Vierailija

Tämän vuoden lopulla eduskunnan käsittelyyn tulee laki, joka ensi vuodesta alkaen mahdollistaa aivan kaikille kansalaisille sen että he voivat omalla ilmoituksella muuttaa sukupuolensa passiin ja muihin virallisiin papereihin. Ei tarvitse perustella mitään kenellekään, ei tarvitse edes olla transsukupuolinen, sen voi tehdä kuka vain ja mistä syystä hyvänsä. Tänään julkaistu uusi kansalaisaloitekin tavoittelee tätä. Mutta mitä olette mieltä kohdasta, jossa ehdotetaan, että jos vanhempi ei suostu muuttamaan alle 15-vuotiaan lapsen sukupuolta, lapselle voidaan määrätä edunvalvoja, joka suorittaa muutoksen? Ketä tämä oikeasti palvelee ja mitä meitä hyödyttää irroittaa yksi elementti (sukupuoli) virallisista asiakirjoista sellaiseksi, jonka jokainen saa päättää itse, eli se ei korreloi enää fyysisen todellisuuden kanssa?

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan että eihän se korreloi nytkään koska joillakin transsukupuolisilla on jo eri sukupuoli passissa kuin mitä he fyysisesti oikeasti ovat, niin se ei ole se pointti tässä. Nykykäytännössä lääkärit ja psykiatrit arvioivat, hyötyykö ihminen siitä, että hänen juridinen sukupuolensa vaihdetaan. Elääkö hän jo kokemassaan sukupuolessa ja helpottaako se hänen arkeaan, että passin M tai F vastaa ulkonäköä. Näitä ihmisiä on vähän. Se on aivan täysin eri asia kuin se, että kuka tahansa saa omalla ilmoituksella klikata itselleen uudet henkilötiedot ja sitten käyttää sen sukupuolen tiloja miten haluaa. Uudistuksesta käytetään nimeä Translaki joten se ei varmaan monia kiinnosta, mutta tämä on oikeasti todella suuri muutos joka koskee meitä kaikkia. Minua ihmetyttää ettei tästä keskustella missään, tämäkin viesti poistuu satavarmasti kohta.

• ylös 714
  • alas 73

Sivut

Kommentit (6582)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No sukupuoli on aika tarpeeton ja triviaali tunnistuskeino nykyään joten en näe mitä kauheaa ongelmaa on siinä jos sen juridisen sukupuolen saa päättää itse.

Vaikka kuinka ensin tuntusi hassulta että ei suoraan tiedä onko joku mies tai nainen niin kun hetken miettii asiaa niin toteaa että mitä se lopulta oikeasti minulle edes kuuluu.

• ylös 167
  • alas 440
Vierailija

"Uudistuksesta käytetään nimeä Translaki joten se ei varmaan monia kiinnosta, mutta tämä on oikeasti todella suuri muutos joka koskee meitä kaikkia"

Jotenkin en itse näe miten se koskee vaikkapa minua. Miten vaikuttaa minuun se jos jonkun passissa tai henkkarissa lukeekin nainen vaikka ulkonäöltä ajattelisin hänen olevan mies? Luulisi että se on minulle täysin yhdentekevä muutos.

• ylös 155
  • alas 360
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen itsemäärittely on ihmisoikeus.

Öö, mutta miksi juuri sukupuolen saa määritellä siten miten itsestä tuntuu, mutta esimerkiksi ikää ei saa? En ihan oikeasti tajua miten nämä eroavat toisistaan. Millä perusteella juuri sukupuoli on politisoitunut näin että ajatellaan että ainoastaan oma tunne ratkaisee, ja sitä pitää ihan valtion papereissa ja tietokannoissa tukea, ettei tule paha mieli.

• ylös 749
  • alas 79
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Norjassa juridisen sukupuolen itsemäärittely tuli voimaan 2016. Kuka tahansa  voi Norjassa vaihtaa juridisen sukupuolensa pelkästään lomakkeen täyttämällä.

Vuonna 2017 norjalainen nainen oli kuntosalilla naisten pukuhuoneessa ja suihkutiloissa, kun sinne tuli mies käyttämään samoja suihkuja. Nainen ihmetteli miksi mies oli naisten puolella ja otti asian esille kuntosalin henkilökunnan kanssa. Henkilökunta ilmoitti että miehet, jotka ovat juridisesti naisia, saavat käyttää naisten pukuhuonetta.

Mies haastoi naisen oikeuteen syrjinnästä, koska nainen oli sanonut miestä mieheksi.

Vuonna 2018 oikeus vapautti naisen syytteistä.

Miksi tätä samaa hulluutta halutaan myös Suomeen?

Ei voi olla totta... Miten varmistetaan ettei meillä käy samoin.

• ylös 440
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen itsemäärittely on ihmisoikeus.

Miten niin valehtelu sukupuolesta on ihmisoikeus? Perustele.

• ylös 494
  • alas 49
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
2025, Suomessa ei ollut enää asevelvollisia miehiä.

Jos et tiennyt niin on tarkoitus että lakia käyttävät vain transsukupuoliset, eivät tavalliset miehet jotka eivät halua mennä jonnekin tai haluavat naisten pukkareihin. :) Se on jokaisen omantunnon asia, kun käytännössähän se oikeus on kaikilla, eikä syytä kysytä, vaan vaihdos vahvistetaan heti. Mutta niin ei kuulu tehdä.

• ylös 36
  • alas 351
Vierailija

Ei oo sanoja tähän. Miten voi näin typerää asiaa edes ehdottaa?? Ei kyllä nyt yhtään tärkeämpiä asioita olis hoidettavana? Näkyy taas agendat tässäkin.

• ylös 477
  • alas 39
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Uudistuksesta käytetään nimeä Translaki joten se ei varmaan monia kiinnosta, mutta tämä on oikeasti todella suuri muutos joka koskee meitä kaikkia"

Jotenkin en itse näe miten se koskee vaikkapa minua. Miten vaikuttaa minuun se jos jonkun passissa tai henkkarissa lukeekin nainen vaikka ulkonäöltä ajattelisin hänen olevan mies? Luulisi että se on minulle täysin yhdentekevä muutos.

Sillä on aika paljon väliä, kun miestä ei voida poistaa naisten pukkarista, koska hups, löytyykin naisten henkkarit. Mikä olisi se peruste poistaa hänen naisten tiloista? 

Luuletko oikeasti, että suurin osa naisista on ihan ok sen kanssa, että kikkelilliset tulevat samoihin tiloihin, kuten ulkomailla tämän lainsäädännön myötä on käynyt? Googlaa noconflicttheysaid jos et usko. 

• ylös 491
  • alas 27
Vierailija

Ennustan että M->N transitioilmoitukset ikäluokassa 19-29 nousevat huomattavasti. Enää siis ei tarvitsisi sen kummemmin perustella jos ei halua armeijaan mennä, riittää ilmoitus sukupuolen vaihdosta 30v sen voi sitten ilmoituksella palauttaa jos haluaa.
Myös kaikki sukupuolen mukaan tehtävät tasa-arvopohdinnat (miesten vs naisten osuus johtokunnissa) menettävät merkityksensä. Huonona puolena tietysti naisten fyysistä suoritusta vaativat urheilulajit menettävät käytännössä merkityksensä kun niihin voi osallistua kuka tahansa. Et pärjää miesten sarjassa, paperit sisään ja pääset helpompaan huomenna naisten sarjaan.

• ylös 524
  • alas 32
Vierailija

Ihan sama mulle vaikkei olis sukupuolia ollenkaan, ei vaikuta mun elämään mitenkään. Tota alaikäisten silpomista en vaan hyväksy.

• ylös 31
  • alas 133
Vierailija

Heti vaihdan oman sukupuoleni juridisesti mieheksi jos sillä on vähääkään vaikutusta esimerkiksi palkankorotuksiin.

• ylös 185
  • alas 20
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos et tiennyt niin on tarkoitus että lakia käyttävät vain transsukupuoliset, eivät tavalliset miehet jotka eivät halua mennä jonnekin tai haluavat naisten pukkareihin. :) Se on jokaisen omantunnon asia, kun käytännössähän se oikeus on kaikilla, eikä syytä kysytä, vaan vaihdos vahvistetaan heti. Mutta niin ei kuulu tehdä.

Joo ei kuulu tehdä, mutta kun asiaa ei valvota, niin michel penttiläkin on nainen käden käänteessä. Näkemisiin vaan naisten pukkarissa myöhään illalla, kun hän joskus vapautuu!

• ylös 301
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin että kaikilla tulee olla sama oikeus tässä asiassa mutta sitä oikeutta saa vain pieni joukko käyttää, kivat sulle.

• ylös 169
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Erittäin kätevää asepalveluksen kannalta miehille, liputan tämän puolesta.

Ja keskinkertaisille urheilijamiehille, kohta pääsevät itseidentifikaation kautta naisten peleihin :D

• ylös 213
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.