Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada vauva tykkäämään tutista?

Vierailija
06.06.2014 |

Parikuinen vauva ei halua tuttia alkuunkaan. Tutteja on eri mallisia hankittu mutta mikään ei kelpaa. Vauva saattaa ottaa tutin mutta sylkäisee sen heti pois komeassa kaaressa. Olen myös yrittänyt pitää sormea kevyesti tuttia vasten ettei vauva saa sitä syljettyä, olen kutitellut poskea ja laittanut tutin aina takaisin. Ei pysy suussa.

Sinänsä tämä ei ole ongelma, mutta erinäisissä tilanteissa tutti olisi helpotus. Esimerkiksi julkisilla liikkuessa jos vauva käy itkemään, hän rauhoittuu kun laitan hänen suuhunsa etusormen koukistettuna (= imeminen lohduttaa), mutta tutti ei käy vaan itku jatkuu kunhan sen saa sylkäistyä pois suusta.

Onko tämä nyt vain niin että tuttia ei tulla syömään vai löytyykö jotain keinoja?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri lientä sairaalassa antoivat ainaki minun pojalle jotta tuttia imisi tutkimusten ajan nii oli makeaa ;) ja palkinnoksi sai lisää kun oli nätisti :'D

Vierailija
2/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:40"]Sokeri lientä sairaalassa antoivat ainaki minun pojalle jotta tuttia imisi tutkimusten ajan nii oli makeaa ;) ja palkinnoksi sai lisää kun oli nätisti :'D

[/quote]

Sokerilientä ei saa antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juuri vieroittamisen vaikeuden pelossa halunnut alkuun tuttia alkaa vauvalla käyttämään. Pari kk menikin ihan ok, joskus kokeilin, mutta ei huolinut. Sitten siinä kolmen kuukauden iässä alkoi kova imemisen tarve, jota lapsi sitten yritti tyynnyttää peukalolla. Puhuin aiheesta neuvolassa, että mitäs nyt kun ei tuttiakaan oikein huoli. Neuvolan täti kehotti kokeilemaan sittem jotakin rättiä, lelua tms, mistä olisi myöhemmin paljon helpompi päästä irti kuin tutista.

Päätin kuitenkin yrittää vielä tutin kanssa, ja siinä sitten vierähti muutamia päiviä leppoisasti tutti kourassa peukaloa päivystäen. Eli aina kun peukku meinasi mennä suuhun, otin sen pois ja laitoin tutin tilalle. Alkuun sitä piti pitää hetki paikallaan ennen kuin vauva sai kunnon imuotteen. Ei tarjottu myöhemminkään tuttia muutoin kuin jos peukku meinasi mennä suuhun tai tietyissä muissa tilanteissa esim kun vauva nukahti rinnalle niin että piteli enää nänniä suussa. Nukkuessa muutenkin vielä tarvitsee, mutta imee yleensä vain hetken, sitten tutti tipahtaa ja vain harvoin herää haluamaan sen takaisin.

Leikkimatolla pötkötellessä tai muuten ei-sylissä ollessa on vieressä aina joku lempileluista (niitä semmosia pehmolelurättejä), joita nassuttelee tarpeen vaatiessa. Tutti kuitenkin aika vähälä käytöllä, yleensä vain nukkumisen yhteydessä. En usko että vierottamisesta tulee vaikeaa. Vauva on nyt vähän vaille puolivuotias.

Tuttia ei muuten suositella käyttämään enää noin 6kk jälkeen, sillä siihen saakka on todettu siitä oleban todella hyötyä imemisen tarpeeseen, mutta se hellittää yleensä ratkaisevasti 6kk jälkeen, jolloin tutin imemisestä tulee enää vain tapa.

Mutta suosittelen opettamaan "väkisin" tutille jos peukalo on vaihtoehtona. Tai sitten sitä jotain rätin kulmaa, jos tutti ei kertakaikkiaan uppoa. Ilman kobaa imemisen tarvetta tämä on kuitenkin ihan turhaa.

Niin joo, siyä piti vielä kuitenkin sanoa, että ei parina ekana viikkona kannatakaan ainakaan rintaruokitulle vauvalle antaa tuttia. Vauva imee tuolloin vain tarpeeseen ja jos vauva ei pääse imemään tarpeeksi vaikka rinta olisi tyhjäkin, voi maidon muodostuminen jäädä liian vähäiseksi. Imemällä kun lapsi nimenomaan tilaa maitoa ja ekat viikot rinnat opettelee tuottamaan oikean määrän lapsen tarpeisiin, jolloin tuota luonnollista prosessia ei kannata sotkea tutilla.

Vierailija
4/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tutti oli kyllä niin hyvä ja vaivaton apuväline, että olin tyytyväinen, kun vauva oppi sitä 6 kk iässä syömään. Kun kasvoi vähän isommaksi, otin tutin aina suusta pois nukkuessa, koska usein nukahti tutti suuhun, joten ei ole täälläkään tarvinnut heräillä tutin takia. Itkuihin en myöskään koskaan antanut tuttia, vaan syliä. Tutti oli varattu nukkumiseen ja erikoistilanteisiin, kuten hammasvaivoihin.

Tissiä lapsi söi lähes 2-vuotiaaksi, tutti jäi pois juuri 2-vuotissynttärien jälkeen, kuten tuolla aiemmin kerroin.

2

Vierailija
5/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:40"]Sokeri lientä sairaalassa antoivat ainaki minun pojalle jotta tuttia imisi tutkimusten ajan nii oli makeaa ;) ja palkinnoksi sai lisää kun oli nätisti :'D

[/quote]

[/quote]

Kannattaa varmaan lähettää tuo tiedote sairaaloihin, joissa sitä sokerilientä käytetään vauvoilla.

Vierailija
6/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:40"]Sokeri lientä sairaalassa antoivat ainaki minun pojalle jotta tuttia imisi tutkimusten ajan nii oli makeaa ;) ja palkinnoksi sai lisää kun oli nätisti :'D

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne ainakin kättärillä antaa sen aikaa kun lääkäri tutkii. Tuskinpa tuommoinen kertaluontoinen on pahasta :)

Vierailija
7/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:40"]Sokeri lientä sairaalassa antoivat ainaki minun pojalle jotta tuttia imisi tutkimusten ajan nii oli makeaa ;) ja palkinnoksi sai lisää kun oli nätisti :'D

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne ainakin kättärillä antaa sen aikaa kun lääkäri tutkii. Tuskinpa tuommoinen kertaluontoinen on pahasta :)

[/quote]

Niin ei sitä pulloa mukaan anneta ja sanota, että pitää antaa, että rauhottuu. Järkeä voi ja saa käyttää. Sen sokerin tehtävä on rauhoittaa lapsi nimeomaan sen tutkimuksen ajaksi makustelemaan ja vaikkapa imemään sitä tuttia mistä se mielihyvä tulee.

Vierailija
8/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin ei sitä pulloa mukaan anneta ja sanota, että pitää antaa, että rauhottuu. Järkeä voi ja saa käyttää. Sen sokerin tehtävä on rauhoittaa lapsi nimeomaan sen tutkimuksen ajaksi makustelemaan ja vaikkapa imemään sitä tuttia mistä se mielihyvä tulee.

[/quote]

Mulle annettiin pullo mukaan sairaalasta, kun imetin rintakumin kanssa, ja vauva oli aluksi huono imemään. Sitä sokerilientä sai sitten tiputtaa rintakumin päähän. (Ei kyllä tarvinnut sitä hirveästi kotona käyttää, vauvan imuhalut paranivat, kun päästiin kotiin.)

Vierailija
9/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meidän vauvalle kättärillä annettiin siis vauvan imeä kumihanskassa ollutta pikkurilliä, joka oli kastettu sokeriliemeen. Ei tuttia lainkaan.

Vierailija
10/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta silleen että vaihdat tissin jälkeen tutin suuhun kun lapsi on tyytyväinen/puoliuninen. Sitä tuttia pitää tarjota alkuun vähäb jokatilanteessa vaikka ilmankin pärjäis. Sitteku vauva sitä alkaa mielellään syödä niin rajoittaa vaan niihin tilanteisiin kun sitä oikeesti tarvii.

Vierailija
11/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:58"]

Sitteku vauva sitä alkaa mielellään syödä niin rajoittaa vaan niihin tilanteisiin kun sitä oikeesti tarvii.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Varmasti tutista luopuminen on tulevaisuudessa paljon hankalampaa, jos lapsi on tottunut syömään tuttia ihan jatkuvasti. Meillä pantiin aina tutit pois näkyvistä ja annettiin sitten vasta tarvittaessa suuhun. 

2

Vierailija
12/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kans aiemmin kelvannu mut eile yhtäkkiä alko kelpaamaa. Ikää vajaa 4 kk.

Vierailija
13/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvan opetti äitini syömään tuttia, tosin vauva oli isompi, suunnilleen 6 kk. Kannattaa ehkä pyytää jotain muuta henkilöä kuin äitiä kokeilemaan?

Vierailija
14/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää niin anna mennä ilman tuttia. Eipähän tarvitse myöhemmin vieroittaa.

Vierailija
15/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi hirveästi energiaa siihen, että söisi tuttia. Meillä söi joissain vaiheessa vähän aikaa, mutta siis hyvin vähän. Jossain vaiheessa imeskeli unilelun nenää iltaisin.

Olisihan se ollut näppärä, kun olisi ollut tutti suussa eikä olisi syönyt esim hiekkaa. Mutta anna lapsen itse päättää mitä imee. Vauva varmaan rauhoittuu myös syliin?

Vierailija
16/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä sai tytön syömään tuttia 3kk iässä. Harjoittelua.

Vierailija
17/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:36"]Mun vauvan opetti äitini syömään tuttia, tosin vauva oli isompi, suunnilleen 6 kk. Kannattaa ehkä pyytää jotain muuta henkilöä kuin äitiä kokeilemaan?

[/quote]

Itseasiassa vauva tosiaan on ottanut tutin välillä muilta kuin minulta, ei kuitenkaan aina. Olenkin miettinyt että eikö halua minulta tuttia kun tietää, että minulla on parempaakin eli tissit, heh :D

Ja tutti ei siis ole pakollinen tietenkään mutta tosiaan erinäisissä, yksittäisissä tilanteissa toisi pientä helpotusta. Siksi kyselen tällaista. Ap

Vierailija
18/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:36"]Mun vauvan opetti äitini syömään tuttia, tosin vauva oli isompi, suunnilleen 6 kk. Kannattaa ehkä pyytää jotain muuta henkilöä kuin äitiä kokeilemaan?

[/quote]

Itseasiassa vauva tosiaan on ottanut tutin välillä muilta kuin minulta, ei kuitenkaan aina. Olenkin miettinyt että eikö halua minulta tuttia kun tietää, että minulla on parempaakin eli tissit, heh :D

Ja tutti ei siis ole pakollinen tietenkään mutta tosiaan erinäisissä, yksittäisissä tilanteissa toisi pientä helpotusta. Siksi kyselen tällaista. Ap

[/quote]

Meillä tutti otettiin käyttöön, kun vauva alkoi heräillä päiväunilta jatkuvasti. Oltiin vanhempieni kanssa reissussa, ja äiti opetti vauvan syömään tuttia. Se helpotti tosi paljon! Sitä ennen en kokenut tarvetta tutille.

Vieroitus ei ollut myöskään iso juttu. Lapsi oli just täyttänyt 2 ja oltiin vanhemmillani yökylässä. Tutti jäi kotiin ja kaupat oli jo kiinni. Kerroin lapselle, että nyt ei ole tuttia, ja hän sanoi, että "joo". Kerran kysyi nukuttaessa tuttiä, mutta tyytyi vastaukseen.

2

Vierailija
19/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:37"]En käyttäisi hirveästi energiaa siihen, että söisi tuttia. Meillä söi joissain vaiheessa vähän aikaa, mutta siis hyvin vähän. Jossain vaiheessa imeskeli unilelun nenää iltaisin.

Olisihan se ollut näppärä, kun olisi ollut tutti suussa eikä olisi syönyt esim hiekkaa. Mutta anna lapsen itse päättää mitä imee. Vauva varmaan rauhoittuu myös syliin?

[/quote]

Rauhoittuu syliin kyllä enkä haluakaan korvata fyysistä läheisyyttä ja syliä tutilla, mutta juuri nuo julkiset kulkuneuvot (olemme autoton perhe) ovat kinkkisiä jos vauvalle tulee itku, koska siellä en halua pidellä vauvaa tietenkään sylissä ja hän ei pelkästä silittelystä rauhoitu. Joko syli, tissi tai sormen imeminen; sormen tilalle tutti olisi näppärämpi. Kotona siis en edes tarvitsisi (ainakaan nyt) koko tuttia. Ap

Vierailija
20/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kolmosen kanssa. Kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Hyvin pärjättiin mekin ilman, koska vauva ei vain tuttia huolinut. Ei myöskään tuttipulloa. Hieman jännäsin tuleeko jotain korvaavaa imukaveria, mutta ei tullut. Eikä tarvinnut koskaan vierotella.