25-vuotiaan iho - juonteita?
Miltä tuon ikäisen ihon kuuluisi näyttää? Itse olen siis 25-vuotias nuori nainen. Kun tässä kevätvalaistuksessa katselen ihoani, huomaan että joihinkin paikkoihin on ilmaantunut hentoja pitkittäisjuonteita, esim. käsivarsiin ja niiden sisäosaan. Iho ikäänkuin roikkuu, juuri niinkuin vanhoilla hoikilla naisilla mutta vähemmän tietysti. Olen siis itsekin aika hoikka.
Sitten dekolteealueen ympärille, niille main mistä kaula alkaa -olkavarsiin päin (olipas sekavasti selitetty :D) on tullut myös näitä samoja ohuita juonteita. En kuitenkaan ole ottanut juuri aurinkoa niille alueille, joten siitä minua ei voi syyttää.
Kasvoissa minulla ei vielä ole näkyviä ryppyjä, mutta jos puristan finnin, siitä jää reikä, eli ihon koostumus on muuttunut.
Oikeesti, tämä on aika kamalaa, olen vasta näin nuori - eikö ihon pitäisi vielä olla kimmoisa -luin jostain että tässä iässä iho alkaisi vanheta, mutta konkreettiset muutokset näkyy vasta vuosia myöhemmin.
En ole synnyttänyt, enkä koskaan polttanut. Nuorempana kyllä join aika paljon, mutta siinä en taatusti ole tässä maassa ainoa :) eli onko käynyt niin että alkoholin käyttö (olen lopettanut) on vanhentanut minua noin radikaalisti vai olisiko rypistyminen tapahtunut tässä iässä ilman sitäkin?
Ihon rasvailu varmaan auttaisi, vai auttaako? ja millähän voiteilla, kun ainakin Aqualanissa näyttäisi olevan parabeeneja, mitä ilmeisesti pitäisi välttää...
Kommentit (29)
Jos olet huomannut juonteet vasta nyt talvella, älä hätäile. Keväällä ja viimeistään kesään mennessä iho näyttää aivan erilaiselta.
Olen 34 enkä ole huomannut ryppyjä, mutta en niitä koskaan ole peili kourassa etsinytkään. Toivottavasti en koskaan lähde botox-maailmaan. Eräs kollega on niihin hurahtanut ja lopputulos on karmaiseva.
Oon kanssa nyt talvella huomannut silmän alusjuonteita. Ns naururypytkin tulleet pysyvimmiksi. Otsassa ollut kulmien kohottelusta johtuvat juonteet varmaan ala-aste ikäisestä asti.
N23 meikannut 12 vuotta, tupakoinut 10.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:26"]
Onko sulla kuiva iho? Siihen jää helposti sellasia juonteita jotka vielä lähtee rasvaamalla.
Mulla kyllä on ollut otsarypyt tuosta iästä lähtien. Täytän juuri 28, ja huomaa että iho ei palaudu enää samaan malliin - kyljellään nukkuminen jättää ryppyjä ja nestettä kerääntyy silmäpusseihin.
Tästä se alkaa, tasainen kelkkamäki hautaan :D
[/quote]
Sama! Tää on kauheeta! Ai että käy kateeks ikinuoria, jotka ei ymmärrä näistä ongelmista yhtään mitään...
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:56"]
Mulla oli jo 12-vuotiaana silmien alla juonteita.
[/quote]
Sama. Samoin minua jo lapsena kiusattiin "kaulan vuosirenkaista" eli kunnon 3:sta kaulan kiertävästä ryppyrenkaasta. Nenästä suuhun ja sibeliusrypyt tuli jossain lukioikäisenä. Toisaalta, nyt olen 40, eikä niitä ryppyjä ole juuri lisääkään tullut, nyt alan näyttää ikäisekseni normaalilta.
[/quote]
Oi, näinkin voi siis käydä!
voikohan sit ahkeralla rasvaamisella ehkäistä/hidastaa ihon 'kulahtamista'jos nuorena alottas.. ?
Itse hormoni- sun muista häiriöistä kärsineeni uskon, että eniten ihoon vaikuttaa juuri tuo hormonitoiminta, johon voi vaikuttaa ruokavaliollaan ja muilla elämäntavoilla (esim. pitää mennä ajoissa nukkumaan, pyrkiä välttämään liikaa stressiä jne), rasvaaminen ei auta yhtään mitään jos nuo sisäiset asiat ovat epäkunnossa. Ja tietty pitää muistaa vältellä aurinkoa ja tupakointia jne. Mutta tietenkin ihminen vanhenee auttamatta ja lopulta kupsahtaa, em. tapahtumia voi itse korkeintaan hidastaa.
Minusta on ollut jännä miten joissain kauneusblogeissa kolmevitoset miettii, että onkohan tullut laitettua väärää kasvovoidetta tms. kun ihossa on ryppyjä, kyllä niitä jossain vaiheessa kaikille tulee, mutta nykyisinhän tuputetaan uskomusta että kaikki voivat pysyä ikuisesti nuorena jos vaan tarpeeksi käyttää oikeaa kosmetiikkaa.
Itselläni ei ole onneksi ryppyjä tiedossa varmaan ainakaan seuraavaan 30 vuoteen kiitos rasvaisen akneihon. Jotain hyötyä siitäkin!
Onko sulla kuiva iho? Siihen jää helposti sellasia juonteita jotka vielä lähtee rasvaamalla.
Mulla kyllä on ollut otsarypyt tuosta iästä lähtien. Täytän juuri 28, ja huomaa että iho ei palaudu enää samaan malliin - kyljellään nukkuminen jättää ryppyjä ja nestettä kerääntyy silmäpusseihin.
Tästä se alkaa, tasainen kelkkamäki hautaan :D
ns. raskausarpia eli strioja? Ne nyt on normaaleja vaikka olisi minkä ikäinen, mitä sukupuolta tahansa ja ei raskaana.
Lapsi hyvä! Pitäisikö sinun kuitenkin kääntää katse omasta navastasi ulkopuoliseen elämään? Nauttia alkavasta keväästä ja hyvien ystävien seurasta. Opiskella, käydä töissä, matkustella, käydä teatterissa ja leffassa. Lukea hyviä kirjoja, kokata ihanaa ruokaa, nauttia liikkumisesta.
Piilota vaikka peilit alkajaisiksi. ;)
Aurinkoisia kevätpäiviä!
Taisin itse huomata ensimmäiset juonteenalut jopa nuorempana kuin sinä. Olen nyt 27v, ja silmien ympärillä noita juonteita enimmäkseen näkyy. En ole polttanut enkä juuri edes juonut, eli niitä en voi syyttää, lapsen sain viime vuonna. Ehkä minusta tulee aikaisin ruttuinen, mutta ihan sama! Pidä mieli positiivisena! Hymyilevät kasvot on ryppyisenäkin kauniit :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:39"]
ns. raskausarpia eli strioja? Ne nyt on normaaleja vaikka olisi minkä ikäinen, mitä sukupuolta tahansa ja ei raskaana.
[/quote]
On mulla niitäkin, mutta nämä ovat eri asia.. kait iho sitten on niin kuiva tai jotain, eikä sitten enää itse tuota rasvaa niin kuin teininä, sitäkin vanheneminen taitaa meinata. Tuntuu etten ole ehtinyt kunnolla olemaan täysi-ikäinenkään niin jo alkaa vanheneminen.
Valitettavasti markkinoilla liikkuu paljon väärää tietoa parabeeneistä ja niiden vaikutuksista ihmisten terveyteen. Niiden ei ole todettu aiheuttavan terveysriskiä ihmisille ja ne ovat yleisesti hyvin siedettyjä. Esimerkiksi allergisoitumisriski niille on hyvin pieni.
Kosmetiikassa käytettävät parabeenit eivät siis aiheuta terveysriskiä ihmisille ja ne ovat turvallisimpia markkinoilla olevia kosmetiikan säilöntäaineita.
Eli ap, aqualan vaan ahkeraan käyttöön! :)
Katso äitiäsi ja mummuasi. Heidän ihostaan näet vastauksen
Kuinka usein rasvailette itseänne?
Mulle tuli silmärypyt (hennot mutta havaittavat) 11 vuotiaana koska atooppinen ihoni on niin kuiva, ja hyvä tapa edelleen saada rypyt esille on käyttää esim. meikkivoidetta. Olen siis myös 25, ja yritän nykyään hoitaa ihoa paremmin mut kyl se lähitarkastelussa on selkeästi vanhentunut vähän, en osaa sanoa missä välissä tapahtui ratkaiseva käänne....
Otsassa, kaulassa ja dekolteella on selkeitä juonteita. Munkin elämäntavat on ollut terveelliset mut toisaalta oon kosteuttanut ihoa kyllä laiskasti.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:56"]
[/quote]
Sama. Samoin minua jo lapsena kiusattiin "kaulan vuosirenkaista" eli kunnon 3:sta kaulan kiertävästä ryppyrenkaasta. Nenästä suuhun ja sibeliusrypyt tuli jossain lukioikäisenä. Toisaalta, nyt olen 40, eikä niitä ryppyjä ole juuri lisääkään tullut, nyt alan näyttää ikäisekseni normaalilta.
up :)