppoja.

Vierailija
53/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttu tarina kirjoitti:

moi. niin minunkin mielestä., Ruotsalaiset ovat monessa suhteessa  " parempia", kuin suomalaiset. en jaksa enää tätä kiltin, alistuvan tytön elämää. mulla ei ammattia, enkä muuta koulutusta, kuin yo tutkinto ja tää ärsyttää mua ihan suunnattomasti. sitten oon vihainen koulukiusaamisesta., Meidän, siis puolison ja mun yks rakas pastoripariskunta asuu Ruotsissa ja tykkään heistä miljoona kertaa enemmän, kuin suomalaisisita. He ovat olleet meille tosi ystävällisiä, ollaan oltu monta kertaa Ruotsin seminaareissa ja se pastori on ihana, samaten hänen vaimonsa. Ruotsi on ollut aina mun suosikkaine. tiedätkö sä, miten asiat järjestyisivät lahden toisella puolella?

Joo Ruotsissa ei ole koulukiusaamista =D

Vierailija
54/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa meininki on tavallaan pehmeämpää mutta samalla feikimpää. Tietyllä tavalla kulttuuri, vaikka onkin varsin lähellä suomalaista, kumartaa Jenkkilään ja sieltä otetaan paljon vaikutteita. Suomalainen kommunikointi on liian suoraa ja töksähtävää, ja kollega saattaa ottaa nokkiin vielä parin vuodenkin päästä, jos menet suoraan asiaan. 

Onko tää joku vitsi. Ruotsalaisethan ovat siis hyvinkin röyhkeitä kun sille päälle sattuvat. Esimerkiksi nyt on välit Kiinaan kokonaan poikki sen takia. Suomalaisia haukuttiin aikanaan irtolaishuoriksi ja monenella muulla tavalla. Ja edelleenkin suomalaisia halveksitaan aivan avoimesti mm koulukirjoissa.

Vierailija
55/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]No kaupassa ei ainakaan ole paremmin ruokaa. Eihän siellä edes ole kunnon ruokakauppoja.[/quote]

80-90-lukujen taitteessa Ruotsissa ei tuntunut olevan juurikaan tuotteita laktoosi-intolerantti- /keliaakikkottutuilleni, joiden muistan asiaa hämmästelleen. Asiat lienevät muuttuneet?

Muita ruokamuistoja:

Falukorv ei ole lähimaillakaan Suomen lenkkimakkaraa, leivät yleensä vehnästä ja leivonnaiset todella makeita. Mutta nykyisin ruokahifistelijöiden aikakautena asiat voivat olla toisin.

Vierailija
56/62 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Onko tää joku vitsi. Ruotsalaisethan ovat siis hyvinkin röyhkeitä kun sille päälle sattuvat. Esimerkiksi nyt on välit Kiinaan kokonaan poikki sen takia. Suomalaisia haukuttiin aikanaan irtolaishuoriksi ja monenella muulla tavalla. Ja edelleenkin suomalaisia halveksitaan aivan avoimesti mm koulukirjoissa.[/quote]

Minua ärsytti aikoinaan naisena se, että työpaikalla keskustellessani tavallisten ruotsalaisten miesten kanssa heidän silmänsä skannasivat minun kroppaa ihan näkyvästi, alkaen rinnoista päätyen sääriin, useaan kertaan. En ole sellaiseen suomalaismiesten kanssa tottunut (vaikka luultavasti hekin salaa ko. asiat naisista tsekkaavat ;), joten se tuntui todella häiritsevältä ja naista alentavalta. Välillä ihan puistatti. Todella seksististä käytöstä ja oudossa ristiriidassa sen asian kanssa, että Ruotsi ns. maailman tasavertaisin maa, monet miehet feministejä ja usein myös koti-isiä.

Vierailija
57/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag tycker gnulla

Vierailija
58/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ruotsalaiset muuttavat pois swedalasta jos vain mitenkaan mahdollista, pakokauhu leviaa kansan keskuuteen mutta suomalaiset luulevat sita vielakin ihmemaaksi. Tervetuloa maahan missa rikostilastot ovat rajahtaneet eika poliisi pysty muuhun kuin kauhistelemaan. Aika vastuutonta vieda lapsia tuollaiseen paikkaan, turvallista siella ei ole todellakaan. Maan hallitus on tyhmempi (tai ahneempi) kuin mita ikina pystyy kuvittelemaan.  Itse muutin sielta jo aikoja sitten enka menisi takaisin mistaan hinnasta. Lapsesi menee uimahalliin, siella aikuiset romanikerjalaismiehet suihkuttelevat yhdessa sinun lastesi kanssa ja muutkin hiipparit kyttaavat siella lastasi. Kirjastot ovat kuin hullujenhuoneita, lukurauhaa ei ole ollut aikoihin. Ulkonaliikkumista ei suositella lapsille tai naisille. Opettajat kohtaavat valivaltaa tyossaan paivittain......kaikki normaalijarkiset kylla tietavat naista ongelmista, jos yhtaan jaksaa ottaa asioista selvaa.

Vierailija
59/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntoihin taitaa olla jo kymmenien vuosien jonotusaika, keskustan ja parempien alueiden jonotusaika onkin sitten useita kymmenia vuosia. Aahaa, Rinkebyn ja Tenstaan alueelle nakyy olevan 10 vuoden jonotusaika, eli sinne teidan kannattaa hakea etta ei luulla rasseiksi. Saattaa olla etta nykyaankin pystyy saamaan asunnon Bostadsfomedlingenista lahjomalla asunnonvalittajan siella, ne ovat persoja rahalle. Tuo 50 k riittaa ehka myos pimean vuokra-asunnon  ostamiseen.  

Onnea matkaan!

Vierailija
60/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaupassa ei ainakaan ole paremmin ruokaa. Eihän siellä edes ole kunnon ruokakauppoja.

80-90-lukujen taitteessa Ruotsissa ei tuntunut olevan juurikaan tuotteita laktoosi-intolerantti- /keliaakikkottutuilleni, joiden muistan asiaa hämmästelleen. Asiat lienevät muuttuneet?

Muita ruokamuistoja:

Falukorv ei ole lähimaillakaan Suomen lenkkimakkaraa, leivät yleensä vehnästä ja leivonnaiset todella makeita. Mutta nykyisin ruokahifistelijöiden aikakautena asiat voivat olla toisin.

Kaikista maailman maista keliakiaa on eniten juuri Ruotsissa. Gluteenittomia elintarvikkeita onkin Ruotsissa kauppojen valikoimissa enemmän kuin Suomessa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi