Miksi virallisterveellisen vastustaminen on muotia?
ja milloin arvelette virallisterveellisen ruokavalion tulevan muotiin?
Kommentit (57)
Osa ei usko myöskään tupakan ja alkoholin aiheuttamiin terveyshaittoihin ja altistavat itsensä tietoisesti myrkyille.
Samoin terveellisiä ruokasuosituksia vähätellään ja ahmitaan tietoisesti eläinrasvoja.
Muotia? Pöh, ihmiset ovat kuule vihdoin alkaneet vähän ajattelemaan itse. Virallisterveellinen tulee muotiin sitten kun se kokee todella suuria muutoksia, eli rasvattomat vaihtuu normirasvaisiin, viljojen osuus pienenee ja myönnetään ettei viljat sovi suurelle osalle ollenkaan. Sokeri poistuu tyystin. Kasvisten osuus kasvaa.
Mikä niissä viljoissa on niin kamalaa?
Eihän niissä varmaan kaikille ole mitään kamalaa. Mulle kamalaa oli ilmavaivat, turvotus, ummetus, alhainen hb, runsaat kuukautiset, huono iho, hauraat hiukset, unettomuus, ihon kutina, jatkuva väsymys...osa oli yleensäkin liiallisesta hiilareitten syönnistä, mutta suurin osa viljoista. Kun lopetin ruisleivän syönnin, hävisi peräpukamat.
Mikä ruisleivässä ja perunassa on myrkyllistä? Turhat makeat kun jättää pois, vointi kohenee huimasti. Riisi ja makaronit ovat aika turhaa, samoin maitotuotteet. Niissä on paljon sokereita.
Sykleissähän nää menee. Minua ainakin naurattaa toi vouhitus mitä fb:ssäkin nyt on. Nyt on niin kauheaa ja vaarallista syödä sokeria, viljaa ja maitoa. Mennään taas vähän etiäpäin, niin ollaan keksitty jo uudet kuviot. Sitten voidaan taas nauraa noille hössöttäjile, jotka onkin vääntäneet ruokavalionsa jälleen aivan uusiksi.
Naurattaa nämä Vilja tekee sitä ja tätä-tyypit. Tottahan toki vilja turvottaa, niin turvottaa salaattikin jos sitä liikaa syö. Ei mitään tarvitse ahmia niin, että maha on kuin ilmapallo sen jälkeen. Tai siis voihan sitä ahmia, kyllähän se laskeutuu, mutta jos se turvotus niin kauheasti haittaa, niin ei ole pakko vetää mitään övereitä. Mutta eihän se nyt oikein ole järkevää jättää tärkeitä raaka-aineita kokonaan pois ruokavaliosta, ihan vaan sen takia, että se vähän turvottaa!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:44"]
Mikä ruisleivässä ja perunassa on myrkyllistä? Turhat makeat kun jättää pois, vointi kohenee huimasti. Riisi ja makaronit ovat aika turhaa, samoin maitotuotteet. Niissä on paljon sokereita.
[/quote]Ruisleipää ei minun eikä monen muunkaan vatsa kestä yhtään oireilematta. Peruna taas ei maistu miltään eikä siitä mielestäni saa mitään hyödyllistä, paljon mieluummin syön maukkaita vihanneksia, joilla on ravintoarvoakin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:49"]
Naurattaa nämä Vilja tekee sitä ja tätä-tyypit. Tottahan toki vilja turvottaa, niin turvottaa salaattikin jos sitä liikaa syö. Ei mitään tarvitse ahmia niin, että maha on kuin ilmapallo sen jälkeen. Tai siis voihan sitä ahmia, kyllähän se laskeutuu, mutta jos se turvotus niin kauheasti haittaa, niin ei ole pakko vetää mitään övereitä. Mutta eihän se nyt oikein ole järkevää jättää tärkeitä raaka-aineita kokonaan pois ruokavaliosta, ihan vaan sen takia, että se vähän turvottaa!
[/quote]Yksi pieni pala ruisleipää aiheuttaa armottoman turvotuksen ja vatsakivut, sekä pari viikkoa kestävän ripulin. En käsitä miksi sitä pitäisi väkisin syödä, kun elimistö kaikin tavoin kertoo, että se ei sovi?
Psykosomaattista, että viljan syöminen muka aiheuttaisi kaikki vaivat maan ja taivaan väliltä. Okei, on vilja-allergikkoja ja keliaakikkoja, mutta paljon on niitä, jotka vain luulevat vaivojensa johtuvan viljoista.
[/quote]
Voisitko valistaa minua mitä ihmiselle elintärkeää ravinnetta on viljassa? Miksi siis on järjetöntä jättää se pois ruokavaliosta? Miksi sinä et pysty ymmärtämään, että ihmiset on erilaisia? Kaikki ei vaan sovi kaikille. Miksi sinua niin kovin ahdistaa muiden syömiset, että pitää oikein useampi aloitus laittaa vauvapalstalle samasta aiheesta? Ihan naurattaa.
Minäpä uskallan olla rohkeasti epämuodikas :D Noudatan siis virallisterveellistä ruokavaliota, koska se vaan sopii mulle parhaiten ja sillä olen pirtein. Paitsi en juo maitoa, mutta ei kai se oo pakollista siinäkään. Mun vatsa kestää hyvin ruisleipää, ei tuu yhtään mitään vaivoja ikinä. Samoin kestää muitakin viljoja, olen ilmeisesti poikkeuksellinen suomalainen. Onneksi oon.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:54"]
[/quote]
Voisitko valistaa minua mitä ihmiselle elintärkeää ravinnetta on viljassa? Miksi siis on järjetöntä jättää se pois ruokavaliosta? Miksi sinä et pysty ymmärtämään, että ihmiset on erilaisia? Kaikki ei vaan sovi kaikille. Miksi sinua niin kovin ahdistaa muiden syömiset, että pitää oikein useampi aloitus laittaa vauvapalstalle samasta aiheesta? Ihan naurattaa.
[/quote]Samaa ihmettelen minäkin... Ja vielä enemmän sitä, että joudun kuuntelemaan tuota mantraa jatkuvasti, vaikka noudatan viljatonta ruokavaliota erikoislääkärin määräyksestä. Sama lääkäri muuten sanoi, että "eihän niissä viljoissa mitään sellaista ole, jota ei voisi helposti korvata muilla ruoka-aineilla".
Toisin kuin joku väitti, niin vilka todellakin sopii suurimmalle osalle ihmisistä. Viljansyönti ei mitenkään aiheuta runsasta kuukautisvuotoa.
Joopa joo. Mulla on nyt, 43-vuotiaana ekan kerran elämässäni hb yli 130. Koko lapsuuden sain syödä rautatabletteja ja kärsiä kovasta mahasta, monet itkut itkenyt senkin takia.
No, ehkä nää kaikki mun vaivat olivat psykosomaattisia ja kun jätin viljat ja vähensin hiilareita, ne hävisivät sillä. Ei se mitään, jos luulen niin, kunhan saan olla terve ja hyvinvoiva. Mun vaivat oli aika pahoja, allergiat oli suljettu pois, keliakia myös. Milloin oli diagnoosina stressivatsa, milloin crohnin tauti tai ärtynyt paksusuoli, epäilys vatsahaavasta ja ties mistä. Onneksi pääsin asiantuntevan lääkärin hoitoon, joka ehdotti viljattomuutta. Että mulle ihan yhdentekevää, mitä virallisterveelliseen ruokavalioon uskovat sanovat.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:00"]
Toisin kuin joku väitti, niin vilka todellakin sopii suurimmalle osalle ihmisistä. Viljansyönti ei mitenkään aiheuta runsasta kuukautisvuotoa.
[/quote]
Siis vilja sopii, jos joltain nyt jäi epäselväksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:53"]
Psykosomaattista, että viljan syöminen muka aiheuttaisi kaikki vaivat maan ja taivaan väliltä. Okei, on vilja-allergikkoja ja keliaakikkoja, mutta paljon on niitä, jotka vain luulevat vaivojensa johtuvan viljoista.
[/quote]No ainakin minun "psykosomaattiset ongelmani" näkyivät kyllä hyvin selvästi tähystyksessä, että ihan lääkärin määräyksestä olen viljaton. Sekin vaan tuntuu olevan kovin monelle ongelma...
Viljat on halpoja ja kokojyvässä on vitamiineja ja kuituja jotka edistää mahan toimintaa. Mulle kyllä maistuu kaurapuuro aamulla, syön sen marjojen ja turkkilaisen jogurtin kanssa. Minusta se on hyvää ja halpaa. Puuroa tehdessä sotken sekaan esim kondensoitua maitoa, vähän proteiinijauhetta, suolaa.
Joku kysyi viljojen terveellisistä aineosista, joita ei muualla ole. Ruisleivässä on paljon erästä lignaania, matairesinolia. Sen suurilla pitoisuuksilla (=ruisleivän syömisellä) on tutkitusti todettu olevan merkitystä mm. sepelvaltimotaudin ehkäisyyn.
Mitä tämä tarkoittaa?