Miksi ruotsalaiset on kohteliaampia kuin suomalaiset?
Tästä kuulee paljon puhuttavan ja nyt itsekin huomasin kuinka paljon avuliaampia ruotsalaiset ovat verrattuna suomalaisiin noin yleistäen.
Mikä tässä meidän kulttuurissa mättää kun ollaan niin itsekkäitä juntteja?
Kommentit (6)
En usko, että mikään kansa on yhtään sen juntimpi kuin joku toinen kansa.
Minäkin olen kuullut, että ruotsalaiset ovat keskimäärin kohteliaampia suomalaisia sen kummemmin vähättelemättä.
Eli kyllähän jo näillä perusteilla ruotsalaiset ovat parempi käytöksisiä.
Kultturierot ovat jo niin suuret. Ruotsi ei ole sodissa kärsinyt. Siellä on suhteessa paljon enemmän varallisutta (palkat, ym. työedut) kuin Suomessa. Jo se luo pohjan hyvälle itsetunnolle, kun voi toteuttaa itseään matkustelemalla ja panostamalla omaan hyvin vointiin.
On se aika karmeaa katseltavaa kun esim. risteilyllä jotkut lihavat (sorry vaan) suomalaiset pojat juoksentelevat ja ryntäilevät holtittomasti, huutavat kovaan ääneen, eivät yhtään tottele vanhempiaan.
En ole koskaan nähnyt ruotsalaisten lasten käyttäyvän näin!
Samaan aikaan ruotsalaiset lapset istuvat vanhempien kanssa ravintolassa, syövät monen ruokalajin illallisen ja seurustelevat sujuvasti. Pöydässä on iloinen ja leppoinen tunnelma - kaikilla on hauskaa!
Ei voi mitään, mutta tulee mieleen että ruotsalaisilla on enemän kokemusta matkailusta ym. sosiaalisista tilanteista.
Nämä suomalaiset " mie ja sie" pojat ovat varmaan ensi kertaa laivalla. Siksi niin innoissaa juoksentelevat päättömästi, kielloista ja muista ihmisistä välittämättä. Silti aika järkyttävää käytöstä - minun mielestä.
Enkä nyt halua yleistää, mutta näin se vaan näyttää usein menevän.
Onneksi fiksujakin ja hyväkäytöksisiä suomalaisiakin löytyy!
PS. Niin ja suuri osa työkavereistani on ruotsalaisia, eli näen kultturieroja lähes joka päivä.
Minä asun tilapäisesti keski-euroopassa, ja täällä niitä kohteliaisuussanoja viljelläänkin. Tuntemattomille pidetään ovia auki, vaikka on tulossa vasta monen metrin päässä, ei edes hipaista, kun pyydetään anteeksi jne. jne.
Alkuun ihmetytti, mutta parissa vuodessa tällaisesta suomalaisjuntista on itsestäänkin kasvanut erittäin kohtelias.
...kaupungin liikennelaitoksen bussit päästävät jalankulkijat yli vaikka ei ole liikennevaloja, yksityisautoilijat tekevät helposti saman, joka paikassa tervehditään iloisesti, kysytään kuulumisia, ollaan huolehtivaisia (emme päässeet maanalaiseen rattaiden kanssa, koska hissi oli rikki ja liukuportaat kuulemma liian vaaralliset, meidät opastettiin asemalle toista kautta).
Oletkos itse hieman kohteliaampi vieraileville ruotsalaisille kuin näille junteille suomalaisille?
Suvaitseko hieman enemmän ja oudompaa käytöstä ulkomaalaisilta - annat hieman erikoisemmankin käytöksen mennä läpi, koska " se varmaan kuuluu niiden tapoihin ja kulttuuriin" ?