Auton rattiin monen vuoden tauon jälkeen. Mitä vinkkejä annatte?
Kommentit (9)
Sulla on ollut kortti pitkään kuivumassa🤔
Pari ajotuntia olisi hyvä ottaa aluksi. Pikkuhiljaa aloitat rauhallisemmista teistä ja ajankohdista. Sitten vaikeusastetta lisää koko ajan. Ajamaan oppii vain ajamalla. Taukojen pitäminen on pahasta, eli aina uudelleen vain tien päälle. Nämä kokemukset olen kun olen sparrannut todella pitkän ajotauon pitänyttä vaimoa.
Kaasu pohjaan,kokeilemaan nopeuksia ja polttamaan kumia !
Ekat ajot suoritat vaikka varhain viikonloppuna, niin muuta liikennettä on vähän ja saat rauhassa ajella ja "mokailla"
Älä tuu morille liittymästä kuuttakymppiä, silloin aiheutetaan todellinen vaaratilanne jos muut väistelee.
Ole tarkkaavainen, erityisesti risteyksessä.
Itse nykyään lähinnä vuokraan auto tyyliin kerran vuodessa. Ei mitään ongelmaa, se on vähän kuin pyörälla ajo, kerran oppinut aina sen osaa.
Käy treenaamassa pysäköintiä jossain tyhjällä parkkialueella. Juuri katselin Cittarin parkkipaikalla, miten eräs nainen yritti väkisin rusikoida viereisen auton kyljen kun ei vaan onnistunut ruurttun peruuttaminen. Älä treenaa muiden autojen kustannuksella.
Liikenteessä on uutuutena sähköpotkulaudat, varo niitä. Lapset ajelee niillä vailla huolen häivää ja ymmärrystä liikenteestä. Polkupyöräilijötkin pääsee nykyään kovaa sähköavustuksella, sellainen voi tupsahtaa eteen yllättäen.
Olisiko hyvä idea ottaa vaikka pari ajotuntia autokoulussa palauttamaan mieleen auton käsittely ja saamaan itsevarmuutta alkuun lähtemiseen? Jos taloudellinen tilanne antaa myöden, niin miksei muutamakin tunti ja vähän haastaviakin asioita harjoitellen. Tutun ja turvallisen ihmisen kanssa voisi myös ajaa hiljaiseen aikaan vähän syrjäisempiä kaupunkiteitä esimerkiksi teollisuusalueilla. Yksin ajamisessa voisi olla hyvä ajaa tuttua ja helppoa reittiä vaikka kauppaan tai työpaikalle - uudelleen ja uudelleen. Vaikka nopeudet olisivat alkuun maltilliset. Siitä se itsevarmuus vähitellen kasvaa. Toistoa, ja lempeyttä itselle. Se on vähän niin kuin pyörällä ajo. Kyllä se palautuu mieleen.
Ja huomattu kyllä, että aloittajan viestistä on kulunut jo kohta pari vuosikymmentä, mutta asia itsessään ei ole vanhentunut 😀