Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ekaluokan ope pärjää 25 lapsen kanssa?

Vierailija
12.08.2006 |

Päiväkodissa on kuitenkin 1 aikuinen / 8-10 lasta, eli apua löytyy paljon enemmän. Osaavatko ekaluokkalaiset oikeasti niin paljon enemmän kuin eskarilaiset?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit erittäin hyvän kysymyksen! Nimittäin muistelen omaa työvuottani ekaluokan opena. Sitä ei ihmismieli voi käsittää, kuinka rankkaa se oli! Minulla oli luokassa nimenomaan tuo 25 oppilasta, ja joukossa oli luki-häiriöisiä ja kaksi adhd-tapausta (toinen diagnosoimaton tosin). Siellä oli arkoja tyttöjä ja yksi aivan luonnehäiriöinen. Yritin tukea niitä kaikkia ja rakastaa, mutta vedin itseni aivan piippuun, kun en ymmärtänyt, etten voi ihmeitä tehdä.

Olen usein itkenyt eskariopettajille, että jättäisivät kaiken lukemaanopettamisen pois ja opettaisivat lapsia olemaan paikoillaan rauhassa, huutamatta ja lyömättä.

Tämä on tietenkin vain yksi kertomus. Kuitenkin kaikki tuntemani opettajat sanovat, että ensimmäinen lukukausi ekaluokan kanssa on todella raskas. Ekaluokan opettajaksi ei yleensä kovin moni ihan suosiolla halua.

Vierailija
2/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat toimia paremmin ryhmässä, odottaa vuoroaan, käyttää kynää taitavammin jne.

Mut kyllä se siitä yleensä sutviintuu... On etuoikeus saada opettaa pääsääntöisesti innokkaita ekaluokkalaisia! :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuopettaja on kasvatuksen ja pedagogiikan ammattilainen ja osaa antaa lapsille tehtäviä niin, että he pysyvät kiinnostuneina ja toimeliaina, eikä hulvattomia tilanteita tavallisesti pääse syntymään.

Vierailija
4/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vakituisia opettajia oli kaksi+yksi enkun ope kävi pari kertaa viikossa sekä erityisopettaja kerran viikossa. Lisäksi keittäjä oli meille lapsille läheinen hahmo myös. Kyllä on ajat muuttuneet... :(((

Vierailija
5/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtanen sellanen mut toimin myös luokka-avustajana,ja tekemistä riittää kyllä kaikkien oppilaiden kanssa -9-

Vierailija
6/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeesti,.ollaan ylpeitä tästä=))))

Vierailija
7/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja olen itsekin, mutta en koskaan ole opettanut ekaluokkalaisia. En haluaisikaan... Nostan hattua niille, jotka sitä jaksavat. Työ ei todellakaan ole helppoa, jos oppilaita on noin paljon ja jos avustajaakaan ei paljoa näy. Ryhmiin kun nykyisin osuu aina jokunen vaativampi lapsi (tai erityisopetusta tarvitseva), jonka takia tilanne on opettajalle erittäin vaativa.

Vierailija
8/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin monelle. Ihanaa työtä silti. t. alkuope kera 26:n ekaluokkalaisen

Vierailija
9/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työ myös palkitsee. Mikä sen ihanampi palkkio työstä, kuin lapsen innosta palavat silmät, kun on juuri " hoksannut" lukemisen idean :) Avustajan kanssa kaikki on tietysti helpompaa, mutta ei minulle täksi vuodeksi ole sellaista luvassa, ainakaan vielä.

Vierailija
10/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aloittaa uusien oppilaiden kanssa

Mikä on keskeisin ohjenuorasi? Mitä teroitat alusta alkaen? Minkä opin siirtäisit kaikille muille opettajille tai oppilaille jos voisit?

Vierailija
11/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sijaisuuksia (12 vuoden ajan) n. 20 koulussa ja suoraan sanottuna suurin osa opettajista eivät oikeasti välitä muusta kuin välitunneista. Vanhemmille tietysti näytetään jotain ihan muuta ja ollaan ihan mielin kielin.

Joitain harvoja poikkeuksiakin joukossa on. Helmiä.

Mutta johonkinhan sitä on pakko lapsensa laittaa(?). Sisältä päin se homma kyllä näyttää ihan pimeältä.

Minulla on kyllä kovat kriteeritkin. Mielestäni lapset ansaitsevat vain parasta ja lapsista on pidettävä kunnolla huolta eikä luokassa tule päästää vallalle huonoa ryhmädynamiikkaa. On inhottavaa, että kouluissa on itsestäänselvyys, että joitain lapsia kiusataan -- ja joskus kiusattuja jopa syyllistetään (" Jos pukeutuisit niinkuin muut niin sitten ne ei kiusais" ).

Vierailija
12/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

suoraan sanottuna suurin osa opettajista eivät oikeasti välitä muusta kuin välitunneista.

Siis opettajat on ihan normaaleja ihmisiä, joille tietenkin iloisin asia on lomat ja muu vapaa-aika! Välitunnit ovat ihan täyttä työtä.

Mietitään ihan tavallisia työssäkäyviä. Eikö joskus ota aika rankasti päähän? Miksi opettajat olisivat erilaisia?

Vierailija
13/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja kollegani ainakin!

Vierailija
14/17 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Päiväkodissa on kuitenkin 1 aikuinen / 8-10 lasta, eli apua löytyy paljon enemmän. Osaavatko ekaluokkalaiset oikeasti niin paljon enemmän kuin eskarilaiset?

Ope pärjää säälittävästi

Vierailija
15/17 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen koulun tavat ja jutut alkavat olla jo selvillä. Moni on jo oppinut tuohon jouluuun mennessä kuitenkin jo lukemaankin.

Mielestäni tärkeintä on noille ihanille ekaluokkalaisille tehdä se asia selvaksi, että ope määrää, miten täällä koulussa käyttäydytään. Sen jälkeen kun osataan olla koululaisiksi, niin sen jälkeen opelta löytyy kaikenlaista kivaa puuhaa kaiken puurtamisen lisäksi. Sitä enemmän jää aikaa kaikenlaiseen extraan ja kivaan, mitä rauhallisemmin saadaan ne aivan pakolliset asiat hoidettua.

Oppiminen ja opettaminen on mukavaa ja luovaa työtä, kun sen oikein oivaltaa.

Terveisin neljännen kerran ekaluokan kanssa tänä syksynä aloittava luokanopettaja

Vierailija
16/17 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on aikinen, joka määrää pitkälti mitä tehdään. Tiukahko kuri aluksi, niin homma alkaa sujua. Toki ymmärtävä ja ystävällinen ope on tärkeä juttu.

Vierailija
17/17 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon samaa mieltä sun kanssa ettei eskarissa niitä lukemaan oppimisia kovin vielä tarvittais, mutta... Esiopetussuunnitelmassa kun lukee jotain lukemaanoppimisen alkeista tai valmiuksista niin sitten kun mä yritän vetää sillä saralla matalampaa profiilia ja leikitellä kielellä jne. mutten opeta lukemaan niin vanhemmat tulevat valittamaan kun en pidä OIKEATA eskaria ja kun esiopetussuunnitelmassakin sanotaan jne. Yritä siinä sitten luovia... Eli olen sun kans samaa mieltä ja taistelen tuon toteutumisen puolesta! ;)

Hauskaa koulusyksyn alkua ja voimia sulle kuitenkin!