Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsiin muuttaminen

Vierailija
28.06.2014 |

Olen noin 30- vuotias suurperheen äiti, joka mietiskelee muuttamisesta Ruotsiin. Olen suomenruotsalainen, joten kielen kanssa tuskin tulee ongelmaa. Olen työskennellyt suomessa yliopistolla lähinnä opettajan ja tutkijan töissä. Tahtoisin, että lapseni kasvaisivat Ruotsissa. Jotenkin Ruotsi tuntuu pehmeämmältä yhteiskunnalta.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:29"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:09"]

Niitä mahdollisia vuokra-asuntojonojahan on useita. 

[/quote]

Niin on, mutta useimpaan ei ole asiaa ennen kuin on ruotsalainen sotu hallussa. Lisäksi jokaisessa jonossa jonopäiviä täytyy olla vuosikausia ennen kuin on mahdollisuus saada asunto.

[/quote]

Tulipa vähän off topic mieleeni tällainen, että voikohan niihin jonoihin mennä, jos on se vanha Ruotsin sotu olemassa, mutta ei ole kirjoilla (folkbokförd) Ruotsissa tällä hetkellä? Jos siis olisi muuttamassa Ruotsiin takaisin?

[/quote]

Voipi. Ota yhteyttä asuntotoimistoon, sieltä selviää. Mulle vastattiin meileihin parin tunnin viiveellä ja hakemus onnistui ilman hetuakin.

Vierailija
22/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:48"]

Suomalainen kommunikointi on liian suoraa ja töksähtävää, ja kollega saattaa ottaa nokkiin vielä parin vuodenkin päästä, jos menet suoraan asiaan. 

[/quote]

Miksiköhän minulla ei ole ollut koskaan tuollaisia ongelmia? Kyllä siellä ihan suoraan kommunikoidaan eikä kukaan ole herneitä nenäänsä vedellyt. 

Kannattaisi olla kirjoittamatta asioista joista ei tiedä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:58"]

Ja jos suunnittelet muuttoa parin vuoden sisään, niin mene jo asuntojonoon asap. 

[/quote]

Ei onnistu ilman ruotsalaista sotua (ainakaan kaupungin asuntojonoon).

[/quote]

Itsekin olin jonossa jo ennenkuin edes muutin maahan. En toki pystynyt tekemään nettihakemusta tai edes rekisteröitymistä itse, mutta meilasin kunnan vuokra-asuntotoimistoon tietoni ja tilanteeni, niin homma hoitui samantien. Kun sain hetun, se lisättiin mun tietoihin.

[/quote]

Jaa. No mutta kaupungin vuokra-asuntosysteemin sivuilla lukee, että perusvaatimuksena on ruotsalainen sotu.

Vierailija
24/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa sopii Ruotsin korvikkeeksi vain himopersun korvien välissä. Mitään muutakaan hyvää ei siellä Pohjanmaan pussinperäjunttilassa ole. Undvik!

Vierailija
25/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:36"]

Maahamuuttajat asuvat omissa lähiöissään  ja syntyperäiset muualla. 

[/quote]

Höpöhöpö. 

T. ydinkeskustassa asuva suomalainen

[/quote]

Jep, täällä kans yksi Södermalmin ghettossa asuva suomalainen :)

[/quote]

Oho! Sano vielä, että olet Mariatorgetin lähettyvillä niin samoilla (ghetto)huudeilla hengataan :D

[/quote]

Skanstull :)

[/quote]

No ei kovin kaukana. Käyn aina siellä teidän Hemköpissä ostamassa mustikkabageleita ja vegesafkaa :D

Vierailija
26/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
27/62 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlaisia ajatuksia.

Vierailija
28/62 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa! Asun Tukholmassa ja asuntotilanne on kauhea. Eli jos voit mitenkään ajatella asuvasi muualla, suosittelen! Ruotsi on ihana maa ja samoista syystä haluan täällä omat lapseni kasvattaa.

Vierailija
29/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, jos jollain tulisi vielä mieleen hyviä vinkkejä. Suunnittelemme muuttoa Tukholmaan josta mieheni on kotoisin. Ongelmaksi näyttää muodostuvan asunto. Asunto pitäisi saada melkein ennen työpaikkaa, koska sen saaminen voi olla vaikeampaa kuin työn löytyminen. Mutta ilman työtä ei saa asuntoa. Ilman asuntoa ei voi mennä töihin.

Omaa rahaa meillä olisi noin 50 000 € mutta sillä ei vielä saa ostettua perheasuntoa, eikä lisälainaa taida saada jos ei ole asunut siellä jo jonkin aikaa. Yksityisiltä vuokramarkkinoilta asunnot menevät nopeasti, näytöistä ilmoitetaan muutama tunti etukäteen ja niihin osallistuminen on välttämätöntä asunnon saamisen kannalta.

Eli mitä tehdä?

Vierailija
30/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 03:07"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:48"]

Suomalainen kommunikointi on liian suoraa ja töksähtävää, ja kollega saattaa ottaa nokkiin vielä parin vuodenkin päästä, jos menet suoraan asiaan. 

[/quote]

Miksiköhän minulla ei ole ollut koskaan tuollaisia ongelmia? Kyllä siellä ihan suoraan kommunikoidaan eikä kukaan ole herneitä nenäänsä vedellyt. 

Kannattaisi olla kirjoittamatta asioista joista ei tiedä mitään.

[/quote]

Tiedän asiasta, koska asun Ruotsissa ja ruotsalaiset työkaverini välillä kuittailevat, kun menen suoraan asiaan. Sinun totuutesi ei ole jumalan ainoa totuus.

Vierailija
31/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 03:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:51"]

Ja jos suunnittelet muuttoa parin vuoden sisään, niin mene jo asuntojonoon asap. 

[/quote]

[/quote]

Itsekin olin jonossa jo ennenkuin edes muutin maahan. En toki pystynyt tekemään nettihakemusta tai edes rekisteröitymistä itse, mutta meilasin kunnan vuokra-asuntotoimistoon tietoni ja tilanteeni, niin homma hoitui samantien. Kun sain hetun, se lisättiin mun tietoihin.

[/quote]

Jaa. No mutta kaupungin vuokra-asuntosysteemin sivuilla lukee, että perusvaatimuksena on ruotsalainen sotu.

[/quote]

Jaa. No mutta silti minulta onnistui. Ota yhteyttä sinne ja kysy, voisiko tehdä poikkeuksen, koska on hätä tms. Kokeile olla ystävällinen, jos pystyt.

Vierailija
32/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:36"]

Up, jos jollain tulisi vielä mieleen hyviä vinkkejä. Suunnittelemme muuttoa Tukholmaan josta mieheni on kotoisin. Ongelmaksi näyttää muodostuvan asunto. Asunto pitäisi saada melkein ennen työpaikkaa, koska sen saaminen voi olla vaikeampaa kuin työn löytyminen. Mutta ilman työtä ei saa asuntoa. Ilman asuntoa ei voi mennä töihin.

Omaa rahaa meillä olisi noin 50 000 € mutta sillä ei vielä saa ostettua perheasuntoa, eikä lisälainaa taida saada jos ei ole asunut siellä jo jonkin aikaa. Yksityisiltä vuokramarkkinoilta asunnot menevät nopeasti, näytöistä ilmoitetaan muutama tunti etukäteen ja niihin osallistuminen on välttämätöntä asunnon saamisen kannalta.

Eli mitä tehdä?

[/quote]

Laittakaa oma ilmoitus blockettiin. Voiko työnantaja auttaa asunnon saamisessa? Minulla ainakin auttoi, senkus vaan kysy.

Vierailija
33/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisiä saksasta, törmäsin ruottalaiseen ja hänpä totesi kun kuuli mun tulevan Suomesta, että te suomalaiset ette ole skandinaaveja, kuulu samaan joukkoon :( se siitä naapuruudesta. Ja opetetlin ruotsia koulussa 9 vuotta :(

Ehkäpä ruottalainen sitten puhui enemmän maantiedosta kuin ihmisistä, mutta teki selväksi että Suomi erottuu muista pohjoismaista.

Vierailija
34/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja Etelä-Ruotsista. Ainakaan täällä / niissä porukoissa missä me liikumme ei ole ulkomaalaisuus ollut ongelma. Ruotsalaisiin on tutustuttu helposti, kommunikointi pelaa ongelmitta ja ylipäänsä vastaanotto on ollut positiivinen. 6 v täällä nyt asuttu ja toivottavasti vielä pitkään voidaan täällä olla. Ei myöskään ole ollut mitään lapsen aivopesua mistä joku kirjoitti.

Tietty täälläkin on huonoja puolia, esim just asunnon löytäminen.

Vierailija
35/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:12"]

Harkitse ensin Vaasaa. Kaupungin viihtyisyys on aivan eri luokkaa kui. Esim helsingissä.

[/quote]

Mikä tekee Vaasasta niin viihtyisän? Millaisia vaasalaiset ovat?

Vierailija
36/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:20"]terveisiä saksasta, törmäsin ruottalaiseen ja hänpä totesi kun kuuli mun tulevan Suomesta, että te suomalaiset ette ole skandinaaveja, kuulu samaan joukkoon :( se siitä naapuruudesta. Ja opetetlin ruotsia koulussa 9 vuotta :(

Ehkäpä ruottalainen sitten puhui enemmän maantiedosta kuin ihmisistä, mutta teki selväksi että Suomi erottuu muista pohjoismaista.

[/quote]

Jännä juttu, oisko tässä sitten paikkakuntakohtaisia eroja, me kun ollaan ennemmin törmätty sellaiseen "eihän suomalaiset ole oikeastaan ulkomaalaisia" asenteeseen. Monet on kyllä pitäneet suomalaisia hiljaisempina mutta siinä se suunnilleen on ollut.

T. Se Etelä-Ruotsissa asuva

Vierailija
37/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:20"]terveisiä saksasta, törmäsin ruottalaiseen ja hänpä totesi kun kuuli mun tulevan Suomesta, että te suomalaiset ette ole skandinaaveja, kuulu samaan joukkoon :( se siitä naapuruudesta. Ja opetetlin ruotsia koulussa 9 vuotta :(

[/quote]

Jännä juttu, oisko tässä sitten paikkakuntakohtaisia eroja, me kun ollaan ennemmin törmätty sellaiseen "eihän suomalaiset ole oikeastaan ulkomaalaisia" asenteeseen. Monet on kyllä pitäneet suomalaisia hiljaisempina mutta siinä se suunnilleen on ollut.

T. Se Etelä-Ruotsissa asuva

[/quote]

joo, olin kans hieman ymmälläni, mutta en lähteny mihinkään väittelyyn vaan pyrin olemaan diplomaattisempi osapuoli. Tää ruotsalainen opiskelijapoika oli itseäni 10 vuotta nuorempi, olisko sitten joku ikä-juttu.

Vierailija
38/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ikinä alistaisi lapsiani ruotsalaisen koulusysteemin armoille. Opettajista on pulaa ja opttajan koulutukseen pääsee kuka vaan kun soveliaita hakijoita ei ole riittäväsi. Luokat ovat isoja säästötoimet rajuja. Kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu maahanmuuttajat keskittyvät tiettyihin lähiöihin ja niin myös osa luokista ovat hyvin maahanmuuttajapainoisia.

Vaatimuksia ei oikeastaan ole ja koulu on ainoastaan päivähoitopaikka lapsille siksi aikaa kun aikuiset ovat töissä. Peruskoulusta voi valmistua ilman, että osaa kirjoittaa, kun kaiken pitää olla niiiiiiiiin yksilöllistä. Lukiosta voi valmistua ilman, että saa kaikista aineista hyväksyttyä...

Vierailija
39/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:31"]

Minä en kyllä ikinä alistaisi lapsiani ruotsalaisen koulusysteemin armoille. Opettajista on pulaa ja opttajan koulutukseen pääsee kuka vaan kun soveliaita hakijoita ei ole riittäväsi. Luokat ovat isoja säästötoimet rajuja. Kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu maahanmuuttajat keskittyvät tiettyihin lähiöihin ja niin myös osa luokista ovat hyvin maahanmuuttajapainoisia.

Vaatimuksia ei oikeastaan ole ja koulu on ainoastaan päivähoitopaikka lapsille siksi aikaa kun aikuiset ovat töissä. Peruskoulusta voi valmistua ilman, että osaa kirjoittaa, kun kaiken pitää olla niiiiiiiiin yksilöllistä. Lukiosta voi valmistua ilman, että saa kaikista aineista hyväksyttyä...

[/quote]

Mutta siellä voi valita mihin kouluun lapsi menee. 

Vierailija
40/62 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

asuttiin miehen työn takia 8kk Tukholmassa ja saatiin ruotsalaiset sotut 3kk jälkeen, ihan vielä pyytämättä ja tilaamatta.. että tosi vaikeaa oli:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi