Miehen ex päätti alkaa rahastamaan
Mieheni on eronnut monta vuotta sitten lastensa äidistä. Heillä on kaksi yhteistä lasta. He ovat vastanneet lastensa kuluista tähän saakka yhdessä sekä pitäneet lapsia luonaan 50/50-jaolla. Välit on aina olleet huonot, mutta sen jälkeen kun mieheni tapasi minut, alkoi miehen ex kiusaamaan meitä kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Nyt olen raskaana ja yllätykseksemme miehen exä siitä kuultuaan nosti käräjäoikeudessa kanteen siitä, että miehen kuuluu ruveta maksamaan hänelle elatusapua, koska hän ryhtyy opiskelijaksi. Luonnollisestikaan meillä ei ole taloudellisesti mahdollisuutta maksaa exän opiskeluita sekä pitää miehen lapsia meillä yhtä paljon kun olemme nyt pitäneet.
Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita ja miten asia ratkesi teidän tilanteessanne?
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai elatukset pitää tarkastuttaa, kun se lasten luonapito vähenee toisen vanhemman luona.
Minä käsitin, että jos isä joutuu rueta maksamaan nyt enemmän, niin heillä ei silloin ole varaa pitää heitä 50-50 isällään. Silloin, jos mies joutuu elareita maksamaan, niin lapsien kuuluu myös olla enemmän äidin luona.
No siinä tapauksessa isän kuuluu maksaa vielä enemmän. Elareihin vaikuttaa tulot, perhetilanne (menot) ja luonapito.
Ap:n tapauksessa tilanne on muuttunut huomattavasti sitten alkuaikojen.Jos vaikka miehen alkutilanteessa hänen asumismenonsa on ollut 1000e niin uuden puolison myötä menoiksi lasketaan enää 500e, koska uuden puolison katsotaan vastaavan perheen menoista puoliksi. Sama muissa maksuissa. Sen lisäksi ap:n tulot on pienentynyt huomattavasti. Jos vielä isä ei edes ota lapsia yhtä paljon niin maksua tulee siitäkin.
No ette te mitään exän opiskeluita maksa vaan isä elättää omia lapsiaan niinkuin kuuluu tehdä.
Miksi aloit lisääntyä käytetyn miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olin se ketä haki käräjiltä elatusmaksuja ja vielä takautuvasti. Lapset olivat silloin pieniä. Sain kelalta 5000 e takautuvia elareita (perittiin isältä), sekä joka kuukausi isältä noin 500e kahdesta lapsesta. Isä ei pystynyt maksamaan, joten sain vain sen kelan maksaman. Rahat tietysti perittiin lopulta ulosoton kautta isältä. Maksaa niitä varmaan vieläkin, vaikka lapset jo aikuisia.
Lapsilisät tuli varmaankin myös sinulle?
Tietenkin tuli, lapset asuivat luonani. Isä ei halunnut tavata heitä enää, vaan muutti toiselle paikkakunnalle.
Jos lapset ei olisi Ap lle ongelma niin tätä keskustelua ei edes olisi. Maksut ei ole koskaan suuremmat kuin elatuskyky.
Aloittaja on katkera, oliko ex paremman näköinen?😂
Mitä ihmettä? Mies hankkii lisää lapsia, vaikka ei edes pysty elättämään entisiäkään.
Ajattelitko ap. naapurin Penan alkavan sijaiselättäjäksi ja isäksi miehesi lapsille? Tai naapurin Pirkon?
Jo olet kultakimpaleen löytänyt ap.
Ei se, että vanhempi itse heikentää tulotasoaan esim. jäämällä töistä pois opintojen vuoksi, ole syy vaatia elatusta. Ei ole ex-puolison asia kustantaa kenenkään elämäntyyliä. Esimerkiksi meillä mies maksoi elarit aivan entiseen tapaansa, vaikka oli kuukausia hoitovapaalla. Samalla logiikalla luulisi, että esimerkiksi työttömäksi jättäytyminen ei ole mikään "oikeus" vaatia toiselta lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se, että vanhempi itse heikentää tulotasoaan esim. jäämällä töistä pois opintojen vuoksi, ole syy vaatia elatusta. Ei ole ex-puolison asia kustantaa kenenkään elämäntyyliä. Esimerkiksi meillä mies maksoi elarit aivan entiseen tapaansa, vaikka oli kuukausia hoitovapaalla. Samalla logiikalla luulisi, että esimerkiksi työttömäksi jättäytyminen ei ole mikään "oikeus" vaatia toiselta lisää rahaa.
MIes on kyllä ollut hölmö, jos on maksanut elarit kuten ennkin ollessaan hoitovapaalla. Jos maksukyky merkittävästi alenee, alenee myös elarit.
Onpa tosi sairasta jos tällainen kikkailu Suomessa on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Te toimitte väärin. Miehen ei olis kuulunut maksaa noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mies hankkii lisää lapsia, vaikka ei edes pysty elättämään entisiäkään.
Ajattelitko ap. naapurin Penan alkavan sijaiselättäjäksi ja isäksi miehesi lapsille? Tai naapurin Pirkon?
Osaatko lukea? Pystyy elättämään ja elättää oman osuutensa edelleen!
Ei pysty maksamaan myös äidin osuutta!
Lapset ovat miehellä jopa yli 50% ajasta ja tällöin mies maksaa kaiken.
Nyt ruo miehen exä haluaa elatusta kun itse lähti opiskelmaan eikä pysty maksamaan enää omaa osuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea? Pystyy elättämään ja elättää oman osuutensa edelleen!
Ei pysty maksamaan myös äidin osuutta!Lapset ovat miehellä jopa yli 50% ajasta ja tällöin mies maksaa kaiken.
Nyt ruo miehen exä haluaa elatusta kun itse lähti opiskelmaan eikä pysty maksamaan enää omaa osuuttaan.
Ihan sekopäinen tämä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon oikeusaputoimisto voi auttaa sinua. Palkkioksi pitää antaa ensimmäinen lapsi.
Valitettavasti tämä on tosijuttu. Ko. exä yritti eri tavoilla pompotella miestäni pitkään ja kun mieheni pisti sille stopin, tuli kirje käräjäoikeudesta. Exä harrasti kyllä tätä ennen monenmoista kiristämistä ja uhkailua, mutta opiskelujen aloittaminen vanhalla iällä (ja tutkinnon ja vakkarityöpaikan jo omaavana) ja elarivaatimus oli kyllä täysi yllätys meille..
Ap
Miksi isän ei pitäisi maksaa elareita varsinkin jos ette pysty pitämään lapsia enää 50/50 vaan vähemmän? Ja miksi ette pysty jos saan kysyä?
Saat kysyä. Olen jäämässä äitiyslomalle, joten minun tuloni romahtavat pian. Lisäksi meillä on lapsille kaikki omat tavarat, huoneet, vaatteet yms. eikä meillä luonnollisestikaan ole varaa maksaa niitä meillä JA exälle sitten ns. samasta asiasta.
Vai onko tässä nyt ajatuksena se että tällä äidin elarivaatimuksella sinä voit kätevästi sysätä ne lapset teiltä äidille ja saatte miehen kanssa keskittyä siihen omaan lapseenne täysillä ilman häiritseviä "entisiä lapsia".
Nää on vähän vaikeita juttuja, kun yleensä normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että mikäli rahaa tungetaan toisaalle, se on silloin toisaalta pois, eikä raha mystisesti lisäänny sillä että exä alkaa vaatia enemmän. Se on jännä miten loukkaantunut ihminen tarrautuu hädissään siihen viimeiseen oljenkorteen kuin hukkuva, ei mitään väliä vaikka se olisi OMILTA lapsilta pois. Me myös jouduttiin tilanteeseen jossa miehen exä alkoi veivata rahan kanssa. Mieheni ei olisi saanut ostaa kanssani taloa jossa on miehen lapsille omat huoneet, koska se raha olisi pitänyt antaa exälle, exän talon maksamiseen, kun lapset "asuvat" siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon oikeusaputoimisto voi auttaa sinua. Palkkioksi pitää antaa ensimmäinen lapsi.
Valitettavasti tämä on tosijuttu. Ko. exä yritti eri tavoilla pompotella miestäni pitkään ja kun mieheni pisti sille stopin, tuli kirje käräjäoikeudesta. Exä harrasti kyllä tätä ennen monenmoista kiristämistä ja uhkailua, mutta opiskelujen aloittaminen vanhalla iällä (ja tutkinnon ja vakkarityöpaikan jo omaavana) ja elarivaatimus oli kyllä täysi yllätys meille..
Ap
Miksi isän ei pitäisi maksaa elareita varsinkin jos ette pysty pitämään lapsia enää 50/50 vaan vähemmän? Ja miksi ette pysty jos saan kysyä?
Saat kysyä. Olen jäämässä äitiyslomalle, joten minun tuloni romahtavat pian. Lisäksi meillä on lapsille kaikki omat tavarat, huoneet, vaatteet yms. eikä meillä luonnollisestikaan ole varaa maksaa niitä meillä JA exälle sitten ns. samasta asiasta.
Vai onko tässä nyt ajatuksena se että tällä äidin elarivaatimuksella sinä voit kätevästi sysätä ne lapset teiltä äidille ja saatte miehen kanssa keskittyä siihen omaan lapseenne täysillä ilman häiritseviä "entisiä lapsia".
Nää on vähän vaikeita juttuja, kun yleensä normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että mikäli rahaa tungetaan toisaalle, se on silloin toisaalta pois, eikä raha mystisesti lisäänny sillä että exä alkaa vaatia enemmän. Se on jännä miten loukkaantunut ihminen tarrautuu hädissään siihen viimeiseen oljenkorteen kuin hukkuva, ei mitään väliä vaikka se olisi OMILTA lapsilta pois. Me myös jouduttiin tilanteeseen jossa miehen exä alkoi veivata rahan kanssa. Mieheni ei olisi saanut ostaa kanssani taloa jossa on miehen lapsille omat huoneet, koska se raha olisi pitänyt antaa exälle, exän talon maksamiseen, kun lapset "asuvat" siellä.
Juurikin näin. Lapset ovat niitä, jotka kärsivät näistä katkerista existä. Mutta milläs saat sellaisen ihmisen asian ymmärtämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIes on kyllä ollut hölmö, jos on maksanut elarit kuten ennkin ollessaan hoitovapaalla. Jos maksukyky merkittävästi alenee, alenee myös elarit.
Ei, vaan tämä oli lastenvalvojan kanta. Asia tarkastettiin. Omaehtoinen tulojen lasku kuten hoitovapaalle jääminen, töistä irtisanoutuminen ja työttömäksi jättäytyminen ja mun tulkintani mukaan myös opiskelijaksi ryhtyminen, ei ole lapsen toisen vanhemman kukkaron vastuulla.
On sinun pennut, on minun pennut ja vielä yhteisset pennut. Sitten on ex:ää ja ja... Mitä oikein odotatte tälläiseltä sopalta?? Sitä saa mitä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala tässä ketjussa on paljon ihmisiä, joilla on ongelmia ymmärtää lukemansa... Tehkää nyt heti selväksi tälle kauhuexälle, että lapset käyvät teillä sitten jatkossa paljon vähemmän. Tämä palsta taitaa olla täynnä vastaavia exiä, kun lukee näitä kommentteja🤣
Olen eri, mutta tämä voi olla hieman vaikeaa. Lapset ovat kaikista tärkemmät, eikä niitä halua A, nähdä vähempää, B, antaa kenenkään muunkaan kuvitella että lapset siirrettäisiin sivuun uuden perheen tieltä(varsinkaan kun näin ei ole) . Ongelmaksihan tässä muodostuu sitten kuitenkin raha. Minun mieheni maksaa lapsistaan 400e elereita exänsä tilille, kuitenkin asunto ja sen maksut ovat samankokoisia. Meiehellä ei ole varaa maksella muita juttuja enää lapsille, eikä exä ymmärrä. Jos ajattelee että molempien laina+korot+muu elämiskustannus(-lasten osuus juoksevista kuluista tietenkin ) on 1300/kk, ja mies maksaa exälle 400, ja eksä saa lapsilisät 200, niin onhan se nyt eri asia että mies maksaa tuon 1300 PLUS menettää vielä 400e/kk, kun exä saa 600e tulonsiirtona, jolloin hän maksaakin enää 700e, mieheni maksaessa 1700e Mielestäni olisi reilua ettei elareita maksettaisi, vaan yhteinen tili jolle molemmat laittavat rahaa/kk, plus lapsilisät. Tällöin molemmat maksaisivat itse omaa asumistaan enemmän, eikä rahaa siirreltäisi toisen talon maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä nähtiin sama kuvio. Kun muutimme yhteen (=kunnolliset tilat koko perheelle), ex oli käsi ojossa tahtomassa lisää rahaa. Kuvitteli jotenkin saavansa osuutensa minunkin tuloistani ja oli hämmästynyt, kun pummaus ei mennyt läpi.
Lopulta jätti lapsen meille kokoaikaisesti asumaan ja muutti toiseen maakuntaan työttömänä. Olisi edelleen halunnut elarit ja lapsilisät ja miehen kuskaamaan lasta hänen luokseen joka viikonloppu. Ei suostuttu, joten elareiden maksaminen loppui ja lapsilisätkin mies vaati itselleen. Eli ei niitä exiä pidä suostua elättämään, vaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tämä oli lastenvalvojan kanta. Asia tarkastettiin. Omaehtoinen tulojen lasku kuten hoitovapaalle jääminen, töistä irtisanoutuminen ja työttömäksi jättäytyminen ja mun tulkintani mukaan myös opiskelijaksi ryhtyminen, ei ole lapsen toisen vanhemman kukkaron vastuulla.
Kiitos, että kerroit. Tämä on olennainen tieto. Meilläkin on tämä hoitovapaatilanne.
Tosin, samaan sarjaan pitäisi laittaa myös lasten tekeminen. Sekin on omaehtoista, eikä ole toisen vanhemman vastuulla. Ymmärrän kyllä, ettei raha sitten riitä, mutta analogi on sama.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette ikään kuin ottaneet lapset pois äidiltään "puoliksi", ei hän mitään kukkaisajatuksia sen jälkeen ajattele, eikä voi vaatiakaan. Äiti on lapsen ensimmäinen turva maailmassa, ellei ole huono äiti. Usein valtio vaatii että ensisijaiset tulonlähteet selvitetään perheelle (jos hän hakee tukia opiskeluun), ehkä se on jostain syystä osunut huoltajuusmaksuihin, joita on periaatteessa kai pakko hakea - suomessa ilmeisesti oikeusteitse. Ehkä hän haluaa myös lapset itselleen enemmän. Toki on selvää että teidänkin pitäisi tulla toimeen, mutta ne ovat miehen lapsia, eivät sinun velvollisuutesi.
Lasten äiti on aina halunnut pitää lapsia enemmän meillä kun hoitaa itse. Nytkin hän totesi miehelleni, että ”lapset saavat kyllä jatkossakin olla meillä ihan niin paljon kun me haluamme”, se ei hänen näkemyksensä mukaan liity mitenkään tähän elari-asiaan.
Ap
Niin? Hänen tulonsa tippuvat kun alkaa opiskelijaksi, eli miehen pitää ottaa suurempi vastuu elatuksesta. Mitä et tässä ymmärrä?
Suomessa ei tarvitse maksaa elatusmaksua, toisin kuin esim. Ruotsissa ex-puolisolle, vaikka opiskelisi.
Elatusmaksua maksetaan lapselle, sen määrää laki, koska Suomessa molemmat vanhemmat lapsen elatusvelvollusia, eikä se poistu, vaikka lapsi asuisi vuoroviikoin tai vanhempi perustaisi uuden perheen. Se on lapsen oikeus, jonka turvaa laki.
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja molemmat maksetaan 200€ lapsen kulutilille ja se kumman luona lapsi sattuu olemaan viikottain, maksaa asumisen ja ruuat, muut maksetaan lapsen kulutuliltä.