Miksi työläinen joutuu käyttämään työmatkaan omaa aikaansa eikä saa työmatka-ajalta esim 50% palkkaa?
Mitäs tästä sanotte? Voisitte saada enemmän hakjoita avoimille työpaikoillenne.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, taidan hommata seuraavan työpaikan 500 kilometrin päästä :D
Palkka matka-ajalta ja km korvaukset.
Tiedät varmaan miksi.
Mutta, jos työnantaja vaatii työhön tietynlaisen suojavarustuksen/työasun jota ei saa pestä itse eikä siis kulkea työmatkaa ne päällä, niin miksi työntekijä vaihtaa vaatetuksen omalla ajalla vuoron aluksi ja lopuksi?
Työnantajahan ei voi sanella missä kukin haluaa asua.
Aloittaja taitaa kuulua tähän Sanna Marinin opetuslapsiin. Katsokaas, kun se menee niin että työstä maksetaan korvaus. Siis siitä tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmaan miksi.
Mutta, jos työnantaja vaatii työhön tietynlaisen suojavarustuksen/työasun jota ei saa pestä itse eikä siis kulkea työmatkaa ne päällä, niin miksi työntekijä vaihtaa vaatetuksen omalla ajalla vuoron aluksi ja lopuksi?
Keittiössä piti vaatteet vaihtaa omalla ajalla. Joka työpaikkaan piti liikkua omalla ajalla ja omalla kustannuksella. Kolme varttia työmatkaa suuntaansa, 15 minuuttia vaatteiden vaihtoon niin työpäivä on jo kymmenen tuntia - palkan saa silti vain 7h 30min ajalta.
Ainakin metalli-alalla on otettu huomioon myös matkaan menevä aika. Esim, jos minulla on keikka 200km päässä, niin palkka alkaa juosta siitä hetkestä lähtien kun firman pakulla hallilta lähden.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin metalli-alalla on otettu huomioon myös matkaan menevä aika. Esim, jos minulla on keikka 200km päässä, niin palkka alkaa juosta siitä hetkestä lähtien kun firman pakulla hallilta lähden.
Keikka on tietenkin eri asia kuin vakituisessa työpisteessä tehtävä työ.
Ihminen voi valita vapaasti asuinpaikkansa ja työpaikkansa ja siten työmatkansa pituuden ja keston. Siksi mitään matkakorvauksia ei vakipaikalle raahautumisesta makseta.
Kun sais edes jotain korvausta työn takia tehtävistä matkoista. Viimeksikin lähdin sunnuntai aamustä matkaan, ja palasin kotiin lauantaina puolenpäivän jälkeen. Viikosta sain normaalin 8h/ arkipäivä palkan, vaikka päivät oli 10-12 tuntisia. Matkaa on pakko tehdä omalla ajalla koska kohteessa pitää olla ma 7.00 ja pe työ loppuu 17.00.
Tee parempi työsopimus. Jos olet tarpeeksi arvokas työntekijä niin varmasti onnistuu. Onhan isoilla johtajilla jopa autonkuljettajat ja yksityslentokoneet käytössä.
Meillä duunissa helsingissä yksi työntekijä siirsi kirjat rovaniemelle.
Meinasi että sillä saa päivärahat, kotimatkakorvaukset yms viikonloppulisät, vaikka todellisuudessa asui kimppakämpässä helsingissä edelleen.
Ei mennyt läpi.
Hyvä idea, taidan hommata seuraavan työpaikan 500 kilometrin päästä :D