Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä aistiyliherkän lapsen kanssa?!?

Vierailija
18.06.2014 |

7-vuotiaalla tytöllä kestää ulos lähteminen noin tunnin koska huivi puristaa. Jos käsken laittaa löysemmälle, hän väittää ettei se auta. Jos sanon tottakai auttaa, hän vain väittää vastaan. Jos laitan huivin hänelle, se ei kelpaa. Itsekään ei laita vaan lopulta makaa lattialla valittamassa ettei voi mennä ulos, kun huivi puristaa. Auringonpaiste silmiin, kengännauhat löysälle, tuuli, kylmä, kuuma, jano, tietyt äänet jne. voivat saada aikaan tunnin pituisen valituskonsertin. Jos yritän selittää että pientä epämukavuutta vain täytyy välillä sietää, lapsi suuttuu. No, sitten suuttuu mutta kurjaa tämä on niin itselleen kuin muille.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, 7-vuotiaan voi jo jättää yksin kotiin esim. lyhyen kauppareissun ajaksi, joten ehkä vaan parasta jättää se muksu kotiin, jos uloslähteminen on NOIN vaikeaa. Kannattaa myös antaa muksun pukea itse itsensä miten hyvältä tuntuu, luulis vähentävän kiukuttelua.

Itsekin olin tuommoinen lapsena (ja vieläkin), tykkään käydä ulkona pimeällä ja illasta, inhoan näitä valoisia kesäpäiviä ja ihmismassoja, eikä minua pakottamalla tästä "parannettu" vaikka mutsi yrittikin. Jaksamisia, on varmasti rankkaa <3

Vierailija
2/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huivi mukaan ja antaa sitten laittaa kaulaansa itse jos tuntuu kylmältä.

Trikoohuppari ja muut trikoovaatteet sekä fleece ovat oivallisia tuntoherkille lapsille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lääkäriin ja yritä päästä toimintaterapiaan. Lapsi ei voi ite sille mitään

Vierailija
4/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pitää olla huivi? Mahdollisimman väljät ja pehmeät vaatteet. Laput pois.

Vierailija
5/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapia! Minun pojallani on aistiyliherkkyys ja saimme

neuvolan kautta lähetteen toimintaterapiaan. Siitä oli hienosti apua ja me vanhemmat saimme myös hyviä neuvoja, miten pärjätä arjessa pojan kanssa. Nyt terapia on jo lopetettu, kun aistiyliherkkyys on iän myötä vähän helpottanut, niin kuin se usein tekee, vaikkei kokonaan häviä. Meillä se ei enää juurikaan haittaa normaalia arkea, esim. kuulosuojaimet on voitu jättää uloslähtövarustuksesta pois ja suihkuunmeno onnistuu nykyään.

Vierailija
6/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä taistele lapsen kanssa. Yritätte löytää tavat jotka sopivat.

tee lapselle selväksi että autat kaikin mahdollisin tavoin ja jos hänestä tuntuu joku pahalle etsitte kankaat ja kengät jotka sopivat mutta.

Lapsi pystyy itse vaikuttamaan siihen kuinka paljon valittaa.

Joten kerrot että autat kaikessa ja olet hänen puolellaan mutta ihan älytöntä valitusta et kestä. Uskot kun kerran sanoo. Ja lopetat väittelyn ja tappelun lapsesi kanssa.

Tämän ikäiselle voi myös jo ymmärrettävästi kertoa että ihan huviseen temppuilu ei enää sovi.

T. Herkkä ja herkän herkät lapset

Vierailija
7/7 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kokemuksesta suosittelen toimintaterapiaa. Ja usko sitä lasta; "pieni" epämukavuus on aistiyliherkille jotain todella todella paljon isompaa. Mutta toimintaterapiasta saa apua ja myös vinkkejä arkeen esim aurinkolasit, pehmeät vaatteet (kun löytyy sopivia niin osta samanlaisia monta kappaletta), pesulaput pois, hajusteettomat pesuaineet, kuulosuojaimet tai korvatulpat yms tms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän