Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkomielteinen puhelimen käyttö

Vierailija
25.03.2021 |

Miten olette saaneet rajattua puhelimella oloa? Itse tartun luuriin joka hetkessä ja ihan riippuvuudesta on kyse. Hyviä keinoja?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin minäkin näitä vinkkejä mielelläni. Mies on koukussa niin pahasti, että kaivaa puhelimen esiin jopa kesken keskustelumme. Tästä ärähdän, kun en jaksa puhua samaa asiaa moneen kertaan.

Vierailija
2/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai auta kuin määrätietoisesti yrittää vähentää ja keksiä muuta tekemistä aina, kun tekee mieli tarttua luuriin. Hankalaa se kyllä on ja todella petollisen koukuttavia nämä vempaimet ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmota mikä sovellus tai palsta koukuttaa. Rajaa sen käyttö joko tietty aika/päivä tai viikko. Minulla toimii totaaalitauko. Puoli vuotta tai vuosi poissa av:lta ja huomaan, ettei koko kännykkä kiinnosta. Muut sovellukset eivät koukuta samalla tavalla.

Kännykkäriippuvuus on haitallista aivoille. Tällä palstalla altistuu ajoittain häiriintyneiden pään sisäiseen ajatteluun, ei tee hyvää kenellekään.

Vierailija
4/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätän, että olen esim. tunnin ajan koskematta puhelimeen ja laitan siksi aikaa keskittymistilan päälle. Usein myös käytän "rauhoita elämääsi"-ominaisuutta, jolloin puhelimen näyttö muuttuu mustavalkoiseksi eikä ole ollenkaan niin houkutteleva. Puhelimen voi laittaa vaikka korkealle yläkaappiin, niin joudut näkemään vaivaa sen käyttämiseksi. Kaikki keinot on sallittuja!

Jossain sanottiin, että kyse ei ole niinkään riippuvuudesta vaan vaikeudesta vastustaa ärsykkeitä. Netissä roikkuminen ruokkii mulla ahdistusta ja yritän sitten hoitaa sitä samaista ahdistusta roikkumalla netissä vielä vähän lisää.

Vierailija
5/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätän, että olen esim. tunnin ajan koskematta puhelimeen ja laitan siksi aikaa keskittymistilan päälle. Usein myös käytän "rauhoita elämääsi"-ominaisuutta, jolloin puhelimen näyttö muuttuu mustavalkoiseksi eikä ole ollenkaan niin houkutteleva. Puhelimen voi laittaa vaikka korkealle yläkaappiin, niin joudut näkemään vaivaa sen käyttämiseksi. Kaikki keinot on sallittuja!

Jossain sanottiin, että kyse ei ole niinkään riippuvuudesta vaan vaikeudesta vastustaa ärsykkeitä. Netissä roikkuminen ruokkii mulla ahdistusta ja yritän sitten hoitaa sitä samaista ahdistusta roikkumalla netissä vielä vähän lisää.

Sanan "riippuvuus" muotoileminen muotoon "vaikeus vastustaa ärsykkeitä", kuulostaa ihan eri asialta, mutta jos muutetaan sana puhelin alkoholiksi, alkoholistilla on vaikeus vastustaa ärsykettä. Ja ihan sama koskee kaikkea riippuvuutta aiheuttavaa asiaa, joita on lukemattomia.

Ei selvän tosiasian muotoileminen sanoja koristelemalla muuta tosiasiaa. Mutta muuttuuko riippuvuus joksikin muuksi, täysin hyväksyttäväksi ja normaaliksi asiaksi, kun sille annetaan uusi nimi? Puhdistuuko omatunto itseä huijaamalla?

Vierailija
6/6 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan perusluuri. Ihan just siksi että sen voi ihan rauhassa unohtaa laukkuun kun netti ja some eivät ole mukana. Tehostaa omien aivojen käyttöä.