Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisten metatyötä ei arvosteta?

Vierailija
29.12.2020 |

Aina vain puhutaan kotitöistä, mutta ne eivät ole vain niitä fyysisiä kotitöitä kuten pyykin peseminen tai imurointi.

Metatyö on osaltaan paljon raskaampaa kuin itse fyysinen toteuttaminen.

Itse olen tänään mm. listannut, että mitä ruokatarvikkeita tarvitaan kaupasta, koska lapsen talvitakki käy liian pieneksi ja pitää ostaa uusi (tänä talvena jo?), kuinka paljon pesuainetta on kodinhoitohuoneessa ja kuinka monta koneellista sillä voi vielä pestä, kuinka paljon vauvanruokaa on hamstrattuna, koska pitää taas tehdä polttopuita, jos 15 klapia menee illassa, mikä lahja miehen siskon pojalle 12v. synttärilahjaksi tammikuussa, onko tarpeeksi siteitä, jos menkat alkavat liian aikaisin, koska vaihdetaan verhot ja mitkä, sopiiko verhojen vaihto pesurytmiin jne jne jne.

Kommentit (499)

Vierailija
121/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe on aina yhtä ristiriitainen ja surullista luettavaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä, mitä kukin kokee raskaaksi. Joku suunnittelee ajaessaan autoa eikä edes huomaa, että teki siinä jotain "työtä", toinen istuu sunnuntai-iltana alas kynän ja kalenterin äärelle ja suunnittelee koko viikon asiat minuuttiaikataululla. Helppo on kummankin arvostella sitä toista ja ylistää omaa tapaansa.

Olen tällä palstalla toistuvasti miettinyt, miten ihmiset selviävät niin nopeasti päivän kotitöistä kuten pyykinpesusta ja astioiden pesusta. Vihaan noita molempia hommia ja omasta mielestäni siihen menee tolkuttomasti aikaa. Palstalla taas on yksimielisesti todettu, että kumpaankin menee viisi minuuttia päivässä, jos on normaali ihminen.

No, minä en ole normaali ihminen, olen todennut sen ihan kellon kanssa: pyykin lajittelu koneeseen (tummat ja vaaleat erilleen, pyyhkeet ja alusvaatteet erilleen muusta pyykistä), pesuaineiden mittaus ja koneen käynnistäminen 1-2 minuuttia; märän pyykin ripustaminen kuivumaan 10 minuuttia; kuivan pyykin viikkaus ja vienti kaappeihin toinen 10 minuuttia, jos on silitettävää niin vähintään vielä 10 minuuttia. Päivittäiseen pyykinpesuun menee minulta 20-30 minuuttia. Astioiden peseminen vaikka minulla on kone, vie lähes yhtä kauan. Likaiset koneeseen 5-15 minuuttia (riippuu siitä, miten paljon pitää esipestä esim. kattiloita tms), puhtaat hyllyille 10 minuuttia ja niiden astioiden pesu, joita ei voi syystä tai toisesta laittaa koneeseen noin 5 minuuttia. Yhteensä siis käytän näihin toimiin tunnin päivässä, kun taas lukemattomat ihmiset käyttävät enintään 5 minuuttia ja moni vielä paljon vähemmän. Joku ei täytä konetta lainkaan, koska astiat laitetaan sinne suoraan käytön jälkeen (ilmeisesti padat ja pannut vain lentävät koneeseen hellalta), jonkun tyhjentäminen ei vie minuuttia kauempaa ja kuulemma pyykkikin vain nakataan puhtaana kaappiin ilman sen kummempaa lajittelua, viikkausta tai kantamista.

Meillä ei vielä ole sellaisia laitteita, jotka eivät vaatisi konkreettisia toimenpiteitä ja siksi teen inhoamaani työtä jopa tunnin päivässä! Aivan samalla tavalla joku suunnittelee lasten uusien vaatteiden ostamisen hyvissä ajoin,, jotta lapset eivät joudu asiasta kärsimään ja joku toinen toteaa päiväkotipäivän päätteeksi, että lapsi on litimärkä, taitaa olla saappaissa reikä ja haalarit puhki, käydäänpä klikkaamassa uudet vaatteet. Tosin tämä jälkimmäinen antaa lapsensa vielä olla muutaman päivän niissä pienissä/rikkinäisissä/sopimattomissa vaatteissa palelemassa odottaessaa sitä pakettia tai vaihtoehtoisesti rynnii päiväkotipäivän jälkeen kauppaan hankkimaan uusia jättäen välistä lapsen muskarin, isomman lapsen jalkapallotreenit ja oman jumpan sekä mahdollisesti muutamat kotityöt esim. seuraavan päivän eväiden valmistamisen tai pyykkien viikkaamisen tms.

Saat tuon kieltämättä kuulostamaan todella vaikealta. Ne padat ja pannut menee koneeseen ruokailun jälkeen siinä missä lautaset ja muutkin. Ylijäämät menee roskiin kätevämmin kun eivät ole kuivuneet kiinni. Käytännössä koskaan ei tarvitse esipesua. Ehkä nopea huuhtelu joskus. Pyykit ovat valmiiksi omissa koreissaan, sen kun heittää koneeseen ja koneen päälle. Nelihenkisessä perheessä pyykkiä ei onneksi tarvitse pestä joka päivä. Ehkä kolmen päivän välein pestynä päivää kohti menee se 5-10 min. Astiat menee siinä sivussa, usein puhtaat kaappeihin ruuanlaiton sivussa, likaiset päätyy "itsestään" koneeseen. Koneen käynnistäminen vie noin 10 s. Rankkaa metatyötä tämän kaiken suunnittelu.

Vierailija
122/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on se mikä pitää parisuhteen pystyssä. Jos naiset eivät sitä tekisi niin ei tulisi lapsia kun mies ei tietäisi koska ovulaatio on.

Miten ovulaation ajankohdan tietäminen muka mitään vaikuttaa? Panee vaan ihan normaalisti joka päivä niin lapsia tulee tai ei tule. Metatyö minimissään ja voi keskittyä kivoihin juttuihin.

-mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe on aina yhtä ristiriitainen ja surullista luettavaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä, mitä kukin kokee raskaaksi. Joku suunnittelee ajaessaan autoa eikä edes huomaa, että teki siinä jotain "työtä", toinen istuu sunnuntai-iltana alas kynän ja kalenterin äärelle ja suunnittelee koko viikon asiat minuuttiaikataululla. Helppo on kummankin arvostella sitä toista ja ylistää omaa tapaansa.

Olen tällä palstalla toistuvasti miettinyt, miten ihmiset selviävät niin nopeasti päivän kotitöistä kuten pyykinpesusta ja astioiden pesusta. Vihaan noita molempia hommia ja omasta mielestäni siihen menee tolkuttomasti aikaa. Palstalla taas on yksimielisesti todettu, että kumpaankin menee viisi minuuttia päivässä, jos on normaali ihminen.

No, minä en ole normaali ihminen, olen todennut sen ihan kellon kanssa: pyykin lajittelu koneeseen (tummat ja vaaleat erilleen, pyyhkeet ja alusvaatteet erilleen muusta pyykistä), pesuaineiden mittaus ja koneen käynnistäminen 1-2 minuuttia; märän pyykin ripustaminen kuivumaan 10 minuuttia; kuivan pyykin viikkaus ja vienti kaappeihin toinen 10 minuuttia, jos on silitettävää niin vähintään vielä 10 minuuttia. Päivittäiseen pyykinpesuun menee minulta 20-30 minuuttia. Astioiden peseminen vaikka minulla on kone, vie lähes yhtä kauan. Likaiset koneeseen 5-15 minuuttia (riippuu siitä, miten paljon pitää esipestä esim. kattiloita tms), puhtaat hyllyille 10 minuuttia ja niiden astioiden pesu, joita ei voi syystä tai toisesta laittaa koneeseen noin 5 minuuttia. Yhteensä siis käytän näihin toimiin tunnin päivässä, kun taas lukemattomat ihmiset käyttävät enintään 5 minuuttia ja moni vielä paljon vähemmän. Joku ei täytä konetta lainkaan, koska astiat laitetaan sinne suoraan käytön jälkeen (ilmeisesti padat ja pannut vain lentävät koneeseen hellalta), jonkun tyhjentäminen ei vie minuuttia kauempaa ja kuulemma pyykkikin vain nakataan puhtaana kaappiin ilman sen kummempaa lajittelua, viikkausta tai kantamista.

Meillä ei vielä ole sellaisia laitteita, jotka eivät vaatisi konkreettisia toimenpiteitä ja siksi teen inhoamaani työtä jopa tunnin päivässä! Aivan samalla tavalla joku suunnittelee lasten uusien vaatteiden ostamisen hyvissä ajoin,, jotta lapset eivät joudu asiasta kärsimään ja joku toinen toteaa päiväkotipäivän päätteeksi, että lapsi on litimärkä, taitaa olla saappaissa reikä ja haalarit puhki, käydäänpä klikkaamassa uudet vaatteet. Tosin tämä jälkimmäinen antaa lapsensa vielä olla muutaman päivän niissä pienissä/rikkinäisissä/sopimattomissa vaatteissa palelemassa odottaessaa sitä pakettia tai vaihtoehtoisesti rynnii päiväkotipäivän jälkeen kauppaan hankkimaan uusia jättäen välistä lapsen muskarin, isomman lapsen jalkapallotreenit ja oman jumpan sekä mahdollisesti muutamat kotityöt esim. seuraavan päivän eväiden valmistamisen tai pyykkien viikkaamisen tms.

Saat tuon kieltämättä kuulostamaan todella vaikealta. Ne padat ja pannut menee koneeseen ruokailun jälkeen siinä missä lautaset ja muutkin. Ylijäämät menee roskiin kätevämmin kun eivät ole kuivuneet kiinni. Käytännössä koskaan ei tarvitse esipesua. Ehkä nopea huuhtelu joskus. Pyykit ovat valmiiksi omissa koreissaan, sen kun heittää koneeseen ja koneen päälle. Nelihenkisessä perheessä pyykkiä ei onneksi tarvitse pestä joka päivä. Ehkä kolmen päivän välein pestynä päivää kohti menee se 5-10 min. Astiat menee siinä sivussa, usein puhtaat kaappeihin ruuanlaiton sivussa, likaiset päätyy "itsestään" koneeseen. Koneen käynnistäminen vie noin 10 s. Rankkaa metatyötä tämän kaiken suunnittelu.

Suunnitelmanne on valmis ja toimii, eli metatyö on tehty.

Varmasti teette muutakin kuin tiskaatte ja pyykkäätte. Siivoatte, käytte kaupassa, harrastatte, matkustatte. Sekin vaatii metatyötä.

Vierailija
124/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä metatyö-hupatus on kyllä huvittavaa. Kaikesta normaaliin elämään kuuluvastakin pitäisi saada arvostusta. Tuo on kyllä marttyyri-asenteellisen toiveuni.

Vierailija
125/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen metatyötä kutsuttiin ihan vain ajatteluksi ja sitä pidettiin ihmiselle lajinomaisena toimintana.

Joskus oli muotitermi "sumea logiikka."

Vierailija
126/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkkumies ja en tee lainkaan metatöitä enkä oikein muutenkaan kotitöitä.

Niin, ilmankos olet sinkku.

Ai kotitöitä tekemälläkö niitä naisia saadaan? -eri 

Jos miehellä on sotkuinen asunto, niin kiinnostus lakkaa samoin tein. Jos miehellä on siisti asunto, niin ekana tulee mieleen, että käykö äiti siellä siivoamassa. Siisti keittiö voi tarkoittaa sitä, että mies siivoaa sen tai sitä, että mies ei ikinä tee ruokaa. Tuossa on jo monta kohtaa, jotka naisen pitää ottaa huomioon.

Vierailija
127/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessakohan perheessä oikeasti lapset olisi asianmukaisesti puettu budjettiin sopivilla vaatteilla, jos tämä olisi isien vastuulla 🧐

Monessako ne kuitenkaan kuolisi siihen? Jos jotain niin eivät oppisi mitään typerää brändilogojen ihmettelyä kun vaatteet olisivat niitä mitä nyt sattui helposti löytymään.

Vierailija
128/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas ap:llä rankkaa, mitali tosta jo pitäis antaa!

Vierailija
129/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on sotkuinen asunto, niin kiinnostus lakkaa samoin tein. Jos miehellä on siisti asunto, niin ekana tulee mieleen, että käykö äiti siellä siivoamassa. Siisti keittiö voi tarkoittaa sitä, että mies siivoaa sen tai sitä, että mies ei ikinä tee ruokaa. Tuossa on jo monta kohtaa, jotka naisen pitää ottaa huomioon.

Naisia saadaan vaikkapa tinderistä tai baarista, ei jalkalistoja kiillottamalla.

Meni palstamammalla taas yli hilseen, mutta en ylläty 

Vierailija
130/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska miehiä ei kiinnosta laskelmoida riittääkö pesuaine tai kulkeeko lapsi liian pienissä vaatteissa tai onko ruokaa viikoksi.

Kannattaisi valita se mies paremmin. Ihan oikeasti. Te olette jokainen itse valinneet puolisonne ja uskallan väittää, ettei se puoliso yhtäkkiä muuttunut; että se olisi koko seurusteluajan huolehtinut hyvin omasta kodistaan, vielä yhteenmuutettuanne huolehtinut osaltaan niistä pyykeistä ja pesuaineista ja sukulaisistaan ja heidän lastensa lahjoista - ja sitten yhtenä kauniina päivänä päättänyt vain jättää huolehtimatta.

Mutta kun on kiire saman katon alle. Ei seurustella niin pitkään, että näkisi, kuinka hyvin mies hoitaa oman kotinsa, kuinka hän osaa pestä pyykkinsä ja silittää verhonsa jne. Sitten innoissaan rakennetaan itse yhteistä kotia. Mies ei saa pestä pyykkejä, koska "hän ei osaa". Mihin se taito on hävinnyt? Jos hän aikoinaan tuli treffeille siisteissä, värjäytymättömissä, tarvittaessa silitetyissä vaatteissa, niin mihin se taito yhtäkkiä hävisi? Ja kun halutaan olla sukulaistenkin silmissä ihana pikkurouva, niin aletaan hoitaa heidän joulukorttinsa ja lahjansa ja lasten lahjat - asia, jota en kertakaikkiaan voi käsittää.

Meillä on Suomessa hyviä, tasa-arvoisia miehiä. Jokaisessa parisuhteessa on kaksi osapuolta, jotka lähtevät siihen omilla ehdoillaan. Vauvantulo varmasti muuttaa dynamiikkaa, mutta jos siihen saakka on hoidettu kotityöt puoliksi ja mies on osoittanut olevansa huolehtivainen, käytännöllinen, siisti ja tarkka, niin ei hän yhtäkkiä päinvastaiseksi muutu. Ja jos muuttuu sen ensimmäisen lapsen jälkeen, niin sitten ei pidä tehdä enempää lapsia.

N58, jolle ei tulisi mieleenkään kantaa huolta miehen sukulaislasten lahjoista ja sitten vielä valittaa siitä

Vierailija
131/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa provolta, mutta metätyölle ei annet arvoa koska useimmiten se on turhaa työtä.

Minä lukisin metatyöhön erilaiset pikkuaskareet, kuten vessapaperirullan vaihtaminen, jääkaapin siistiminen, saippuapullojen täyttäminen ym. Ne eivät ole turhia hommia, mutta ainakin meillä jäävät useimmiten minulle.

Nämä ovat kotiaskareita, kotityötä.

Metatyö on sitä ajattelu- ja suunnittelutyötä, jota tehdään konkreettisten toimien taustaksi.

Vierailija
132/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä metatyö-hupatus on kyllä huvittavaa. Kaikesta normaaliin elämään kuuluvastakin pitäisi saada arvostusta. Tuo on kyllä marttyyri-asenteellisen toiveuni.

Ja miksi ei? Normaalia elämää osaa arvostaa, jos on joutunut elämään muilla tavoilla.

Omien vanhempieni elämänhallinta oli vuosia alle arvostelun. Osasin itse jo alle 10-vuotiaana metatyön paremmin kuin ns. aikuinen äitini.

Kun joka vuosi ihmetellään, että talvi tulee ja jostain pitää saada lapsille vaatteita, kun asunto on mörskä joka joskus ehkä remontoidaan, kun ruokaa aletaan miettiä sitten kun kaikilla on jo nälkä eikä kaapeissa ole mitään ja jostain pitää saada jotain syötävää velaksi (sieltä mistä uskaltaa ottaa lisää velkaa, vaikka se on kallein), tietää että metatyön osuus on puhdas 0.

Vierailija
133/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt siltä että nämä on ihan keksimällä keksittyjä töitä.

Jos näitä nyt joutuu oikeasti miettimään, niin ostakaa sitä pyykinpesuainetta joka kauppareissulla, samoin siteitä ja vauvanruokaa niin ei tule yllätyksiä. Pilkkokaa klapit vuodeksi eteenpäin ja sen uuden talvitakin osto nyt ei suurta suunnittelua vaadi.

Miehen siskon pojalle voi antaa vaikka lahjakortin.

Verhojen vaihtoon ja pesurytmin sopimiseen en edes ota kantaa.

Vierailija
134/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyösalaliittoihin uskova nainen kuitenkin tulkitsee siistin keittiön olevan merkki pahimmanlaisesta petkutuksesta. Mies on tahallaan ja hämäykseksi siivonnut keittiönsä treffeiksi vain houkutellakseen tulevan kotiorjansa ansaan ja antaa elintilan ränsistyä heti kun tämän saa kiikkiin. Tyypillinen mies: pettävä sika. 

Vierailija
135/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessakohan perheessä oikeasti lapset olisi asianmukaisesti puettu budjettiin sopivilla vaatteilla, jos tämä olisi isien vastuulla 🧐

Monessako ne kuitenkaan kuolisi siihen? Jos jotain niin eivät oppisi mitään typerää brändilogojen ihmettelyä kun vaatteet olisivat niitä mitä nyt sattui helposti löytymään.

Lapset ovat tuntikausia ulkona. He möyrivät lumessa ja istuvat maassa, joten vaatteiden pitää olla lämpimät, hiostamattomat ja kosteuden kestävät. Huonolaatuiset vaatteet menevät rikki viikoissa. Jotain päivän patikointiretkiä tekevät miehet ostavat itselleen varusteet viimeisen päälle hinnasta riippumatta, mutta lapsille pitäisi riittää ihan mikä sattuu.

Vierailija
136/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti koko asian ytimen ongelmallisuus on siinä, että esimerkiksi aloituksessa olevat luetellut asiat eivät sinänsä kerro vielä mitään. Ja sitten miehet ihmettelee, et hei, meil sama.. Metatyö on oikeastaan juuri noihinkin lueteltuihin töihi liittyvää ajatustyötä jota ei edes pysty pukemaan sanoiksi. Noista luetteloista sen ymmärtää vain ihminen joka sitä rivien välien työtä tekee. Nuo hommathan olisivat vielä helppoja..

No minä teen noita lueteltuja hommia. Ei tuohon suunnitteluun mene käytännössä mitään aikaa. Samat jutut toistuu ja menee rutiinilla. En ymmärrä.

Vierailija
137/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi suurimpia hommia on sovittaa aikataulut lapsen harrastus, koulu ja aikuisten työt yhteen. Etsiä sopivat busssiaikataulut ja käydä ne lapsen kanssa läpi mikä bussi  mihin ja millä pysäkillä pois yms. kuka tulee vastaan ja onko töissä joku palaveri jotta koko suunnitelma heittää huomenna häränpyllyä. Onko bussikortissakaan valuuttaa. Ketkä kavereista tulee kotimatkalla kyytiin jne...

Mä niin odotin niitä kevytautoja, olisin laittanut teinin jo kulkemaan yksin.

Vierailija
138/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyösalaliittoihin uskova nainen kuitenkin tulkitsee siistin keittiön olevan merkki pahimmanlaisesta petkutuksesta. Mies on tahallaan ja hämäykseksi siivonnut keittiönsä treffeiksi vain houkutellakseen tulevan kotiorjansa ansaan ja antaa elintilan ränsistyä heti kun tämän saa kiikkiin. Tyypillinen mies: pettävä sika. 

Tuokin vaihtoehto pitää ottaa huomioon, mutta sinä itse nyt väität miehiä pettäviksi. Minä en sellaista maininnut.

Vierailija
139/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen käyttää aikaa joutavaan pohdiskeluun ja spekulointiin = metatyö

Kokeilepa itse olla vanhempi lapsiperheessä, hoitaa työsi, sosiaalinen elämä, harrastukset sekä asumiseen ja kulkemiseen liittyvät jutut. Huomaat, että suunnitella pitää. No, en minä sitä yksin joudu tekemään, mutta kyllä se vaatii aikaa ja vaivannäköä. 

Vai oliko niin, että olit täällä vain heittelemässä vihaisia yhden lauseen viestejä, et keskustelemassa?

Miksi otsikko siis ei ole, että "miksi metatyötä ei arvosteta"? Tosin itselläni herää kysymys, miksi luonnollista ajankäyttöä ylipäänsä pitäisi erikseen arvostaa.

N58

Vierailija
140/499 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Metatyö on miesvihaajien keksimä miesten syyllistämiseen keksitty huuhaatermi.

2. Miehet pystyvät näkemään milloin esim. polttopuut on loppumassa laskemattakin, ja silloin tehdä lisää tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän