Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja yrittää kieltää ruokatauon, koska en syö töissä

Vierailija
07.04.2021 |

Onkohan tämä ihan laillista? En ahdistuksen vuoksi pysty syömään julkisesti, joten vietän itselleni kuuluvat 2x 15min ja 1x 30min tauot lähinnä kännykkää räpläten, joskus juon kahvia jos tuntuu siltä.

Tämä kaihertaa isosti pomoani ja esimiestäni, ja heillä on ollut tapana tulla tyrkyttämään mulle jotain työtä kun "laiskottelen" itsekseni, nyt viime viikot pomo on ihmetellyt täällä kovaan ääneen, miksen syö. Tänään tauolla ollessani hän kutsui mut toimistoonsa ja totesi, että näyttää huonolta, kun "vaan istun kännykällä kaikki työpäivät".

Selvensin, että en muuten käytä puhelinta, mutta mulle kuuluu päivässä yhteensä 1h taukoa, jonka vietän kyllä pääosin puhelimella. Pomo sanoi, ettei tämä käy hänelle, väännettiin asiasta aikamme. Lopulta pomo totesi, ettei hän halua maksaa mulle päivässä tunnin puhelinaikaa (vaikka muut työntekijät viettävät tunnin tupakoiden ja syöden), joten jos en syö, en voi myöskään pitää taukoja.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta, mutta uskon.

Vierailija
22/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiseen työhön kuuluu tunti taukoja normaaliin 8h työpäivään? Yleensä se puolen tunnin ruokkis on "omaa aikaa" josta ei edes makseta. 20min ruokatauko taas kuuluu työaikaan.

Lisäksi usein on ne 10-15 min (riippuu TES:stä) "virvoiketauot", jotka taasen kuuluvat työaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla liittoon yhteydessä jos kuulut. Jos et, onnnittelut, olet paikallisen sopimisen kokeilussa.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa lukea se oman alan TES.

Vierailija
24/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun istut työpisteellä ja räpläät kännykkää niin kyllähän se saa näyttämään tilanteen siltä että laiskottelet kun pomot ja esimiehet kävelee ohi. Mene pois siitä työpisteeltä.

Vierailija
25/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puolen tunnin pakollinen palkaton tauko. Koskaan ei mene puolta tuntia ruokaillessa. Aikahyvitystähän tästä ei saa, mutta jos ylität ruokatunnin ajan, tulee miinusminuutteja. Itse pitäisin mielummin lyhyen ruokatauon ja lähtisin aikaisemmin kotiin.

Tänään kävin ruokatauolla lähikaupassa. Tähän meni 20 min. Pomolle ei kuulu mitä palkattomalla ajallani teen.

Vierailija
26/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota joku käntty/jugurtti eteen niin pomo on tyytyväinen.

Korppu on hyvä, säilyy ja voi käyttää yhä uudelleen.

Vierailija
27/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on palkallinen 20 min ruokatauko, jonka aikana on oltava valmiina tekemään töitä, esim. vastaamaan puhelimeen. Lisäksi se, joka jo on lopettanut syömisen, menee tekemään työt eli meillä ap olisi se, joka hoitaisi puotia muiden syödessä. Tarkoitus kun on saada sen verran energiaa, että jaksaa loppupäivän ja jos ap ei ruokataukoa tähän käytä, niin joutaa olemaan työtehtävissä. Toki porukka pyrkii lounastamaan siten, että osa on koko ajan työtehtävissä, mutta jokainen lopettaa, jos tulee hälytys. Ap:n kaltainen "mä en syö, mä olen nyt puhelimella enkä tee töitä" -tyyppi saa aika äkkiä kenkää. Iltapäivällä kun on turha valittaa, että ei jaksa, koska ei syö. Jos ei pysty syömään, pystyy yleensä juomaan mehua tai kahvia, osa saa nieltyä smoothien

Vierailija
28/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ap tästä lähtien "ulos syömään" = kävelylle puhelimen kanssa, tai ei välttämättä edes kävelylle mutta ainakin nurkan taakse tms. 

Vierailija
29/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku myslipatukka, jossa ei tarvita kihveleitä ja kahveleita ja pureskele hartaasti. Silloin ruokailet.

Tiedän joo itsekin tuon ahdistuksen tunteen, jossa pitää mennä Mirjojen ja Marjojen kera vuosi toiseen samassa istumajärjestyksessä nenäkkäin isoon isoon pöytään. Eipä siinä ruoka maistu miltään väkinäisine juttuineen.

Nykytyöpaikalla on onneksi ruokailukoodi, että on ihan yhtå ok syödä yksin ja aloittaa ruokatauko sen mukaan, missä vaiheessa työt on. Ja nyt 30min ruikatauko tuntuu rentouttavalta huippuhetkeltä

Vierailija
30/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui, koska internetissä sanotaan niin.

Vierailija
31/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun räpläät kännykkää niin laita kattila työpöydälle ja letku sinne kattilaan ja kansi päälle ja letkun toinen pää suuhun ja sano pomolle että olet letkuruokinnassa.

Vierailija
32/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. 

Vierailija
33/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sinä ap tuota ei-ruokataukoasi siis vietät? Omassa huoneessasi, jonne ei kukaan näe, jos ei tule käymään? Vai jossain aulan vastaanottotiskillä kännykkää selaillen niin, että asiakkaat ihmettelevät, miksei tuo yksi palvele, vaan vain plärää kännykkää? Vai yrityksen taukohuoneessa, jossa muut ovat syömässä? Voisitko vähän tarkemmin avata tuota tilannetta. Jos olet omassa huoneessasi, niin sehän kai tarkoittaisi sitä, että voisit syödäkin, koska kukaan ei ole seurana? Eli ilmeisesti siis taukoilet jossain, missä on muita ihmisiä. Jos et voi syödä seurassa, tuntuisi vähän hassulta, että tulet kuitenkin muiden syömisiä seuraamaan kännykkäsi kanssa. Ehkä joku on häiriintynyt tuosta. Jos tuo taukoilu ja kännykällä olo tapahtuu sitten oikeasti paikassa, jossa olet esim. asiakkaiden tai firmaan tulevien vieraiden näkyvillä, niin kyllähän tuo huomautus on asiallinen siinä mielessä, että todella omituisen kuvan annat ulospäin. 

Vierailija
34/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde ap tästä lähtien "ulos syömään" = kävelylle puhelimen kanssa, tai ei välttämättä edes kävelylle mutta ainakin nurkan taakse tms. 

Vaikuttaa siltä, ettei ap:lla ole lepotaukoa vaan kyse on työajalla olevasta lounastamismahdollisuudesta. Silloin ei lähdetä kävelylle vaan ollaan työnantajan käytettävissä. Mm. hoiva-alalla yleinen käytäntö; työpäivä on 7,5 h ja sen aikana saa työaikana syödä lounaan, mutta tarvittaessa pitää keskeyttää lounas ja tehdä töitä (esim. joku vanhus tarvitsee apua tai omainen tulee vierailulle ja haluaa kysellä läheisestään jne).

Vierailija
35/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä paikassa pitää syödä muiden seurassa nyt vielä korona-aikana?

Meillä ainakin on tiukka maskipakko ja ei saa olla samassa tilassa syömässä jonkun toisen kanssa. En siis oikein hahmota ap:n ongelmaa tästä syystä. Eikö työpaikallanne noudateta koronaohjeistuksia?

Siis mitä? Meillä kyl syödään ruokailuun ja kahvitaukoihin varatussa tilassa. Kaikki, joko yhdessä tai erikseen, riippuen milloin kukakin syö.

Vierailija
36/36 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on palkallinen 20 min ruokatauko, jonka aikana on oltava valmiina tekemään töitä, esim. vastaamaan puhelimeen. Lisäksi se, joka jo on lopettanut syömisen, menee tekemään työt eli meillä ap olisi se, joka hoitaisi puotia muiden syödessä. Tarkoitus kun on saada sen verran energiaa, että jaksaa loppupäivän ja jos ap ei ruokataukoa tähän käytä, niin joutaa olemaan työtehtävissä. Toki porukka pyrkii lounastamaan siten, että osa on koko ajan työtehtävissä, mutta jokainen lopettaa, jos tulee hälytys. Ap:n kaltainen "mä en syö, mä olen nyt puhelimella enkä tee töitä" -tyyppi saa aika äkkiä kenkää. Iltapäivällä kun on turha valittaa, että ei jaksa, koska ei syö. Jos ei pysty syömään, pystyy yleensä juomaan mehua tai kahvia, osa saa nieltyä smoothien

Oletko sä ihan tyhmä? Suurimmalla osalla ihmisistä ruokatauko on palkaton, jolloin työpaikalta saa poistua ja tehdä sen aikana mitä haluaa, vaikka seisoa päällään. Sulla on eri tilanne, kun saat siltä ajalta palkkaa. Mun täytyy olla toimistolla päivässä 8 h poislukien se puolen tunnin tauko, joten saan palkkaa 7,5 h vaikka olen menen toimistolle klo 8 ja lähden klo 16. Ruokataukoa ei saa myöskään sijoittaa päivän alkuun tai loppuun, mutta tiedän kyllä että jotkut on sopineet esimiehen kanssa toisenlaisesta käytännöstä.

"Päivittäinen lepotauko eli ruokatauko

Päivittäinen lepotauko (ns. ruokatauko) on vähintään puoli tuntia ja se on pääsääntöisesti työntekijän omaa aikaa. Työntekijällä on tällöin oikeus poistua vapaasti työpaikaltaan.

Koska ruokataukoa ei lasketa työajaksi, ei siltä makseta palkkaa. Tällöin työntekijällä ei ole myöskään velvollisuutta tehdä töitä ruokatauon aikana.  "

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän