Hernekeiton valmistamisesta
Tulin heittäneeksi herneet suoraan pussista keittymään, en ollenkaan tajunnut liottaa niitä, tuleeko nyt ihan surkiaa hernekeittoa? Ja sopiiko soijarouhe ihan hyvin sekaan, kun jauhelihaa meinasin, muttei näemmä sitä jääkaapissa ollutkaan? Ainiin, täytyypä vielä pilkkoa porkkanaa messiin. :)
Kommentit (51)
Herneet likoomaan yöksi veteen, seuraavana päivänä aloitetaan valmistaa itse keittoa. Toisissa ohjeissa herneet huuhdellaan ja laitetaan uuteen liemeen, toisissa liotusveteen keitetään. Joka tapauksessa herneitä keitellään runsaassa vedessä noin pari tuntia pienellä lämmöllä, riippuu herneistä miten kypsyvät. Itse lisään porkkanoita (jotka ovat todella yleisiä rokassa meillä päin) ja sipulia keittoon. Lihan maun teen lihaliemikuutioista, mutta ne voi korvata keittämällä oikeaa lihalientä, tämä on tärkeä maussa. Lihana käytän jauhelihaa, ja siinä se on...
5:nen kyselee lisää: tartteeko hernekeittoon laittaa ollenkaan lihaa jos käyttää lihaliemikuutioita? Mulla kun ei oo nyt kaapis mitään lihaa ja to tulee rahaa ennen kuin pääsen kauppaan. Ja onko vettä pakko laittaa 2 litraa, kun haluaisin jämäkämpää keittoa enkä vesivelliä. Onlo 1,5 litraa ok määrä? :)
Liotan herneet yön yli ja keitän ohjeen mukaan. Kasvislientä, sipulia tai sipulijauhetta, öljyä, ripaus pippuria (suolaa) ja meiramia (perinteinen keitto, tosin ilman lihaa). Soijarouhe sopii muuten yllättävän hyvin hernekeiton sekaan, ja voihan siihen lisätä vaikka chiliä, vähän valkosipulia, tuoreita yrttejä jne.
Voi hyvää päivää teidän keittojen kanssa. Älkää nyt mitään liemikuutioita sinne laittako! Kunnon rasvasta sianpotkaa luineen päivineen kuuluu hernariin. Opetelkaa ruoalaittoa.
Meidän mummo sanoi aina, että soppaa varten herneet pitää liottaa yön yli.
Ei tuosta tule yhtään mitään.
Jokaisella av-mammalla on tietokone, googlatkaa ohjeet ennen aloittamista.
Tekee tosi häijyä lukea tällaista säheltämistä ja törppöilyä. :/
Samapa tuo kuinka soppansa keittää, itse sen kuitenkin syöt. Pääasia että illalla taas paukkuu. Aivan kuin elämän sopassa, kun huonosti sen keität, itse siitä kärsit. Ja taas paukkuu, ovet.
Miksi teette itse hernesoppaa, kun sitä saa Lidlistä ja joskus Prismasta n. 79 centin hintaan per peltipurkki?
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
T. Unirytmirikkoinen hrahenkilö.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 04:56"]
Miksi teette itse hernesoppaa, kun sitä saa Lidlistä ja joskus Prismasta n. 79 centin hintaan per peltipurkki?
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
T. Unirytmirikkoinen hrahenkilö.
[/quote]
Lähinnä maun takia. Purkkihernekeitto on sellainen tuote, mitä en ihan herkällä tarjoa perheelle. Koostumuskin on niin iljettävä mössö noissa valmistuotteissa. Eikä yhdestä purkista riitä koko perheelle, itse tehden valmistan kerralla edullisesti parin aterian keiton. Aikaahan mulla on..
Yksi tärkeä juttu kannattaa muistaa, jos haluaa sellaista ruotsalaistyylistä ärtsoppaa, jota Suomessa suomalaiseksi sanotaan: suolaa sekaan vasta keittämisen loppuvaiheessa. Suola estää herneitä soseutumasta, eli suolavedessä keittoaika on selvästi pitempi.
Näin teen kasvishernekeiton. Ensin noin 8 tunnin liotus. Sitten keitän suolattomassa vedessä noin tunnin. Lisään porkkanakuutioita, valkosipulia ja ruskistettua keltasipulia. Keitän vielä tunnin. Sitten lisään suolaa, mustapippuria ja meiramia ja keitän vielä puoli tuntia.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:01"]
En ole koskaan kyllä kuullut että joku laittaisi porkkanaa hernekeittoon.
[/quote]
Olen kuullut porkkanasta, mutta se kyllä makeuttaa hernaria ja ei ole meidän peerheen makuun, eikä kuulu klassiseen hernariin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 02:38"]
Voi hyvää päivää teidän keittojen kanssa. Älkää nyt mitään liemikuutioita sinne laittako! Kunnon rasvasta sianpotkaa luineen päivineen kuuluu hernariin. Opetelkaa ruoalaittoa.
[/quote]Opettele itse tekemään ruokaa ilman rasvaa
Ei niitä välttämättä tarvitse liottaa, mutta vettä täytyy laittaa enemmän ja keittämisessä menee paljon kauemmin. Voit laittaa soijarouhettakin. Sinuna silppuaisin sinne myös sipulia.
Keittoaikaa täytyy pidentää perilla kolmella tunnilla, niin sitten liottamattomistakin herneistä tulee soppaa. Soijarouhe on turhaa, herneet itsessään ovat proteiinin lähde.
En ole koskaan kyllä kuullut että joku laittaisi porkkanaa hernekeittoon.
Voinkin ujuttautua tähän ketjuun kun oliskin kysyttävää hernekeiton teosta:
Ostin puolikiloa herneita keittoa varten. Eli ne tarttis liottaa yön yli. Mut miten muuten keitto tehdään? Pistetään vaan herneet ja vesi, keitetään ja valmis? Mites maku?
Mun paras hernari on ollut se, johon heitin edellispäivän karjalanpaistin jämät (myös porkkanaa ja lanttua) enkä yleensä liota herneitä, ei vaikuta makuun eikä juurikaan lyhennä keittoaikaakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:02"]
Ostin puolikiloa herneita keittoa varten. Eli ne tarttis liottaa yön yli. Mut miten muuten keitto tehdään? Pistetään vaan herneet ja vesi, keitetään ja valmis? Mites maku?
[/quote] Mina saan parhaan keiton kun teen ensin liemen savustetuista porsaan sorkista. Valmiiseen soppaan pieni ruiskaus sitruunamehua "kirkastaa" maun.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:02"]
[/quote]
hernepussissa usein on ohje. Itse laitan herneiden ja veden lisäksi sipulia, mustapippuria, maustepippuria, suolaa ja meiramia.makuun vaikuttaa myös se, käytätkö lihaa ja jos käytät, onko se savustettua vai tuoretta, sekä käytätkö porkkanaa tai muita juureksia (tekevät keitosta makeampaa). Mut nämä on kiinni siitä, minkälaisesta keitosta tykkäät.
Minä laitan herneet veteen kiehumaan, sitten paistan jauhelihan, mausteena käytän vain Santa marian grillaus- ja yleismaustetta, ja hyvää tulee. En osaa oikein kaikenmaailman mausteilla kikkailla.