Vierailija

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

• ylös 55
  • alas 185

Sivut

Kommentit (172)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

• ylös 165
  • alas 16
Vierailija

Pärjää sitten omillasi ja osta haluamasi tuotteet kaupasta.Ei ole varaa ruikuttaa , kun ilmaiseksi saa.Häpeäisit !Ja penskat eivät ronklaa , kun valmistat kunnolla sapuskat , vai etkö osaa ?OKSETTAA TOLLASET RONKLAAVAT LOISET,LOKIT!

• ylös 71
  • alas 35
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

Miksi luulet, että saan ilmaiseksi? Omaa omaisuuttani kulutan, enkä siksi saa muita etuuksia kuin sairaseläkkeen.

Kyllähän vähävaraiset lapset on tottuneet syömään sellaista, mitä ei todellakaan söisi lapset, jos on varaa valita. Eikä he valita. Minua harmittaa antaa lapsilleni ruokaa, josta näen etteivät he tykkää, pyörittelevät lusikassaan tönkköä puuroa, mutta syövät sen nälkäänsä.

Kyllä köyhä tyytyy siihen, mitä annetaan. Eikä ilmeisesti saisi edes parempaa koskaan toivoakaan. Ei edes joulun alla.

ap

• ylös 31
  • alas 93
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pärjää sitten omillasi ja osta haluamasi tuotteet kaupasta.Ei ole varaa ruikuttaa , kun ilmaiseksi saa.Häpeäisit !Ja penskat eivät ronklaa , kun valmistat kunnolla sapuskat , vai etkö osaa ?OKSETTAA TOLLASET RONKLAAVAT LOISET,LOKIT!

Kiitos toivotuksista. Oikein mukavaa joulumieltä sinullekin perheinesi!

ap

• ylös 27
  • alas 57
Vierailija

Olen itsekin minimieläkkeellä, enkä ole viitsinyt tuon kassin perässä lähteä jonnekin 8 km päähän, tarvitsisin joltain kyydin jne. Eikö siinä ole ollut parikin pussia jauhoja?
En syö puuroa enkä myslejä, ja jauhot (ja hiivat) saa kaupastakin niin pienellä rahalla.
Noista hakijoista iso osa on sairaita, ja esim. keski-ikäisiä miehiä, jotka eivät paljoa ruokaa laittele. Ne soijarouheet, tomaattimurskat, lasagnelevyt ja rusinatkin menisivät isolla osalla roskiin, kuten ovat menneet jauhot ja maitojauheet tähänkin saakka.
Viimeksi näin kai 2 vuotta sitten tuon kassin olevan jaossa tällä paikkakunnalla, joten samapa tuo mitä siinä on vaikka olisi pelkkää valkoista makaronia, se kassi ei pitkään auta.

• ylös 87
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vai, että hunajaa. Tiedätkö, miten kallista se on.

Tiedän kyllä. Vähän halvempaa kuin pakkauksesta löytyvä naudanlihasäilyke, jossa on yli puolet rasvaa.

ap

• ylös 18
  • alas 80
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin minimieläkkeellä, enkä ole viitsinyt tuon kassin perässä lähteä jonnekin 8 km päähän, tarvitsisin joltain kyydin jne. Eikö siinä ole ollut parikin pussia jauhoja?
En syö puuroa enkä myslejä, ja jauhot (ja hiivat) saa kaupastakin niin pienellä rahalla.
Noista hakijoista iso osa on sairaita, ja esim. keski-ikäisiä miehiä, jotka eivät paljoa ruokaa laittele. Ne soijarouheet, tomaattimurskat, lasagnelevyt ja rusinatkin menisivät isolla osalla roskiin, kuten ovat menneet jauhot ja maitojauheet tähänkin saakka.
Viimeksi näin kai 2 vuotta sitten tuon kassin olevan jaossa tällä paikkakunnalla, joten samapa tuo mitä siinä on vaikka olisi pelkkää valkoista makaronia, se kassi ei pitkään auta.

Sellaiset, jotka eivät ruokaa laita, eivät kyllä hyödy tuosta pussista kuin sen juustopasta-aterian verran. Eihän siellä muuta valmiina syötävää ole. Tai ne näkkärit ja hapankorput.

ap

• ylös 30
  • alas 37
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja joka kassiin sadan euron seteli , kiitos!

No, jos tuosta lähtisit vaikka vertaamaan, ei tuo minun ehdottamani sisältömuutos olisi edes euroakaan kalliimpi kuin nykyinen. Se vain olisi toisenlainen, että sieltä saisi ihan kokonaisia ruokia tehtyä. Tässäkin kohtaa less is more, koska jos elintarvikkeet olisi paremmin suunniteltu pakkaukseen, niistä saisi avun silloinkin, kun ei ole yhtään euroa tilillä.

Nyt ei auta, koska sieltä ei todella saa kuin sen juustopastan tehtyä veteen. Sen kanssa sitten kuivaa näkkäriä.

ap

• ylös 22
  • alas 52
Vierailija

"Kumppaniorganisaatioiden hallinnollisen taakan keventämiseksi Ruokavirasto hankkii keskitetysti kilpailumenettelyllä Suomessa avustuskäyttöön tulevat elintarvikkeet. Ruokavirastossa päätetään, mistä tuotteista pyydetään tarjoukset. Tuotteista päätettäessä otetaan huomioon kumppaniorga-nisaatioiden hakemat tuotteet."

Ehkä voit pistää viestisi sinne ruokavirastoon.
Veikkaan muuten että enemmistö ottaa nötkötin mieluummin kuin hunajaa, ja luultavasti se nötkötti tulee halvemmaksi vaikka kaupassa ei isoa eroa olisikaan.

• ylös 85
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai, että hunajaa. Tiedätkö, miten kallista se on.

Tiedän kyllä. Vähän halvempaa kuin pakkauksesta löytyvä naudanlihasäilyke, jossa on yli puolet rasvaa.

ap

Rasvahan on parempaa ravintoa kuin sokeri.

• ylös 77
  • alas 4
Vierailija

Olen köyhä itsekin, eikä ole tapana valittaa ilmaisesta.

Monessa muussa maassa olisin koditon.

• ylös 99
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Kumppaniorganisaatioiden hallinnollisen taakan keventämiseksi Ruokavirasto hankkii keskitetysti kilpailumenettelyllä Suomessa avustuskäyttöön tulevat elintarvikkeet. Ruokavirastossa päätetään, mistä tuotteista pyydetään tarjoukset. Tuotteista päätettäessä otetaan huomioon kumppaniorga-nisaatioiden hakemat tuotteet."

Ehkä voit pistää viestisi sinne ruokavirastoon.
Veikkaan muuten että enemmistö ottaa nötkötin mieluummin kuin hunajaa, ja luultavasti se nötkötti tulee halvemmaksi vaikka kaupassa ei isoa eroa olisikaan.

Olet varmaan oikeassa. Minä olen antanut sitä lapsille yskään, kun sitä suositellaan. Itselläni on usein hankaluuksia ostaa sitä, mutta saan usein pyydettyä ystävältä, ettei toisi mitään pullaa käydessään kylässä, vaan vaikka juuri hunajaa, paristoja palovaroittimeen tai muuta tarpeellista.

Todennäköisesti joku lihasäilyke on kuitenkin oltava mukana näissä. Olisi kyllä kiva joskus kertoa ajatuksia tuonne ruokavirastollekin. Mutta kuten tässä, avustustuotteista valittamiseen suhtaudutaan huonosti. Kuitenkin aika moni kokee nuo EU-pussit huonoksi. Moni saa lapun, muttei koskaan hae näitä.

ap

• ylös 14
  • alas 45
Vierailija

Jos ei ole varaa ostaa niin sitten tyytyy siihen mitä saa. Meillä tämä on edessä jos keväällä pitkään jatkuu rajoitukset eikä mies pääse töihin

• ylös 40
  • alas 6

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.