Virpominen ja trullit eivät liity yhteen.
Kyseessä on kaksi eri perinnettä.
Virpominen kuvastaa palmusunnuntain lehvien heiluttelua, eikä liity noitiin millään lailla.
Trullit (noidat) taas liikkuvat pääsiäislauantaina sen vanhan uskomuksen takia, että pahat voimat ovat liikkeellä silloin kun Jeesus makaa haudassaan kuolleena, trulleille annetaan jotain sen takia että he eivät tekisi pahojaan talon väelle ja elukoille. Pääsiäiskokkoja poltetaan pahojen voimien karkottamiseksi.
Siksi sunnnuntaina virpovat eivät saisi olla trulleja eli noitia, voivat kyllä pukeutua vaikka hämähäkkimieheksi jos haluavat, tai olla pukeutumatta ollenkaan miksikään, vaan ne oksat ja virpomisloru on se juttu.
Trullit taas on niitä joiden pitäisi olla aina noidiksi pukeutuneita, voivat antaa oksan, ja toivottaa hyvää pääsiäistä, mutta virpomisloru on turha, minun lapsuudessa ei kukaan oikeastaan sitä lorua käyttänyt.
Kommentit (19)
Joka hiton vuosi sama virsi ja päteminen
Jahas, suvivirsi-kinastelu alkaa olla tältä keväältä suoritettu, on aika siirtyä seuraavaan ikuisuusaiheeseen. Ennen kesäkuuta pitää vielä riidellä siitä, onko yo-tutkinnolla mitään merkitystä ja onko vappu enää työläisten juhla vai pelkkä bakkanaali.
Kyllä virpominen ja Jeesus liittyvät toisiinsa.
Nykyiset av- ja wt-mammat vain kuvittelevat, että he voivat päättää mitä sisältöjä eri tavat ja perinteet kantavat.
Ja joo, sama virsi joka vuosi kunnes kulttuuri tunnetaan eikä näistä asioista tarvitse enää moukkia sivistää.
Jeesus käy virpomassa miellä ainakin joka vuosi, milloin pukeutuneena noidaksi tai joksikin muuksi.
Noita pikkuörkkejä olen potkiskellut oveni takaa alas porraskäytävään aina silloin tällöin. Toisinaan olen seurannut jotain porukka heidän kotiinsa ja vähintää lorauttanut kuset postilaatikkoon, ihan vaan vastapalvelukseksi. Meillä ei vittu noidat hyppää häiritsemässä.
Niin tietysti virpominen liittyy Jeesukseen, mutta ei noitiin. Miten te selitätte lapsille miksi he virpovat juuri palmusunnuntaina, ja noidiksi pukeutuneena?
Virpominen on itäsuomen ortodoksien keksintöä, ei sitä pidä meidän pohjalaisten noitiin sekoittaa :)
ap
Tiedän ja olen aina tiennyt ap:n kertomat asiat. Täälläpäin (pohjois-Pohjanmaa) vain on tapana mennä virpomaan noidaksi pukeutuneena palmusunnuntaina. Niin on tehty jo ainakin 80 vuotta ja niin tekevät meidänkin lapset, tänäkin vuonna.
Älä. Ihan tosi. Mitä ihmeen VÄLIÄ sillä on, mitä perinteet ovat olleet Suomessa sata vuotta sitten? Maailma muuttuu, Eskoseni. Nyt monella paikkakunnalla esimerkiksi lapset juhlivat jo Halloweenia ja ystävänpäivää, jotka ovat molemmat rantautuneet Suomeen Yhdysvalloista vuosikymmen sitten.
Ihan turha sormi ojossa nipottaa siitä, mitä eri alueelliset perinteet sanovat pääsiäisen vietosta. Annetaan lasten leikkiä, pääasia, että heillä on hauskaa ja mukavia kokemuksia.
Mä en osaa vain suorittaa jotain perinteitä, mä haluan tietää, mistä ne juontuvat ja mitä eri jutut tarkoittavat. Kerron myös lapsilleni, mistä eri juhlien vietossa on kyse, on elämä sillain jotankin merkityksellisempää.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:28"]
Mä en osaa vain suorittaa jotain perinteitä, mä haluan tietää, mistä ne juontuvat ja mitä eri jutut tarkoittavat. Kerron myös lapsilleni, mistä eri juhlien vietossa on kyse, on elämä sillain jotankin merkityksellisempää.
[/quote]
Juuri näin! Ihan pienille lapsille niillä ei toki ole merkitystä, mutta mun mielestä yleissivistykseen kuuluu tuntea oman kulttuurinsa tavoista, eikä vaan sotkea kaikkea keskenään.
ap
Olen Vaasan seudulta kotoisin ja siellä tullaan trullittemaan pääsiäislauantaina. Kun taas Turun seudulla jossa nyt asun virpojat tulevat palmusunnuntaina virpomaan karkin toivossa. Molemmissa ollaan aina noidiksi pukeutuneina. Tänäkin vuonna vietämme pääsiäisen Vaasassa jolloin lapset saavat virpoa\trullitellella molemmilla paikkakunnilla:)
Sama vaikka sammakkomiehiksi pukeutuneita kunhan eivät käy tuntemattomien ovilla pimputtelemassa karkinhimoissaan.
Ihan kuin perinteet eivät aikojen saatossa muuttuisi, saisi vaikutteita toisiltaan tai sekoittuisi toistensa kanssa. Onhan joulukin alun perin pakanallinen juhla yule, mutta ei se tee sen päällä vietettävästä kristillisestä Jessen syntymäjuhlasta yhtään sen väärempää tai huonompaa.
Perinteet elää ja muuttuu. Mä lapsena virvoin trullina ja siitä on aikaa jo yli 30v. Kai sitä vois jo sanoa että virpoja-trulleista on tullut perinne. Vai kauanko niiden pitää vielä kiertää ja virpoa että sitä saa sanoa perinteeksi? Itse asiassa tuo on vanhempi perinne, koska meidän ikäpolvi ei edes ollut se joka kyseisen perinteen aloitti, jo meitä vanhemmat lapset kiersi trulleina virpomassa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:22"]
Älä. Ihan tosi. Mitä ihmeen VÄLIÄ sillä on, mitä perinteet ovat olleet Suomessa sata vuotta sitten? Maailma muuttuu, Eskoseni. Nyt monella paikkakunnalla esimerkiksi lapset juhlivat jo Halloweenia ja ystävänpäivää, jotka ovat molemmat rantautuneet Suomeen Yhdysvalloista vuosikymmen sitten.
Ihan turha sormi ojossa nipottaa siitä, mitä eri alueelliset perinteet sanovat pääsiäisen vietosta. Annetaan lasten leikkiä, pääasia, että heillä on hauskaa ja mukavia kokemuksia.
[/quote]
Ohi aiheesta, mutta en millään malta: se on Esko eikä Eskonen, kun on kyse sitaatista Aleksis Kiven Nummisuutareista. Niin muuttuu mailma, Eskoni.
Vanhoja suomalaisia tapoja ajalta ennen kristinuskoa. Ei se kuulkaa toimi että liimataan kristillisyys vanhan juhlan päälle kuin purukumi paikaksi renkaaseen.
Ärsyttää kun täällä Pohjanmaallakin on ovilla alettu trulleilta kysellä risujen perään ja kehotettu virpomaan pääsiäislauantaina. Oon aina sanonut lapsille et ei se kuulu täällä tapoihin, täällä toivotetaan hyvää pääsiäistä ja tarvittaessa voidaan vielä laulaa luikauttaa jos oven avaaja niin toivoo. Mutta ei täällä tarvi ruveta muualta tulleita miellyttämään ja sekottamaan palmusunnuntain virpomista trullitteluun.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:27"]
Vanhoja suomalaisia tapoja ajalta ennen kristinuskoa. Ei se kuulkaa toimi että liimataan kristillisyys vanhan juhlan päälle kuin purukumi paikaksi renkaaseen.
[/quote]
Virpominen ainakin tulee Venäjältä. En tiedä, mitä suomalaista siinä sitten on sun mukaan. Ja siellä lienee virvottu jo muutama sata vuotta.
Ehkä teillä, mutta meillä on aina virvottu noitina. Ei liity Jeesukseen mietenkään vaan muniviin pupuihin.