Poliisi 16-vuotiaan pojan epäillystä murhasta: Vakava teko ”ihan omassa sfäärissään”
Sis ihan järkkyä!!
Rakennusmies havaitsi 16-vuotiaan pojan ruumiin ulkona Koskelan sairaalan lähellä. Poikkeuksellisen vakava teko on poliisin mukaan ”ihan omassa sfäärissään”.
Poliisi epäilee kolmea 16-vuotiasta poikaa 16-vuotiaan pojan murhasta. Uhri löytyi erittäin raa’asti ja julmasti surmattuna ulkoa Koskelan sairaalan lähistöltä Helsingistä maanantaina.
Neljä poikaa juhli yhden epäillyn pojan 16-vuotissyntymäpäiviä sairaalan lähistöllä ulkona. Tutkinnanjohtajan, rikoskomisario Marko Forssin mukaan syntymäpäiväjuhlien epäillään päättyneen erittäin raakaan ja julmaan murhaan.
Sen motiivista ei ole mitään tietoa.
– Meillä ei ole minkäännäköistä hajua, miksi näin on tapahtunut. Nyt ei ole kyse siitä, ettei poliisi haluaisi sitä tutkinnallisista syistä kertoa vaan siitä, että emme ole saaneet epäillyiltä minkäännäköistä selvitystä, miksi näin on käynyt. He eivät ole niin sanottuja poliisin vanhoja tuttuja, Forss kommentoi.
Forssin mukaan kaikki epäillyt ovat opiskelijoita.
Pojat ovat olleet yhteistyöhaluisia ja hyvin katuvia. He ovat avanneet jo tekoa jonkin verran, mutta esitutkinta on vasta alussa, Forss sanoo.
Poliisi epäilee, että uhri joutui pitkäkestoisen väkivallan kohteeksi. Teon jälkeen pojat poistuivat paikalta.
Loput voi luke liniistä kun kaikki ei mahdu!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007671428.html
– Väkivalta on ollut poikkeuksellisen pitkäkestoista ja vakavaa. Joku nainen on mennyt poikien ohi, kun teko on ollut jollakin tasolla tapahtumassa. Toivomme, että tämä nainen ilmoittautuisi poliisille ja kertoisi havainnoistaan. Nainen on huutanut pojille jotakin siihen tyyliin, että mitä siellä oikein tapahtuu. Pojat ovat vastanneet siihen jotakin ja nainen on jatkanut matkaansa, Forss kertoo.
Kommentit (2696)
Psykopatian näkee jo aivan pienestä lapsesta mutta diagnoosia ei voi antaa kun se leimaa ja täten ongelma vain sivuutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu, mutta se, että nimike on alusta alkaen murha, herättää ainakin minulla ajatuksen, että uhri ehdoin tahdoin houkuteltiin paikalle pahat mielessä. Minusta yleensä ollaan aika varovaisia ja puhutaan taposta, jos ei ihan varmasti tiedetä, että on toimittu tarkoituksellisesti. Tämä on kyllä niin ahdistava tapaus.
Murha EI vaadi suunnitelmallisuutta. Jos henkirikos on erityisen julma ja raaka, se tuomitaan murhana oli suunniteltu tai ei.
Joten mitään et voi päätellä tuosta suunnitelmallisuudesta tai sen puutteesta tutkintanimikkeen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan järkyttävä ja surullinen tapaus. Liekö poikien motiivi ollut joku näistä;
1.mustasukkaisuus. Hyvin tyypillinen motiivi rikoksissa. Olisiko kyse ollut siitä, että kyseinen uhri olisi ollut kiinnostunut jostain naisesta josta myös joku tekijä. Tai jopa että uhrilla olisi olllut jotain säätöä jonkun tekijän naisen kanssa.
2. Tekijät olivat juoneet alkoholia ja käyttäneet huumeita. Ehkä tämä laukaisi heissä aggressiivisia piirteitä. Pitää myös huomioida että joillain ihmisillä aggressiivinen käyttäytyminen saattaa esiintyä pelkästään päihteiden alaisena.
3. Mielenterveysongelmat, joihin ei ole saatu hoitoa.
4. Jokin velka, jota uhri ei olisi maksanut takaisin?
5. Pojilla tuli riita joka kärjistyi alkoholin vaikutuksesta murhaksi.
Kuitenkin on hiukan erikoista tässä, että kaikki kolme kykenivät osallistumaan tappoon. Ehkä joku pojista oli ns. Hallitsevin osapuoli porukassa ja muut seurasivat perässä.
Tässä tulikin pari todennäköistä motiivia teolle. Yksi pojista oli julkaissut kuvan itsestään pupillit laajentuneina, mikä viittaa huumeidenkäyttöön. Oliko kuva peräti tapahtuman jälkeen otettu. Syy voisi olla maksamattomat huumevelat ja homma meni överiksi. Nuo ovat todennäköisesti käyttäneet jotain huumetta jo pidemmän aikaa. Alkoholi mukana kuvioissa ja mielenhäiriötä lisäksi. Yksi niistä tunnettiin häiriökäyttäytyjänä jo lapsena muiden samanikäisten parissa, toisen palstan kommenttien mukaan.
Jäi mainitsematta, että uhri oli löydetty alastomana. Nämä tekijät olivat siis repineet vaatteetkin uhrilta. Ne löydettiin jostsin sieltä samalta alueelta. Eli oliko uhri vielä raiskattu kaiken muun ohella?
Näiden huumeidenkäytön yhteydessä joku homosetä on voinut tarjota huumeita ja käyttänyt samalla hyväksi seksuaalisesti. Pojat ovat sitten oppineet ns. tavoille. Siis spekua, mutta aivan mahdollinen skenaario.
Jossakin luki että uhria olisi ra*skaus
k idutettu jollakin tolpalla?
Voi olla että pojat pääsevät parrun makuun myös siellä kiven sisässä.. Siellähän kuulemani mukaan pidetään nuorista pojista siinä mielessä kovasti.No en tiiä suomen vankilaoloista, tuskin sentään ihan USAn pahamaineisempien veroisia kuitenkaan mutta patukkaa on ihan varmasti tarjolla ja "tyttökaverin" paikkoja vapaana isoimmille ja vahvimmille karjuille siellä. Yöt vankiloissa ovat varmasti pitkiä..
Voi huoh näitä fantasioita. Suomalaisessa vankilassa ei kukaan raiskaa 16-vuotiaita. Siihen ei ole yksinkertaisesti tilaisuutta.
Ai jaa.. Sinä tiedät asiasta paremmin? Nuorisovankilan jälkeen tulee kuitenkin kovemmat vankilat ja vähintään yksi näistä pojista jatkaa uraansa eka linnareissun jälkeen, näin käy jo tilastollisestikin. Yksi selviää hyvin, toinen kohtuullisesti, kolmas ei selviä enää ns normielämään. Ja sen jälkeen alkaakin jo miesten väliset leikkihetket olla mahdollisia.. Vaseliinia kuluu.
höpö höpö, suomen vankilat ovat kaukana"kovista" eräs nuoruuden kaverinikin istui kahdessa eri vankilassa lukuisista rötöksitä yhteensä yli 2 vuotta, eikä ollut mistään vankilaraiskauksista tietoakaan. Yksi toinen huumehörhö tuttavani sai linnassa kerran vasarasta otsaan, mutta luonteensa tuntien on aukonut päätään siellä kaikille.
Ja toisekseen vangit ovat jännämiehiä eli saavat myös pillua, ettei tarvitse miesten perseisiin sekaantua kakkua lusiessaan ja koska rikollisia suomessa paapotaan niin vankien naiset pääsevät usein tapaamaan jännämiehiään ja antamaan pillua näille.
Huoh.. Eli onko tosiaan näin etteivät nämä vankilaleffojen juonet pidäkään paikkaansa.. Meni siltäkin fantasialta pohja. Siis Suomessa. Saadaan siis siitäkin olla kiitollisia täällä hyvinvointivaltiossa, että murhamieskin saa nauttia leppoisista oloista istuessaan tuomiotaan. Toista se on jossakin Thaimaassa tai vaikka Venäjällä. Pojat pitäisi ehkä lähettääkin jompaan kumpaan. Istuisivat todellisen elinkautisen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nämä perheet olivat ns vähäosaisia,heillä olisi ollut mahdollisuus kasvattaa poikansa kunnolla.Rakkaus ei vaadi rahaa.Näin se vaan on.
Mutta jos on todella vähän rahaa, siihen ei riitä mikään rakkaus, valitettavasti. Se stressi, mikä tulee rahattomuudesta, voi sumentaa kyvyn ajatella loogisesti ja järkevästi asiosta. Ja mielenterveysongelmat ovat todella, todella yleisiä tässä maassa. Ja ei, kukaan ei valitse mielenterveysongelmia eikä niitä voi vain napsauttaa pois päältä.
Ja voi kun sitä rakkauttakin voisi vain ostaa jostakin. Ostaisin heti. Mutta sekin on hyvin sattumanvaraista, löydätkö rakkautta vai et. Ja ylipäätänsä kuinka vanhempi osoittaa lapselleen rakkautta, jos ei ole sitä itse koskaan kokenut?
Tarkoitit varmasti hyvää kommentillasi, mutta tuo valinta rakastaa ei ole ihan niin yksioikoista kuin kuvittelet. Toivon totisesti, että tekijät saavat kunnon rangaistuksen ja ennen kaikkea, että oikeuslaitos ryhdistäytyisi ja rupeaisi jakamaan kunnon tuomioita vakavista rikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murha tapahtui pe.
Onko tekijät sen jälkeen menneet kotiin ja viettäneet normivkl pleikkaa pelaillen ja ruokaillen jne?
Eveliina Lappalaisen tappaja meni tapon jälkeen kotiinsa, pesi vaatteensa ja jatkoi seuraavan vuoden elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut. 16-vuotias jannu. Oli vielä vitsaillut kavereille, että minä sen tein, viiitsi, vitsi.
Vasta kun poliisi pääsi jäljille tutkimalla kaikki mahdolliset henkilöt jotka olivat olleet lähimaillakaan tapahtuneen aikoihin, poika tunnusti ensin vanhemmilleen ja sitten poliisille. Kun ei siis ollut enää mitään tietä ulos.
Ja tuon pojan vanhemmat vielä suojelevat kaikin tavoin lastaan ja vähättelevät tekoa. Eli voi kotioloissa olla jotakin outoa ns. paremmissakin piireissä (tässä tapauksessa opettajaperhe). Lappalaiset puolestaan joutuivat vainoamisen vuoksi muuttamaan pois Imatralta, sillä ennen Oton tunnustusta kaupungissa mm. puhuttiin että Eveliinan oma isä olisi ollut tappaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käpylästä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä peruskoulu on, jota pojat ovat käyneet? Ja jossa kiusattiin pitkäkestoisesti? Käpylän peruskoulu?
Tulee nimittäin siinä mielessä lähelle, että omalle samanikäiselle hyvin kouluorientoituneelle kiltille lapselle opettaja aikanaan suositteli toista koulua kakkosluokan jälkeen (olisi ollut siirtyminen sivukoulusta, jossa vain 1. ja 2. luokka, tuonne isoon pääkouluun). Ymmärsin, että hän tarkoitti, että tällainen lapsi jää siellä jalkoihin rauhattomuuden vuoksi. Niin sitten tapahtuikin. Nykyään hän on ns. hyvin korkean keskiarvorajan lukiossa. Tämä jo silloin ihmetytti minua, koska Käpylää kuitenkin pidetään jotenkin idyllisenä kaupunginosana, jossa vain yhteisöllisesti pidetään talkoita ja pihajuhlia ja syödään luomuruokaa jne. Sekin on KiVa-koulu. Tietysti tiedän, että kaikissa kouluissa kiusataan, mutta taitaa niissä olla suuria erojakin.
Tunnen opettajan, joka oli tuolla töissä ja kertoi, että siellä oli todella huonokäytöksisiä oppilaita. Ihmetteli, miten sellaisessa idyllissä kasvaa väki noin pellossa.
Minä siihen, että siellähän ei varsinaisesti kasvateta ketään, sillä suurin osa lapsista menee vanhempien ideologian mukaisesti vapaalla kasvatuksella. Eli ei kasvateta ollenkaan.
Kuullostaa hirveältä. Jos itselle olisi lapsi, en muuttaisi ensimmäisenä tuon koulujen piiriin. Levoton olo ihan kilteilläkin lapsilla, jos meno on kuin vaahteramäen eemeli x 100 kpl yhdessä koulussa.
Pitää paikkansa että tuolla koulussa on paljon kauhukakaroita . haistatellaan aikuisille ja pikkunarsistin alkuja jotkut. On myös ihania lapsia mutta iso osa kasvattaa lapsensa vapaan kasvatuksen mukaisesti, niin tietäähän lopputuloksen
Onko nämä pojat käyneet ihan tavallista päiväkotia?
Täällä puhutaan vain isäpuolesta, vaikka lapsi saa GEENIPerimänsä omalta isältään!!! Ehkä sieltä voisi löytyä jotain häikkää, tiedä häntä.
Tutkijoilla ja psykiatreilla on kyllä paljon työtä selvittää tämä hirvittävä rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murha tapahtui pe.
Onko tekijät sen jälkeen menneet kotiin ja viettäneet normivkl pleikkaa pelaillen ja ruokaillen jne?
Eveliina Lappalaisen tappaja meni tapon jälkeen kotiinsa, pesi vaatteensa ja jatkoi seuraavan vuoden elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut. 16-vuotias jannu. Oli vielä vitsaillut kavereille, että minä sen tein, viiitsi, vitsi.
Vasta kun poliisi pääsi jäljille tutkimalla kaikki mahdolliset henkilöt jotka olivat olleet lähimaillakaan tapahtuneen aikoihin, poika tunnusti ensin vanhemmilleen ja sitten poliisille. Kun ei siis ollut enää mitään tietä ulos.
Tässä se ero, että tekijöitä on 3. Ajattelen, että kaikki eivät pysty käyttäytymään kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Äiti: Oliko kivat synttärit?
Murhaaja: Joo oli.
Äiti: Mitä te söitte siellä?
Murhaaja: Pizzaa ja oli siellä jotain kakkua.
Tää on niin käsittämätöntä.
Jos mielenterveysongelmia tai päihdeongelmia (asdiktiotaipumus) on toisen vanhemman sivussa ja ne sitten valitettavasti joskus periytyvät, siihen ei voi toinen vanhempi vaikuttaa muuten kuin hankkimalla lapselle/nuorelle hoitoa huomatessaan nämä samat ongelmat. Tämä on kova paikka: kukaan ei toivo lapselleen sairaan isän/äidin kohtaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni täällä keskustelujen asioiden lisäksi järkyttää se, ettei teolle ole ilmennyt motiivia. Se tuo minulle kuvan, että se on ollut puhdasta huvia tai pahuutta. Äärimmäistä pahuutta se joka tapauksessa on, mutta olisi helpompi ymmärtää takana joku mustasukkaisuus tai kateus tai kosto yms. Mutta ilman motiivia tapahtuva äärimmäinen julmuus, on todella vaikea käsittää.
Itse en halua tuomita kuin tekijät. En perheitä, vanhempia. Onhan tekijöiden elämässä ollut paljon ammattikasvattajia, niin niitäkin voisi syyttää, koska eivät ole nähneet tulevaa. Syytän vain tekijöitä. Itse haluan myös tietää taustoja, jotka selitisi minulle asiaa. Silloin se olisi helpompi lokeroida johonkin, eikä olisi random nuorten random teko.Muuten ok, mutta miten ajattelit, että ammattikasvattajat voisivat "nähdä tulevan"? Kukaan ei näe tulevaa. Joku voi huomata, että lapsessa on huolestuttavia piirteitä ja että hän tarvitsee apua. Kukaan ei kuitenkaan voi nähdä tällaisen tulevan.
Tälläkin hetkellä päiväkodeissa ja kouluissa on lapsia ja nuoria, jotka voivat joskus syyllistyä väkivaltarikoksiin tulevaisuudessa. Jokainen ammattikasvattaja ja -auttaja tekee parhaansa, että niin ei kävisi. Silti käy.Kyllä ammattikasvattajien pitäisi nähdä psykoottiset piirteet jo aika varhaisessa vaiheessa. On tietysti mahdollista, että eivät välitä.
päiväkodeissa käy eltoa ja keltoa ja varmaan huomaavat pahoinvoivan lapsen, kun henkilökuntakin huomaa.
Kyllä päiväkodissa ja koulussa varmasti huomataan huolestuttavat lapset, mutta mitäpä teet, jos vanhemmat eivät suostu viemään lasta tutkimuksiin. Vanhemmat pystyvät halutessaan estämään lastensa avunsaannin jopa huostaanoton aikana. Yhteistyössä vanhempien kanssa näitä asioita hoidetaan, mutta jos kauniit puheet ja pyynnöt ei auta, niin eipä siinä paljon voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kusiset paikat tekijöiden vanhemmillakin, miten kehtaavat poistua edes kotoaan? Mennä töihin? Vai käykö ne edes töissä.. Tiedän omassa lähipiirissä tapauksen jossa nuorehko mies, reilusti täysi-ikäinen jo kuitenkin, teki rikoksen (ei lähimainkaan tätä luokkaa, vaan tyyliin esim. varkaus) ja hänen vanhat vanhemmat häpäistyivät tuosta niin etteivät kehdanneet käydä töissä tai missään muuallakaan pitkään aikaan. Ja siis tosiasiassa heillä ei olisi ollut edes mitään syytä hävetä.
Tuo häpeän pelossa tekemättä jättämiset ovat aina yhtä outoja. Miksi pitäisi hävetä varsinkaan, jos sinä itse et ole tehnyt mitään? Outoja nämä muiden puolesta häpeämiset. Mitä väliä on edes jollakin maineen menetyksellä, aika harvalla se maine kuitenkaan on mitään se ihmeellisempää kuin kadun tallaajallakaan. Ja varsinkin, jos kyse on vain pienemmästä rikoksesta tai ei edes rikosesta ollenkaan vaan kokijan subjektiivisesta mielensäpahoittamisesta.
Todella merkillistä myös se, että ruumis löytyi alastomana. Oliko teossa mukana seksuaalista väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni täällä keskustelujen asioiden lisäksi järkyttää se, ettei teolle ole ilmennyt motiivia. Se tuo minulle kuvan, että se on ollut puhdasta huvia tai pahuutta. Äärimmäistä pahuutta se joka tapauksessa on, mutta olisi helpompi ymmärtää takana joku mustasukkaisuus tai kateus tai kosto yms. Mutta ilman motiivia tapahtuva äärimmäinen julmuus, on todella vaikea käsittää.
Itse en halua tuomita kuin tekijät. En perheitä, vanhempia. Onhan tekijöiden elämässä ollut paljon ammattikasvattajia, niin niitäkin voisi syyttää, koska eivät ole nähneet tulevaa. Syytän vain tekijöitä. Itse haluan myös tietää taustoja, jotka selitisi minulle asiaa. Silloin se olisi helpompi lokeroida johonkin, eikä olisi random nuorten random teko.Muuten ok, mutta miten ajattelit, että ammattikasvattajat voisivat "nähdä tulevan"? Kukaan ei näe tulevaa. Joku voi huomata, että lapsessa on huolestuttavia piirteitä ja että hän tarvitsee apua. Kukaan ei kuitenkaan voi nähdä tällaisen tulevan.
Tälläkin hetkellä päiväkodeissa ja kouluissa on lapsia ja nuoria, jotka voivat joskus syyllistyä väkivaltarikoksiin tulevaisuudessa. Jokainen ammattikasvattaja ja -auttaja tekee parhaansa, että niin ei kävisi. Silti käy.Kyllä ammattikasvattajien pitäisi nähdä psykoottiset piirteet jo aika varhaisessa vaiheessa. On tietysti mahdollista, että eivät välitä.
päiväkodeissa käy eltoa ja keltoa ja varmaan huomaavat pahoinvoivan lapsen, kun henkilökuntakin huomaa.
Kyllä päiväkodissa ja koulussa varmasti huomataan huolestuttavat lapset, mutta mitäpä teet, jos vanhemmat eivät suostu viemään lasta tutkimuksiin. Vanhemmat pystyvät halutessaan estämään lastensa avunsaannin jopa huostaanoton aikana. Yhteistyössä vanhempien kanssa näitä asioita hoidetaan, mutta jos kauniit puheet ja pyynnöt ei auta, niin eipä siinä paljon voi tehdä.
Tämä on täysin totta! Myöskään kouluissa opettajat eivät voi määrätä lapsia ja nuoria esim erityisluokalle ilman vanhempien suostumusta tai saada tätä koulupsykologin pariin, jos vanhemmat eivät halua.
Vierailija kirjoitti:
Todella merkillistä myös se, että ruumis löytyi alastomana. Oliko teossa mukana seksuaalista väkivaltaa?
Luulen, että kyseessä oli enneminkin uhrin häpäisy (vaikka sitähän seksuaalinen väkivaltakin on). Jos murhasta epäilty olisi vanhempi mies eikä kolme ikätoveria, olisi se uskottavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihmettelee miksi kiusattu hengasi kiusaajien kanssa, niin ei sitä voi tajuta kuin kiusattu.
Minua kiusattiin hirveästi peruskoulussa, koko luokan ja ylempien luokkien voimin, mutta ne oli ainoot sosiaaliset kontaktit minulla, joten pakko oli heidän kanssa olla, vaikka kiusasivat. Ellei olisi yksin halunnut olla, itse sosiaalisena, en siihen kyennyt.
Ja mua siis fyysisestikin kiusattiin, sekä henkisesti, nolattiin kaikkien nähden yms hirveitä kokemuksia lapselle joka kehittyy henkisesti.
Otan osaa uhrin perheen suruun, ei voi sanoin kuvailla kuinka kamalan kohtalon poika sai, mutta hopeareunus siinä, ettei enää koe kiusaamista.
Tässä viestissä kiteytyy sydäntäsärkevästi kiusaamisen tuska. Niin kamala tapahtuma ja kuitenkin nähdään hopeareunus, että ei enää koskaan kiusaamista. Me jotka emme ole kokeneet systemaattista tai vakavaa kiusaamista, emme pysty sitä näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä päiväkodeissa ja kouluissa on lapsia ja nuoria, jotka voivat joskus syyllistyä väkivaltarikoksiin tulevaisuudessa. Jokainen ammattikasvattaja ja -auttaja tekee parhaansa, että niin ei kävisi. Silti käy.
Siksi en syytä kuin tekijöitä. En vanhempia tai muita. Tiedän, että lasta ja nuorta on todella vaikea saada hoitoon, vaikka vanhemmilla olisi suuri huoli. Veikkaan, että jossain vaiheessa nämäkin asiat tulevat keskusteluun tämän asian myötä. Kuten kiusaamisen oikea kitkeminen ja paremmat työkalut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan murhaajia hakattu lapsena. Joskushan väkivaltaa/kuritusta kokeneet lapset tulevat itse väkivaltaisiksi, siksi se on laitonta. Mietin että jos pystyy puhumaan oman lapsensa mestaamisesta (yhden epäillyistä isäpuoli), olisiko siellä taustalla jotain pitkään jatkunutta henkistä alistamista ja väkivaltaa.
Vaikuttaisi vähän siltä, että tässä on tosiaan taustalla aika pahoja ajatusvinoumia, jos tuollaisia on tosiaan puhuttu ääneen ja se voisi selittää jonkin verran teon taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kirjoittelijat olette olleet joskus 16 vuotiaita. Kävikö teillä mielessä tappaa porukalla kaveri tai ohikulkija, selvinpäin tai kännissä? Ei? Niinpä.
Onko sinulla ollut turvallinen ja rakastava lapsuus ilman suurempia kiusaamisia ja eristämisiä yhteisöistä, jota altistavat masennukselle ym. mielenterveysongelmille?
Hyvä jos on. Kaikilla ei todellakaan ole ja sitten ollaankin aika lailla tuurin varassa, millaisia ihmisiä kohtaat elämässäsi ja millaisia ratkaisuja teet niissä tilanteissa.
En ole tekijöiden puolella, päinvastoin. Haluan vain, että ihmiset vähän miettisivät näitä asioita ennen kuin laukovat näitä tunnepitoisia kommenttejaan eetteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan murhaajia hakattu lapsena. Joskushan väkivaltaa/kuritusta kokeneet lapset tulevat itse väkivaltaisiksi, siksi se on laitonta. Mietin että jos pystyy puhumaan oman lapsensa mestaamisesta (yhden epäillyistä isäpuoli), olisiko siellä taustalla jotain pitkään jatkunutta henkistä alistamista ja väkivaltaa.
Vaikuttaisi vähän siltä, että tässä on tosiaan taustalla aika pahoja ajatusvinoumia, jos tuollaisia on tosiaan puhuttu ääneen ja se voisi selittää jonkin verran teon taustoja.
Itse veikkaisin taustalta löytyvän narsismia. Siihen liittyy vakavia ajatusvinoumia ja aina myös väkivaltaista käytöstä. Narsistien lapsilla on myös pääsääntöisesti erilaisia mielenterveysongelmia, johtuen koetusta väkivallasta, ja monilla myös päihdeongelmia.
Täällä (oletettavasti) aikuiset kirjoittelevat väkivalta fantasioitaan ja sitten ihmetellään miksi lapset ja nuoret tekevät tällaista. Olisiko aika katsoa peiliin?