Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (4857)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.

Liimataanko nää helmet jotenkin kiinni vai miten ne tarjottimet pysyy siinä, eikö ne heilahda ja irtoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olemme tarjoilleet poppareita mm. kattilasta, salaattikulhosta ja puurokulhoista. Boolikin tarjotaan lasisesta salaattikulhosta.

Kertoo varmaan jotain meidän perheestä, että tehtyäni mikropopparit kumoan pussin sisällön siihen mikrokupuun, joka yleensä laitetaan mikrossa lämmitettävän ruuan päälle roiskesuojaksi. Se on just sopivan kokoinen yhdelle pussille. Sitten vien sen olohuoneeseen, jossa katsomme elokuvaa ja popsimme tyytyväisenä mikrokulhosta mikropoppareita...!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Hyvä että on tavaraa, ei tarvi sitten ostaa kuntarve tulee. Ja ainahan voi viedä pois mitä ei varmasti tule tarvitsemaan, siinä tosin on se riski että pian olis tarvinnut sitten kuitenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö laskette paljonko näkyvillä keittiössä? Ei siis jokaista astiaa ja kattilaa, mitä ovat kaapeissa?
Mulla varmaan nelinumeroinen luku (kaapeista) koska on astiat 50 hengelle.
Kunhan koronasta päästään pidän taas juhlia.

Keskustelu oli siitä kuinka paljon tavaraa on kodissa ylipäätään. Minä laskin keittiössä näkyvät tavarat ja ahdistuin jo ennen kuin sain avattua yhtään laatikkoa, Yksi oli auki, nkkn sen laskin mukaan. Ajattelin siitä huolimatta laskea koko kodin loppuun.

19 on aika huikea saavutus, en kyllä osaisi kaikkia tiskiharjoja tms joka kerta piilottaa. Paahdinta ei kannata, kun lapsi nostaa sen joka päivä takaisin.

Tiskiharjan laitto kaappiin vie kirjaimellisesti noin sekunnin. On ihan vain tottumiskysymys laittaako sen kaappiin vai ei. Jos arvostaa siistiä näkymää, sen kyllä opettelee äkkiä 😉.

Tässä ketjussa kun kritisoidaan miehiä niin mun täytyy väliin kehua. Miehen "omat tilat" kuten autotalli ja varasto ovat täydellisiä. Sinne ei saa viedä mitään ylimääräistä. Siellä on vain tietyn sortin tarvikkeet ja työkalut ja mies vartioi tilan puhtautta kuin haukka. Pitkällisen neuvottelun tuloksena saavutin voiton ja sain viedä 3 laatikollista joulukoristeita varastoon. Mitään muuta ei saa tuoda sinne. Miehellä on oma roskapussi, johon kaikki roska menee ja hän siivoaa tilan, lakaisee, imuroi ja varmaan ties mitä, ihan itse.

Miehellä on myös sesonkivaatteet vaatekaapissa ja hän naureskelee minulle - vaatehamsterille - kun ravaan häkkivaraston ja asunnon väliä syksyllä ja keväällä.

Olen ottanut hänestä mallia yhdellä alueella. Se häkkivarasto. Siellä on vain mun vaatteita ja yksi matto. Vaatteet ovat tiukasti tangolla roikkumassa pukupusseissa sekä yhdellä hyllyllä säilytyslaatikoissa (esim. kengät). Kun kaaos kaatuu päälle, ajattelen häkkivarastoa ja sanon mielessäni "järjestys on mahdollista" 🙂

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?

Laskin jääkaapin mukaan, koska sen olen ostanut itse, asunnon alkuperäinen jääkaappi on varastossa. Jääkaappi on siis minun, kun muut keittiön kalusteet kuuluu asuntoon. Se on myös eri nurkassa kuin muu keittiö.

Minimalisteille kysymys, kaikilla on varmasti jonkin verran noita säilytys- ja tarjoiluastiota esim. popkornikulho, salaattikulho, boolimalja, keksipurkki, makaroni, riisi, linssit yms.. Koska keittiössäni on avohyllyä, niin enkö voisi olla minimalisti, kun ne asiat on näkyvillä? Esineet ovat kauniita ja yhtenäisen näköisiä.

Sen lisäksi meillä on pakko pitää hedelmiä/vihanneksia, pähkinöitä ja leipiä aina pöydällä, koska muuten esiteini pitää dramaattisen hetken, että hänet yritetään tappaa nälkään ja lähtee ovet paukkuen mäkkäriin. Jotenkin kyllä keksit, jäätelöt ja suklaat löytyy mistä vaan kaapin perältä :D

Muita sisustusesineitä ei keittiössä ole, paitsi nyt kukkamaljakkopari, joista toisessa kukkia (laitan aina molemmat esille) ja ehkä nuo penkin tyynyt ja magneetit voisi olla, mutta niilläkin on funktio.

-100 asiaa näkyvillä keittiössä tyyppi

- Mulla ei kyllä todellakaan ole erikseen mitään popparikulhoja, boolimaljoja ja/tai keksipurkkeja. Jos tavarat ovat avohyllyillä on toki paljon parempi, että ne ovat kauniisti esillä. Itse kuitenkin lähtökohtaisesti pyrkisin korvaamaan hyllyt kaapeilla tai ottamaan ne kokonaan pois. 

Missä säilytät/tarjoilet keksit, popparit ja boolin? Pidän itseäni minimalistina ja minä pidän enemmän avohyllyistä, koska tavaraa on vähän, niin ne on lähes kaikki kauniita esineitä, niin kiva pitää esillä. Meillä on keittiössä vain muutama alakaappi ovilla, loput kaikki avohyllyä. Minulla on tarjoilukulhoja 3 eri kokoista, hanallinen lasipurkki boolille ja pari lasipurkkia, joista toisessa on kannessa reikä, niin siinä on yleensä keksit, koska ne ei ehdi meillä väljähtyä. Toisessa on milloin mitäkin, mitä tarvitsee, en säilytä ikinä mitään kaupan pusseissa, niin meillä on aika paljon säilytyspurkkeja.

Ilmeisesti olen megajuntti, mutta jos meillä tarjoiltaisiin keksejä, niin en ymmärrä miksi niitä ei voisi tarjoilla joko suoraan paketista, tai ihan vaan lautaselta tai kulhosta? Miksi niille pitäisi muka olla joku KEKSIEN tarjoiluastia?

Sama popcornin kanssa. Miksi sille pitäisi olla erillinen astia, en tajua. Mulla on yksi iso kulho, toistaiseksi ei ole popcornit tai hedelmät menneet pilalle vaikka samaa kulhoa on vuoroin käytetty molemmille.

Booliastia? Kuinka usein teillä oikein tarjoillaan boolia?! Jos nyt sellaista pitäisi tehdä, niin varmaan tarjoilisin sitä isommasta kattilasta.

Kaikki kuivaruokien säilytyspurkit on meillä yhdessä vetolaatikossa muiden kuivatuotteiden kuten mausteiden kanssa. Ja uskokaa tai älkää, niiden poisottoon ja takaisin laittoon mennee se kuuluisa sekunti.

Olen samaa mieltä! Teen taikinat samassa isossa kulhossa johon teen myös toisinaan ison salaatin. En ole koskaan tainnut tehdä boolia enkä usko koskaan tekeväni. Keksejä voi tarjota paketista tai kaataa tavalliselle lautaselle, syvälle tai matalalle. Se on ihan riittävä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyvä että on tavaraa, ei tarvi sitten ostaa kuntarve tulee. Ja ainahan voi viedä pois mitä ei varmasti tule tarvitsemaan, siinä tosin on se riski että pian olis tarvinnut sitten kuitenkin.

Jos on hillonnut esim. tiettyä esinettä parikymmentä vuotta ja tarvetta ei ole tullut niin kannattaa miettiä kuinka todennäköistä on, että sitä tulee tarvitsemaan? Ja jos sellainen ihmeellinen tarve tulisi, tavaran voisi varmasti lainata - tai ostaa. Voisi ajatella kuten Fumion kirjassa "kaupat ovat varastoja" eli kotona säilytetään se mitä tarvitsee aidosti ja usein, ja kun tulee tarve jollekin harvinaiselle sen voi hakea "kauppavarastosta".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos on hillonnut esim. tiettyä esinettä parikymmentä vuotta ja tarvetta ei ole tullut niin kannattaa miettiä kuinka todennäköistä on, että sitä tulee tarvitsemaan? Ja jos sellainen ihmeellinen tarve tulisi, tavaran voisi varmasti lainata - tai ostaa. Voisi ajatella kuten Fumion kirjassa "kaupat ovat varastoja" eli kotona säilytetään se mitä tarvitsee aidosti ja usein, ja kun tulee tarve jollekin harvinaiselle sen voi hakea "kauppavarastosta".

Ja kun niitä hillottavia tavaroita ei ole koskaan yhtä, vaan useimmiten satoja! Jos sadasta esineestä tarvitsee 10 vuoden aikana kymmentä, on loput 90 säilötty vuosikymmenen ajan aivan turhaan. Se, että JOSKUS tarvitsee JOTAKIN säilöttyä, ei pitäisi siis olla mikään perustelu sille että säilyttää kaiken ikuisesti. Sillä ajalla, vaivalla ja säilytystilan hinnalla erittäin todennäköisesti olisi voinut hommata ne 10 tarvittua esinettä uudelleen, silti jääden huomattavasti voiton puolelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?

Laskin jääkaapin mukaan, koska sen olen ostanut itse, asunnon alkuperäinen jääkaappi on varastossa. Jääkaappi on siis minun, kun muut keittiön kalusteet kuuluu asuntoon. Se on myös eri nurkassa kuin muu keittiö.

Minimalisteille kysymys, kaikilla on varmasti jonkin verran noita säilytys- ja tarjoiluastiota esim. popkornikulho, salaattikulho, boolimalja, keksipurkki, makaroni, riisi, linssit yms.. Koska keittiössäni on avohyllyä, niin enkö voisi olla minimalisti, kun ne asiat on näkyvillä? Esineet ovat kauniita ja yhtenäisen näköisiä.

Sen lisäksi meillä on pakko pitää hedelmiä/vihanneksia, pähkinöitä ja leipiä aina pöydällä, koska muuten esiteini pitää dramaattisen hetken, että hänet yritetään tappaa nälkään ja lähtee ovet paukkuen mäkkäriin. Jotenkin kyllä keksit, jäätelöt ja suklaat löytyy mistä vaan kaapin perältä :D

Muita sisustusesineitä ei keittiössä ole, paitsi nyt kukkamaljakkopari, joista toisessa kukkia (laitan aina molemmat esille) ja ehkä nuo penkin tyynyt ja magneetit voisi olla, mutta niilläkin on funktio.

- Mulla ei kyllä todellakaan ole erikseen mitään popparikulhoja, boolimaljoja ja/tai keksipurkkeja. Jos tavarat ovat avohyllyillä on toki paljon parempi, että ne ovat kauniisti esillä. Itse kuitenkin lähtökohtaisesti pyrkisin korvaamaan hyllyt kaapeilla tai ottamaan ne kokonaan pois. 

Missä säilytät/tarjoilet keksit, popparit ja boolin? Pidän itseäni minimalistina ja minä pidän enemmän avohyllyistä, koska tavaraa on vähän, niin ne on lähes kaikki kauniita esineitä, niin kiva pitää esillä. Meillä on keittiössä vain muutama alakaappi ovilla, loput kaikki avohyllyä. Minulla on tarjoilukulhoja 3 eri kokoista, hanallinen lasipurkki boolille ja pari lasipurkkia, joista toisessa on kannessa reikä, niin siinä on yleensä keksit, koska ne ei ehdi meillä väljähtyä. Toisessa on milloin mitäkin, mitä tarvitsee, en säilytä ikinä mitään kaupan pusseissa, niin meillä on aika paljon säilytyspurkkeja.

Ilmeisesti olen megajuntti, mutta jos meillä tarjoiltaisiin keksejä, niin en ymmärrä miksi niitä ei voisi tarjoilla joko suoraan paketista, tai ihan vaan lautaselta tai kulhosta? Miksi niille pitäisi muka olla joku KEKSIEN tarjoiluastia?

Sama popcornin kanssa. Miksi sille pitäisi olla erillinen astia, en tajua. Mulla on yksi iso kulho, toistaiseksi ei ole popcornit tai hedelmät menneet pilalle vaikka samaa kulhoa on vuoroin käytetty molemmille.

Booliastia? Kuinka usein teillä oikein tarjoillaan boolia?! Jos nyt sellaista pitäisi tehdä, niin varmaan tarjoilisin sitä isommasta kattilasta.

Kaikki kuivaruokien säilytyspurkit on meillä yhdessä vetolaatikossa muiden kuivatuotteiden kuten mausteiden kanssa. Ja uskokaa tai älkää, niiden poisottoon ja takaisin laittoon mennee se kuuluisa sekunti.

Meillä ei arkena syödä keksejä. Keksit liittyy vieraisiin.
Esim kuivatavarat ovat meillä tupperin mahtuvat purkeissa.
Tykkään yhtenäisestä ulkonäöstä.
Purkkeja on käytössä alle 20, mikään ei mene vanhaksi, kierto on nopeaa.

Jos meillä herkutellaan, esim pannareilla, leikkaan palat valmiiksi ja ovat aseteltuina isossa tarjoiluvadissa.

Illalla tulee pariskunta kylään. Oon tehnyt muffinsseja ja laitan ne Iittalan kastehelmi jalalliselle vadille.

Kyllä se näyttää eriltå, kun vaihtoehtona keksipaketti pöydällä.
Mutta jos se keksipaketti on nätti pöydällä ja riittää, silloin ei erillisia astioita tarvita.
Lasten synttäreillä tarjotaan kakkua samasta Kastehelmestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:

Jos meillä herkutellaan, esim pannareilla, leikkaan palat valmiiksi ja ovat aseteltuina isossa tarjoiluvadissa.

Illalla tulee pariskunta kylään. Oon tehnyt muffinsseja ja laitan ne Iittalan kastehelmi jalalliselle vadille.

Mutta jos se keksipaketti on nätti pöydällä ja riittää, silloin ei erillisia astioita tarvita.

Mutta miksi pitää olla erillinen keksilautanen? Meillä on ihan tavalliset arkiastiat siistejä ja nättejä, niistä voi kyllä tarjoilla teoreettiset keksit. Ei tarvetta erillisille keksiastioille, tai ylipäätään tarjoiluastioille, joita muuten vain säilytetään kaapissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi pitää olla erillinen keksilautanen? Meillä on ihan tavalliset arkiastiat siistejä ja nättejä, niistä voi kyllä tarjoilla teoreettiset keksit. Ei tarvetta erillisille keksiastioille, tai ylipäätään tarjoiluastioille, joita muuten vain säilytetään kaapissa.

Sitten teillä ei ole.

Menin ihan katsomaan kaapeista. Kun ottaa mukaan hedelmäastian, meillä on 8 tarjoiluastiaa.
2 isoa Aalto vatia, jotka ovat saman kokoisia, toinen terästä ja toinen ruusukultaa. Jälkimmäisestä voisin laittaa kiertoon, mutta en halua.

Meillä on paratiisi astiat käytössä. Tykkään niistä tosi paljon, mutta pullalautanen on pieni ja ruokalautanen iso.
Jalallinen kastehelmi on tässä kaunis ja täydellinen.

Meillä kaapeissa on puolet tyhjiä, tänne mahtuu kaikki.

Vierailija

Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja tyylejä, ei kait tästä tarvitse tehdä kilpailua kuka syö perheen kesken puurotkin samasta kattilasta samalla kauhalla ettei tarvita turhia kulhoja ja lusikoita..

Itse tykkään tyylistä ja estetiikasta kattauksessa ja siksi minulla on kauniita tarjoiluastioita maltillinen määrä. Kakulle iso lautanen, kekseille ja leivonnaisille pienet kulhot ja popcornille ja sipseille metallikulho. Boolille hanallinen astia, jossa voi olla myös kesäkuumalla sangriaa tai mökkireissulla juomavettä. Kaikki nämä astiat ovat kovassa käytössä ja tarpeellisia, ja sopivat kaappeihin ongelmitta. Joku muu tarjoaa popornit ja boolit kattilasta ja sekin on ihan ok jos omaan tyyliin sopii.

Vierailija

Terve!

Minä tein just niin, että vein kaikki vaatteet, joita en käytä ikinä, kierrätyslaatikkoon:)
Samoin lahjoitan ylimääräiset kirjat kirjaston kierrätyshyllylle; olen jättänyt vain tavarat, joista tosiaankin pidän/ rakastan, tänne.
Paljoa ei jäänyt.
Sitten hankin puuttuvia tavaroita, joita oikeastikin puuttui, mutta nyt harkiten ja sydämellä!
Tärkeää oli myös suunnitella uusi järjestys; missä haluan minkäkin sijaitsevan eli sijoittelu huoneessa uusiutui.
Myös siistit laatikot kaappien sisälle säilytykseen tilasin.
Olen tyytyväinen.

Vierailija

Missä menee raja paljonko tavaraa kannattaa myydä ja paljonko lahjoittaa tai laittaa kierrätykseen päästäkseen helposti eroon?

Tavarasta luopuminen on itselleni vaikeaa, henkisesti helpompaa myydä jolloin saatu (pienikin) raha on hyödyksi. Mutta myyminen on raskasta ja aikaavievää, arki on muutenkin kiireistä ja täynnä. Lopulta olisi järkevämpää käyttää hinnoitteluun, kuvailuun, kirppispöydän siivoiluun ym käytetty aika esim ammatilliseen kehittymiseen ja edetä uralla, kuin saada muutamia kymppejä kirppispöydästä tai fb-kirpparilta. Painiikohan kukaan muu vastaavien ajatusten kanssa?

Vierailija

Mun mielestä se on just hienoa, että täällä on keskustelua sekä niiden "tavarahamstereiden" että jo pidemmällä prosessissa olevien karsijatyyppien kanssa. Totta kai vertaistukea ja vinkkejä voi saada kumpikin kummaltakin!

Tarjoiluasioista. En ole koskaan tehnyt boolia, jos tulisi tilanne että pitäis tehdä, pyytäisin boolikulhon ja kauhan lainaan joltain ystävältä. Mulla on valkoinen Teeman astiasto ja keksit tarjoilen vieraille syvästä kulhosta, syön samasta jogurttia tai puuroa. Kakku tai piirakkapalat menee ruokalautaselta, valmiiksi leikattu patonkipalat syvästä keittolautasesta. Mulla on kaksi Kastehelmen isoa kulhoa ja pienet jälkiruokakulhot. Isot toimii popcornille, sipseille tai vaikka viinirypäleille, pienistä pähkinöitä ja karkkeja.

Jos haluan kattaa juhlavammin, niin noilla arkiastioilla saa kyllä nättin pöydän, kun laittaa pöytäliinan, kauniit servietit, kynttilöitä, jalallisiin laseihin voi solmia narusta rusetit jne. Mutta ymmärrän, jos jollakin on paljon juhlia ja vieraita, niin sitten varmasti on järkevää olla erikseen tarjoiluastioita. Kai siinäkin on tärkeää vain miettiä, että mitä itse haluaa. Jos ne monet eri kulhot ja tarjottimet ärsyttää ja vie tilaa, niin niistä kannattaa silloin luopua. Jos ne aidosti tuo hyvää mieltä, niin ei missään nimessä kannata luopua!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä tullut jotain käsityöinspiksiä, hankin yhdessä vaiheessa saumurinkin, kun ajattelin, että alan oikein urakalla tekemään kestohedelmäpusseja. Ja samoihin aikoihin ostin erilaisia lankoja kestorättien virkkaamiseen. Kun tuollaisia villityksiä tulee, niin ihmeesti sitä tavaraa kertyy nopeasti. Myin saumurin puolen vuoden jälkeen, kun tajusin, miten vähän olin käyttänyt sitä ja minkä verran minulla olisi aikaa käyttää sitä tulevaisuudessa

En osaa ommella enkä ole hyvä käsitöissä. Minulla on kuitenkin loputtomasti ideoita kaikista tuunauksista ja vaatteiden muunteluista. Ostin sekä saumurin että ompelukoneen, onneksi sentään vain Lidlistä eli en tuhlannut niin paljon rahaa kuin olisin voinut (ja kokemukseni mukaan Lidlistä saa joskus ihan huippukamaakin halvalla). Molemmat ovat monimutkaisia vempaimia, enkä millään jaksaisi sitä puolaamista ja lankojen pujottelua ja eri vaihtoehtojen opettelua. Päätin keväällä, että nyt otan saumurin käyttöön. Molemmat laitteet ovat siis vain olleet kaapissa vuosia.

Lopputulos: saumuri oli pöydällä koko kesän, enkä saanut edes lankoja pujotettua siihen. Se keräsi pölyä. Sitten innostuin toisesta asiasta ja tarvitsin tilaa, joten kiikutin saumirin kaappiin.

Olen nyt kahden vaiheilla, että pitäisikö minun heivata molemmat laitteet vai vieläkö olisi toivonkipinä että saisin tehtyä niillä jotain. Asia on nolo ja hävettää.

Kuulostaa että ompelutarvikkeet tuottavat sinulle vain stressiä ja harmia. Mitä jos lahjottaisit ne jollekin tarvitsevalle ja saisit hyvän mielen? Täälläpäin vähävaraiset kyselevät paljon ompelukoneita FB:n roskalavoilla, jotta voisivat tehdä kangasmaskeja myyntiin ja saada vähän lisätuloja. 

Jos sinulla on paljon ideoita tuunauksista, voisitko toteuttaa näitä yhdesssä jonkun ompelevan ystävän kanssa? Tarjoa korvausta siitä että joku muu toteuttaa ideasi :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on just hienoa, että täällä on keskustelua sekä niiden "tavarahamstereiden" että jo pidemmällä prosessissa olevien karsijatyyppien kanssa. Totta kai vertaistukea ja vinkkejä voi saada kumpikin kummaltakin!

Tarjoiluasioista. En ole koskaan tehnyt boolia, jos tulisi tilanne että pitäis tehdä, pyytäisin boolikulhon ja kauhan lainaan joltain ystävältä. Mulla on valkoinen Teeman astiasto ja keksit tarjoilen vieraille syvästä kulhosta, syön samasta jogurttia tai puuroa. Kakku tai piirakkapalat menee ruokalautaselta, valmiiksi leikattu patonkipalat syvästä keittolautasesta. Mulla on kaksi Kastehelmen isoa kulhoa ja pienet jälkiruokakulhot. Isot toimii popcornille, sipseille tai vaikka viinirypäleille, pienistä pähkinöitä ja karkkeja.

Jos haluan kattaa juhlavammin, niin noilla arkiastioilla saa kyllä nättin pöydän, kun laittaa pöytäliinan, kauniit servietit, kynttilöitä, jalallisiin laseihin voi solmia narusta rusetit jne. Mutta ymmärrän, jos jollakin on paljon juhlia ja vieraita, niin sitten varmasti on järkevää olla erikseen tarjoiluastioita. Kai siinäkin on tärkeää vain miettiä, että mitä itse haluaa. Jos ne monet eri kulhot ja tarjottimet ärsyttää ja vie tilaa, niin niistä kannattaa silloin luopua. Jos ne aidosti tuo hyvää mieltä, niin ei missään nimessä kannata luopua!

Tykkään myös että täällä on erilaisia keskustelijoita! Itse olen ollut siinä tilassa missä kaikki paikat pursuaa tavaraa, kaikki säästetään "jos joskus tarvitaan" ja alesta ja lahjoituskoreista kerätään vain lisää koko ajan. Siitä vuosien varrella päässyt tilanteeseen, jossa karsitaan heijastimia tai ylimääräisiä booliastioita. Mieluusti luen kokemuksia myös niiltä ensimmäisessä vaiheessa olevilta ja keskustelen omasta, nykyisestä tilanteestani. Kyllä tänne mahtuu kaikki :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä tullut jotain käsityöinspiksiä, hankin yhdessä vaiheessa saumurinkin, kun ajattelin, että alan oikein urakalla tekemään kestohedelmäpusseja. Ja samoihin aikoihin ostin erilaisia lankoja kestorättien virkkaamiseen. Kun tuollaisia villityksiä tulee, niin ihmeesti sitä tavaraa kertyy nopeasti. Myin saumurin puolen vuoden jälkeen, kun tajusin, miten vähän olin käyttänyt sitä ja minkä verran minulla olisi aikaa käyttää sitä tulevaisuudessa

En osaa ommella enkä ole hyvä käsitöissä. Minulla on kuitenkin loputtomasti ideoita kaikista tuunauksista ja vaatteiden muunteluista. Ostin sekä saumurin että ompelukoneen, onneksi sentään vain Lidlistä eli en tuhlannut niin paljon rahaa kuin olisin voinut (ja kokemukseni mukaan Lidlistä saa joskus ihan huippukamaakin halvalla). Molemmat ovat monimutkaisia vempaimia, enkä millään jaksaisi sitä puolaamista ja lankojen pujottelua ja eri vaihtoehtojen opettelua. Päätin keväällä, että nyt otan saumurin käyttöön. Molemmat laitteet ovat siis vain olleet kaapissa vuosia.

Lopputulos: saumuri oli pöydällä koko kesän, enkä saanut edes lankoja pujotettua siihen. Se keräsi pölyä. Sitten innostuin toisesta asiasta ja tarvitsin tilaa, joten kiikutin saumirin kaappiin.

Olen nyt kahden vaiheilla, että pitäisikö minun heivata molemmat laitteet vai vieläkö olisi toivonkipinä että saisin tehtyä niillä jotain. Asia on nolo ja hävettää.

Kuulostaa että ompelutarvikkeet tuottavat sinulle vain stressiä ja harmia. Mitä jos lahjottaisit ne jollekin tarvitsevalle ja saisit hyvän mielen? Täälläpäin vähävaraiset kyselevät paljon ompelukoneita FB:n roskalavoilla, jotta voisivat tehdä kangasmaskeja myyntiin ja saada vähän lisätuloja. 

Jos sinulla on paljon ideoita tuunauksista, voisitko toteuttaa näitä yhdesssä jonkun ompelevan ystävän kanssa? Tarjoa korvausta siitä että joku muu toteuttaa ideasi :)

Eri jatkaa. Itselläni ei ole ompelukonetta, mutta äidillä on ja samoin parilla ystävällä. Jos tulee tarve ommella, voin laittaa kaverille viestin, että voisinko joku päivä tulla kylään ja ottaa pari ompelujuttua mukaan. Koskaan ei ole ollut ongelma. Ennemminkin saan aina kuulla, että kiva kun koneelle tuli käyttöä. Jos siis lähipiirissäsi on joku, jolla on jo ompelukone, niin ei säilyttäisi omaa. (Ja tiedän, ettei kaikilla ole tälläiseen mahdollisuutta ja etteivät kaikki halua lainata omia tavaroitaan, mutta kannattaa kuitenkin kysellä. Kiertotalous kunniaan.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä menee raja paljonko tavaraa kannattaa myydä ja paljonko lahjoittaa tai laittaa kierrätykseen päästäkseen helposti eroon?

Tavarasta luopuminen on itselleni vaikeaa, henkisesti helpompaa myydä jolloin saatu (pienikin) raha on hyödyksi. Mutta myyminen on raskasta ja aikaavievää, arki on muutenkin kiireistä ja täynnä. Lopulta olisi järkevämpää käyttää hinnoitteluun, kuvailuun, kirppispöydän siivoiluun ym käytetty aika esim ammatilliseen kehittymiseen ja edetä uralla, kuin saada muutamia kymppejä kirppispöydästä tai fb-kirpparilta. Painiikohan kukaan muu vastaavien ajatusten kanssa?

Meidän taloudessa on jokaiselle eurolle tarvetta.
Minulla on ollut jo vuosia sopimus kirppisyrittäjän kanssa. Hakee x 2 vuodessa 10 banaanilaatikollista ja hoitaa myymisen jne, tilittää puolet.
Tällä hetkellä käytån rahat samantien kirppiksellä, tämä oli yrittäjän toive.

Nyt minulle on tulossa todella paljon Arabian astioita. Vien ne vintage palveluun.
Vajaa jätesäkillinen villavaatteita. Nämä puran, käytän langat uusiin projekteihin.
Marimekon kankaita ja pari laukkua.
2 Anu Penttisen lintua.

Oma koti on karsittu. Meiltä tulee max muovikassillinen puolessa vuodessa. Nämä, mistä yllä oleva lista on tulossa, tulevat naapurustosta yhdestä perheestä, joista tuli yli 30 banaanilaatikollista kaikkea.

Kirppistavaraa saan, kun pidän seuraa heidän lapsille.

Olen vuosien varrella saanut monen ystävän kodin karsittua ja muutaman kuolinpesänkin.
Kun kirppistavaraa on mennyt käsien kautta varmaan miljoonia tavaroita, on hyvin helppoa pitää oma koti minimalistisena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:

Meillä keksit ei yleensä mene kerralla, niin siksi ne laitan purkkiin. Samaa purkkia voi käyttää muuhunkin. Samoin kakkulautasta voi vieraiden kanssa käyttää vaikka keksien tai voileipien tarjoiluun. Silti niiden nimet on keksipurkki ja kakkulautanen. Popcornikulhosta voidaan tarjoilla myös karkkia, sipsiä tai salaattia. Hedelmäkulhossa on myös välillä vihanneksia.
Boolikulhon tai siis hanallisen lasipurkin ostin vasta keväällä illanistujaisia varten alesta ja lähes viikottain käytetään sitä, kun se on lapsen mielestä kivaa laittaa sinne mehua, limsaa ja hedelmiä sekaisin. Kyllä lähes kaikilla on jotain tarjoiluastioita, joillain enemmän ja toisilla vain pari, eikä ihminen ole vähemmän minimalisti, jos osa astioista on esillä.

Vierailija

Tätä ketjua lukiessani tajusin, että mehän tarjoillaan kakut puisilta leikkuulaudoilta ja isompi täytekakku puiselta leivinalustalta :-D En ole ennen ajatellut asiaa. Se ei silti tarkoita, etteikö meillä olisi liikaa tavaraa... kyllä on.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat