Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies lörpöttelee terveystietojani

Vierailija
18.02.2021 |

Olen sairaslomalla ja kaikki työpaikalla tuntuvat tietävän sairaslomani syyn ja viimeisimmät käänteet. Esimieheni on siis kertonut minulta lupaa kysymättä tietojani. Tiedän, ettei näin saisi toimia, mutta miten tuohon lörpöttelyyn voisi puuttua?

Esimieheni tivaa minulta jatkuvasti terveystietojani (raskauteen liittyvää ja arkaluonteista) ja olen niitä hänelle jonkin verran kertonut yleisluonteisesti. Jotenkin on ollut hankala olla kertamattakaan, kun puolivihaisena toinen niitä tiedustelee. En kuitenkaan olettanut, että kaikki tieto olisi julkista...Ensi viikolla minulla on työterveyslääkärin vastaanotto, jonne esimieheni olisi halunnut tulla mukaan. Onneksi sen sain sentään estettyä...Tästä lääkärikäynnistä ja sen sisällöstäkin eräs työkaverini tiesi.

Mitä mieltä olette tällaisesta käyttäytymisestä? Ottaisitteko esimiehen kanssa puheeksi vai antaisitteko olla?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehellä on varmaan esimies. Ottaisin yhteyttä esimiehen esimieheen, työterveyteen ja luottamusmieheen. Toi on niin törkeää käytöstä että tossa vaiheessa ei mietitä mitään "en kehtaa" juttuja.

Vierailija
22/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnianloukkaus. Vedä hänet oikeuteen.

Niin, kyseessähän taitaa olla tietosuojaloukkaus. On jotenkin todella paha mieli tästä tietojeni levittelystä...En nyt ihan oikeuteen ajatellut asiaa viedä, mutta miten tähän voisi kohteliaasti puuttua? Ap.

Kohteliaasti siten, että sanot esimiehelle miten asia on. Olet kertonut esimiehellesi terveystietojasi, jotka ovat lähtökohtaisesti luottamuksellisia ja huomaat, että hän on kertonut asioita eteenpäin. Sanot jämäkästi, että asia ei ole sinusta ok. Esimies saattaa naurahtaen vedota siihen, että "jos nyt työkaveri kysyy miten sinulla menee, niin en kai minä siinä nyt ala jotain keksittyjä juttuja..." Johon voit sanoa, että esimies voi ehdottaa ko. työkaveria ottamaan suoraan sinuun yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että sinut halutaan savustaa ulos. Mutta olet liian kiltti etkä tajua kun sinua loukataan ja kiusataan. En ymmärrä.

Vierailija
24/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys luottamusmieheen. Ja työterveyteenkin. 

Tekisi kyllä todella mieli olla ko. tahoihin yhteydessä. Pelkään, että minua pidettäisiin tämän jälkeen hankalana tapauksena. Olisiko parempi ensin puhua esimiehelle, etten pidä tietojeni levittelystä ja jatkossa voisi pyytää ensin luvan? Miten te muut toimisitte? Ap.

Hänen pitäisi kyllä tietää se ilman sinun protestointiasikin, ihan perusasioita esimieskoulutuksessa.

Mutta itse kyllä rehtiyden vuoksi ensin kertaalleen valittaisin pomolle suoraan, kahden kesken. Ja siitä, miten hän reagoi, päättelisin sitten jatkotoimet. Jos selvästi pahoittelee mokaansa ja lupaa olla jatkossa hiljaa, niin antaisin olla. Mutta jos yhtään alkaa selitellä tai olla eri mieltä, niin valittaisin eteenpäin.

14

Vierailija
25/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi kyllä todella mieli olla ko. tahoihin yhteydessä. Pelkään, että minua pidettäisiin tämän jälkeen hankalana tapauksena. Olisiko parempi ensin puhua esimiehelle, etten pidä tietojeni levittelystä ja jatkossa voisi pyytää ensin luvan? Miten te muut toimisitte? Ap.

Kyllä toi on niin törkeää, että vaikka pidettäisiin kuinka veemäisenä akkana, niin puolustaisin omia oikeuksiani.

Ammattiliittoo, työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies. Kertoisin myös asiasta työterveydessä työterveyslääkärille, sekä lähettäisin esimiehelleni asiallisen, mutta tiukan sähköpostin asiasta.

"Hei, XX

Eräs työtoverini kertoi, että sairaslomani syyt ja lääkärikäynnit ovat yleisesti tiedossa työpaikallamme. Tiesithän, että esimies ei saa kertoa työntekijän sairasloman syistä työyhteisössä ilman työntekijän lupaa? Tällaista lupaa ei myöskään voi vaatia työntekijältä. Minä en ole tällaista lupaa antanut. Jatkossa sairaslomastani ei saa kertoa työyhteisössä mitään muuta kuin sen keston.

Toivottavasti ymmärrät, että olet kohdallani toiminut epäasiallisesti. Jos et usko tässä kirjoittamiani asioita, henkilöstöpuolelta varmasti joku osaa selittää asiaan liittyvät pykälät.

ystävällisin terveisin YY.

Vierailija
26/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Halusi tunkea lääkärin vastaanotolle mukaan? Tuohan on vähintään psykoosissa.

Juu kyllä...Tiedusteli milloin on ja ilmoitti, että voisi tulla mukaan keskustelemaan...Ilmoitin, että mielelläni menisin ihan yksin ja mahdolliset kolmikantakeskustelut pidettäisiin erikseen...Työkavereilleni oli kertonut, että tuolla lääkärikäynnillä arvioidaan työkykyni. Olen siis raskauteen liittyen sairaslomalla ja tarkoituksena on päästä palaamaan töihin vielä ennen ä-loman alkua. Tähän ei työterveys ole vielä suostunut. Ap.

On nähtävästi aika patologinen tapaus. Ei taida riittää pelkkä henkilökohtainen keskustelu esimiehen kanssa....

Vierailija
27/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä se olisi tunkenut lääkärikäynnille mukaan???

Esimiehet saa yllättävän paljon tietoa alaisesta työterveyslääkäriltä (yksityiseltä lääkäriasemalta), tai ainakin ennen on saanut. En tiedä, onko tietoturva kiristynyt nykyisin. Itse olin aikoinaan aika häkeltynyt kuultuani, että työterveyslääkäri oli aika yksityiskohtaisesti kertonut erään alaisen tietoja esimiehelle. Mutta työnantajahan ne työterveyslääkärikulut maksaa.

Vierailija
28/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, väärin on toki toimittu, mutta jos nostat äläkän ja valitat joka paikkaan niin seuraavat YT:t niin sinä saat potkut. Näin se menee, vaikeilijat ulkoistetaan.

Hyvä peruste haastaa työnantaja siitäkin oikeuteen jollei ole muuta perustetta irtisanomiselle.

Vierailija
29/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko pätkääkään. Mulle kun olis tuollaista tehnyt, niin mun mies kävis välittömästi naulaamassa tuollaisen esimiehen seinään. Ihan sama onko sillä pimppa vai penis.

No mieheni on tästä kyllä aivan tuohtunut. Hän ei vain ole ihan noin aggressiivinen tapaus. Ap.

Vierailija
30/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, väärin on toki toimittu, mutta jos nostat äläkän ja valitat joka paikkaan niin seuraavat YT:t niin sinä saat potkut. Näin se menee, vaikeilijat ulkoistetaan.

No höpö höpö. Laista ja oikeuksistaan asiallisella tavalla kiinni pitävät työntekijät eivät ole "vaikeilijoita". Koska tahansa arvostan sellaisia ihmisiä enemmän työntekijöinä kuin selkärangattomia mielistelijöitä.

Olennaista on, että työtekijä ei puukota selkään tai valehtele. Jos ap menee ensin asiallisesti juttelemaan kahden kesken pomolleen, se on aivan ok.

14, 28 ihmisen esimies

Vierailija
31/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt jokin ongelma tai kateus että olet raskaana?

Vierailija
32/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toi on niin törkeää, että vaikka pidettäisiin kuinka veemäisenä akkana, niin puolustaisin omia oikeuksiani.

Ammattiliittoo, työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies. Kertoisin myös asiasta työterveydessä työterveyslääkärille, sekä lähettäisin esimiehelleni asiallisen, mutta tiukan sähköpostin asiasta.

"Hei, XX

Eräs työtoverini kertoi, että sairaslomani syyt ja lääkärikäynnit ovat yleisesti tiedossa työpaikallamme. Tiesithän, että esimies ei saa kertoa työntekijän sairasloman syistä työyhteisössä ilman työntekijän lupaa? Tällaista lupaa ei myöskään voi vaatia työntekijältä. Minä en ole tällaista lupaa antanut. Jatkossa sairaslomastani ei saa kertoa työyhteisössä mitään muuta kuin sen keston.

Toivottavasti ymmärrät, että olet kohdallani toiminut epäasiallisesti. Jos et usko tässä kirjoittamiani asioita, henkilöstöpuolelta varmasti joku osaa selittää asiaan liittyvät pykälät.

ystävällisin terveisin YY.

Tämä. Hoida asia ehdottomasti sähköpostitse niin sinulla on asiasta mustaa valkoisella. Jos yrittää tulla selittämään kasvotusten niin pyydä tiukasti kirjallinen vastaus. Älä polje oikeuksiasi!

Vierailija
33/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpö höpö. Laista ja oikeuksistaan asiallisella tavalla kiinni pitävät työntekijät eivät ole "vaikeilijoita". Koska tahansa arvostan sellaisia ihmisiä enemmän työntekijöinä kuin selkärangattomia mielistelijöitä.

Olennaista on, että työtekijä ei puukota selkään tai valehtele. Jos ap menee ensin asiallisesti juttelemaan kahden kesken pomolleen, se on aivan ok.

14, 28 ihmisen esimies

Kiitos näkökulmastasi! Joku sanoi, että voisin ensin kertoa esimiehelle, ettei ko. toiminta ole mielestäni ok ja reaktiosta tehdä päätelmät jatkotoimista. Itsekin mielelläni ensin esimiehelleni sanoisin asiasta. Pelkään hänen reaktiotaan vain hurjasti, sillä hän on hieman päällekäyvä puheissaan. Kuitenkin tuntuu sen verran isolta loukkaukselta tämä (muutenkin pelottavassa tilanteessa, kun pelkään syntymättömän lapseni puolesta), että haluaisin asiasta uskaltaa sanoa. Ehkä täytyy vain kerätä rohkeus! Ap.

Vierailija
34/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten haluat asian hoitaa: mahdollisimman tehokkasti vai mahdollisimman hienovaraisesti, jolloin myös toiminta voi helposti jatkua. Siitä siis riippuen:

- Ihmettele pomolle ääneen, miten työkaverit ovat saaneet tietää näistä, kun et sitä haluaisi.

- Ota asia esille pomosi kanssa: en halua että kerrot näitä julki. Esimies saa tietenkin sanoa tiimille, että Pirkko on tänään poissa tai seuraavat kolme viikkoa poissa, mutta jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei saisi sanoa edes että sairaslomalla, koska onhan sekin terveystieto. Harva niin tarkka kuitenkaan on, mutta syyt ei kuulu muille.

- Ota yhteys esimiehen esimieheen, HR:ään, työsuojeluvaltuutettuun tai luottamusmieheen. Vaadi, että asia otetaan käsittelyyn esimiehen kanssa ja halutessasi voit nostaa esille senkin, että mielestäsi asia on varoituksen arvoinen, koska yksityisyyttäsi ja tietosuojaasi on loukattu pahasti.

- Ota yhteys liittoon ja hoida asia sitä kautta.

Esimiehellä ei ole mitään asiaa udella sinun terveystietojasi. Sinun täytyy toimittaa sairauspoissaoloista sairaslomatodistukset ja myös lääkärikäynneistä voidaan vaatia todistukset. MITÄÄN sen enempää sinun ei tarvitse esimiehelle selvittää. Voit sanoa hänelle, että ei ole asiallista udella enempää ja tämänkin voi sanoa siihen sävyyn kuin haluat, ystävällisimmin niin, että et halua siitä sen enempiä keskustella, todistuksesta löytyy kyllä kaikki tarpeellinen.

Jos olisin itse tuossa tilanteessa, todennäköisesti ottaisin asian puheeksi sekä esimiehen kanssa suoraan että esimiehen esimiehen (tai kuka noista vaihtoehdoista työpaikalla sitten tuntuukaan itselle luontevimmalta). Sanoisin esimiehelle suoraan, että nämä asiat ei ole julkista tietoa ja hän loukkaa tietosuojaani levittelemällä terveystietojani muille. Sanoisin, että muiden on ok tietää, että olen raskaana ja jos olen sairaslomalla, mutta ei mitään sen enempää. Muu ei kuulu heille. En myöskään halua keskustella terveydentilastani sen enempää, kuin on tarpeellista, eli sairaslomatodistukset toimitan tarvittaessa. Jos esimies haluaa keskustella työkyvystäni tarkemmin, voi hän kutsua minut JA työterveyslääkärin varhaisen tuen neuvotteluun, jossa voimme yhdessä käydä läpi, olenko työkykyinen vai en ja miten asiassa jatketaan. Lisäksi kertoisin esimiehen esimiehelle jo tapahtuneen vahingon, eli että kaikki nyt jo tietävät yksityisiä asioita terveydentilastani, koska esimies on ne lörpötellyt. Kertoisin myös tunteneeni että minua painostettiin kertomaan enemmän (esimiehelle) kuin olisi oikeasti välttämätöntä. Sanoisin, että toivon, että asia otetaan esille myös esimiehen esimiehen toimesta, jotta asian vakavuus menee varmasti perille ja tekisin hyvin selväksi, että en voi luottaa esimieheeni tämän takia. Toisin selvästi ilmi, että jos tällaista vielä tapahtuu, niin olen yhteydessä liitoon saman tien ja jo nyt esimiehen tekemät toistuvat rikkeet täyttävät helposti varoituksen rajan.

Vierailija
35/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli meidän työpaikalla, mistä ap kertoo.

Minä sanoin, siis todellakin uskallisin sanoa lähiesimiehelleni, että yksityisten terveystietojen kertominen muilla on tietosuojalain mukaan kielletty.

Esimies kielsi kertoneensa mitään muille työntekijöille.

Vaikka hän oli kertonut sairasloman syyn.

Kukaan muu ei nimittäin tietänyt sairaslomani syytä, koska en ollut kehenkään työpaikalla yhteydessä sairaslomalle joutuessani enkä sairaloman aikana.

En myöskään kertonut kellekään sanallakaan mitään sairaslomani syystä, kun palasin töihin.

Näistä asioista ei kannata vaieta, sillä laki suojaa tässä asiassa työntekijää.

Esimies saa tietää sairasloman syyn ja se henkilö joka sairaslomatodistusta käsittelee palkanlaskennassa.

Mutta ei kukaan muu.

Ja se palkanlaskija on yleensä kasvoton henkilö, jossain organisaation syvyyksissä, hän ei tunne ihmistä ollenkaan.  Näin ainakin suurissa työyhteisöissä, ja julkisella puolella.

Vierailija
36/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä se olisi tunkenut lääkärikäynnille mukaan???

Esimiehet saa yllättävän paljon tietoa alaisesta työterveyslääkäriltä (yksityiseltä lääkäriasemalta), tai ainakin ennen on saanut. En tiedä, onko tietoturva kiristynyt nykyisin. Itse olin aikoinaan aika häkeltynyt kuultuani, että työterveyslääkäri oli aika yksityiskohtaisesti kertonut erään alaisen tietoja esimiehelle. Mutta työnantajahan ne työterveyslääkärikulut maksaa.

Ei kyllä ole mitenkään yleistä. Kyllä työterveyshuollossa ollaan näissä aika tarkkoja (ainakin nykyään) ja tuntevat kyllä lait. Olisivat aika isoissa ongelmissa, jos selviäisi, että sieltä vuodetaan jotain. HR:nä saan vähän enemmän tietoa kuin normaalisti esimies, mutta minäkään en saa juuri mitään sellaista tietoa, mistä pystyisi juuri mitään päättelemään. Näen sen, jos joku käyttää työreveyden palveluita paljon, mutta usein se näkyy silloin myös sairaspoissaoloina (ei aina). Mutta eipä siitäkään mitään voi päätellä. Jos joku käy näyttämässä jokaisen haavan ja mustelmansa lääkärissä, niin ei se hänestä yhtään huonompaa työntekijää tee. Toki kalliin siinä mielessä, että käyttää paljon työterveyttä, mutta jos on hyvä työntekijä, niin kustannus tuskin on liian iso.

Vierailija
37/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos me kaikki pelätään aina potkuja, saa työnantajat ja esimiehet toimia ihan miten vaan. Kuka haluaa työskennellä työpaikalla, jossa laverrellaan työntekijän yksityisiä asioita ja annetaan potkuja sillä perusteella, kuka pitää oikeuksistaan parhaiten kiinni? Kyllä asioihin pitää voida ja uskaltaa puuttua, kun selkeästi toimitaan väärin. On eri asia olla hankala ihminen kuin pitää oikeuksistaan kiinni. Yt-potkut tai muutkin potkut voi saada ihan mistä tahansa muustakin syystä, joten sillä perusteella en vaikenisi. Aina voi myös ottaa asian esiin liiton kanssa ja kertoa taustansa, että tällaisen asian nostin esiin x aikaa sitten ja nyt epäilen, että yt-potkut johtui siitä. Aina se ei kanna hedelmää, mutta joskus kyllä. Ihan oikeasti, mikään ei muutu mihinkään, jos me kaikki vaan tehdään kiltisti ja hiljaa kaikki niinkuin ylempi sanoo ja annetaan muiden kohdella meitä miten sattuu. Ei tästäkään asiasta turhaan laissa ole.

38/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemminkin on jo todettu, ota yhteyttä liittoosi ja tee niin ennen kuin keskustelet esimiehesi kanssa.

Suurella todennäköisyydellä esimies tietää varsin hyvin mitä tekee ja pyrkimyksenä on savustaa sinut ulos.

En tiedä koska laskettu aikasi on mutta oman hyvinvointisi kannalta saataa olla parasta pysyä pois työpaikalta ja siirtyä sairauslomalta suoraan äitiyslomalle.

Jos olet aikeissa jatkaa tuossa työpaikassa äitiyslomasi jälkeen, sinun ja myös muiden etuna on saada tuo esimies vastuuseen teoistaan ja parhaassa tapauksessa ulos koko firmasta.

Luottamuksellisten terveystietojen levittelystä tulee ainakin sakkoja jollei ehdollista.

Sikäli kun työnantajasi on näissä asioissa vilpitön, yrityksen kannalta paras vaihtoehto olisi vapauttaa esimiestyötehtävistään samantien. Hänhän on jo ehtinyt rikkomaan yrityksen toimintaohjeita siitä että kaikki toiminta työpaikalla tulee olla lainmukaista.

Olisi absurdia että omaa työkykyäsi arvioivassa prosessissa olisi mukana henkilö joka on asiassa jo ehtinyt syyllistyä rikokseen. 

Yleinen tietosuoja-asetus on voimassa oleva laki ja yritykselle koituvat sanktiot voivat olla erittäin huomattavat. (https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/data-prote…)

Vierailija
39/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon hyötyä saat valittajan leiman ja savustataan ulos. Kokemuksesta tiedän.

Vierailija
40/53 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Kyllä itsekin saan vaikka kenen terveystiedot kaivettua esiin jos summasta sovitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi