Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (4857)

Vierailija

Meillä on, ilman lapsien huonetta, alle 1000 tavaraa, PAITSI tähän en laske varastoa.

Olen harrastanut vaihdantataloutta. Olen naapurustossa lastenvahtina ja saan tilalle kirppistavaraa.
Kirppistavaraa olen vaihtanut mm Arabian astioihin, jotka vien vintage palveluun ja ostan lapsille ja itselleni Sunnuntai sarjaa. Lisäksi kirppistavaraa olen vaihtanut villatuotteisiin ja olen tehnyr niistä mm tonttuja, jotka ovat myynnissä.

Koti on ns hyvässä hapessa. Esim keittiössä ei ole liikaa mitään, päinvastoin kaikille on käyttötarkoitus.

Nukun olohuoneessa ja minulla on pieni lipasto, jossa on kaikki henk koht tavarat.
Vaihtokaupoissa on tullut muutama Iittalan juttu. Mietin myynkö vai säilytänkö.

Keväällä laskin jokaisen tavaran, huonekalun, lampun jne ja määrä oli just alle 1 000 kpl. Poislukien varasto ja ulkovarasto.
Ulkovarastoa en viitsinyt käydä läpi, veikkaan alle 30 tavaraa sieltä löytyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on, ilman lapsien huonetta, alle 1000 tavaraa, PAITSI tähän en laske varastoa.

Olen harrastanut vaihdantataloutta. Olen naapurustossa lastenvahtina ja saan tilalle kirppistavaraa.
Kirppistavaraa olen vaihtanut mm Arabian astioihin, jotka vien vintage palveluun ja ostan lapsille ja itselleni Sunnuntai sarjaa. Lisäksi kirppistavaraa olen vaihtanut villatuotteisiin ja olen tehnyr niistä mm tonttuja, jotka ovat myynnissä.

Koti on ns hyvässä hapessa. Esim keittiössä ei ole liikaa mitään, päinvastoin kaikille on käyttötarkoitus.

Nukun olohuoneessa ja minulla on pieni lipasto, jossa on kaikki henk koht tavarat.

Keväällä laskin jokaisen tavaran, huonekalun, lampun jne ja määrä oli just alle 1 000 kpl. Poislukien varasto ja ulkovarasto.

Mielenkiintoinen juttu. Minkä kokoinen asunto teillä ja montako henkilöä teillä asuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kum-mallinen

Kuka sen päätti että minimalismi on joku ideaali, johon kaikkien tulee pyrkiä. Höpöhöpö! Jos tavarapaljous häiritsee, osta enemmän viherkasveja - ja kas - viihtyvyys lisääntyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö laskette paljonko näkyvillä keittiössä? Ei siis jokaista astiaa ja kattilaa, mitä ovat kaapeissa?
Mulla varmaan nelinumeroinen luku (kaapeista) koska on astiat 50 hengelle.
Kunhan koronasta päästään pidän taas juhlia.

Keskustelu oli siitä kuinka paljon tavaraa on kodissa ylipäätään. Minä laskin keittiössä näkyvät tavarat ja ahdistuin jo ennen kuin sain avattua yhtään laatikkoa, Yksi oli auki, nkkn sen laskin mukaan. Ajattelin siitä huolimatta laskea koko kodin loppuun.

19 on aika huikea saavutus, en kyllä osaisi kaikkia tiskiharjoja tms joka kerta piilottaa. Paahdinta ei kannata, kun lapsi nostaa sen joka päivä takaisin.

Tiskiharjan laitto kaappiin vie kirjaimellisesti noin sekunnin. On ihan vain tottumiskysymys laittaako sen kaappiin vai ei. Jos arvostaa siistiä näkymää, sen kyllä opettelee äkkiä 😉.

Jos arvostaisin siistiä näkymää, tulisin kyllä varsin pian hulluksi ja tekisin asumiskumppaneistakin hulluja. Niin paljon on esineitä, joita tarvitaan vähän väliä. Ylipäätään monen lapsen perheessä harvoin ehtii katselemaan näkymiä. Jos ehtii, katson mieluummin ulos kuin tiskipöydälle.

Tiskiharja on vielä sikäli hyvä esimerkki, että se on käytön jälkeen märkä, ja näin ollen sen looginen paikka on sellainen, mistä käsin se voi tiputtaa vettä pesualtaaseen. Muuten tulee vesivahinko. Jos ei ole ritiläkaappia, harjan paikka on esillä.

-eri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö laskette paljonko näkyvillä keittiössä? Ei siis jokaista astiaa ja kattilaa, mitä ovat kaapeissa?

Keskustelu oli siitä kuinka paljon tavaraa on kodissa ylipäätään. Minä laskin keittiössä näkyvät tavarat ja ahdistuin jo ennen kuin sain avattua yhtään laatikkoa, Yksi oli auki, nkkn sen laskin mukaan. Ajattelin siitä huolimatta laskea koko kodin loppuun.

19 on aika huikea saavutus, en kyllä osaisi kaikkia tiskiharjoja tms joka kerta piilottaa. Paahdinta ei kannata, kun lapsi nostaa sen joka päivä takaisin.

Tiskiharjan laitto kaappiin vie kirjaimellisesti noin sekunnin. On ihan vain tottumiskysymys laittaako sen kaappiin vai ei. Jos arvostaa siistiä näkymää, sen kyllä opettelee äkkiä 😉.

Sekunnissa teet tiskikaappiin, joka on täynnä tiskejä tilaa tiskiharjalle ja tiskirätille, niin että ne kuivuu ilmavasti, avaat toisen kaapin johon laitat tiskiaineen ja keittiö sprayn, laitat keittiöpyyhkeen pois ja suljet kaikki kaapinovet?

Ja kuinka kauan saat nalkuttaa tästä lapsille, että tekevät niin? Ja kertoa miehelle joka kerta mihin tavarat on piilotettu, yritin kerran säilyttää kahvipurkkia kaapissa pari viikkoa, sitten luovutin. Yksin asuessa voi toimia, mutta meidän perheessä pitää itse tehdä tai luoda ratkaisuja, johon koko perhe pystyy. Nuo jättää tiskaamatta, jos asioista tekee liian hankalia. Enkä minäkään halua viettää elämääni turhista nalkuttamalla tai jo siivottua siivoamalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?

Laskin jääkaapin mukaan, koska sen olen ostanut itse, asunnon alkuperäinen jääkaappi on varastossa. Jääkaappi on siis minun, kun muut keittiön kalusteet kuuluu asuntoon. Se on myös eri nurkassa kuin muu keittiö.

Minimalisteille kysymys, kaikilla on varmasti jonkin verran noita säilytys- ja tarjoiluastiota esim. popkornikulho, salaattikulho, boolimalja, keksipurkki, makaroni, riisi, linssit yms.. Koska keittiössäni on avohyllyä, niin enkö voisi olla minimalisti, kun ne asiat on näkyvillä? Esineet ovat kauniita ja yhtenäisen näköisiä.

Sen lisäksi meillä on pakko pitää hedelmiä/vihanneksia, pähkinöitä ja leipiä aina pöydällä, koska muuten esiteini pitää dramaattisen hetken, että hänet yritetään tappaa nälkään ja lähtee ovet paukkuen mäkkäriin. Jotenkin kyllä keksit, jäätelöt ja suklaat löytyy mistä vaan kaapin perältä :D

Muita sisustusesineitä ei keittiössä ole, paitsi nyt kukkamaljakkopari, joista toisessa kukkia (laitan aina molemmat esille) ja ehkä nuo penkin tyynyt ja magneetit voisi olla, mutta niilläkin on funktio.

-100 asiaa näkyvillä keittiössä tyyppi

Vierailija

Kum-mallinen kirjoitti:
Kuka sen päätti että minimalismi on joku ideaali, johon kaikkien tulee pyrkiä. Höpöhöpö! Jos tavarapaljous häiritsee, osta enemmän viherkasveja - ja kas - viihtyvyys lisääntyy.

Minimalismin tarkoitus on helpottaa elämää. Siinä ei ole tarkoitus laskea paljonko tavaroita on tai luopua kaikesta. Eikä se tarkoita valkoista kuutiota. Sen tarkoitus on, ettei tavara hallitse tai stressaa sinua. Vaan kaikille sinun tavaroille on paikka, tarkoitus ja ne tuovat sinulle iloa. Yleensä muuten minimalistien kotona on paljon viherkasveja, he ovat kokeneet sisustusesineitä heille turhiksi ja vaihtaneet ne kasveihin.

Osalla voi olla paljonkin tavaraa ja sisustusta ns. cozy minimalism, joka sopii useimmille meistä paremmin. Tarkoittaa siis mukavaa kotia, jossa se häiritsevä roju on raivattu pois. Sinäkin voit olla minimalisti, ihan tietämättäsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen juttu. Minkä kokoinen asunto teillä ja montako henkilöä teillä asuu?

3, 2 lasta ja äiti. 80 neliötä.
Lapsilla on tavaraa kyllä, mutta esim esikoinen alkoi myymään vuosi sitten legonsa pois. Vanhoja leluja jne on reippaasti alle 50 ja nekin ovat pakattuna muistolaatikkoon ja ovat ylhäällä kaapissa, poissa silmistä.

Lapsilla on paljon saatuja vaatteita. Näitä on paljon.
Käydään nämä läpi pari ktt vuodessa.
Kun koko vastaa vaatetta, otetaan nämä käyttöön, tai laitetaan kirppiskasaan.
Ne vaatteet, jotka ovat käytössä, niistä ei juuri mitään enää saa, kun jäävät pieneksi.

Vähän vaatteita ja ahkerassa käytössä.

Vierailija

Tavaroiden lukumäärä helposti yllättää ja tulee arvioitua reilusti alakanttiin. En siis tarkoita, että jokaisen pitäisi laskea tavaransa saati että minimalismin rajana olisi joku tietty tavaramäärä. Mutta voi olla silmiäavaavaa laskea vaikka ihan vaan jonkun kaapin kaikki tavarat. 100 tavaraa keittiössä on nykymittapuulla todella vähän. Meillä ainakin tulee lähes 100 tavaraa täyteen pelkästään aterinlaatikon sisällöstä (=iso vetolaatikko, jossa on aterimet, kauhat, keittiöveitset, pullonavaaja, pari piparkakkumuottia ja muuta keittiötarviketta). Emme ole minimalistiperhe, mutta emme myöskään hamstraajia.

Vierailija

Mulla on vähän tavaraa ja olen kriittinen, olen käynyt karsintakierroksia jo monta kertaa. Silti aina pari kertaa vuodessa löytyy jotain säilöttyä rojua.

Kävin hakemassa talvivaatteita varastosta, vilkaisin samalla siellä säilytyksessä olevat tavarat läpi. Nämä lähti roskiin saman tien:
- Kulahtaneet talvikengät, miksi laitoin nämä viime keväänä vielä varastoon, enkä roskiin jo silloin?
- Kukkaruukku jonka nurkasta lähtenyt pala, koska ajattelin kai kesällä sen rikkoutuessa, että sitä voi käyttää vielä niin, että risa nurkka menee seinään päin. Miksi, koska mulla on ehjiä ja nättejä ruukkuja!?
- Kolme niitä ruskeita muovisia kukkaruukkuja, missä viherkasvit ja kesäkukat tulee, se missä on reiät pohjassa. En edes pysty kommentoimaan tähän mitään että miksi ne oli säästetty varastoon. 😅

Kai tämä on loppuelämän prosessi, koskaan ei tule valmista. Ei haittaa, tulee hyvä mieli kun saa taas yhden nurkan kotoa tai varastosta järkevämpään kuosiin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?

Laskin jääkaapin mukaan, koska sen olen ostanut itse, asunnon alkuperäinen jääkaappi on varastossa. Jääkaappi on siis minun, kun muut keittiön kalusteet kuuluu asuntoon. Se on myös eri nurkassa kuin muu keittiö.

Minimalisteille kysymys, kaikilla on varmasti jonkin verran noita säilytys- ja tarjoiluastiota esim. popkornikulho, salaattikulho, boolimalja, keksipurkki, makaroni, riisi, linssit yms.. Koska keittiössäni on avohyllyä, niin enkö voisi olla minimalisti, kun ne asiat on näkyvillä? Esineet ovat kauniita ja yhtenäisen näköisiä.

Sen lisäksi meillä on pakko pitää hedelmiä/vihanneksia, pähkinöitä ja leipiä aina pöydällä, koska muuten esiteini pitää dramaattisen hetken, että hänet yritetään tappaa nälkään ja lähtee ovet paukkuen mäkkäriin. Jotenkin kyllä keksit, jäätelöt ja suklaat löytyy mistä vaan kaapin perältä :D

Muita sisustusesineitä ei keittiössä ole, paitsi nyt kukkamaljakkopari, joista toisessa kukkia (laitan aina molemmat esille) ja ehkä nuo penkin tyynyt ja magneetit voisi olla, mutta niilläkin on funktio.

- Mulla ei kyllä todellakaan ole erikseen mitään popparikulhoja, boolimaljoja ja/tai keksipurkkeja. Jos tavarat ovat avohyllyillä on toki paljon parempi, että ne ovat kauniisti esillä. Itse kuitenkin lähtökohtaisesti pyrkisin korvaamaan hyllyt kaapeilla tai ottamaan ne kokonaan pois. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:

- Mulla ei kyllä todellakaan ole erikseen mitään popparikulhoja, boolimaljoja ja/tai keksipurkkeja. Jos tavarat ovat avohyllyillä on toki paljon parempi, että ne ovat kauniisti esillä. Itse kuitenkin lähtökohtaisesti pyrkisin korvaamaan hyllyt kaapeilla tai ottamaan ne kokonaan pois. 

Missä säilytät/tarjoilet keksit, popparit ja boolin? Pidän itseäni minimalistina ja minä pidän enemmän avohyllyistä, koska tavaraa on vähän, niin ne on lähes kaikki kauniita esineitä, niin kiva pitää esillä. Meillä on keittiössä vain muutama alakaappi ovilla, loput kaikki avohyllyä. Minulla on tarjoilukulhoja 3 eri kokoista, hanallinen lasipurkki boolille ja pari lasipurkkia, joista toisessa on kannessa reikä, niin siinä on yleensä keksit, koska ne ei ehdi meillä väljähtyä. Toisessa on milloin mitäkin, mitä tarvitsee, en säilytä ikinä mitään kaupan pusseissa, niin meillä on aika paljon säilytyspurkkeja.

Vierailija

Tässä keskustelussa on nyt vähän se ongelma, että on meitä hamstereita, joilla on ihan oikeasti valtava ja haastava, todella tärkeä, urakka edessämme, ja sitten on paljon teitä jotka mietitte että miten sitä entuudestaan niukkaa tavaramäärää saisi vähennettyä vielä lisää. Meillä on vähän erilaiset lähtökohdat hommaan ja tarvitsisimme vähän erilaista vertaistukea ja vinkkejä. Mielestäni tavarapaljous ei ole sitä, jos ongelma on se, että omistaa 10 heijastinta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on nyt vähän se ongelma, että on meitä hamstereita, joilla on ihan oikeasti valtava ja haastava, todella tärkeä, urakka edessämme, ja sitten on paljon teitä jotka mietitte että miten sitä entuudestaan niukkaa tavaramäärää saisi vähennettyä vielä lisää. Meillä on vähän erilaiset lähtökohdat hommaan ja tarvitsisimme vähän erilaista vertaistukea ja vinkkejä. Mielestäni tavarapaljous ei ole sitä, jos ongelma on se, että omistaa 10 heijastinta.

Minusta on kiinnostavaa kuulla molemmista puolista, enkä ole sitä mieltä, ettei tähän keskusteluun mahtuisi erilaiset tarpeet.

Vierailija

"Olenko oikea minimalisti?" on sama kysymys, kuin teininä Hevoshullu-lehden Misty vastaa -palstalla jatkuvasti esitetty kysymys: "Olenko oikea hevoshullu?" (vaikka olen allerginen, vaikka ei ole varaa ratsastaa, vaikka ratsastan mutten hoida hevosta, mutta seinät on päällystetty heppajulisteilla jne jne.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olemme tarjoilleet poppareita mm. kattilasta, salaattikulhosta ja puurokulhoista. Boolikin tarjotaan lasisesta salaattikulhosta.

Lavuaari on paras. Nopein pestäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sekunnissa teet tiskikaappiin, joka on täynnä tiskejä tilaa tiskiharjalle ja tiskirätille, niin että ne kuivuu ilmavasti, avaat toisen kaapin johon laitat tiskiaineen ja keittiö sprayn, laitat keittiöpyyhkeen pois ja suljet kaikki kaapinovet?

Ja kuinka kauan saat nalkuttaa tästä lapsille, että tekevät niin? Ja kertoa miehelle joka kerta mihin tavarat on piilotettu, yritin kerran säilyttää kahvipurkkia kaapissa pari viikkoa, sitten luovutin. Yksin asuessa voi toimia, mutta meidän perheessä pitää itse tehdä tai luoda ratkaisuja, johon koko perhe pystyy. Nuo jättää tiskaamatta, jos asioista tekee liian hankalia. Enkä minäkään halua viettää elämääni turhista nalkuttamalla tai jo siivottua siivoamalla.

Noh, asiat voi järjestää helpoksi ja tehdä helposti. Tai sitten asiat voi tehdä vaikeasti ja olla vihainen niille joille samat asiat ovat helppoja. Niin ärsyttävää kuin se varmaan onkin, tämäkin on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.

Jälkimmäiselle ryhmälle on tyypillistä ettei neuvoja haluta kuunnella, vaan mieluummin pidetään kiinni siitä kuinka Asiat Nyt Vain Ovat Vaikeita, joten en hukkaa aikaani yrittämällä neuvoa miten se harja menee sekunnissa kaappiin. Teen siis tämänkin itselleni helpoksi, koska voin 🙂.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko
Vierailija kirjoitti:

Missä säilytät/tarjoilet keksit, popparit ja boolin? Pidän itseäni minimalistina ja minä pidän enemmän avohyllyistä, koska tavaraa on vähän, niin ne on lähes kaikki kauniita esineitä, niin kiva pitää esillä. Meillä on keittiössä vain muutama alakaappi ovilla, loput kaikki avohyllyä. Minulla on tarjoilukulhoja 3 eri kokoista, hanallinen lasipurkki boolille ja pari lasipurkkia, joista toisessa on kannessa reikä, niin siinä on yleensä keksit, koska ne ei ehdi meillä väljähtyä. Toisessa on milloin mitäkin, mitä tarvitsee, en säilytä ikinä mitään kaupan pusseissa, niin meillä on aika paljon säilytyspurkkeja.

Ilmeisesti olen megajuntti, mutta jos meillä tarjoiltaisiin keksejä, niin en ymmärrä miksi niitä ei voisi tarjoilla joko suoraan paketista, tai ihan vaan lautaselta tai kulhosta? Miksi niille pitäisi muka olla joku KEKSIEN tarjoiluastia?

Sama popcornin kanssa. Miksi sille pitäisi olla erillinen astia, en tajua. Mulla on yksi iso kulho, toistaiseksi ei ole popcornit tai hedelmät menneet pilalle vaikka samaa kulhoa on vuoroin käytetty molemmille.

Booliastia? Kuinka usein teillä oikein tarjoillaan boolia?! Jos nyt sellaista pitäisi tehdä, niin varmaan tarjoilisin sitä isommasta kattilasta.

Kaikki kuivaruokien säilytyspurkit on meillä yhdessä vetolaatikossa muiden kuivatuotteiden kuten mausteiden kanssa. Ja uskokaa tai älkää, niiden poisottoon ja takaisin laittoon mennee se kuuluisa sekunti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä tullut jotain käsityöinspiksiä, hankin yhdessä vaiheessa saumurinkin, kun ajattelin, että alan oikein urakalla tekemään kestohedelmäpusseja. Ja samoihin aikoihin ostin erilaisia lankoja kestorättien virkkaamiseen. Kun tuollaisia villityksiä tulee, niin ihmeesti sitä tavaraa kertyy nopeasti. Myin saumurin puolen vuoden jälkeen, kun tajusin, miten vähän olin käyttänyt sitä ja minkä verran minulla olisi aikaa käyttää sitä tulevaisuudessa

En osaa ommella enkä ole hyvä käsitöissä. Minulla on kuitenkin loputtomasti ideoita kaikista tuunauksista ja vaatteiden muunteluista. Ostin sekä saumurin että ompelukoneen, onneksi sentään vain Lidlistä eli en tuhlannut niin paljon rahaa kuin olisin voinut (ja kokemukseni mukaan Lidlistä saa joskus ihan huippukamaakin halvalla). Molemmat ovat monimutkaisia vempaimia, enkä millään jaksaisi sitä puolaamista ja lankojen pujottelua ja eri vaihtoehtojen opettelua. Päätin keväällä, että nyt otan saumurin käyttöön. Molemmat laitteet ovat siis vain olleet kaapissa vuosia.

Lopputulos: saumuri oli pöydällä koko kesän, enkä saanut edes lankoja pujotettua siihen. Se keräsi pölyä. Sitten innostuin toisesta asiasta ja tarvitsin tilaa, joten kiikutin saumirin kaappiin.

Olen nyt kahden vaiheilla, että pitäisikö minun heivata molemmat laitteet vai vieläkö olisi toivonkipinä että saisin tehtyä niillä jotain. Asia on nolo ja hävettää.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat