Miksi näpelöin finnejä ja rupia jatkuvasti?
Kommentit (8)
Tälle piirteelle taisi olla jokin oma nimensä, mahdollisesti tämä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dermatillomania
Olen murrosikäisestä asti nyppinyt lähes päivittäin mustapäitä, finnejä ja keratosis pilariksesta johtuvia sarveistappeja. En niin pahasti, että ihovauriot olisivat selkeästi havaittavissa, mutta läheltä tarkasteltuna huomaan erityisesti kasvojeni ihohuokosissa melkoisia kraatereita. Teen tätä erityisesti stressaantuneena ja ollessani levoton. Nyppiminen rauhoittaa, mutta sen jälkeen kasvot punoittavat ja on häpeällistä lähteä sen jälkeen ulos. Minulla on masennustausta ja sen rinnalla jonkinlaista ahdistuneisuushäiriötä, mutta muuten pakko-oireiluista en koe kärsineeni. Masennus ja ahdistuneisuus ei ole vaivannut vuosiin ja nyppimiseni on vähentynyt, mutta edelleen tykkään katsoa vaikkapa Dr. Pimple Popperin videoita ja ohjelmia sekä muita vastaavia.
En tiedä vastasiko tämä kysymykseesi millään tavalla, mutta halusin kertoa omaa näkökantaani.
Johtuuko ruvet finnien raapimisesta? Lopeta finnien raapiminen. Finneistä voit päästä eroon ruokavalion muutoksella. Tosin tämäkin on pitkälti geneettistä eikä se kaikille ole välttämättä yhtä yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko ruvet finnien raapimisesta? Lopeta finnien raapiminen. Finneistä voit päästä eroon ruokavalion muutoksella. Tosin tämäkin on pitkälti geneettistä eikä se kaikille ole välttämättä yhtä yksinkertaista.
Jos nyppimistä tekee jatkuvasti, niin ongelmassa ei ole kyse siitä, onko niitä finnejä vai ei. Vakavimmat tapaukset nyppii ihoaan, vaikka se muuten siisti olisikin. Toki jos ongelma koskee ainoastaan finnien tai rupien nyppimistä, niin on mahdollista, että ongelma lievittyy, mikäli nypittävää ei ole, mutta harvoin asia on niin yksioikoinen.
Itse asiassa parempi tuokin kuin tunkea sormet sinne minne aurinko ei paista.
Sama ongelma, tajusin vasta kuukausi sitten että ihoni karmea kunto johtuu osittain siitä, että olen jatkuvasti tiedostomatta raapimassa sitä. Kerran kokouksessa otsastani alkoi vuotaa verta, kun olin taas huomaamattani raapinut finnin reville. Nyt hankin antibioottikuurin finneille ja muistutan itseäni jatkuvasti että jos haluan hyvän ihon, en saa raapia sitä
Mä olen myös tehnyt tätä koko ikäni. Nypin käsivarsiani. Aina välillä saan katkaistua tätä tapaa kehittämällä jonkun massiivisen ihonhoitorutiinin ja sitten ei tee mieli nyppiä.
Mun rutiini esim on suihkussa kuorinta (päivittäin) joko kuorintavoiteella tai suihkugeeli + kuorintahanska. Mulla on OrganicShopin kuorintavoiteita ja Lushin suihkugeelejä. Hyvä tuoksu lisää hemmottelua :) Itse asiassa nyt mulla on nyt itsetehty kuoriva palasaippua (kauralese-maitojauhe-hunaja-saippuapohja).
Suihkun jälkeen rasvaan itseni Organic Shopin vartalovoiteella. Mulla on niitäkin eri tuoksuisia :) Jos ne nypityt kohdat on ärtyneitä tai tulehtuneita, niin ennen vartalovoidetta laitan niihin rupiin Abilaria (tai muuta pihkavoidetta) tai aina välillä pidän jonkun viikon kortisonikuurin.
Olen siis atoopikko, mutta tuo nyppiminen on selvästi enemmän mielihyvää tuottava tapa, kuin että se johtuisi mistään atooppisesta kutinasta.
Vaihtoehtoja. Koska rentoudut näpräämällä ihoa ja akupisteet, eri asia miten sitä näprää (kuinka paljon kynsiä on mukana). Joillakin voi olla pientä (normaalia, joskin hyvä jos ei ole) ahdistusta, stressiä tai neuroosia, johon se auttaa. Ihminen haluaa ihon puhtaaksi alitajuisesti jos on esim. pysyvä akne ja se on ahdistanut kun sitä ei saa pois. Sormien liike iholla voi olla rentouttava ja miltei lihaksia hierova. Ihon, kropan tai päänahan koskeminen on ihmiselle melko tyypillistä.
Up