Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neulakammo ja koronarokotus :(

Vierailija
04.01.2021 |

Minulla on neulakammo, jonka vuoksi pyörryn lähes joka kerta, kun minulta otetaan verta tai saan rokotuksen. En edes kestä lukea tai katsoa rokotuksia yms. koskevia uutisia, koska niissä on aina kuvituksena joko lähikuva ihoon uppoavasta neulasta tai parkuvasta pikkulapsesta hoitajan näppiotteessa.

Jostain luin, että maallikoista ei voi pikakouluttaa koronarokottajia sen vuoksi, että tämä rokotus vaatii kunnollista koulutusta, koska rokote pistetään tavallista paljon syvemmälle. Olen nähnyt näitä rokotuskuvia ja ollut huomaavinani, että neula on verinäyteneulaa paljon isompi. Ovatko nämä havainnot tosia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et 1 tyypin diabeetikkona eläisi monta päivää.

Vierailija
2/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä pärjäät muiden rokotteiden kanssa? Samalla tavalla ne ottavat sun pelkos huomioon tässäkin. neula on neula vaikka miten syvälle se menis. Pääsee lepäämään rokotuksen ajaksi ja vartiksi sen jälkeen.

Toinen pelkoinen, mutta järkipäässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso muualle, purista tuolin reunaa. Kerran se vain kirpasee.

Vierailija
4/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verinäytteet otetaan isommalla neulalla kuin mitä rokotukset annetaan. Rokoteneulat on tosi pieniä, ja oikeasti se tuntuu ihan yhtä vähän neulan koosta riippumatta. Pelko on psykologista. Pyydä päästä makuulle ja pyörry jos pyörryttää. Kerran se vain kirpaisee.

T: labrantäti

Vierailija
5/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, en pärjäisi diabeetikkona, osaan pidellä tuolinreunasta kiinni ja lepäily harvoin auttaa. Olen kerran päässyt terveyskeskuksen ulko-ovelle asti ja pyörtynyt tuulikaappiin.

Osaako joku vastata esittämiini kysymyksiin? Niitä on kaksi kappaletta.

Ap

Vierailija
6/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pistetään normaalisti siihen olkalihakseen. Minne syvemmälle muka? Ei sitä luuhun pistetä. Maallikot ei rokota, koska se vaatii ammattiosaamista, vaikka ei vaikeaa olekaan.

Vierailija
7/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörry jos pyörryttää on pätevä neuvo. Kyllä siitä sitten taas toipuu.

Vierailija
8/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy olla ottamatta rokotetta on neulakammo, ihan uutisoitiin. Mutta miksi ihmeessä jokaikisen uutisoinnin kuvituksena on Ylen uutisissa ollut piikityksen esittäminen? Ei tarvitsisi näyttää neulan uppoamista ihoon. Eihän rokotus juurikaan satu, mutta neuloja ja pistämistä inhoavat eivät muista tätä. Voi sen rokottamistilanteen esittää vaikka selkäpuolelta ilman neulan näyttämistä, jos on pakko itse rokotus jotenkin kuvata.

Vierailija
9/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verinäytteet otetaan isommalla neulalla kuin mitä rokotukset annetaan. Rokoteneulat on tosi pieniä, ja oikeasti se tuntuu ihan yhtä vähän neulan koosta riippumatta. Pelko on psykologista. Pyydä päästä makuulle ja pyörry jos pyörryttää. Kerran se vain kirpaisee.

OK, asiallinen vastaus tuli. Kiitos. Kuvat ovat siis muunnelleet totuutta, kun neula on näyttänyt tosi isolta.

Kun luin vastauksesi, alkoi heikottaa hieman. Tiedän, että nuppivikahan tämä on, mutta ei se auta. Edes makuulle pääseminen ei auta, kun se pisto on kai jotenkin "käsiteltävä" pois alta pyörtymällä. Ap

Vierailija
10/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin neulalla rokote kun tikku nenään.

Vierailija
11/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote pitäisi olla saatavilla ambulleina ja jokainen pistäisi itse.

Joka siihen ei kykene, joutaa koronan sairastamaan.

Vierailija
12/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, asiallinen vastaus tuli. Kiitos. Kuvat ovat siis muunnelleet totuutta, kun neula on näyttänyt tosi isolta.

Kun luin vastauksesi, alkoi heikottaa hieman. Tiedän, että nuppivikahan tämä on, mutta ei se auta. Edes makuulle pääseminen ei auta, kun se pisto on kai jotenkin "käsiteltävä" pois alta pyörtymällä. Ap

Auttaahan se makuulle meno siihen, ettet putoa lattialle kun pyörryt. Mut on pantu makuulle heti kun olen sanonut että saatan pyörtyä. Turha sitoa henkilökuntaa sen pyörtyneen nosteluun. 

Vierailija
13/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaahan se makuulle meno siihen, ettet putoa lattialle kun pyörryt. Mut on pantu makuulle heti kun olen sanonut että saatan pyörtyä. Turha sitoa henkilökuntaa sen pyörtyneen nosteluun. 

Siinä mielessä auttaa toki, ettei putoa. Sanon aina, että olen tosi yliherkkä neuloille ja saan istuskella ihan rauhassa. Kerran minulle tuotiin tyyny, peitto ja lasi vettä ihan pyytämättä. :)

Muistan kuitenkin senkin, kun kerran makailin terveyskeskuksen käytävällä ja lähdin hoitajan luvalla kävelemään, kun alkoi tuntua normaalilta. Vedin talvivaatteet niskaan, kävelin pitkän käytävän toiseen päähän ja pyörryin tuulikaappiin. Ulkonäöstäni ja käytöksestäni kukaan ei usko neulapelkoani, ennen kuin jalkani pettävät alta.

Ap

Vierailija
14/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsivarteen kun rokotetaan, en tunne yhtikäs mitään koskaan..

Vierailija
15/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kipua pelkää, vaan sitä neulaa.

Pelot ovat kummallisia. Tunnen ihmisen, jonka nahka on puolillaan tatuointeja mutta joka pyörtyy verikokeessa. Aina.

Ap

Vierailija
16/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että hengitysputki kurkussa on vähemmän epämiellyttävä kuin pieni piikki olkavarteen?

Vierailija
17/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käsivarressa tuntoaisti tallella, joten rokotukset tuntuu.

Vierailija
18/21 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että hengitysputki kurkussa on vähemmän epämiellyttävä kuin pieni piikki olkavarteen?

Kysyin, onko neula tavallista suurempi (koska se monessa kuvassa näyttää siltä) ja pannaanko tämä rokote tavallista syvemmälle. Mistä sitä tempaisit vastaukseksi hengitysputken?

Ap

Vierailija
19/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pelkään rokotteissa enemmän sitä, että pyörryn kuin varsinaista rokotuksen kipua. Nuorena pyörryin jäykkäkouristusrokotuksen jälkeen (varmaan kun toiset oli pelotelleet, jännitin niin paljon) ja sen jälkeen on useimpien rokotusten jälkeen ainakin heikottanut. Verikokeet vielä pahempia. Ylipäänsä ajatus tälläisistä asioista, lääketieteellisistä toimenpiteistä, verestä yms alkaa heikottaa. Ja asiaa pahentaa, jos on vaikka aamu, väsynyt, tms muutenkin heikompi olo. Mutta eihän se näissä auta kuin pyörtyä sitten vaan, jos niin on käydäkseen.

Näille, jotka tuntuu pitävän neulakammoisia ja pyörtyilijöitä turhan kitisijöinä haluaisin sanoa, että jos ei itselläsi ole mitään fobiaa niin et voi tietää mille se tuntuu pelätä jotain vaikka sen oma järkikin sanoisi, ettei mitään oikeaa pelättävää ole. Ei siinä auta toisten kehotukset ryhdistäytyä ja kasvattaa selkäranka.

Vierailija
20/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelkää rokotteita enkä verikokeita, mutta en ikinä katso sinne päinkään, missä niitä voisi nähdä. Labrassa katson aina toiseen suuntaan ja kun telkkarissa aiheena on koronarokotukset, pistän silmät kiinni. Sain koronarokotteen muutama viikko sitten eikä pistos tuntunut ollenkaan, ei siis edes sitä nipistystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme