Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Menemme miehen kanssa loppukesästä naimisiin ja nyt vieraslistaa pyöritellessä aloin miettimään, että millä perusteella häihin kutsutaan avecilla tai ilman? Toki tämä nyt on hääparista kiinni, mutta en haluaisi loukata ketään.

Esim. miehen ystäväporukassa kaikki ovat aikalailla vakiintuneita. Ovat naimisissa/asuvat yhdessä tai ovat seurustelleet jo ainakin useamman vuoden. Tunnetaan kaikki puolisoineen hyvin ja vietetään yhdessä muutenkin aikaa, joten on itsestäänselvyys että kaikki kutsutaan.

Sitten taas omassa ystäväporukassani tilanne on vähän erilainen. Muutama heistä on seurustellut jo vuosia ja asuvat kumppaneidensa kanssa yhdessä, mutta emme oikeastaan miehen kanssa ole heidän seurustelukumppaneiden kanssaan tekemisissä. Heille ajattelimme laittaa kuitenkin avecilliset kutsut, ovat kuitenkin ns. vakiintuneita pariskuntia. Sen lisäksi parhaalla ystävälläni on lyhyempiaikainen tapailusuhde, mutta olen nähnyt miehen ja mielelläni kutsun hänetkin mukaan. MUTTA. Sitten minulla on useita sinkkukavereita, jotka eivät varsinaisesti seurustele vakavasti mutta tapailevat kuitenkin jotakuta, osa jo pidemmän aikaa. Mahdollisesti ovat myös ihan vakavissaan tulevaisuuden suunnittelussa, eivät vain vielä ole "virallistaneet" suhdettaan. Osa myös on tapaillut näitä miehiään jo yhtä pitkään kuin paras ystäväni omaansa, mutten ole koskaan nähnyt heitä. En siis tiedä heistä mitään nimen perusteella.

Ketä nyt olisi kohtelias kutsua avecilla? Ottaisitteko pahalla, jos joku toinen ystäväsi saisi avecillisen kutsun ja sinä et? Pitäisikö vain kaikki kutsua seuralaisen kanssa vai miten toimisitte?

Häät vievät paljon rahaa ja kestävät koko viikonlopun, tarjoamme kaikille majoitukset, matkat ym. Toki budjettia voidaan venyttää, mutta tuntuisi typerältä maksaa hirveästi tarjoiluja henkilöille, joita ei ole koskaan nähnytkään. Toisaalta haluamme häiden myös onnistuvan ja ettei kenellekkään jää paha maku epäreilusta käytöksestä.

• ylös 16
  • alas 10

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Vakiintuneet parit avec kutsulla (yhdessä ja erikseen asuvat), vakiintumattomat tapailusuhteessa olevat ilman avec kutsua. Kyllä hyvin vakiintuneessa suhteessa olevalle olisi töykeää olla kutsumatta puolisoa, et silloin kunnioita heitä parina.

• ylös 33
  • alas 2
Vierailija

Nyrkkisääntönä pitäisi, että seurustelevat tai sitä vakiintuneemmat parit avecilla, muut ilman. Jos joku siitä loukkaantuu, se on hänen ongelmansa. 

• ylös 23
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos vieraille tarjotaan kaiken muun lisäksi matkat ja majoitukset (monenko hengen huoneissa?), ei ehkä ole tarpeen ruveta niuhottamaan muutaman seuralaisen vuoksi. Et nimittäin halua etu- etkä jälkikäteen kenenkään mutinoita siitä, että tuo sai tuoda seuralaisen ja minä en.

• ylös 6
  • alas 21
Vierailija

Tai sitten tietty porukka ilman avec.ia, esim. fudisseuran kaverit yksinään. Miettisin myös sitä, että tunteeko tää sinkku sieltä ketään (varsinkaan sellaista joka tulee ilman puolisoa)

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

"Sitten minulla on useita sinkkukavereita, jotka eivät varsinaisesti seurustele vakavasti mutta tapailevat kuitenkin jotakuta, osa jo pidemmän aikaa."

Mitä nämä tällaiset edes on, en suoraan sanottuna ymmärrä? Joko seurustellaan tai sitten ei. Jos ei pysty päättämään edes seurustelusta niin ei minusta millään "tapailukumppanilla" ole asiaa häihin, tuskin edes haluaisi tulla.

• ylös 31
  • alas 3
Vierailija

Me ainakin kutsuimme kaikki pariskunnat nimillään "Matti ja Maija Meikäläinen" ja kaikki sinkut nimellä "Teija Teikäläinen avec"

Ottakoon mukaansa sitten vaikka serkkunsa, kummilapsensa, naapurin Pekan, seuralaispalvelun maksullisen prinssin tai tulkoon yksin, jos haluaa. Avec merkintä tarkoittaa, että on mahdollisuus ottaa mukaan seuralainen. Näin kukaan ei ole yksinäinen eikä pahoita mieltään.

• ylös 37
  • alas 0
Vierailija

Jos ystävät ovat läheisiä, niin niiden kanssa pystyy varmaan juttelemaan asiasta? Kysyy ihan suoraan. Voihan olla myös että joku ei nimen omaan halua tuoda randomsiippaansa kaverinsa häihin, en minä ainakaan haluaisi, ja olisin kiusaantunut jos tällainen siippa näkisi avecillisen kutsuni, ja sitten en ottaisi häntä mukaan. 

Jos joku kutsuu mut tai mieheni häihin joihin toiste ei pyydetä, niin emme yleensä mene. Tuolloin ei ole yleensä kyse niin läheisten ihmisten juhlista etteikö sinne voisi jättää menemättä. Olemme tosin naimisissa kuudetta vuotta.

Avec-kutsun voi myös käsittää niin, että meidät kutsuttiin yhdessä, mutta kun kerkesimme erota, niin otanpa jonkun vastatavatun mukaan niin ei tarvi olla yksin, ja tällöin häissä on ihan tuntemattomia tyyppejä.

On siis kohteliasta laittaa puolisoille kutsu jossa on molempien nimet, eikä avec. Toki voi käydä että sitten juhliin tulee nämä molemmat, vaikka ovat eronneet, mutta yleensä se ei niin läheinen jää kyllä pois.

Vierailija

En todellakaan olisi pahoillani. Ja jos itse olisin se avec, joka ei edes tunne kunnolla hääparia, ei tulisi mieleenikään lähteä häihin. Teet ongelman ihan tyhjästä tai, mikä todennäköisempää, trollaat.

• ylös 4
  • alas 11
Vierailija

Me kutsuttiin ihan sillä perusteella,tunnetaanko pariskunnan molemmat osapuolet. Jos tunnettiin molemmat, kutsuttiin molemmat ihan nimettynä. Erillisiä avecillisia kutsuja ei laitettu. Kukaan ei loukkaantunut.

Hääpari ihan itse päättää kenet juhliinsa haluaa ja kutsuttu sitten päättää haluaako osallistua vai ei.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

"Muutama heistä on seurustellut jo vuosia ja asuvat kumppaneidensa kanssa yhdessä, mutta emme oikeastaan miehen kanssa ole heidän seurustelukumppaneiden kanssaan tekemisissä. Heille ajattelimme laittaa kuitenkin avecilliset kutsut, ovat kuitenkin ns. vakiintuneita pariskuntia. "

Onneksi ymmärrät tämän verran. Ketään vierasta ei pitäisi kutsua yksin nain sen takia, ettei ole hänen seurustelukumppaninsa kanssa tekemisissä. 

Kysymyshän on siitä, miten haluat kohdella ystäviäsi. Nyt kuulostaa melkein kuin miehen kaverit olisivat tärkeämpiä vain siksi, että heillä on vakituiset suhteet. 

Vierailija

Olisi noussut vierasmäärä ihan älyttömäksi, jos jokaiselle yksin kutsuttavalle vieraalle olisi laitettu avecillinen kutsu. Ja kustannukset toki siinä sivussa.

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Hankalia asioita. Jos on varaa kutsua kaikki aveceineen ja lapsineen niin sillä tavalla kannattaa tehdä. Jos taas ei ole rikas, valintoja on tehtävä. Tietysti kaikki sitä eivät ymmärrä, mutta mä en todellakaan pahastuisi jos saisin kutsun ja muutaman vuoden tässä pyörinyt seurustelukumppani ei, etenkin jos hääpari ei häntä tunne JA mulla olisi muita tuttuja kuten kaveriporukkaa häävieraissa. Toisaalta omaan suhtautumiseen vaikuttaa se että olen jo kerran häät pitänyt ja paininut samojen ongelmien kanssa niin on ymmärrystä sille kuinka hirveästi yksi vieras maksaa hääparille.

Jos menen uudestaan naimisiin niin se on maistraatissa ja sitten ehkä vuokratila jonne kaikki saa tulla ns. bileisiin, tarjotaan ehkä pitsat, muuten OPM. Ei todellakaan ole enää halua laittaa niin paljon rahaa yhteen päivään. Tyhmää se oli ensimmäiselläkin kerralla.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Tyhmien ja saitojen suomalaisten ongelmia. Monissa muissa maissa häihin panostetaan ja kutsutaan kaikki mahdolliset ihmiset. Jos et et ole koskaan tavannut työkaverisi puolisoa, niin kirjoitat kutsuun Tero Työkaveri avec. Jos et ole varma seurusteleeko pikkuserkkusi, kirjoitat kutsuun Pirkko Pikkuserkku avec. Ja tosiaan sinkut sitten näkevät vaivaa ja etsivät avecin häitä varten: seuralaispalvelusta tai voi vaikka työpaikalla kysyä, lähtisikö joku seurakseni häihin. Muissa maissa häät ovat iloisia juhlia, joihin osallistutaan mielihyvin, Suomessa valitetaan kaikesta.

• ylös 9
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me ainakin kutsuimme kaikki pariskunnat nimillään "Matti ja Maija Meikäläinen" ja kaikki sinkut nimellä "Teija Teikäläinen avec"

Ottakoon mukaansa sitten vaikka serkkunsa, kummilapsensa, naapurin Pekan, seuralaispalvelun maksullisen prinssin tai tulkoon yksin, jos haluaa. Avec merkintä tarkoittaa, että on mahdollisuus ottaa mukaan seuralainen. Näin kukaan ei ole yksinäinen eikä pahoita mieltään.

Minä olen myös aina saanut kutsut avecillisina, vaikka en ole seurustellutkaan. Mielestäni mukava ajatus, että "yksinäinen" sinkku saa halutessaan ottaa seuralaisen mukaan. Itse en ole ottanut, jos ei ole seurustelukumppania ollut, mutta ajatuksentasolla kiva, että huomioidaan. 

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi noussut vierasmäärä ihan älyttömäksi, jos jokaiselle yksin kutsuttavalle vieraalle olisi laitettu avecillinen kutsu. Ja kustannukset toki siinä sivussa.

Ei pidä pitää laajoja häitä, jos ei ole varaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat mukavalta ihmiseltä, joka ajattelee aidosti vieraitaan. 🌻 

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

Minusta häihin kutsutaan avec niille joilla on ns. vakiintunut suhde, ja minusta kutsun voi esittää myös ihan sen kumppanin nimellä: "Mirkku Virtanen +Matti" eikä "Mirkku Virtanen +avec"

Jos osa kutsutuista on esim. harrastus- tai työkavereita, heidät voi kutsua "omana porukkana" ilman +avec, oletuksena ettei noita puolisoita tunne.

Minusta häihin ei ole mikään pakko mennä "pariskuntana", samaan tapaan mitä muihinkin kekkereihin (pikkujoulut, tyttöjenillat yms.) voi yksinkin mennä, niin voi mennä häihinkin.

Itse kokisin jokseenkin ahdistavana jos olisin VIERAANA häissä joista en hääparia tunne (esim. miehen työkaverin häät tmv. joka miehelle läheinen tuttu mutta minulle vain "nimenä" tuttu miehen jutuista)

Eri asia on oikeasti läheiset ihmiset/ne joiden kanssa muutenkin tekemisissä, heidän häihin haluaakin mennä/odottaa kutsun saavansa.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Näin korona-aikana on ainakin helppo perustella, miksi ei halua "turhia" aveceja kutsua :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sittenkö kulut eivät nousisi, jos heillä kaikilla olisikin aviopuolisot, vai siinä vaiheessako jätät aviopuolisot pois?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tyhmien ja saitojen suomalaisten ongelmia. Monissa muissa maissa häihin panostetaan ja kutsutaan kaikki mahdolliset ihmiset. Jos et et ole koskaan tavannut työkaverisi puolisoa, niin kirjoitat kutsuun Tero Työkaveri avec. Jos et ole varma seurusteleeko pikkuserkkusi, kirjoitat kutsuun Pirkko Pikkuserkku avec. Ja tosiaan sinkut sitten näkevät vaivaa ja etsivät avecin häitä varten: seuralaispalvelusta tai voi vaikka työpaikalla kysyä, lähtisikö joku seurakseni häihin. Muissa maissa häät ovat iloisia juhlia, joihin osallistutaan mielihyvin, Suomessa valitetaan kaikesta.

Sinähän tässä nyt olet se osapuoli, joka valittaa ja haukkuu muita 😄

Ihan hyvää pohdintaa aloittajalta. Ei kaikilla ole halua tai varaa kutsua kaikkia tuttuja seuralaisineen. Parastahan se on, että hääpari itse saa päättää omannäköisistä juhlista eikä joku normi määrittele, että koko kylä pitää kutsua.

Sivut