Terveellistä purtavaa aikuisten juhliin
Ajattelin pitää pienet illanistujaiset muutamalle ystäväpariskunnalle ja en keksi oikein mitään ideoita.
Ajattelin, että olisi ikään kuin pääruoka, joka ois suolainen ehkä joku piirakka tai salaatti.
Jälkiruuaksi joku makea, kenties rahkaa jossain muodossa.
Ja sitten muuten vaan illan aikana naposteltavaksi suolaista ja makeaa. Ehkä karkkeja ja pähkinöitä. Tai jotain sellaisia terveyssipsejä niin kuin kuivattuja perunankuoria..
Ideoita?
Kommentit (15)
Kerronpa vielä mitä kaikkea mulla oli dipattavana: kyssäkaalia, erilaisia salaatteja, porkkanaa, bataattia, keltaisia ja punaisia paprikoita, miniluumutomaatteja, valkokaalia, kurkkua, vesimelonia. Olikohan vielä joptain mitä en muista...Bileet oli elokuussa, joten vihannevalikoima parhaimmillaan. Oli valtava, värikäs ja kaunis kasa ja kaikki meni! Tein kermaviiliin kaksi erilaista kastiketta.
Jotain tapas tyylistä laitan yleensä ite ns. alkupaloiksi. Grilliruoka pääruokana tekee aina kauppansa, jälkkäriksi toisinaan viiniä, likööriä tms., toisinaan jotain pientä, esim justiinsa rahkaa tai juustoja rypäleiden kanssa.
Kasvissosekeittoa? Täytettyjä kesäkurpitsoja/paprikoita? Uunijuureksia salaatin ohelle? Jälkkärirahkaan voisit heittää makeutusaineella makeutettuja itsetehtyjä marenkeja tai vaikka tehdä marenkikippoja joihin heität sitä rahkaa ja marjoja päälle
Kasvissosekeittoa? Täytettyjä kesäkurpitsoja/paprikoita? Uunijuureksia salaatin ohelle? Jälkkärirahkaan voisit heittää makeutusaineella makeutettuja itsetehtyjä marenkeja tai vaikka tehdä marenkikippoja joihin heität sitä rahkaa ja marjoja päälle
Grilliruoka ei ole vaihtoehto, koska ei ole grilliä :) muuten kyllä kovin houkutteleva.
Kasvissosekeitto ei kuulu omiin suosikkeihin.
Dippi-idea oli hyvä ja varsinkin noin monella dipattavalla niin varmasti löytyy kaikille sopivaa.
Marenki-ideakin ok.
miksi ihmeessä tarjottavien pitäisi olla terveellisiä? Jos tarjoat ituja ja pähkinöitä, väki lähtee aikaisin grillin kautta muualle jatkoille
mä voi kuvitella miespuolisten kaivelevan sitä kasvissosekeittoa ja ajattelevan että olipa viimeinen kerta kun täällä kyläillään
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:12"]
miksi ihmeessä tarjottavien pitäisi olla terveellisiä? Jos tarjoat ituja ja pähkinöitä, väki lähtee aikaisin grillin kautta muualle jatkoille
[/quote]
Ei terveellinen ole = pahaa tai ituja. Tosin samaa mieltä olen siinä, että juhlissa voi herkutella eikä terveellisyys ole pääasia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:14"]
mä voi kuvitella miespuolisten kaivelevan sitä kasvissosekeittoa ja ajattelevan että olipa viimeinen kerta kun täällä kyläillään
[/quote]
Joka kerta kun mieheni on saanut mustajuurikeittoa, hän olisi mennyt vaikka nuolemaan kattilan keittiöön jos olisi päästetty. Erityisen hyvää on savujuustoon tehty mustajuurikeitto.
Dippien kanssa porkkana- ja lanttutikkuja sekä yksi piparjuuripitoinen tulinen dippi tulisen ruoan ystäville. Minun mieheni vetää lanttutikkuja piparjuurichilidipin kanssa. Dippi on niin väkevää etten pysty kuin maistamaan mitä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:15"]
kuivattuja perunankuoria? :D
[/quote]
Paistettuja rapeita perunankuoria syödään pariisilaisissa ravintoloissa lisäkkeinä. Hieman valkosipulikermaviilikastiketta kaveriksi ja mm...
Tarjoan kinkkupiirakkaa ja salaattia tai pikkuisia pizzapaloja (kämmenen kokoinen,ilman sormia).Salaatista voi tehdä ruokaisamman lisäämällä pastaa.Lisukkeeksi käy myös yrttivoipatonki tai koktailpiirakat ja munavoi..
Jestas kun viimeksi vieraat tykkäsi tuulihatuista.Inhottava tehdä ja vaivalloinen,ne tuppaa lässähtämään.Sain onnistumaan ja tein niitä kolmekymmentä.Täytteeksi olympiajuustoa,suolakurkkua (irtona kaupan tynnyristä) ja Korpelan kinkkusuikaletta.Kasvisvaihtoehto: juustopallerot joihin täyte:olympiajuusto,Hovin maustamaton tuorejuusto.
Mulla ikävä Truben juustopalleroita.Nyt selvisi että voin tehdä niitä itse.Täyte oli rasia olympiajuustoa ja rasia tuorejuustoa.Onko se nykyään Hovi,Viola vai mikä Eila lie..Sitten hirveä homma pursottaa niitä pikkupalleroita ainakin 50 yhdestä taikinasatsista.Älä avaa luukkua tai ne lössähtää kasaan.
Minä aion laittaa grilliruuan la uuniperunoiden lisäksi vihanneksia ja juureksia dipattavaksi. Ainakin viimeksi tekivät kauppansa. Ensin syödään grilliruokaa, sitten kahvitellaan leivoksien kanssa. Kun illanpäälle tuli uudelleen nälkä, vieraat söivät loputkin dippivihannekset ja lisäksi tacolastuja.