Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (3793)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt aikaa.
Lapset ovat Koronan vuoksi ulkomailla isänsä kanssa.

Olen etätöissä ja lisäksi jeesaan puolituttua. Käyn hakemassa hänen lapset kerran päivässä ma-pe puistoon. Ovelta ovelle menee 1,5 h. Tämä loppuu vkon päästä , kun koulut loppuu.

Työpäivän jälkeen olen ollut muutaman tunnin lähikaupassa jeesaamassa kotiinkannossa.
Teen vielä ensi vkolla 4 vuoroa, ma - to, sitten tulee kesätyöntekijät.

Saan puistoretkestä ”palkkaa” muovipussillisen kirppistavaraa per kerta.

Oon myös kauppiaalta ja yhdeltätyökaverilta saanut vähän kirppistavaraa ja kauppiaan kanssa puhuttiin voisin tehdä heille esim kerran viikossa siivouksen.

Sain ensi vkon ulkoiluttamista palkan etukäteen .

Minulla on kirppiskiintiö. Eräs kirppisyrittäjä käy täällä 2 x vuodessa hakemassa myytävää. Meillä on sopimus. Kerään 10 laatikkoa ja myyntiprovikka on 50%.
Koska nyt moni ei ollutkaan saanut kerättyä, sain annettua kaikki : 30 banaanilaatikkoa. Tämä määrä on tullut 4.stä kodista joulun jälkeen. Ihmisillä on paljon tarpeetonta tavaraa.

Tänään haki ja kun olin noudon jälkeen imuroinut, koti tuntui taas avarammalta.

Teen tällä hetkellä villasukkia joulumyynteihin. Pyysin kirppisomistajaa ottamaan minulle sivuun edullisia villalankoja ja villavaatteita. Toi tänään minulle jätesäkillisen villapaitoja, - sukkia, - huiveja jne.
Mitään ei maksanut 5 euroa. Myyntitulot riittivät ostoksiin.

Nyt edessä on villavaatteiden purkamista, lankojen pesemistä ja ennen kaikkea sukkien tekemistä. Laskin langoista tulee väh 1000 sukkaparia. Saan maksimissaan 2 sukat viikossa valmiiksi, tässä on 10 vuoden työ edessä.

Tämä on kierrätystä parhaimmillaan . Ihmiset pääsevät kätevästi eroon tarpeettomasta. Kirppis saa myytävää. Minä muutan tarpeettomat villatyöt villasukiksi, joita joku ostaa, jolloin sukat tulevat käyttöön.

Kotoa on kaikki tarpeeton mennyt samaiselle kirppikselle jo vuosia .

Tästä viestistä tuli hyvä mieli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt aikaa.
Lapset ovat Koronan vuoksi ulkomailla isänsä kanssa.

Olen etätöissä ja lisäksi jeesaan puolituttua. Käyn hakemassa hänen lapset kerran päivässä ma-pe puistoon. Ovelta ovelle menee 1,5 h. Tämä loppuu vkon päästä , kun koulut loppuu.

Työpäivän jälkeen olen ollut muutaman tunnin lähikaupassa jeesaamassa kotiinkannossa.
Teen vielä ensi vkolla 4 vuoroa, ma - to, sitten tulee kesätyöntekijät.

Saan puistoretkestä ”palkkaa” muovipussillisen kirppistavaraa per kerta.

Oon myös kauppiaalta ja yhdeltätyökaverilta saanut vähän kirppistavaraa ja kauppiaan kanssa puhuttiin voisin tehdä heille esim kerran viikossa siivouksen.

Sain ensi vkon ulkoiluttamista palkan etukäteen .

Minulla on kirppiskiintiö. Eräs kirppisyrittäjä käy täällä 2 x vuodessa hakemassa myytävää. Meillä on sopimus. Kerään 10 laatikkoa ja myyntiprovikka on 50%.
Koska nyt moni ei ollutkaan saanut kerättyä, sain annettua kaikki : 30 banaanilaatikkoa. Tämä määrä on tullut 4.stä kodista joulun jälkeen. Ihmisillä on paljon tarpeetonta tavaraa.

Tänään haki ja kun olin noudon jälkeen imuroinut, koti tuntui taas avarammalta.

Teen tällä hetkellä villasukkia joulumyynteihin. Pyysin kirppisomistajaa ottamaan minulle sivuun edullisia villalankoja ja villavaatteita. Toi tänään minulle jätesäkillisen villapaitoja, - sukkia, - huiveja jne.
Mitään ei maksanut 5 euroa. Myyntitulot riittivät ostoksiin.

Nyt edessä on villavaatteiden purkamista, lankojen pesemistä ja ennen kaikkea sukkien tekemistä. Laskin langoista tulee väh 1000 sukkaparia. Saan maksimissaan 2 sukat viikossa valmiiksi, tässä on 10 vuoden työ edessä.

Tämä on kierrätystä parhaimmillaan . Ihmiset pääsevät kätevästi eroon tarpeettomasta. Kirppis saa myytävää. Minä muutan tarpeettomat villatyöt villasukiksi, joita joku ostaa, jolloin sukat tulevat käyttöön.

Kotoa on kaikki tarpeeton mennyt samaiselle kirppikselle jo vuosia .

Tästä viestistä tuli hyvä mieli!

Tämä kuulostaa eräältä tutultani sillä erotuksella ettei hänellä ole lapsia. 😁

Vierailija

On totta, että kirpparilta voi löytää todella hyvälaatuiset farkut edullisesti, mutta aina ei ole mahdollista kaluta kirppareita. Köyhyys voi olla aika lamaannuttava tila, ja on stressaavaa, jos esim. jatkuvasti joutuu miettimään mistä lapsille ruokaa jne.

Tää on kyllä nyt jo aika pahasti ohis. Mut pointti on se, että köyhille on helppo jakaa ohjeita. Kaikki kyllä tietää, että kirppikseltä voi löytää kaikenlaista. (Itse kyllä täytyy myöntää, että saan paljon hyvää fiilistä nimenomaan kirpparilla kiertelystä.)

Ei tästä enempää. Jatketaan raivaamista. :)

Vierailija

Ihanaa kun taloyhtiö tilasi roskalavan pihaan vaikka virallisia pihatalkoita ei voitukaan koronan vuoksi järjestää, tuntuu niin hyvältä kun sai vihdoin hävittää varastosta kaikenlaista turhaa rojua joka on puoli vuotta pyörinyt siellä viemässä tilaa, remontissa seinistä revittyjä paneeleita, vanhoja mattoja, yhden rikkinäisen hyllyn... 

Muuten tavaran suhteen onkin sit ihan hyvä tilanne tällä hetkellä, vaikka tavaraa onkin enemmäin kuin tahtoisin, niin ei silti juurikaan mitään turhaa. Ihailen super minimalisteja kyllä mutta itsestäni ei koskaan olisi sellaiseen, valitettavasti :) Etenkin kun meillä miehen kanssa molemmilla sellaisia harrastuksia, joihin tarvii paljon kaikenlaisia välineitä ja tavaroita... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On totta, että kirpparilta voi löytää todella hyvälaatuiset farkut edullisesti, mutta aina ei ole mahdollista kaluta kirppareita. Köyhyys voi olla aika lamaannuttava tila, ja on stressaavaa, jos esim. jatkuvasti joutuu miettimään mistä lapsille ruokaa jne.

Tää on kyllä nyt jo aika pahasti ohis. Mut pointti on se, että köyhille on helppo jakaa ohjeita. Kaikki kyllä tietää, että kirppikseltä voi löytää kaikenlaista. (Itse kyllä täytyy myöntää, että saan paljon hyvää fiilistä nimenomaan kirpparilla kiertelystä.)

Ei tästä enempää. Jatketaan raivaamista. :)

On muuten tosi stressaavaa juosta kirppareita läpi ja etsiä jotain tiettyä minkä oikeasti tarvii, yrittää epätoivoisesti löytää omassa koossa tai edes lähellä omaa kokoa, kun rahaa uuteen ei vain ole :(

Vierailija

tavara-ahdistus täälläkin. Paljon on kaappeja tullut raivattua. Sit tuli ongelma kun katoin jotain minimalismidokkaria ja siellä oli tyyppejä jotka eli ilman sohvaa, osa jopa ilman sänkyä (nukkuivat lattialla rullattavan joogamaton kanssa). Sängystä en ole valmis luopumaan mutta rupesin haaveilemaan että hankkiutuisin eroon sohvasta ja televisiosta. Telkkaria en ole avannut varmaan puoleen vuoteen ja yleensä istun lattialla tyynyjen kanssa sohvan edessä. Ainoa mikä mietitytttää on että vieraat pitää mua hulluna jos kämpässä ei ole sohvaa. 

Vierailija

No mulla ei ole sohvaa. Ei ole sänkyäkään, vaan nukun patjalla lattialla. Ei ole vielä kukaan sanonut hulluksi ;)
Koti voi olla nätti ja vähän koristeltukin, vaikka olisikin askeetti. Ja itsellesihän sä sen kodin rakennat mieluisaksi- et muita miellyttäksisi :)

Vierailija

No nyt kerro nyt sinä farkuista tietäjä, että mistä niitä laadukkaita farkkuja saa? Itsellänikään ei kestä mitkään farkut. Teininä olin hieman pullukka ja farkut aina haaruksista puhki, laihduin ja reidet kun kapeni, eikä enää yhtä paljoa hanganneet yhteen, niin alkoo farkutkin kestää. Taas hieman pyöreämpänä farkut hajoaa haaruksista. Kerro toki mikä farkkumerkki kestää hyvin?

178

Vierailija kirjoitti:
Nostelen keskustelua ja liityn mukaan. Mulla on ollut helmikuusta asti päällä tavaran vähentäminen kotoa. Kyllästyin siihen, että kannan joka muutossa tavaroita, jotka eivät pääse käyttöön uudessakaan asunnossa. Otin vuoden 2014 tavoitteeksi luopua 365 turhasta tavarasta vuodessa, eli yksi roju per päivä. Summaan lasketaan myydyt/lahjoitetut tavarat, mutta ei niitä jotka menevät roskiin. Tällä hetkellä luku hipoo 280 / 365 ja uskon, että 365 tulee täyttymään kevyesti. Lisäksi olen projektin aikana tienannut jo n. 450 euroa. Tänään meni Marimekon pussilakanat, joista en enää pitänyt ja joista kuitenkin sai vielä oikein kivasti rahaa takaisin. Päätin jokin aika sitten, että kahden ihmisen talouteen riittää oikein hyvin 3 paria pussilakanoita... Pyyhkeitä pitäisi vielä karsia.

Helpointa on tähän asti ollut luopua cd-levyistä (en ole kuunnellut niitä ainakaan neljään vuoteen enkä edes omista cd-levysoitinta), dvd-levyistä, kirjoista, vanhoista meikeistä sekä huonoista lahjoista. On ollut myös todella vapauttavaa malttaa luopua vaatesäkillisistä kulahtaneita vaatteita, rikkinäisiä sukkahousuja ("ehkä näistä vielä keksii jotain"), käyttämättömiä vaatteita ja epämieluisia asusteita. Olen aika tunteettomasti heittänyt tavaraa myyntiin, mutta vaikeinta on tähän asti ollut päättää lukuisien koriste-esineiden kohtalosta. Lisäksi pohdin yhä pitäisikö heittää menemään kiinan kielen kirjani, joka minulla oli käytössä kun olin opiskelijavaihdossa Kiinassa. Tuskin teen sillä enää ikinä mitään, mutta se on ainoa konkreettinen muistoni siellä opiskelusta. Toki jokin Kiinasta ostamani koriste-esine ehkä korvaisi sen muistona.

178 täällä taas, satunnaisesti yhä luen tätä keskustelua. :) Viime aikoina uutta kotia sisustaessa olen taas alkanut miettimään mitkä ovat lopulta tarpeellisia hankintoja. Mulle on ollut tärkeää, että vähät tavarat tuovat vapautta - oon näiden vuosien aikana asunut useasti ulkomailla ja lähteminen on aina ollut helppoa, kun irtaimiston on pystynyt kuljettamaan varastoon henkilöautolla. Tänä kesänä päätin aloittaa kotona parvekeviljelyn, mutta kaikki tarvikkeet ostettuani tajusin että vien tällä nyt itse itseltäni mahdollisuuden matkustaa kesällä tai tehdä etätöitä muualta, koska kodin kasveja pitää kastella lähes päivittäin. Yhä enemmän tulee nykyään mietittyä mitkä tavarat ja omistaminen tuo vapautta ja mikä sitä vie.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tosi rahaton, ja jouduin ostamaan halpoja, huonolaatuisia vaatteita. Harmittaa aina käyttää niitä ja nähdä ne kaapissa. Ihan rättejä.

Sen sijaan löysin Torista 80- luvun epämuodikkaan tammisen ruokakaluston todella edullisesti, ja se tuottaa minulle laadullaan ja käyttökelpoisuudellaan iloa joka päivä.

Selvästi mieluummin kannattaa olla vaikka ilman, kuin ostaa mitään roskaa.

No riippuu mitä ilman joutuu olemaan. Näin jälkeenpäin ajatellen minulla oli nuorempana runsaasti vaatteita, vaikken sitä silloin ajatellut. Myöhemmin on ollut taloudellisesti tiukempaa. Jos ja kun vaikka farkut kuluvat puhki ja rahaa ei ole paljon, on pakko ostaa halvemmat farkut, muuten ei ole farkkuja. Ja kun ne ovat lähes ainoat housuni, ne on vain pakko ostaa. (Ellen halua talvella kulkea shortseissa tai käydä kävelylenkillä ns. hienommissa housuissani, joita koetan varjella niin pitkään kuin ikinä.) Köyhällä ei aina vaan ole mitään mahdollisuutta ostaa kalliimpaa ja ehkä kestävämpää. Ongelma on lisäksi se, että hintakaan ei aina takaa laatua. Olen joitain kertoja pettynyt ajatellessani nyt panostavani kalliimpaan vaatteeseen ja se onkin nyhjääntynyt puhki jopa nopeammin kuin joku halpisvaate. Sinänsä olen samaa mieltä kanssasi, että mahdollisuuksien mukaan kannattaa panostaa laatuun - aina se vain ei ole mahdollista.

Tässä on vaan se ongelma, että esim 20 euron farkut ei kestä. Ne on epäeettiset, epäekologiset ja huono valinta köyhällekin, kun ei kestä käytössä ja pesuja kauaa. Sitten pitää kohta taas ostaa uudet 20 euron farkut. Mutta jos ostaa kerran ne 120 euron farkut, niin pitkällä aikavälillä siinä säästää. (Sekä luontoa että omia rahoja.)

Jos reidet hankaa toisiaan vasten, ihan samalla lailla ne 120 euron farkutkin menevät rikki. Ei mikään kangas kestä sellaista kulutusta. Tiedän kokemuksesta.

Vierailija

Kaappeja setviessä mietin, että jos tuntuu vaikealta luopua tavarasta, niin kysyn itseltäni, mitä luulen jonkun toisen sanovan tavaran arvoksi tai mitä itse olisin siitä valmis maksamaan, jos mulla ei sitä olisi. Tai millä hinnalla saisin uuden samanlaisen, jos sellaisen ykskaks tarvitsisin, jos nyt heittäisin vanhan pois?
Pahimpia ovat lahjaksi saadut vaatteet, jotka eivät ole ihan omilta tuntuvia tai ovat hieman vääränmallisia tai -värisiä. Nettikirppiksellä katsojia riittää, ostajia joutuu odottelemaan, vaikka yritän laittaa myyntiin sesonkiin sopivia tuotteita.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat