Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillerit tekivät minut pysyvästi lapsettomaksi

Vierailija
11.04.2014 |

Jätin ehkäisypillerit pois viime kesänä lähes 15 vuoden käytön jälkeen, enkä ole koskaan voinut paremmin. Minäkin luulin, että "olen vain sen luontoinen", kuitenkin loppuaikoina lisääntynyt kiukkuisuus ja raivarit olivat aivan omaa luokkaansa. Mieliala todella tasainen ja olo mainio, painokin tippui pari kiloa. Mieheni ei halua että enää koskaan palaan hormonaaliseen ehkäisyyn, ja kondomi onkin toiminut meillä oikein hyvin.

Sivuvaikutuksina pillereiden lopettamisesta omalla kohdallani on kuukautisten poisjäänti. Tässä nyt sitten edelleen odotellaan, onneksi tarkoituksena ei ollut tulla raskaaksi lähiaikoina. Tällainenkin asia voi tulla yllätyksenä niille, jotka lopettavat pillerit vauvan toivossa.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:26"]No minulla yhdistelmäehkäisy ei ole tuonut kuin hyviä asioita elämään. Pystyin opiskelemaan ja hankkimaan ammatin, käymään töissä ja seurustelemaan ja avioitumaan mieheni kanssa ilman, että tulin tahtomattani raskaaksi. Sitten kun lasten hankinta tuli ajankohtaiseksi, lopetin ehkäisyn käytön ja tulin raskaaksi viiden kuukauden päästä pillerien lopetuksesta. Ehkäisyn sivuvaikutukset olivat minulla pieniä ja kuukautisistakin pääsi halutessaan lähes kokonaan eroon käyttämällä ehkäisyä pari-kolme kuukautta putkeen.

Vaihtoehtoisesti olisin voinut saada isoäitini elämän: naimisiin vähän yli kaksikymppisenä, lapsia tuli parin vuoden välein ja synnyttäminen loppui ilmeisesti vasta hedelmällisen ajan loppumiseen. Vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero 22 vuotta. Ja raskaanaolo ja synnyttäminen ovat tilastollisesti selvästi vaarallisempaa kuin hormonaalisen ehkäisyn käyttäminen: esimerkiksi laskimotukoksen riski on ehkäisyä käyttämättömillä noin 1-3 tapausta/10 000 naisvuotta kohden, yhdistelmäehkäisyn käyttäjillä 5-12 tapausta/10 000 naisvuotta kohden, raskaanaolevilla 10-30 tapausta/10 000 naisvuotta kohden ja lapsivuodeaikana 50-100 tapausta/10 000 naisvuotta (http://sic.fimea.fi/4_2013/laskimotukos_on_yhdistelmaehkaisytablettien_harvinainen_haitta).

Yhden raskauden kokemuksella olen sitä mieltä, että hommaan ei pidä kenenkään ryhtyä ilman omaa halua. Joten kiitos hormonaalisille ehkäisylle siitä, että minun ei tarvinnut silloin, kun lapsia en vielä halunnut.

[/quote]

Eikö sun mielestä ole olemassa mitään muuta ehkäisykeinoa? Ajaahan kondomi saman asian.

[/quote]

1. Tässä ketjussa puhutaan pääsääntöisesti hormonaalisista ehkäisykeinoista ja niiden haitoista.

2. Minä tai puoliso emme kumpikaan pitäneet kondomin käytöstä.

3. Yhdistelmäehkäisyn teho on tavanomaisella käytöllä parempi kuin kondomin ehkäisyteho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi