Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Väsynyt äiti

Kodistamme on tullut työpaikka, kun puoliso tekee Koronan vuoksi jatkuvasti etätöitä. Mieheni kailottaa luurit päässä Teams-kokouksissa pitkin päivää enkä pääse vauvan kanssa esim. rauhassa päiväunille, joita jatkuvien yövalvomisten vuoksi itsekin tarvitsisin. Välillä mies tarvitsee työrauhaa, jota koitamme antaa tekemällä tunnin parin vaunukävelyjä mutta ei niitäkään jaksa määräänsä enempää tehdä. Koronan vuoksi ei ole perhekerhoja, vauvamuskareita, tms. "pakopaikkoja" eikä kyläänkään voi mennä ja esim. isovanhemmat asuvat kaukana eli heidänkään luo ei voi mennä välillä lepäämään. Olen jumissa ja väsynyt tilanteeseen, jossa koti onkin ison osan päivästä toisen työpaikka. Mies saattaa välillä jopa kuvitella, että on jotenkin hyvä asia, että hän on päivät kotona meidän kanssa, mutta samassa tilassa olemisesta ei ole hyötyä, kun hän ei ole meille kuitenkaan läsnä tai apuna, päinvastoin, häiritsee vauva-arjen rytmiä töillään, pitää hänellekin tehdä ruuat ja kuunnella työasioita, joista itse haluaisin pysyä nyt erossa. Onko muita, joilla on sama ongelma tai ratkaisuja tilanteeseen?

• ylös 262
  • alas 40

Sivut

Kommentit (200)

Vierailija

Miehelle toimisto vaikka saunan lauteille edes päikkyjen ajaksi. Tai lämpimään varastoon tai talon kaukaisimpaan nurkkaan.

• ylös 206
  • alas 11
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jo on ongelmat

En ole ap, mutta sun kommentti nyt sai kiehahtamaan. Asiallisesti pyysi apua hän. Univeloissaan hoitaa lapsen, kodin ja nyt myös miehen ruokinnan ja palkinnoksi kuuntelee monotonista höpötystä vaikka pitäisi unille päästä. Toivon silti, että saat omat ongelmasi hoidettua, jotta näkisit muidenkin murheita tässä maailmassa.

• ylös 371
  • alas 32
Vierailija

Kuinka pieni asunto teillä on? Ymmärrän, että jossain kaksiossa tuo voi olla todella tukalaa, juurikin tuo ettet sinä saa nukuttua vauvan kanssa päiväunia... Onko teillä saunaa mihin mies voisi mennä "kailottamaan" päikkyjen ajaksi? Tai edes vessaan? :D

Kohtuutonta myös vaatia, että sinä ehtisit tehdä miehen lounaspöperöt! :O itse muistan ainakin, että ekat 3kk vauvan syntymästä olin tuntikausia kiinni vauvassa, joka imi tissiä jopa 5h putkeen :D koitapa siinä tehdä ruokaa samalla.... Isomman, jo omia leikkejään ajoittain touhuavan vauvan kanssa kotityötkin onnistuisi, mutta käsitin että ap vauvanne on vielä hyvin pieni? Mitäs jos ehdottaisit miehelkesi, että teet hänelle (ja sinulle) joku sunnuntai - ilta koko viikon ajalle safkaa pakkaseen, mies voi sieltä sitten sulattaa itelleen evästä kun alkaa hiukoa. Jos miehesi ei kerta itse osaa tehdä ruokaa... Niin, Miehesi voi tuon ajan seurustella vauvan kanssa kun sinä kokkaat?

• ylös 122
  • alas 10
Vierailija

Millainen työpaikka miehellä on, eikö ole mahdollista saada työtilaa sieltä? Onhan tuo kamalaa jos teillä on pieni asunto. Nyt pitäisi saada elää vauvan ehdoilla.

• ylös 96
  • alas 14
Vierailija

95% meidän parisuhteeseen liittyvistä ongelmista ratkesi sillä, että hankittiin isompi asunto. Kuulostaa kovasti, että tämä auttaisi teitäkin.

• ylös 182
  • alas 1
Vierailija

Alat elämään kuten ennenkin. Kyseessä on sekä sinun että miehesi koti, ei pelkästään miehesi työpaikka. Jos miehesi työnantaja haluaa, että olet osan päivästä vauvan kanssa poissa kotona, jotta et häiritse miehesi työntekoa, silloin miehesi työnantaja alkaa maksaa sulle myös palkkaa. Omalla työpaikallani on käytäntönä, että jos ei perhetilanteen vuoksi (esim puoliso äitiyslomalla tai lapsia kotona) työntekijä ei pysty kotona keskittymään töihinsä, hän saa käydä toimistolla töissä. Perheenjäsenten tehtävänä ei ole hypätä puolison työnantajan pillin mukaan. 

• ylös 231
  • alas 3
Vierailija

Asutteko ahtaasti, eikö todella löydy mitään "komeroa", vessaa, mitä tahansa pikku tilaa jossa voisi työskennellä sen ajan kun ap nukutte vauvan kanssa? Itsekin etätöitä tekevänä tuoreena isänä ei tulisi mieleenkään hölöttää vauvan ja vaimon unia häiriten, mutta meillä onkin yläkerrassa makkarit joten äänieristys kunnossa...

Miehesi vois opetella kokkaamaan ihan itse. Tuossa elämäntilanteessa tuore äiti tarvitsee kaiken avun, mitä voi antaa...

• ylös 142
  • alas 5
Vierailija

Mies voi mennä myös toimistolle, kun te nukutte tai sinä voit mennä jonnekin muualle. Sopikaa asioista, ei kannata olla puhumatta.

• ylös 61
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni asunto teillä on? Ymmärrän, että jossain kaksiossa tuo voi olla todella tukalaa, juurikin tuo ettet sinä saa nukuttua vauvan kanssa päiväunia... Onko teillä saunaa mihin mies voisi mennä "kailottamaan" päikkyjen ajaksi? Tai edes vessaan? :D

Kohtuutonta myös vaatia, että sinä ehtisit tehdä miehen lounaspöperöt! :O itse muistan ainakin, että ekat 3kk vauvan syntymästä olin tuntikausia kiinni vauvassa, joka imi tissiä jopa 5h putkeen :D koitapa siinä tehdä ruokaa samalla.... Isomman, jo omia leikkejään ajoittain touhuavan vauvan kanssa kotityötkin onnistuisi, mutta käsitin että ap vauvanne on vielä hyvin pieni? Mitäs jos ehdottaisit miehelkesi, että teet hänelle (ja sinulle) joku sunnuntai - ilta koko viikon ajalle safkaa pakkaseen, mies voi sieltä sitten sulattaa itelleen evästä kun alkaa hiukoa. Jos miehesi ei kerta itse osaa tehdä ruokaa... Niin, Miehesi voi tuon ajan seurustella vauvan kanssa kun sinä kokkaat?

Tai mies kokkaa, tai tilaa lounasta kotiin. Ei pienen vauvan äidin kuulu passata työkykyistä aikuista.

• ylös 193
  • alas 5
Vierailija

Kuka miehen ruokkii työpaikalla? Esimieskö hänelle siel kokkaa lounasta ja tarjoilee sen nöyrästi?

• ylös 139
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mies voi mennä myös toimistolle, kun te nukutte tai sinä voit mennä jonnekin muualle. Sopikaa asioista, ei kannata olla puhumatta.

Meille on ainakin sanottu, että toimistolle ei ole asiaa koronan aikaan, vaikka turvavälien kanssa ei olisi mitään ongelmaa.

• ylös 42
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
95% meidän parisuhteeseen liittyvistä ongelmista ratkesi sillä, että hankittiin isompi asunto. Kuulostaa kovasti, että tämä auttaisi teitäkin.

Komppaan. Sellainen asunto, johon pääset kahden oven taakse tai sitten teetätte äänieritystä lisää seiniin ja oveen. Lopeta ukollesi kokkailu tai ainakin jaatte homman puoliksi.

Kannattaa hoitaa homma ajoissa, ennen kuin stressannut loppuun. En minäkään pärjäisi mieheni kanssa kaksiossa meillä on 350m2, syystäkin.

• ylös 53
  • alas 5
Vierailija

Meillä ei ole vauvaa, mutta lounaat tilataan talon ulkopuolelta, syödään eilisiä jämiä tai eineksiä (hui hirveetä!). En jaksa enkä halua koko ajan kokata työpäivän aikana kun työpaikallakaan en kokkaa.

Vinkkaa miehelle, ettet enää laita hänelle lounaita, hoitakoon syömisensä itse. Niin hän tekisi työpaikallakin.

• ylös 95
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meille on ainakin sanottu, että toimistolle ei ole asiaa koronan aikaan, vaikka turvavälien kanssa ei olisi mitään ongelmaa.

Oletko myös sanonut esimiehellesi, että et pysty tekemään kotona töitä? Mitä hän on vastannut? Puolittanut työmääräsi? Antanut palkallista lomaa?  Vai oletteko vain jättäneet tekemättä ne hommat, joita kotona ei pysty tekemään? 

• ylös 39
  • alas 3
Vierailija

Työnantajat joustavat kyllä etätyösuosituksen kanssa jos haluavat että työt tulevat tehdyksi. Esim. veljeni käy toimistolla koko ajan, hänellä kun on kotona kolmiossa vaimo ja 1,5-vuotias ja päiväkodissa 4-vuotias, paitsi silloin kun on syystä tai toisesta estynyt päiväkotiin (karanteeni, nuha tms. eli usein). 

• ylös 59
  • alas 1

Sivut