Määrittele ''rikas''? Kuinka paljon on rahaa?
Mielenkiinnolla olen seurannut näitä säästökeskusteluja täällä. Usein muutenkin av:lla heitetään tätä ''rikkailta rahat pois''-korttia. Mutta mikä on ''rikas'', missä menee hyvätuloisen raja? Se, joka tienaa yli 2000 e, 4000 e, 5000 e/kk..? Vai se, joka tienaa enemmän kuin sinä, niin kuin se Suomessa tuntuu aina olevan?
Kommentit (70)
Suomessa on vain muutamia oikeasti rikkaita ihmisiä. Oikeasti rikkaat eivät pröystäile omaisuudellaan tai ilmottele palkkatuloillaan.
Rikkain ei ole se jolla on eniten vaan se jolta puuttuu vähiten.
Sanoisin noita Supercellin perustajia rikkaiksi.
Palkkatulonsa ilmoittajat eivät ole rikkaita : ) Niillä ei kukaan rikastu.
Minusta rikas/varakas on sellainen, jonka ei tarvitse miettiä ostamisiaan ja on turvattu tulevaisuus. Rahan
määrä ei ole ratkaiseva, vaan se, miten itse kokee elämänsä. Jos on rauhallinen ja turvallinen olo myös
henkisesti ja sosiaalisten sekä perhesuhteiden myötä, on rikas.
Rikkaan ei tarvitse hankkia kaikkea mahdollista statussymbolia. Hänelle riittää tietoisuus siitä, että
sellaiseen on mahdollisuus jos haluaisi.
Hyviä vastauksia. Aiemmissa keskusteluissa rikkaina on pidetty jo +5000e/kk bruttopalkkaisia. Heiltä kun oltaisiin viemässä lapsilisät yms. jo pois. Minustakin rikas on sellainen joka voisi lopettaa työnteon ja elintaso ei muuttuisi, eli säästössä ja sijoituksissa muutama miljoona...
On järjetöntä puhua Suomessa köyhistä ja rikkaista, kun rikkaita on niin vähän.
Pitää ymmärtää, että ne verotulot nyhdetään ennen kaikkea keski- ja pienituloisilta.
Rikas on sellainen, joka ilman palkkatuloja pystyy elämään mielekästä elämää (raha tulee pääomasijoituksista tms.). Käytännössä kyse on miljoonista. Varakas tarvitsee hyviä palkkatuloja tullakseen toimeen.
Minulla on 220000€ rahaa, josta nostan työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi mahdollisimman vähän kuukaudessa ja elämä on yhtä kituutusta. Nyt hallitus vielä lakkauttaa asumistuen omistusasujilta, niin joudun myymään asuntonikin, että pärjään 15 vuotta eläkkeeseen asti.
Silloin on rikas kun rahaa ei tarvitse ajatella tai hintalappuja katsella.