Mua kiusataan koulussa... Mitä teen?
Kaikki alkoi siitä kun seurustelin useiden kanssa, iskin varattuja ja puhuin ystävistä seläntakana pahaa. Kadun tätä nyt ja oon oppinut läksyni, oon nyt 14v ja kiusaamista jatkunut vuoden verran... kun olin puoli vuotta kuunnellut jokapäiväistä h-nimittelyä, naureskelua ja ilkeästi katsomista niin alkoi käydä liian raskaaksi. Onko tämä ees kiusaamista vai ansaitsenko tämän? Mua on myös lyöty ja uhattu pää uittaa vessanpöntössä. Mulla on kylän pahin maine vaikka en oo harrastanut ees seksiä
Kommentit (38)
Teet rikosilmoituksen kiusaajista ja sen jälkeen menet rehtorin luo ja ilmoitat, että asiaan syntyy muutos tai lähtee rikosilmoitus myös virkavirheestä. Myös lapsella on oikeus fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen.
Musta tuntuu että mä oon törmännyt pahoihin ihmisiin. Sitä nuo kiusaajat on, jonkin tason luonnevikaisia! Tätäkö elämä tulee olemaan, tälläistäkö tulen kohtaamaan enemmän ja enemmän kun kasvan aikuiseksi?
Puhu terveydenhoitajalle ja luokan opettajalle sekä äidille. Saat vahvoja naisia tukemaan sinua ja pitämään normaalia arkea yllä. Aina jos kiusataan, sano siitä heti. Näytä että sinua ei tarvitse kiusata. Kaikki me ollaan nuoruudessa jotain hölmöilty ja tajuttu jälkeenpäin asiat joten älä syytä itseäsi äläkä enää anna muiden enää kiusata sinua! Mikä edes oikeuttaisi heitä siihen? Se on sinun asiasi, ei heidän.
Keskity opiskeluun ja älä huomio kiusaajia.
Ja mulla petti usko siinä vaiheessa ihmisyyteen kun mua lyötiin niin suurin osa ihmisistä vaan nauroi ja taputti ympärillä! Miten on mahdollista??? Mulla on tosi paha trauma tuosta
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että mä oon törmännyt pahoihin ihmisiin. Sitä nuo kiusaajat on, jonkin tason luonnevikaisia! Tätäkö elämä tulee olemaan, tälläistäkö tulen kohtaamaan enemmän ja enemmän kun kasvan aikuiseksi?
Usko pois elämä muuttuu, nyt kun keskityt opiskelemaan ja jätät kiusaajat sivuun niin se kantaa sua elämässä eteenpäin.
Jos jäät suremaan, masennut ja syyttelet itseäsi niin se vetää sut alas. Ethän anna kiusaajien viedä sua tähän jälkimmäiseen?
Ole vahva, puhu aikuisille, keskity tärkeimpiin !❤️
Oon yrittänyt olla huomioimatta kiusaajia mutta heitä on tosi paljon, tuntuu myös että he vaistoo että oon herkkä ja stressaan helposti... en saa mitenkään muutettua luonnettani sellaiseksi etten ois niin herkkä tai stressais helposti..................................................... mulla on koko ajan tunne että hajoan ja mikään ei pysty pysäyttämään tätä!!!
Sitähän nuo ihmiset haluaa, tuhota minut!
Enkä voi ymmärtää että miten olisin kilttinä ihmisenä voinut tehdä mitään NIIN pahaa että heillä on oikeus kiduttaa mua tällälailla
Ja kyllä, tämä tuntuu kidutukselta.
Miksei tuo kiusaaja-ämmä välitä minusta, onko hän jonkin sortin psykopaatti?
Oksettava sellainen
Minusta tuntuu että täällä on aikuisilla parempi turva mitä tulee kiusaamiseen, aikuisen on helpompi vaihtaa työpaikkaa kun minut puolestaan pakotetaan oppivelvollisuuden nimissä sinne paikkaan jossa mua kidutetaan!
Ja miten tässä perustellaan se että pidetään tulevaisuuden toivoista huolta, kun lapset ja nuoret tarviis eniten sitä suojelua niin he ei saa sitä?
Ei joko olla rikosoikeudellisessa vastuussa tms.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että demi on suljettu
Ja sustako mun pitäis vaan penskojen kanssa keskustella? Miten sä kuvittelet toisen penskan antavan toiselle penskalle tarvittavaa tukea?
Musta tuntuu että oon liian herkkä tähän maailmaan... Miksei täällä arvosteta herkkyyttä, miks täällä on jokin vahvat nauraa heikot syödään mentaliteetti!?
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että oon liian herkkä tähän maailmaan... Miksei täällä arvosteta herkkyyttä, miks täällä on jokin vahvat nauraa heikot syödään mentaliteetti!?
Mita luulet niiden tunteneen joiden poikaystavat varastit ja joista puhuit pahaa selan takana? Nyt kun sinulle tarjotaan samaa laaketta niin oletkin niin herkka.
Et pysty tekemään mitään. Kiusaaminen ei lopu koskaan, kun kiusaajat tuntevat olevan oikeutettuja kiusaamaan. Tälläkin palstalla asiasta on lukemattomia esimerkkejä. Moderaattoreidenkin mielestä osa ihmisistä ansaitsee oman kiusaamisketjun.
Voin samaistua saamaasi kohteluun, vaikka en nuorena iskenyt varattuja tai puhunut muista pahaa... Jouduin muuten vaan naurun ja kiusaamisen kohteeksi samantyylisesti, koska erotuin joukosta.
Mun parhaat vinkit on
1. Sano seuraavalla kerralla kiusaajalle/kiusaajille suoraan, että sä et jaksa katsella heidän touhua enää ja jos he vielä jatkavat, niin sä viet asian eteenpäin. Muista myös toteuttaa tämä. Laita vaikka Wilma-viesti rehtorille ja kerro, että sua on kiusattu pitkään etkä jaksa enää ja haluat että tilanne selvitetään kunnolla.
2. Sulla ei ole enää paljoa yläkoulua jäljellä. Sulje kiusaajat pois elämästäsi: älä katso, älä kuuntele, poista kiusaajat sun somekanavista. Eli ingoraa heidät kaikki, vaikka se tarkoittaisi yksinään oloa ainakin hetkellisesti. Pistä vaikka kuulokkeet päähän välitunneilla ja ruokalassa ja pelaa vaikka kännykällä jotain.
3. Keskity oppitunneilla oppimiseen, älä muihin ihmisiin. Tee läksyt ja hoida muutenkin koulu parhaasi mukaan. Keksi vapaalle mielekästä tekemistä: tanssi, piirrä, kirjoita, laula, kokkaile, leivo tai mitä vaan. Jos sulla on edes joku kaveri, niin pidä siitä kiinni tai koita hankkia vaikka netistä kavereita.
4. Pidä huoli, että haet jatko-opiskelemaan eri linjalle / eri kaupunkiin kuin kiusaajat. Jos jatkat samaan lukioon/amikseen kuin kiusaajat, he todennäköisesti jatkavat kiusaamista siellä. Älä kuuntele muiden vinkkejä siitä, minne sun kannattaa hakea, vaan hae yhteishaussa just sinne minne haluat ja mihin vaan rahkeet riittää.
Tsemppiä paljon sulle jatkoon. Olet selvästi fiksu nuori joka on oppinut virheistään. Tulet siis pärjäämään hyvin elämässä, kunhan sinnittelet yläkoulun loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Sano jokaiselle valittajalle, että teit virheen, mutta yrität jatkossa olla parempi ja pyydät anteeksi. Ei kai siinä muutakaan voi? Jos tästä huolimatta vainoaminen jatkuu niin pyydät apua koululta. Vaikka siltä terkalta tai koulupsykologilta he kertovat miten sen jälkeen toimitaan. Ihmiset tekee virheitä. Kiusaaminen on aina väärin
Kiusaajilta ei pidä pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen av-palstan nainen, aloittaa perseen jakamisen luokan pojille 14-vuotiaana.
Te kirjotatte näin julmia kommentteja lapselle ja huudatte provoa kun hän voi hakea oikeasti kiusaamiseen tukea ja apua aikuisilta? Kun kirjoitat tälläisen kommentin, niin minkälaisen kuvan haluat antaa 14-vuotiaalle maailmasta?
Eiköhän tällainen nuori ole jo itse luonut oman maailmankuvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita luulet niiden tunteneen joiden poikaystavat varastit ja joista puhuit pahaa selan takana? Nyt kun sinulle tarjotaan samaa laaketta niin oletkin niin herkka.
Mä lataan nyt sulle faktoja tiskiin.
Ei varmasti tuntunut hyvältä.
Mutta mitä ajat tuolla kommentillasi, että ollaan umpikujassa ja kiusaaminen saa jatkua niinkö?
Ja ei todellakaan tarjota samaa lääkettä, minä en ole ketään kiduttanut vuositolkulla, uhannut väkivallalla tai käyttänyt väkivaltaa. Nää kostaa mulle kovemmalla kädellä kuin ansaitsen!
Miten meni sitten se varattujen iskeminen niin se meni silleen että yhteiselle ystävälle menin sanomaan että oon ihastunut tuohon Janiin ja että olisin hänelle paljon parempi tyttöystävä kuin Olivia. Me ei koskaan pantu, suudeltu, enkä ikinä tunnustanut Janille suoraan tunteitani eli periaatteessa ei tapahtunut mitään vakavaa.
Sillä ei oo väliä minkälainen mun luonne on, mitä tulevaisuudessa olisi voinut tapahtua, jos pelataan faktojen mukaan niin noilla ei oo mitään syytä kiduttaa mua.
Mun mielestä tää tilanne ois pitänyt ratkaista silleen että nää ihmiset keitä oon loukannut olisivat saaneet kerran huutaa mulle päin naamaa ja haukkua ja antaa tulla kaikki patoutumat ulos ja sen jälkeen oltais jatkettu eri suuntiin! Ei heidän ois tarvinnut enää mun ystäviä olla ja sen olisin ymmärtänyt oikein hyvin.
Mutta se että haukutaan vuosia jokapäivä, nauretaan aina kun meen ohi, uhataan väkivallalla... niin eieiei
Nämä ihmiset on pahoja!
Ja mitä tulee tuohon mun kiltteyteen ja herkkyyteen niin kyllä olen herkkä ja kilttikin, ihmisessä voi olla monta puolta kuten esimerkiksi Matti Nykäsessä.
En ymmärrä miksi mua kiusataan, vaikka olen siistinyt tyylini ja alkanut selkeästi käyttäytymään paremmin... :(