Vierailija
Poiminta

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

• ylös 5.3k
  • alas 464

Sivut

Kommentit (12191)

Vierailija

Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.

Miksi muuten veljesi asuu Helsingissä? Muualtakin saattaisi saada töitä ja elinkustannukset olisi halvempia.

• ylös 633
  • alas 1k
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

• ylös 2.1k
  • alas 155
Vierailija

So what! Anna mennä yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos. Ei kannata pahoittaa mieltään ymmärtämättömien horinoiden vuoksi.

• ylös 811
  • alas 108
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.

Miksi muuten veljesi asuu Helsingissä? Muualtakin saattaisi saada töitä ja elinkustannukset olisi halvempia.

En tiedä, hän vaan tykkää Helsingistä. Asunut siellä jo pitkän aikaa. 

ap

• ylös 590
  • alas 99
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.

Ei kapitalismin ainoa vaihtoehto ole valtio-omisteinen kommunismi. Onneksi toisaan nuo näin luulevat ikäluokat kuolee kohta pois ja nuoret pääsevät rakentamaan parempaa maailmaa, mikäli siitä on näiden mallorcalla ravaavien kulutusikäluokkien jälkeen mitään jäljellä.

• ylös 708
  • alas 155
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä he vielä oppivat, usko pois

Tuskin enää ehtivät, jos eivät ole vielä tajunneet.

• ylös 526
  • alas 33
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.

ap

Niin ne vanhuksetkin aikanaan sanoi. Sinä tulet syömään sanasi heti, kun työpaikallasi eka nuori vie siltä sun työt. :=DDDDD

• ylös 307
  • alas 383
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Näin se varmaan on. Mummoni oli mukava ja ystävällinen ihminen, kovan lapsuuden kokenut. Hän oli aina kannustava ja kuunteli nuorten asioita. Äitini sen sijaan on tyypillinen pikkuvirkamiehen vaimo, joka on unohtanut juurensa ja jolla on noussut kusi päähän. Vain hänen tapansa elää ja olla on oikea. Ja arvostelua piisaa.

• ylös 1.8k
  • alas 70
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä, hän vaan tykkää Helsingistä. Asunut siellä jo pitkän aikaa. 

ap

No sitter elää vuokrakuoriaisena.

• ylös 105
  • alas 441
Vierailija

He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/

• ylös 721
  • alas 78
-Kapanteri.-

Vierailija kirjoitti:
Se on se sukupolvien välinen kuilu.

Sodan jälk. suurikäluokka onnistui ajoittamaan syntymäaikansa hyvin.

• ylös 405
  • alas 41
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.

Nyt on eletty maailmassa, jossa toimeentulo on perustunut työstä saatavaan palkkaan.

Työn tehokkuus on kasvanut, eikä kaikkien työpanosta enää tarvita. Jotain täytyy muuttua, jotta hyvinvointi saadaan jaettua oikeudenmukaisesti.

• ylös 657
  • alas 50
Vierailija

"Grasshopper Generation" kuten ameriikassa näitä osuvasti kutsutaan.

(Ko sukupolveen kuuluvan Pulizer-palkitun toimittajan keksimä nimitys)

• ylös 380
  • alas 20
Vierailija

Jos nyt tulisi sota (jonkalaista ei enää voi tulla) niin löisikö nämä lökäpöksyt, sushin syöjät vihollista lesesäkillä?

• ylös 253
  • alas 524
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/

Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.

• ylös 397
  • alas 27
Vierailija

Ihme kiukuttelua. Jos nykynuorilla on taloudellista ahdinkoa, niin ottaa vain "loparit" ja marssii naapurifirmaan, siellä on viisi markkaa parempi tuntipalkka. Niin minäkin tein!

• ylös 684
  • alas 120
Vierailija

Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.
Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?

• ylös 343
  • alas 47

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.