Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä hormoniton ehkäisy?

Vierailija
06.04.2021 |

Olen 39-vuotias lapseton nainen, e-pillerit olleet teini-ikäisestä asti käytössä. Viime vuosina mikään e-pilleri ei ole sopinut, on ollut päänsärkyä, mielialanvaihteluja ja parhaillaan tiputteluvuotoa jokaikinen päivä.

Huomenna aika gynekologille, aion pyytää hormonitonta ehkäisyä. Mitä hormonitonta ehkäisyä suosittelette?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lapsen tekoa. Jos jätät hormonit pois, voit havaita haluavasi lapsen.

Vierailija
22/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin 20-vuotiaana, synnyttämättömänä naisena kuparikierukan ja se on ollut ihan suht. ok ja sivuoireeton ehkäisy mulle. Mutta jos on yhtään runsaammat menkat tai kovat kivut niin sitä ei kyllä suositella. Ja kovasti lääkäri muakin pelotteli runsaalla vuodolla ja kovilla kivuilla, yrittäen saada ottamaan hormonikierukan, mutta ei mulla ollut kuin parit ekat menkat heti kierukan laiton jälkeen vähän kivuliaammat ja runsaammat.

Häiritseekö se yhdynnässä mitenkään? Sattuuko siinä? En ole ap. 

Ei ainakaan mulle itselle ole ikinä aiheuttanut mitään yhdyntäkipua. Mies kuulemma ne langat alkuun tunsi, mutta aika äkkiä ne langat joko pehmeni tai siirtyi jotenkin sivulle niin, ettei muutaman ekan viikon jälkeen kierukan laitosta enää valituksia tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet täysin varma, ettet halua koskaan lapsia, suosittelen essure-implantteja.

Ja toki lisäksi kondomi ei-vakikumppanin kanssa - > sp-taudit.

Ei missään tapauksessa Essurea! Siitä on ollut paljon terveysongelmia eikä käsittääkseni Suomessakaan enää laiteta sitä kuin ne mitä varastoihin on otettu. Laitto myöskin vastenmielinen toimenpide.

Sterilisaatio ennemmin tähystysleikkauksessa munanjohtimet katkaisemalla. Toimenpide tehdään nukutuksessa joka ei kauaa kestä ja toipuminen nopeaa ja kivutonta. Arvet 2kpl noin sentin pituiset ja häviää käytännössä kokonaan.

Vierailija
24/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena ei vaan taida julkisella puolella päästä sterilisaatioon. Kierukkaa ollaan työntämässä, joka toosaan.

Joskus hakenut jälkiehkäisyn, lääkäri ei ole päästänyt ilman pillerireseptiä pois vastaanotolta. Mieslääkäri, joka totesi vielä, että siten paljon mukavampaa kuin jonkun kondomin kanssa säätää. Mies, jonka kanssa vahinko sattui oli aviomieheni ja kondomi hajosi.

Vierailija
25/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuparikierukka nyt 6v ( joo tiedän suositellaan 5v) ja uuden vaihto on edessä. Kierukka muistaakseni flexi-t. Koko vuosien aikana ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. Koko kierukkaa ei huomaa millään tavalla ja sen olemassaolon ihan meinaa unohtaa. Ainoa ikävä asia tuossa on laitto, se ei ollut mitään kivaa todellakaan, mutta onneksi nopea.

Vierailija
26/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä älykello olisi paras lämpöjen seuraamiseen? En pidä sormuksia ollenkaan, joten 300e tuosta Ourasta menisi vain pöntöstä alas..

Vierailija
27/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plektra

Meilläkin ollut plektra käytössä jo yli kaksi vuotta.

Todella kätevä ja edullinen.

Vierailija
28/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kuparikierukka nyt 6v ( joo tiedän suositellaan 5v) ja uuden vaihto on edessä. Kierukka muistaakseni flexi-t. Koko vuosien aikana ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. Koko kierukkaa ei huomaa millään tavalla ja sen olemassaolon ihan meinaa unohtaa. Ainoa ikävä asia tuossa on laitto, se ei ollut mitään kivaa todellakaan, mutta onneksi nopea.

Mulle itseasiassa lääkäri sanoi sillon, kun kuparikierukka laitettiin, että nykyään käypähoito-ohjeen mukaan sitä voisi huoletta pitää kymmenenkin vuotta, vaikka aiemmin suositus ollut tuo 5 vuotta niinkuin hormonikierukassakin. Mulla se on kanssa ollut nyt viitisen vuotta. T. Se ensimmäinen kuparikierukasta kommentoija

Vierailija
29/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seksiä, ei ehkäisyä. 1-2 vuoden välein, kun saan miehen houkuteltua puuhaan, käytössä on kondomi.

Vierailija
30/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena ei vaan taida julkisella puolella päästä sterilisaatioon. Kierukkaa ollaan työntämässä, joka toosaan.

Joskus hakenut jälkiehkäisyn, lääkäri ei ole päästänyt ilman pillerireseptiä pois vastaanotolta. Mieslääkäri, joka totesi vielä, että siten paljon mukavampaa kuin jonkun kondomin kanssa säätää. Mies, jonka kanssa vahinko sattui oli aviomieheni ja kondomi hajosi.

Itselläni ei ollut mitään ongelmaa päästä julkisella sterilisaatioon. Kannattaa vaihtaa toiselle lääkärille jos yhdellä ongelma.

Vierailija
31/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet täysin varma, ettet halua koskaan lapsia, suosittelen essure-implantteja.

Ei missään tapauksessa Essurea! Siitä on ollut paljon terveysongelmia eikä käsittääkseni Suomessakaan enää laiteta sitä kuin ne mitä varastoihin on otettu. Laitto myöskin vastenmielinen toimenpide.

Sterilisaatio ennemmin tähystysleikkauksessa munanjohtimet katkaisemalla. Toimenpide tehdään nukutuksessa joka ei kauaa kestä ja toipuminen nopeaa ja kivutonta. Arvet 2kpl noin sentin pituiset ja häviää käytännössä kokonaan.

Ai ei laiteta enää? Onko niistä todella tullut siis niin paljon haittavaikutuksia?

Jos on, pahoittelut ap suosituksesta, en tiennyt.

Minulle laitettiin 12v sitten eikä ole ollut mitään jälkioireita.

Tehtiin polikäyntinä ilman nukutusta - oli nopea ja helppo toimenpide - tämä tosin vain oma kokemus.

T. Se essurea suositellut

Vierailija
32/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
33/46 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei laiteta enää? Onko niistä todella tullut siis niin paljon haittavaikutuksia?

Jos on, pahoittelut ap suosituksesta, en tiennyt.

Minulle laitettiin 12v sitten eikä ole ollut mitään jälkioireita.

Tehtiin polikäyntinä ilman nukutusta - oli nopea ja helppo toimenpide - tämä tosin vain oma kokemus.

T. Se essurea suositellut

Hyvä juttu sinulle. 😊 Näitä on jälkikäteen poistettukin terveysongelmien takia paljon. Molemmat munanjohtimet poistetaan jotta essuret saadaan elimistöstä pois. Jos ongelmia ei ole ei tarvitse ohjeen mukaan poistaa joten voinet olla sen suhteen levollisin mielin.

Vierailija
34/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
35/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuparikierukkaa asentaa paikoilleen, vaikka söisi vielä e-pillereistä? Jos aikomus lopettaa e-pillerit, ja vaihtaa ne kuparikierukkaan.

Vierailija
36/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät kädet. Toimii joka kerta!

Vierailija
37/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pessaaria. On vaivaton ja helppo näin nelikymppisenä kun raskauden riski muutenkin pienenee. Nuorempana en ehkä olisi uskaltanut täysin luottaa tehoon, mutta näin vanhana kyllä.

Vierailija
38/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kuparikierukkaa asentaa paikoilleen, vaikka söisi vielä e-pillereistä? Jos aikomus lopettaa e-pillerit, ja vaihtaa ne kuparikierukkaan.

Voi. Kuparikierukka toimii myös jäkiehkäisynä viikon sisällä asennettuna suojaamattomasta yhdynnästä tai pillerin unoduksesta, ehkäisee hedelmöittyneen alkion kiinnittymistä kohdun seinämään.

Vierailija
39/46 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäkiehkäisyn saa apteekista, myös vahvemman viiden päivän tabletin nykyään. Toimii parhaiten ennen ovulaatiota (siirtäen ovulaation), sen jälkeen teho heikko. Lääkärin on suositeltava aina jatkoehkäisyä, siksi pillerit. Apteekissa ketään ei kiinnosta.

Vierailija
40/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka.

Minulle laitettiin aikoinaan Nova-T Ja elämä oli sen kanssa tuskaa. Useita kohtutulehduksia, kipuja....

Nyt minulla on ollut toisenlainen kuparikierukka, Flexi-t 300. Ei mitään ongelmia! Ei sattunut laitto, ei jälkisupistellut ja ei muitakaan kipuja tai ongelmia.

Kannattaa pitää päänsä näissä ehkäisyasioissa. Lääkärit tuputtaa niitä heille mieleisiä vaihtoehtoja (Nova t, mirena...), mutta se ehkäisy tulee sinulle eikä lääkärille, joten sinä myös päätät.

Uskoisin, että kuparin määrällä on tekemistä vuodon ja kivun kanssa.

Sitten hän, joka sanoi, että kuparia voi pitää jopa 10 vuotta. Kyllä, mutta koskee niitä kupareita, joissa määrä 380. Flexi-t 300, määrä on tuo 300, käyttöikä 5 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän