Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinnäytetyö - ohjaaja antaa palautetta tosi ilkeään sävyyn :(

Vierailija
11.03.2021 |

Joo, ymmärrän että näiden kritisointi on tärkeää ja tarvitsen palautetta, mutta onko palaute pakko antaa piikittelevään ja passiivisaggressiiviseen tapaan?

Mulla on lukihäiriö, mutta koitan parhaani mukaan nyppiä kaikki kirjoitusvirheet pois, silti ekaan luonnokseen oli lipsahtanut muutamia ja palaute oli tyyliä:

" Tämä on opinnäytetyö, ei henkilökohtainen päiväkirjasi!" Kun olin muutamassa kohdassa käyttänyt yhden lauseen kappaleita. Tai "Tälläiset lauserakenteet kuuluvat peruskoulu esseeseen!"

Lisäksi haukkui mun aiheen sekavaksi (vaikka aiemmin kehui) ja kommentoi "onkohan aihe liian haastava sinulle? Vaikuttaa ettet tiedä mistään mitään"

Ei yhtään positiivista sanaa koko työstä, ainoastaan negatiivista. :( Sanoi vielä, että jos en paranna dramaattisesti niin ei todellakaan mene läpi.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajissa on myös hulluja.

Yritä vaihtaa.

Tai kirjoita todella tieteellistä ja kuivaa tekstiä.

Vierailija
22/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajalla kannattaisi sanoa, että tuolla tavalla annetut ohjeet (mitkä ohjeet?) eivät auta sinua. TAi vaihda ohjaajaa.

Vauvalla on vertaisketju gradupähkäilijöille. Saisitko sieltä tukea? Ei haittaa, vaikka et kirjoittaisi nimenomaan gradua. Opinnäytetyö kuin opinnäytetyö.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3688375/lohdutuksen-sanoja-gradun-tekij…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran eräälle ohjattavalle sanonut, että wordissa on sellainen toiminto kuin oikolukuohjelma. Että sen avulla iso osa kirjoitusvirheistä tulee korjatuiksi. Työn voi luetuttaa välillä myös vaikka kaverilla niin saa vertaisnäkökulmaa.

Tämä oli niin ankaraa palautetta, että ohjattava alkoi kiroilemaan ja huutamaan. Ihan asiallisesti mielestäni huomautin.

Totesin, että jos haluat että työsi hyväksytään, sen pitää täyttää tietyt kriteerit. Niihin kuuluvat muun muassa selkeä rakenne ja asiantuntijakieli. Ulkoasusta on tarkat ohjeet. Lähteiden pitää myös täyttää tietyt vaatimukset. Jne.

Tekijä sai sitten työstään ihan hyvän arvosanan ja pyysi valmistuttuaan minulta anteeksi.

Mutta meitä on erilaisia niin opettajissa kuin ohjaajissa.

Vierailija
24/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣

Mikä naurattaa?

Siis ihan absurdi tilanne.

Vierailija
25/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on yliopistosta, kävisin laitoksella juttelemassa. Kuten sanoitkin, kritiikkiä pitää ja saa antaa, mutta suurin osa noista luonnehdinnoista on asiattomia.... 

Vierailija
26/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on yliopistosta, kävisin laitoksella juttelemassa. Kuten sanoitkin, kritiikkiä pitää ja saa antaa, mutta suurin osa noista luonnehdinnoista on asiattomia.... 

Jos saatu suullinen ja kirjallinen palaute on todella noin ilkeää kuin ap kirjoitti, niin mars laitoksen tai koulutusohjelman esihenkilön puheille. Tuollainen ei ole ohjaamista vaan lyttäämistä ja opiskelijan persoonan mitätöimistä. 

Vierailija
27/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö ohjaaja, että sinulla on lukihäiriö? Osaisi nimittäin ottaa asian huomioon antaessaan palautettaan ja arvioidessaan sitä työtä muutenkin.

Vierailija
28/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli ongelmia kandiohjaajan kanssa joka oli pisteliäs, kyseenalaisti älykkyyttäni ja vattuili yleisissä ryhmätapaamisissa henkilökohtaisesti. Olin tosi epävarma osaamisestani ja tekemisistäni joten tuo oli omiaan viemään loputkin itsetunnon rippeet mitä hommaan tuli.

Ohjaajien tehtävä on antaa palautetta, mutta sen voi tehdä rakentavasti tai lyttäävästi. Jälkimmäinen ei palvele ketään.

Kaikki eivät vain sovellu opetustyöhön, eivät mitenkään. Ja yliopiston laitoksilla aika harvalla on mitään pedagogista osaamista ja koulutusta, esim. oppareiden ohjausta tehdään muun tutkimustyön ohella.

Jep, samaa näkee muun muassa eri taideoppilaitoksissa ja -kursseilla, kun iso osa muusikoista, kirjailijoista ja kuvataiteilijoista joutuu tekemään opetuskeikkaa varsinaisen työnsä ohella. Osalla ei ole mitään pedagogisia valmiuksia, ei edes perustason vuorovaikutustaitoja ja ne ovat tietysti opiskelijat sekä kurssilaiset, jotka siitä kärsivät. Etenkin aloittelijoihin ärsyynnytään avoimesti, kokeneempia saatetaan "haastaa" ja jotkut ovat muuten vain kujalla siitä, miten ihmisten kanssa ylipäätään toimitaan. Ilmeisesti tällaista opetus- ja ohjaustyötä on pitkään pidetty vähän kakkosluokan puuhasteluna, jolloin ei myöskään ole seulottu ajatuksen kanssa sitä, millainen tyyppi niihin tehtäviin oikein soveltuu. Onneksi kaikki eivät tosiaan ole tällaisia, vaikka kurjaa totta kai on, jos omalle kohdalle osuu epämotivoitunut tai hommaan soveltumaton ohjaaja/opettaja.

Vierailija
29/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä. Kaikki ei sovellu kaikille aloille. Täytyisi hakeutua sellaiselle alalle, mihin omat kyvyt riittävät.

Vierailija
30/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kyllä opettajan enkä ap:n puolella. Nuo ap:n lainaukset eivät todellakaan kuulosta oikeilta lainauksilta vaan ihan keksityiltä. Sanoiko / kirjoittiko se opettaja oikeasti niin, että opinnäytetyötä pitää parantaa dramaattisesti? Käytti nimenomaan dramaattisesti-sanaa?

Vierailija
31/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedä. Kaikki ei sovellu kaikille aloille. Täytyisi hakeutua sellaiselle alalle, mihin omat kyvyt riittävät.

Nimenomaan näin, kaikki alat eivät sovi kaikille. Valitettavasti Suomessa ei läheskään aina sanota suoraan, että tämä ala nyt ei vain sovellu sinulle.

Vierailija
32/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ohjaaja, että sinulla on lukihäiriö? Osaisi nimittäin ottaa asian huomioon antaessaan palautettaan ja arvioidessaan sitä työtä muutenkin.

Mutta jos ap:n alalla oikeinkirjoitus onkin olennainen seikka? Silloin ei lukihäiriö kelpaa selitykseksi.

Vierailija
33/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lukihäiriö otetaan huomioon? Saako kirjoittaa tekstiä, josta lukija ei ymmärrä juuri mitään? Ja se on hyväksyttävä, koska kirjoittajalla on lukihäiriö?

Vierailija
34/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat saapuivat puolustelemaan itseään 🙁

Vierailija
35/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ammattikorkeassa vai yliopistossa? Hyvin ikävään sävyyn antaa palautetta, tai "palautetta", tämä ohjaajasi. Onko kukaan muu hänen lisäkseen lukenut tekstiäsi; jos ei niin luetuta oppari vähintään parilla kaverilla tai perheenjäsenellä. Ja pyydä heiltä rehellinen mielipide siitä onko teksti todella niin surkeaa kuin ohjaaja antaa ymmärtää. Minusta jotenkin tuntuu että ei. Lukihäiriön aiheuttamat pikkuvirheet ovat pelkkää teknistä (ja korjattavissa olevaa) häikkää. Itse asia josta kirjoitat on se mikä ratkaisee.

Vierailija
36/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakemassa nyt yhteishaussa tradenomiksi vaikka minulla on vaikea lukihäiriö. Ajattelin suosiolla olla hakematta tämän takia talous puolelle numeroita pyörittelemään, mutta muuten en kuvitellut sen rajoittavan opintoja

Vierailija
37/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on lukihäiriö. Tein eräälle vieraalle yliopiston laitokselle raportin ja sain siitä isot haukut. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt saaneeni haukut ihan aiheesta. Työ oli surkea, eikä ollenkaan vastannut laatuvaatimuksia. Otin opiksi ja tein paremmin siitä eteenpäin.  Jos minulle olisi sanottu nätisti, en ehkä olisi uskonut ja olisin jatkanut surkeiden tekeleiden tuottamista.

Ps: Älä ikinä palauta mitään sellaista, minkä olisit voinut oikoluetuttaa jollain toisella. Virheitä täynnä olevan tekstin lukeminen on osalle ihmisistä erittäin vastenmielistä ja he kokevat sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Vierailija
38/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kohta missä korkeakouluissa huomioidaan lukivaikeus on kypsyysnäyte.

Työelämässä edellytetään hyvän tekstin tuottamista; oli lukivaikeus tai ei. On työntekijän oma asia miten hän tämän järjestää.

PS: minullakin on lukivaikeus.

Vierailija
39/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppari on niin pieni työ, että sen tekeminen nyt ei hirveitä vaadi. Ohjaajan kommentit eivät kuulostaneet mitenkään kamalilta, se vain, että kaikista ei ole opiskelemaan kolmannen asteen tutkintoja, eikä pidäkään olla.

Jos vaikka korjaisit työsi, etkä valittaisi palautteesta, joka hyvin todennäköisesti on ollut aiheellista.

Vierailija
40/64 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ennenkuin pyydät seuraavan kerran palautetta työstäsi, käytä se ainakin jonkun oikolukijan läpi. Sen jälkeen tutustu vaadittuun tekstilajiin ja ala lause lauseelta muokkaamaan tyyliä vaaditunkaltaiseksi. Kun olet saanut 1-3 hiottua sivua valmiiksi, lähetä ne ohjaajalle ja pyydä palautetta. Näin et hukkaa aikaa siihen, että fiksaat koko gradun mikäli kirjoitustyyli olisikin edelleen puutteellinen.