Vierailija

Olen syönyt Venlafaxinia masennukseen, ahdistukseen ja paniikkihäiriöön nyt jo pari vuotta. Annos on tällä välin lääkärin kanssa neuvotellessa vaihtunut 75mg - 225mg.
Jäin koronan myötä työttömäksi ja nyt tapahtui se pahin mitä olen pelännyt - rahaa ei jäänytkään lääkkeisiin.
Söin viimeisen annoksen perjantaina, ja jo heti lauantaina alkoi vieroitusoireet. SNRI-lääkettä ei saisi missään nimessä lopettaa seinään, aiemmin olen oireillut jo silloin jos lääkeannos on muutaman tunnin myöhässä.
Ensin alkoi "sydämen hakkaaminen päässä", ilkeä tunne kuin olisi rytmihäiriöitä ja korvissa suhisee. Sitten alkoi huimaus ja tasapaino-ongelmat. Kaikki oireen pahenee päivä päivältä, eilen en enää päässyt koiran kanssa metsätielle asti, vaan piti kääntyä takaisin kotiin.

Tänään on pahin päivä kaikista. Pari tuntia heräämisestä iski se mitä olen pelännyt, eli supermasennus. Koko ajan itken, eikä se ole sellaista itkua joka helpottaa vaan sellaista joka vaan tulee hallitsemattomasti. Sen lisäksi on kuin pää ja ajatukset eivät olisi omiani, enkä kykene kontrolloimaan sisäistä monologia kuin todella marginaalisesti. Normi tilassa käytän oppimiani keinoja joilla ajatusten suuntaa voi muuttaa parempaan, mutta nyt en saa millään laitettua stoppia ajatuksille siitä että olen alinta p*skett@, arvo on miinuksen puolella ja kaikille olisi parempi jos lakkaisin olemasta.

Tämä päivä pitäisi jotenkin selvitä elävien kirjoissa, huomenna tulee tuki, jonka kanssa juoksen heti pää kolmantena jalkana apteekkiin vaikka tulisi sydäri tai ufojen hyökkäys. Sinne se pieni kituutuskorvaus sitten meneekin, mutta eipähän tarvitse täristä, suhista, hoippua tai kuunnella enää sekuntiakaan tätä omien aivojen jatkuvaa lyttäämistä.

Aikaa en saa kulumaan millään ja jokainen minuutti on pitkä. En pysty edes lukemaan, tai katselemaan ohjelmia sillä jokainen asia laukaisee uuden ajatuksen siitä miten huono olen ja taas tulee se tahaton mölinäitku. Yritin katsoa niinkin ihanaa ohjelmaa kuin Muumit, ja aivojen reaktio siihen oli: "tuollaista sinulle p@Zcalle ei tule koskaan, perhe ja ystävät ei IKINÄ voisi haluta olla missään tekemisissä tuollaisen jne jne jne". Sitten jatkoin alkamaani kirjaa, jonka päähenkilö rakastuu. Ja taas aivot laulamaan että "sinä jäät yksin ja se on 100% varma", ja fiksoitui sille raiteille niin etten enää nähnyt mitä luen. Olisi edes joku mute-nappula.

Minulle on määrätty joskus aikanaan muutama mieto rauhoittava. Olen ne säästänyt sillä en tykkää olla tokkurassa. Yleensä jos otan edes puolikkaan, nukahdan vähän ajan päästä. Nyt olen ottanut kaksi kokonaista ja olo on kuin olisin juonut pannullisen kahvia, eli ei tätä voi edes nukkua yli.

Tämä vuodatus hiukan auttoi, ja sain hetkeksi perspektiiviä tilanteen absurdiuteen. Lääkäri ei koskaan maininnutkaan näistä vieroitusoireista, sanoi vain että seinään ei saa lopettaa. Lääkkeetkin lyötiin kouraan melko letkeän suvereenisti, menen vastaanotolle paniikkikohtausten takia, kolmen minuutin haastattelu ja tässä piristävänne ja rauhoittavanne, ovi on siinä selän takana kiitos ja näkemiin.

Onko muilla kokemuksia? Tai joku hassu tarina (jossa ei ole ihanaa perhettä, ystäviä eikä kukaan rakastu). Auttakaa tappamaan tämä päivä.

• ylös 19
  • alas 3

Kommentit (12)

Vierailija

Jos yhtään lohduttaa, mullakin on olut ihan hirveä päivä ja taloudelliset huolet painaa päivittäin. Ja mullakin mt-ongelmaa ja lääkket vaan pahentaneet aina oloa im partaalle asti, mut sitäkään ei edes uskota. Joo, julkinen terveydenhoito on noita nappeja huuleen ja onnea vaan kotiisi yksinäsi kärsimään samoista ongelmista joiden takia tulitkin ns.apua hakemaan ja päälle vielä entistäkin karmeammat olot lääkkeistä sitten...Itsellä ikuinen noidankehä: työttömyys, köyhyys,sairaudet, yksinäisyys, masennus näiden seurauksena ja älytön  stressi näistä kaikista, ruokkivat toisiaan kilpaa.

Ja ainakaan mun kohdalla ei lääkket auta siksikään kun ogelmien jurisyy on tuo köyhyys ja rahahuolista stressaaminen läpi elämän, se on sit tuonut sairautta, yksinäisyyttä jne. Terapiaan en pääse ja eipä sekään poistaisi multa kyllä esim.rahahuolia ja tuskin yksinäisyyttäkään, olen vaan menetettyy tapaus kertakaikkiaan.

• ylös 11
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Noi päivät voi hyvin viettää vaikka sängyssä loikoillen, ei noissa oloissa kannata suunnitella yhtään mitään, kaverille voi laittaa viestin jos veisi koiran ulos.

Vierailija

Tsemppiä. Kirjoituksestasi voi löytää huumorinpilkettäkin ja sitkeyttä. Tulet selviämään. Nimim. Venlafaxista vierottautunut pitkällä aikavälillä. Tuttuja oireita. Ei voi todellakaan lopettaa kuin seinään.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Hengen ongelmaan ei ole kemiallista ratkaisua. Ota Jeesus Kristus sydämeesi, hyvä ystävä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka kallis lääke se on, jos melkein koko tukiraha menee siihen?!

Niin ja eikö lääkeillä ole edelleen maksukatto, eli ilmaiseksi saa muutaman satasen jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin ja eikö lääkeillä ole edelleen maksukatto, eli ilmaiseksi saa muutaman satasen jälkeen.

Ei. Vaan maksukaton täyttymisen jälkeen, lääkkeen hinta laskee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaan maksukaton täyttymisen jälkeen, lääkkeen hinta laskee.

Eli maksaa 2,50€?

"Vuonna 2021 vuosiomavastuu on 579,78 euroa. Jos vuosiomavastuusi ylittyy, sinulla on oikeus lääkkeiden lisäkorvaukseen. Tällöin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta valmisteesta 2,50 euron omavastuun."

Vierailija

Kilauta paikkakuntasi sosiaalipäivystykseen. He voivat tehdä sinulle akuuttiin hätään maksarin apteekkiin ja neuvoa, miten haet Kelasta toimeentulotukea lääkkeisiin jatkossa, niin et joudu enää uudestaan samaan tilanteeseen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.