Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko täällä muita " teiniäitien" lapsia? Mun äiti oli 17 kun alkoi mua oottaa.

Vierailija
27.07.2006 |

nyt se on 44v kolmen lapsen mummo :) ja haaveilee vielä omasta mutta 10v vanhempi isäni ei enää jaksa kuulema.

minkälainen oli lapsuutenne? veikkaan, ettei vanhempanne olleet tällaisia ns. nykyajan teiniäitejä (ryyppäystä, heitteillejättöä jne..)? meillä ainakin äiti ja isi on vieläkin naimisissa. kaikki ok aina ollut. siisti koti ja ruokaa aina saatavilla. harvoin oltiin mummilla hoidossa. muistan vaan, että joskus hävetti kun äiti oli niin nuori esim. vanh. illoissa.

kertoilkaa tekin!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ole teinivanhempien lapsi, tosin en se ensimmäinen, jonka saivat todella teineinä. Meillä on ollut hyvä lapsuus ja vastuuntuntoiset vanhemmat. Kolikon kääntöpuolta näin kyllä tuttavapiirissämme, jossa lapset pyörivät kännäävien vanhempiensa seassa vailla ruokaa ja puhtaita vaatteita.

Vanhempani eivät ole koskaan katuneet sitä, että ovat perustaneet perheen nuorina. Ehdottoman tärkeänä he ovat pitäneet ammatin hankkimista ennen lapsia ja toisaalta taas kannustaneet lastentekoon nuorina. Selvähän se, että minäkin olen virallisen määritelmän mukaan teiniäiti. Sain esikoiseni heti valmistumisen jälkeen.

Vierailija
2/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitit oli 16-vuotiaita meidät saadessaan. Tiukka kaurapuuroa aamuisin ja terveellistä ruokaa ym. juttuja on meidän molempien kodeissa noudatettu.

En mä ainakaan lapsena edes tajunnu, että äiti on teini.

Meistä on tullut ihan normaaleita työteliäitä duunareita. (hui kamalaa duunari ;) )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät kylläkään olleet teinivanhempia, mutta me oltiin 18 ja lähes 20, kun saatiin lapsi. Koen että sain ryypätä ja rellestää ihan tarpeeksi ennen lapsen tuloa. Lapsi oli toivottu, ja olin valmistautunut siihen että olen juomatta juhannukset, vaput sun muut vaikka kaverit menevätkin. Lopetin tupakoinnin heti kun sain tietää olevani raskaana, kerran olen käynyt tytön syntymän jälkeen " juhlimassa" vuoden aikana.

Tyttö on melko usein hoidossa, mutta ei todellakaan sen takia että me miehen kanssa kännättäisiin. Mummit ja kummit vaan on välillä vähän yli-innokkaitakin tuon hoitamisen suhteen. Välillä saan ihan toppuutella että hei, se on meidän lapsi...

Myönnän että toisinaan mietin kuinka helppoa elämä olisi jos ei olisi lasta, mutta silti olen onnellinen että olen lapsen tehnyt. Meillä on " helppo lapsi" , lähes aina iloinen ja aurinkoinen ja rakastan tyttöä yli kaiken, tytön syntymän jälkeen ymmärsin mitä on se että olisi valmis kuolemaan toisen puolesta.

Ahdistaa, ärsyttää ja ketuttaa vaan se että kaikkia teini-äitejä syyllistetään huoniksi vanhemmiksi. Kaikki minun tuntemani nuoret äidit ovat ihan kelpo vanhempia siinä missä vanhemmatkin äidit.

Vierailija
4/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarkoittanut mitenkään nimitellä nykyajan teiniäitejä, vaan viittasin vaan tähän yleisesti annettuun kuvaan " huonosta" teiniäidistä ;) olen nimittäin itsekin teiniäiti, olin 19 kun sain esikoiseni, nyt kolmen lapsen äiti jo, eikä muhun sovi tuo kuvaus ryyppävästä jne. teiniäidistä.

kirjoituksellani oli enemmänkin tarkoitus herättää ihmiset tajuaan, että teiniäitejä ON ollut ennenkin ja heitä ei ole soimattu nuoren iän takia. musta ennen se oli enämmänkin sääntö kuin poikkeus, että lapset tehtiin 20- vuotiaana, ei 30- v. miksi sitten nykyään teiniäiti leimataan heti alusta alkaen huonoksi äidiksi?!?!?!

tuo kaurapuurolla aamu alkaa- maininta kuulostaa niin tutulta =) veikkaampa myös, että monessa 70-80- luvun teiniperheessä pullaa leivottiin väh. kerran viikossa ja marjat & sienet kerättiin itse (niin kuin meilläkin)? osuinko oikeaan?

ap

Vierailija
5/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä vanhemmat tappeli aina. Ovat vieläkin yhdessä, mutta ymmärtääkseni ei ole koskaan ollut rahat yhteisiä. Äiti siellä maksoi kaikki omasta pienestä palkasta ja isä vaan ryyppäsi omat rahat. Ja kaverini sai tietää että vanhemmat eivät olisi menneet naimisiin ilman tätä vahinkoa ja äiti ylisuojeli lasta ettei vain tekisi samoja virheita kuin itse. Eli yritti kontrolloida tytärtään ettei liiku huonoissa piireissä niin kuin itse aikoinaan ja pitää ottaa mies joka on rikas ja lapsia ei voi tehdä ennen kuin on elämää eletty, jne. Mun kaveri vaan tässä taannoin sanoi että olisiko onnellisempi jos äiti ei olis marmattanut noista mies jutuista niin paljoa, eli mun kaveri aikoinaan antoi pakit yhdelle tosi ihanalle pojalle kun ei ollut äidin mielestä niin " kunnollinen" . Nyt vanhempana on sanonut että oli sen pojan kanssa kaikkein onnellisempi. Eli vaikka voi olla että se olisi ollut väärä mies niin olisi ollut parempi kun olisi voinut itse tehdä sen päätöksen. Nyt kokee että äiti on muokannut hänestä sellaisen että ei tiedä onko tehnyt ratkaisuja sydämensä vai äidin mielipiteiden takia.

Että se perhe ei ainakaan ollut mitenkään hyvä esimerkki, vaikka mitään suoranaista heitteillejättöä ei ollutkaan. Mä ainakin silloin päätin etten koskaan tee lapsia nuorena jos elämä on noin onnetonta.

Ja en siis sano, etteikö voisi toimia, mutta on siis niitä huonoja kokemuksia ollut 30vuotta sittenkin.

Vierailija
6/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä itse vielä melko nuorena ottaa kaikki jutut vaan niin itseensä, sori, ymmärsin hieman väärin. Ja ennenhän kaikki nimenomaan on saaneut lapset nuorena niinkuin kirjoitit. Monet vaan yleistää kaikki nuoret äidit huonoiksi äideiksi, itse olen koko aika hieman " varpaillaan" ja yritän puolustaa nuoria äitejä, koska melko harvassa ne on jotka vaan ryyppää.

Vierailija:

en tarkoittanut mitenkään nimitellä nykyajan teiniäitejä, vaan viittasin vaan tähän yleisesti annettuun kuvaan " huonosta" teiniäidistä ;) olen nimittäin itsekin teiniäiti, olin 19 kun sain esikoiseni, nyt kolmen lapsen äiti jo, eikä muhun sovi tuo kuvaus ryyppävästä jne. teiniäidistä.

kirjoituksellani oli enemmänkin tarkoitus herättää ihmiset tajuaan, että teiniäitejä ON ollut ennenkin ja heitä ei ole soimattu nuoren iän takia. musta ennen se oli enämmänkin sääntö kuin poikkeus, että lapset tehtiin 20- vuotiaana, ei 30- v. miksi sitten nykyään teiniäiti leimataan heti alusta alkaen huonoksi äidiksi?!?!?!

ap

Vierailija
7/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysikäinen ja saa mennä naimisiinkin jo ilman erityislupia.. Ennenvanhaan tehtiin ensimmäinen lapsi usein 18-20 iäassä. Nykyään 30 v iässä... ja varmaan pian 40 v iässä....

Vierailija
8/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli monta vuotta kotiäitinä, (4 lasta) joten meillä tehtiin paljon leivonnaisia, kerättiin marjoja ym. Mitään ei silti puuttunut ja rahaa riitti harrastuksiinkin.

Äiti luki ammatin itselleen " vanhoilla" päivillä kolnikymppisenä. Nykyään ollut 15 vuotta työelämässä.

Vierailija
9/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkoista heitteillejättöä.

Musta taas tuntuu että viinaa ei nykyään oteta niin paljoa kuin silloin 70-luvulla.

Mulle ei ole mitään alkoholivanhempia vaan työnarkomaaneja ja siksi ollut paljon yksinäni ja mummolla hoidossa. Kun rahat oli niin tiukilla.

Vierailija
10/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

melkoista heitteillejättöä.

Musta taas tuntuu että viinaa ei nykyään oteta niin paljoa kuin silloin 70-luvulla.

Mulle ei ole mitään alkoholivanhempia vaan työnarkomaaneja ja siksi ollut paljon yksinäni ja mummolla hoidossa. Kun rahat oli niin tiukilla.

Vierailija
11/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en suosittele kenellekään, tosin eihän se lapsi saa valita.

Vierailija
12/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin viikot isovanhemmilla kun äiti opiskeli ammatin. Kun olin 3vee, äitini meni isäpuoleni kanssa naimisiin ja ovat olleet nyt 29v naimisissa ja minulla on 3 sisarusta. Todella onnellinen ja tasapainoinen lapsuus. Biologiseen isääni en ole juuri koskaan yhteyksissä. itse hankin ensimmäisen lapsen 29 vuotiaana. Erosin juuri lapsen syntymän aikaan, ja olen nyt yh.

Vierailija
13/13 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

matalapalkkaisia aloja.