Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrittele ''rikas''? Kuinka paljon on rahaa?

Vierailija
27.03.2014 |

Mielenkiinnolla olen seurannut näitä säästökeskusteluja täällä. Usein muutenkin av:lla heitetään tätä ''rikkailta rahat pois''-korttia. Mutta mikä on ''rikas'', missä menee hyvätuloisen raja? Se, joka tienaa yli 2000 e, 4000 e, 5000 e/kk..? Vai se, joka tienaa enemmän kuin sinä, niin kuin se Suomessa tuntuu aina olevan?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miljoonia pitää olla että rikkaaksi voi kutsua. Suomessa tuloerot eivät ole ollenkaan suuria, rikkaita on hyvin vähän.

Vierailija
22/70 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen yhteis tulot n. 5-6000€ euroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 23:07"]

Suomessa keskituloinen on jos tienaa n. 3500€/kk, joten pidän kyllä rikkaana niitä jotka tienaa enemmän kuin tuon keskiarvon, varsinkin jos molemmat puolisot tienaa sen verran, sitten on vara kartuttaa omaisuutta niin että elämä on huoletonta ja lapsille jää melko iso omaisuus, eli muutakin kuin vanha kotitalo.

[/quote]

Jossain pienemmässä kaupungissa kasvuskeskusten ulkopuolella tuo voi ehkä pitää paikkansakin. Mutta  pk-seudulla noilla tuloilla ei vielä osteta edes sitä "vanhaa kotitaloa", ellei ole jo jotain omaisuutta kertynyt muuta kautta. Esimerkiksi tälläkin palstalla luen usein keskusteluja, joissa ihmiset kertovat omakotitalon lainanlyhennyksiensä olevan puolet  meidän nykyisestä vuokrastamme, emmekä asu suuressa lukaalissa arvotalossa. Selitä siinä sitten vanhoille koulukavereille, että ei, emme ole rikkaita, vaikka minulla on naisten keskiansiota suuremmat tulot, ja mieheni on jopa "hyvinpalkatussa" ammatissa. 

Vierailija
24/70 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 23:33"]

perheen yhteis tulot n. 5-6000€ euroa

[/quote]

Meillä on nettotulot 6000 eikä todella olla rikkaita.

Vierailija
25/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="27.03.2014 klo 21:17"]

Mun maailmassa hyvätuloinen ei ole vielä välttämättä rikas. Ylin desiili suomalaisista perheistä omistaa yli 380 000, joten itse mieltäisin ne kyllä rikkaaksi, jos kerran 90% on köyhempiä.

Jos rajan haluaa laittaa vielä korkeammalle, niin ylin 5% omistaa yli 600 000.

[/quote]

puuttuuko näistä luvuista jotain vai miksi mun on mahdoton uskoa näitä? Tällä perusteella minä kuuluisin 10 prosenttiin rikkaimpia, enkä kyllä taatusti oikeasti kuulu. Mistä luvut ovat peräisin?

Vierailija
26/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:02"]

[quote author="melba" time="27.03.2014 klo 21:17"]

Mun maailmassa hyvätuloinen ei ole vielä välttämättä rikas. Ylin desiili suomalaisista perheistä omistaa yli 380 000, joten itse mieltäisin ne kyllä rikkaaksi, jos kerran 90% on köyhempiä.

Jos rajan haluaa laittaa vielä korkeammalle, niin ylin 5% omistaa yli 600 000.

[/quote]

puuttuuko näistä luvuista jotain vai miksi mun on mahdoton uskoa näitä? Tällä perusteella minä kuuluisin 10 prosenttiin rikkaimpia, enkä kyllä taatusti oikeasti kuulu. Mistä luvut ovat peräisin?

[/quote]

Tilastokeskuksen sivuilta. Ovat kyllä vanhoja tietoa, mutta uudempiakaan siellä ei ole.

Vierailija
27/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on kyllä liian suuret menot. Minun mielestäni rikkaita ovat kaikki yli 3000e tienaavat. Oma mogansa jos eivät osaa elää rikkaana vaan ottavat velkaa kaikkeen turhaan. Pärjään hyvin 600-800e tuloillani ja "mistään" ei ole pulaa. Voin tehdä 100e heräteostoksiakin. En kuitenkaan ajattele että nyt mikään rikas olisin, vaan hyvin toimeentuleva.

Vierailija
28/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 23:07"]

Suomessa keskituloinen on jos tienaa n. 3500€/kk, joten pidän kyllä rikkaana niitä jotka tienaa enemmän kuin tuon keskiarvon, varsinkin jos molemmat puolisot tienaa sen verran, sitten on vara kartuttaa omaisuutta niin että elämä on huoletonta ja lapsille jää melko iso omaisuus, eli muutakin kuin vanha kotitalo.

[/quote]

Jossain pienemmässä kaupungissa kasvuskeskusten ulkopuolella tuo voi ehkä pitää paikkansakin. Mutta  pk-seudulla noilla tuloilla ei vielä osteta edes sitä "vanhaa kotitaloa", ellei ole jo jotain omaisuutta kertynyt muuta kautta. Esimerkiksi tälläkin palstalla luen usein keskusteluja, joissa ihmiset kertovat omakotitalon lainanlyhennyksiensä olevan puolet  meidän nykyisestä vuokrastamme, emmekä asu suuressa lukaalissa arvotalossa. Selitä siinä sitten vanhoille koulukavereille, että ei, emme ole rikkaita, vaikka minulla on naisten keskiansiota suuremmat tulot, ja mieheni on jopa "hyvinpalkatussa" ammatissa. 

[/quote]

No ei se rikkaus ole siitä kiinni kuinka kalliilla tai halvalla alueella sattuu asumaan, sehän on oma valinta. Mutta jos tienaa enemmän kuin keskiverto, niin kyllä silloin on rikas, asui missä hyvänsä.

Vierailija
29/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:13"]Rikas on mielestäni kun massia alkaa olla kymmeniä miljoonia. 

Siihen saakka ollaan hyvin toimeen tulevia. Ehkä varakkaita. 

[/quote] en jaksa enään lukea tälläistä överiKalle tekstiä kiitos ja näkemiin lurputti

Vierailija
30/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:24"]

Ihmisillä on kyllä liian suuret menot. Minun mielestäni rikkaita ovat kaikki yli 3000e tienaavat. Oma mogansa jos eivät osaa elää rikkaana vaan ottavat velkaa kaikkeen turhaan. Pärjään hyvin 600-800e tuloillani ja "mistään" ei ole pulaa. Voin tehdä 100e heräteostoksiakin. En kuitenkaan ajattele että nyt mikään rikas olisin, vaan hyvin toimeentuleva.

[/quote]

Tämä on kyllä aika naiivista ajattelua. Arvaan että olet, kuten minäkin, opiskelija. Itse pärjään 500-600€/kk, mikä riittää itselleni ihan hyvin. Mutta en todellakaan haluaisi olla tässä asemassa pidempään kuin on pakko!

Ajattelen omia vanhempiani: he tienaavat yhteensä n. 6000€/kk. Asuvat pääkaupunkiseudulla, kolmasosa rahasta menee vuokraan. Lapsia on neljä (tosin itse olen muuttanut pois) ja kämppää ei voisi vaihtaa pienempään. Ehkä jos muuttaisivat jonnekin lähiöön, mutta kaikkien työ- ja koulupaikat ovat keskustassa joten ei mitään ideaa. Rahaa palaa lapsien harrastuksiin, laskuihin, ruokaan, kesämökin kunnossapitämiseen, autoon, isovanhempien hoitamiseen jonkin verran. Kerran vuodessa matkustamme. Kaikki nämät asiat ovat mielestäni olennaisia elämään, eikä mistään voisi tinkiä. Tilille ei jää montaa euroa. Onko tämä nyt sitten niin iso moga?

Vierailija
31/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuntisin olevani rikas jos ei olisi asuntolainaa, tulot riittäisivät kaikkeen peruselämiseen ja hieman osteluunkin ja tilille jäisi rahaa yli kuun lopussa. Voisin matkustella enemmän eikä tarvitsisi aina laskea mihin on varaa

t yhä köyhtyvä keskituloinen

Vierailija
32/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis miljoona kämppä helsingin keskusta, pari porschea ehkä siihe päälle yksi ferrari ja bentlyn maasturi. Tulot, vaikka noin 40k/kk.

Tällainen ihminen ei siis sinun mielstäsi ole rikas?

Vierailija
33/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas on sellainen ihminen jolla on ystäviä, iloa ja merkitystä elämässään. Ei ole väliä paljonko hänellä on rahaa, mutta sen verran silti, että sillä sekä tulee itse toimeen, että siitä pystyy vielä antamaan myös niille, jotka ovat puutteessa ja hädässä.

Vierailija
34/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas ihminen tienaa vuodessa yli 80 000e. Näin määrittelisin.

Vierailija
35/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas on sellainen, joka voisi ongelmitta jättäytyä samantien työelämästä pois, ja elellä niin hamaan loppuun, ilman että perheen elintasoon vaikuttaisi.

Rikkaan ei tarvitse käydä töissä jos ei halua, ja silti voi tehdä mitä kivaa ikinä haluaakaan.

Vierailija
36/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä määrittäisin hvyin toimeentulevaksi ihmisen, jonka elämä joustaa tilanteen mukaan. Jos toinen haluaa opiskella, se ei ole ongelma, eikä lapsi muodosta uhkaa elintasolle. Pelkkä palkkatuloihin katsominen vääristää, koska pääomatulojakin on monella. Meillä on bruttopalkat noin 5000 kuussa, pääomatuloista pari tuhatta lisää. Kaksi aikuista, yksi lapsi. Ei tarvitse katsoa millaista leivänpäällistä ostaa, mutta eihän me nyt rikkaita olla. Varallisuuden kasvaessa kasvavat myös kulut. parikymppinen opiskelija ei paljoa kuluta, mutta nelikymppisen lapsiperheen äidin kulutus on jo toista luokkaa.

Vierailija
37/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. 1 miljoonan omaisuus ei vielä tee rikkaaksi, mutta jos osaa käyttää tuon miljoonansa viisaasti, sen voi saada tuottamaan ihan kohtuullisesti, näin uskoisin. En tiedä, kun tuota miljoonaa minulla ei ole.

Vierailija
38/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen on eri asia kuin rikas. Oikeasti rikkaalla on sen verran sijoitusomaisuutta, että pääomatuloja vuodessa tulee saman verran kuin hyvätuloisella palkkatuloja. Helppona muistisääntönä miljoona euroa ei riitä, jos lasketaan maltillisen 5% tuoton mukaan, josta menee lisäksi 34% veroa. Käteen jää tällöin siis 33.000 euroa vuodessa.

Lohdutuksena rikas voi myös muuttaa kevyemmän verotuksen tai matalamman hintatason maahan, jolloin miljoonalla jo pärjääkin. Rikkaan ei tarvitse tehdä palkkatyötä, joten työpaikka ei pitele Suomessa.

Vierailija
39/70 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on paljon hyvätuloisille ja keskituloisille tyypillisessä tilanteessa. Rikkaita on aika vähän. Rikkailla on yleensä monipuolista varallisuutta. Sijoituksia, loma-asuntoja sekä kotimaassa että ulkomailla. Siitä huolimatta voisi kysyä, että mikä on rikkautta. Pienituloinen voi olla henkisesti rikas. Mielestäni ihminen on silloin rikas, kun on perustarpeet hankittu ja hyvällä tasolla, jolloin voi nauttia huoleti kulttuurista, taiteesta, matkailusta ym. Rikkailla on mahdollisuus hoitaa itseään, kouluttautua ulkomailla y.m.

Vierailija
40/70 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rikas on ihminen joka voi asua miten haluaa, missä haluaa, syödä hyvin katsomatta kilohintoja, velaton, voi nauttia elämästä ilman että se on jostain toisesta pois (esim matkustelu, ulkona syöminen, hieronnat tai kasvohoidot, vaatteet tms) ja rahaa on vähän tililläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä