Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä teen ikääntyneen äitini kanssa, on niin turhautunut kun ei saa elää normaalia elämää koronan takia

Vierailija
21.12.2020 |

On siis pitkälti yli 70 mutta täysin terve ja energinen ja voisi luulla paljon nuoremmaksi.

Ongelma siis se, että hän on tottunut tekemään tosi paljon, kuten vapaaehtoistyötä, hoitamaan lastenlasten arkea, harrastamaan paljon kaikkea, on aktiivinen sosiaalinen elämä, matkailua ym. Siis normaalisti.

Nyt nuo kaikki ovat olleet tauolla maaliskuusta lähtien ja hän suuntaa patoutunutta energiaa minuun. Soittelee ja viestittelee jatkuvasti, haluaa hoitaa minun asioitani, yms. Ihan kuin olisin lapsi jälkeen jota suurinpiirtein muistutellaan pesemään hampaat! (Puhelimen välityksellä siis). Ja loputtomasti muuta arkeen liittyvää mistä kysellään ja muistutellaan ja halutaan hoitaa puolestani.

Tulen hulluksi tästä jatkuvasta kyselystä että olenko hoitanut sitä, tätä ja tuota ja halutaan hoitaa ne puolestani, ihan kuin olisin taas pieni lapsi.

Olen sanonut asiasta mutta se vaikuttaa käytökseen vain pari päivää, sitten jatkaa taas. Ei tee sitä ilkeyttään, haluaa auttaa ja hoitaa ja huolehtia, mutta kun en halua sitä tämän ikäisenä, ainakaan tässä määrin!

Välit ovat muuten tosi hyvät, tämä tilanne on vain ärsyttävä eikä normaalisti ole tällaista, alkoi varsinaisesti syksyllä. Keväällä minä hoidin asiointia heidän puolestaan, kesällä oli vähän vapaampaa, mutta hän on selvästi nyt turhautunut kun normaalia elämää ei ollut vieläkään syksyllä.

Vertaistukea, kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Miten olette ratkaisseet?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi äitisi tulee saada koronatartunta, että rauhoittuu vähäksi aikaa.

Luulisi tuon ikäisen ihmisen sentäs hiukan varovan koronaan, sen sijaan että ryntäilee paikasta toiseen.

Minkäs hänelle mahtaa, ei yhtään mitään.

Eihän tämä ap:n äiti missään ryntäile vaan on kotona suositusten mukaan ja turhautuu siellä. 

Minun vanhemmat sen sijaan on tietoisesti valinneet riskin, molemmat on sitä mieltä, ettei se korona hullumpi tapa lähteä olilsi, parempi se kuin vaipoissa vanhainkodissa pitkään. Alkuun oli vaikea hyväksyä, mutta sitten tajusin että itsekin olen aina ajatellut että haluaisin lähteä täysissä järjissäni, ns. saappaat jalassa, joten miten voisin kieltää sen vanhemmiltani, jos he haluaa elää täysillä loppuun asti sen sijaan että pyrkisivät pitkittämään vanhuusikää riskejä välttämällä. 

Ja tuolla nuo vastuuttomat vanhempasi sitten pyyhkivät menemään rajoituksista huolimatta, näitä on myös ihan liikaa, itsekkäitä omaan napaan tuijottajia.

Vierailija
22/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon ikäisen ihmisen sentäs hiukan varovan koronaan, sen sijaan että ryntäilee paikasta toiseen.

Eihän tämä ap:n äiti missään ryntäile vaan on kotona suositusten mukaan ja turhautuu siellä. 

Minun vanhemmat sen sijaan on tietoisesti valinneet riskin, molemmat on sitä mieltä, ettei se korona hullumpi tapa lähteä olilsi, parempi se kuin vaipoissa vanhainkodissa pitkään. Alkuun oli vaikea hyväksyä, mutta sitten tajusin että itsekin olen aina ajatellut että haluaisin lähteä täysissä järjissäni, ns. saappaat jalassa, joten miten voisin kieltää sen vanhemmiltani, jos he haluaa elää täysillä loppuun asti sen sijaan että pyrkisivät pitkittämään vanhuusikää riskejä välttämällä. 

Asia ei ole noin yksinkertainen.

Ymmärrän tosi hyvin tämän näkökannan, mutta ongelma on se, että asia ei koske pelkästään heitä itseään. Jos sairastuvat ja joutuvat sairaalaan, kuormittavat terveydenhuoltoa ja sen myötä mm. ei-kiireelliset hoidot siirtyvät jne....  Sitäpaitsi sairastuessaan voisivat teoriassa ehtiä tartuttamaan myös nuorempia, joilla olisi elämä edessään.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se onkin hauska juttu että nämä oireettomat vanhuksetkin voi levittää tautia sairastumatta itse. Tai jos sairastuvat, makaavat pitkään teholla, eivät kuole mutta vammautuvat loppuelämäksi. Vievät välinpitämättömyydellään paikan sellaiselta joka on ollut tarkka mutta silti saanut viruksen ja menettää työkykynsä sen vuoksi. Kannattaako ajatella vain itseään ? Ei korona ole ehdoton kuolemantuomio jos sen saa. Ystäväni joka on 70v ja monisairas (astma, diabetes, reuma ja kymmeniä kiloja ylipainoa) sai koronan vaikka oli ylivarovainen, makasi viikon sairaalassa, joutui hoitokotiin vähintään 2 viikoksi toipumaan. Aika näyttää paraneeko koskaan niin että pääsee kotiinsa enää. Hänellä on myös mies jolla pahoja sairauksia taustalla, syöpää ja aivoinfarkteja ym. Hänelläkin oli korona mutta asustelee muutenkin jo hoitolaitoksessa loppuelämänsä. Ei ole herkkua kummallekaan elämä nyt ja kalliiksi tulee yhteiskunnallekin. Itsekästä ajatella että tämähän on minun valintani ja minun elämäni. Ei ole! Kaikki mitä teet voi vaikuttaa jonkun toisen elämää lyhentävästi. Jos et välitä itsestäsi et välitä toisistakaan.

Vierailija
24/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äidilläsi tietokone ja kyky käyttää sitä? Ehdota, että järkkää Teams kahvitteluja ystäviensä kanssa, lukupiiriä Teamsin välityksellä tai jotian vastaavaa. Osta hänelle joululahjaksi Book Beat. Ehdota, että äitisi ulkoilee, jos asuu sellaisessa paikassa, että se on turvallista. Vaihtakaa reseptejä ja ehdota, että äitisi kokeilee jotain uutta ruokaa tai leivonnaista. Kerro, että youtubesta löytyy jumppavideoita. Kehota häntä soittelemaan ystävilleen. Kotoakin käsin voi tehdä monenlaista.

Ja kun teillä tuntuu olevan hyvät välit, sano ystävällisesti siitä, että ei tarvitse purkaa kaikkea turhautumistaan sinuun.

Vierailija
25/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille satisfyier pro 2 . Äitisi hymyilee kuin naantalin aurinko, kun sinut seuraavan kerran näkee. Varoituksen sana ei yli tasoa neljä ennenkuin laite tulee tutuksi.

Vierailija
26/26 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin äidille ja itselleni tuon ja äiti hymyilee kuin lapsi joka on saanut ison tikkarin. Äitini on 75v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi