En usko tuohon karppaamiseen sitten ollenkaan!!
Kokeilin ja paino nousi. Mietin näitä keskimassu miehiäkin, heillä nimenomaan karppi ruokavalio ja silti ovat mielettömän lihavia, miten tuo homma toimii joillakin, en voi kun ihmetellä.
Mieheni on 120kg ja syö rasvaa, kermaa, lihaa ei ollenkaan viljatuotteita ym. hiilareita.
Kommentit (31)
Huusin suurimpaan ääneen täällä, vaan enpä enää, kokeiltuani.
Olen liittynyt karppihurmokseeeeeeen..... !
t: rouva tärkeä tärkkelys (jos joku muistaa) =D
mulla toimi ainakin. mutta onnea valitsemallasi tiellä.
Pitää vaan kuluttaa saman/enemmän kuin syö, siihen sääntöön mä uskon edelleen.
En ole oikein vielä osannut muodostaa mielipidettä karppauksesta, että onko autuaaksi tekevä juttu vai ei. Itse olen tänä keväänä kokeeksi lopettanut vaalean leivän syönnin ja vähentänyt perunaa ja pastaa. Eli lievää karppauksen fiilistelyä.
Mutta eniten uskon painonhallinnan olevan kiinni siitä, että kuluttaa vähintään sen minkä verran syökin, on se sitten proteiinia, rasvaa tai hiilihydraatteja. Se raja taas löytyy vaan kokeilemalla, vaaka ja vyötärön ympärys ovat aina armottomia mittareita...
on karpatessa kiinnittää huomiota piilosokereihin.
Jos liha on valmismarinadissa, siinä on sokeria. Jos syö majoneesia, useimmissa on sokeria.
Jos syö hedelmiä, niissä on paljon sokeria.
Jos syö perunaa, porkkanaa yms, niissä on paljon hiilihydraatteja.
Jos syö makkaraa / leikkeleitä, monissa on sokeria.
Sokeri on 100% hiilihydraatti.
Pienellä ruokavalion muutoksella miehesi saattaisi päästä hienoon painon alennukseen :) Katsoo siis, että ei niitä piilosokereita ole mukana.
Olen nimittäin karpannut jo kaksi vuotta erittäin loistavalla menestyksellä..
ja hyvällä omallatunnolla voi syödä kermavaahtoakin =)
vaan, jääkö silloin jotain oleellista puuttumaan? Eli en voi vaan jättää hiilihydraatteja pois ja jatkaa muuten kuten nytkin, on pakko kiinnittää huomiota rasvaan ja lisätä sen määrää?
Eli suosi eläinperäisiä, ei sitä mitenkään hirveästi tarvi lisäillä, mutta valitse aina rasvasin vaihtoehto esim. lihoista.
Joko rasva tai hiilarit. Mutta ei se tarkoita, että rasvaa pitää lutrata joka paikkaan. Vaihdat vaan ne kevyttuotteet normaaleihin (ovat myös vähemmän hiilaripitoisia ja luonnonmukaisempia) ja lisäät salaattiin öljyä, etkä pelkää kermaa. Very simple.
vaarallista siinä on, onko siinä jotain kevytrasvoja, jotka tukkii suonet, siis rasvattomassa maidossa?
Vierailija:
Eli suosi eläinperäisiä, ei sitä mitenkään hirveästi tarvi lisäillä, mutta valitse aina rasvasin vaihtoehto esim. lihoista.
pihviä mutta lisäkkeet loppu. Saan jotenkin sen pihvin syötyä, jos on salaattia, perunaa tms. myös haarukassa, mutta yksinään tekee tiukkaa. Pitäisköhän mun ennemmin ryhtyä kasvissyöjäksi kuin karpiksi?
niitä hirveitä sokerirasvapommeja, mihin taas olen sortunut. Sokeri ja rasva yhdessä on paha, mutta rasva yksinään ei ole. Piti hyvin nälkää ja todellakin llaihtui. Mulle on yhdentekevää, millä tavalla saa laihdutettua, vasta normaalikiloissa se taistelu alkaa. Siis että pystyykö painon pitään.
10 kiloa sain helposti karppaamalla ja olo oli mitä loistavin. Alkuun repsahduksista tuli hirvee olo, siis ihan fyysiseti, mutta kun antaa pirulle pikkusormen....
Niistä rasvoista, oliiviöljyä tulisi suosia, ei karppaus ole mitään eläinrasvojen ylistämistä pelkästään. Ja kasviksia tulee syödä Paljon!
Täällä ap. Olen kyllä huomannut, että minua närästää kaikki viljatuotteet, mutta kun en pääse niistä eroon..ja onhan makeutusaineissakin hiilihydraattia?
Olen lukenut jostakin, että vehnäjauho on suoranaista myrkkyä elimistölle. Pitääkin tarkistaa sitten nuo lenkkimakkarat, lihapullat ym. niissä taitaa olla paljon vehnäjauhoa.
Itse olen painonvartioissa pudottanut -20kg ja nyt paino tullut lähes kaikki takaisin.
Olen tyyppi joka saattoi illassa vetää 3 suklaapatukkaa ja aloitin karppaamisen reilu kaksi viikkoa sitten, eikä tee mitään makeaa mieli.
Kahdet synttäritkin olen järjestänyt koskematta itse mihinkään, mihinkään, makeaan sinä aikana.
eli hiilihydraateista. Näitä on tyypillisesti erilaiset sokerit ja viljan tärkkelys. Alunperin nimi oli tietysti low-carb, eli matalahiilihydraattinen ruokavalio.
Rasvoilla ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa, mutta kyllä karppiruokavalioon kuuluu se, ettei rasvoja pelätä. Mutta jos syö niin paljon (kaloreina mitattuna), että ei sitä kuluta, lihoo tietysti millä tahansa ruokavaliolla. Tietysti salaattia syömällä ei pysty syömään niin plajon, etteä lihoisi, mutta se on jo sittten toinen juttu.
Puhe transrasvoista on aika uutta, mutta pontti siinäkin. Tosin monissa kevennetyissä rasvoissa (esim kotimaiset levitteet) on rasvaerittelyssä transrasvojen määrä, joka on yleensä tosi pieni. Jos sitä EI ole ole eritelty, en itse osta tuotetta.
hiilihydraatteja? Eihän nyt kukaan pelkällä kesäkurpitsalla tms. elä? Osaatko ihan lyhyesti sanoa jotain vinkkejä.
vai onkohan liian suuri muutos lopettaa ensin sekasyönti ja ruveta kasvissyöjäksi ja sitten vielä karpiksi. Ainakin pitää ottaa aika paljon asiasta selvää, mutta jos lyhyesti voit sanoa jotain, niin kiitän!
t. 14
Sieltä kannattaa varmaan kysellä, jos kiinnostaa. Kasvissyöjäkarppi saa kyllä varmaan olla aika tarkkana, että saa tarpeeksi monipuolista ruokaa.
Ihan rupesi huolestuttamaan, kun rupesin miettimään, että olenko ihan outo. En siis tosiaan pysty syömään lihaa yksinään (pitää olla lisäkettä), jostain keitoista saatan jättää esim. lihasattumat syömättä, kananmunia en syö pelkästään, kaikki eläinperäinen vain yököttää, siis ilman lisäkkeitä ja ilman sitä että ne on jotenkin sotkettu muiden raaka-aineiden joukkoon.
Pienempänä muistan, että otin lautaselle esim. useamman perunan ja jonkun ihan pienen pienen lihasuikaleen vaikkapa, jos oli jotain lihakastiketta. En vain ole ollut ikinä kovin lihanhimoinen, onkohan tämä edes normaalia enää?
lihalisäkettä? Eikös siitä tulisi jo kauheat vatsavaivat tuollaisesta kaalimäärästä?
Olenko minä sitten vain kuvitellut kaiken, kun olen karppauksella laihduttanut 20kg? Tuskin.