Mitä teette älypuhelimien kanssa ulkomailla?
Kanarian saarille lähdössä ja laitan puhelimiin eston ettei pääse siellä nettiin kuin wifillä, mutta mietin pitääkö teinille ottaa joku ulkomaanliittymä tai joku millä pääsee nettiin reissun ajaksi. Mekin hyödytään tietysti siitä, että olisi puhelin jolla pääsee joka paikassa nettiin,mutta liittymät ovat jokseenkin huonoja. Jokaisessa tietty määrä tiedonsiirtoa, kalliilla hinnalla.
Onhan niitä wifi-paikkoja, mutta ala sitten niitä etsimään reissussa. Hotellissa se on tietysti ilmainen, mutta kun siellä ei ole tarkoitus viettää paljon aikaa, niin se ei paljon hyödytä.
Mihin ratkaisuihin te olette päätyneet?
Kommentit (30)
Onko lomalla pakko nököttää koko ajan nenä kiinni puhelimessa? Kyllä se on riitettävä että päivittää somensa hotelilla iltaisin.
Kaupunkialueella wifin löytäminen ei yleensä ole mikään ongelma.
Jos teiniä kiinnostaa enemmän kaverit kuin perheen kanssa lomailu, jätä se kotiin. En kyllä itse lähtisi ulkomaille katselemasn netissä roikkuvaa teiniä. Ei ne vieroitusoireet kauaa kestä. Netittömyys tekee hyvää ihan jokaiselle!
Olen sanonut teineille että ulkomaille lähtiessä puehlinverkko pois ettei puhelin yritä nettiin, koska se on kallista. Wi-fi:ä saa käyttä kun sellaisen löytää. Ei ongelmia. Ylipäätään ei kannata ihan hirveästi levittää somessa tietoa siitä että ollaa kaukana kotoa ja kämppä tyhjänä ilman vartiointia.
Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, teini ei vajoa siihen nettimaailmaan, vaan pystyy samalla tekemään jotain muutakin kuten olemaan samalla perhensä kanssa ja tekemään kaikkea kivaa.
Kyllä, tuomitkaa mut! Haluan jopa teinille täydellisen matkan ja jos se tarkoittaa toimivaa nettiä, niin sellaisen haluan hänelle hankkia.
Teinihän haluaisi jäädä kotiin, mä taas haluan hänet mukaan. Jostain kumman syystä tykkään viettää lasteni kanssa aikaa, ehkä mut on kasvatettu jotenkin väärin.
Kiitos vastauksista! Sain paljon tietoa.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:03"]
AP, ainoastaan Soneralla on paketti, jolla tiedonsiirto on halpaa myös muissa maissa, joissa TeliaSoneralla on verkkoa. Espanja ei kuulu näihin maihin. Muuten Suomesta ostetulla liittymällä "roamataan" paikallisen operaattorin verkossa, eli käytännössä Suomen operaattori vuokraa ulkomaan operaattorin asiakkaan käyttöön, ja tämä on asiakkaalle kallista.
Joten, halvimmaksi tulee ostaa prepaid-liittymä, johon kuuluu tiedonsiirto paikan päältä. Espanjasta niitä saa ainakin Vodafonelta ja Orangelta. Kuitenkaan yhtä halpaa se ei ole kuin Suomessa, muistaakseni paketti, jossa on 1 GB dataa maksaa kolmenkympin tienoilla. Verkon kattavuus ja nopeus saattaa olla heikompi kuin mihin olette tottuneet. Varaudu myös siihen, että Vodafonen tai Orangen liikkeessä on asian kanssa häslinkiä, olen kuullut näitä juttuja hyvin tiheästi Kanarian matkaajilta.
Varmista, että saamanne kortti sopii teinin iPhoneen. Normaalin sim-kortinkin voi vielä leikata sopivaksi iPhone 4:än ja 4:ssän micro-sim kelkkaan, mutta iPhone 5:sesta eteenpäin käytettäviä nano-simejä on todella huonosti prepaideina.
Sinun täytyy myös huomioida, että siitä riippuen, mistä teinin iPhone on ostettu, se voi olla ns. sim-lukittu operaattorille Suomessa. Jos näin on, minkään muun operaattorin sim-kortti ei puhelimessa toimi. Elisan/Saunalahden iPhonet eivät koskaan ole olleet sim-lukittuja, Soneran ja DNA:n vanhemmat mallit olivat aina, nykyään heillä on sekä sim-lukittuja että lukitsemattomia iPhoneja.
Eli jos tähän ryhdyt, niin realistisesti saat varata operaatioon jonkin verran aikaa Suomessa ja jopa yhden päivän lomastanne (niitä operaattorien liikkeitäkään kun ei joka kaupungissa Kanarialla ole, muistaakseni esim. Gran Canarialla ihmiset käyvät jossain isossa kauppakeskuksessa sim-kortteja hakemassa, joku varmaan voi tämän vahvistaa?). Mieti tarkkaan, onko tämä sen arvoista, vai olisiko teinin hyvä oppia, että "netti" ei ole sellainen perusoikeus, joksi hän ilmeisesti sen kuvittelee.
- Operaattorin täti.
[/quote]
Totta mutta aika worst case scenario - yleensä prepaidin saat jo lentokentältä (en ota kantaa kanarian kenttiin mutta yleisesti) ja nano-sim prepaideja saa kyllä jo ihan hyvin. Prepaideja on yleisesti saatavilla myös kioskeista markeiteista yms joten ei sen nyt niin vaikeata pitäisi olla.
[/quote]
Tällaista olen kuullut nimenomaan Kanarialta, vieläpä usealta asiakkaalta. Että siellä ei niitä sim-kortteja välttämättä sitten olekkaan lähikaupassa/kioskissa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:34"]
Kokeilepa raahata 16 vuotiasta lomalle. Voin kertoa, että tuon ikäinen ei enää niin mielellään kulje vanhempien kanssa, joten mun mielestä on kohtuullista antaa hänelle edes kunnon nettiyhteys millä hän voi pitää yhteyttä kavereihinsa reissun ajan.
Viimeisiä reissuja mitä todennäköisesti tehdään perheenä pitkään aikaan, joten kyllä, pakotan jopa teinin reissuun, mutta haluaisin myös, että kaikilla on superkivaa siellä ja jos se tarkoittaa sitä, että teini kulkee iPhone kädessä joka puolella, niin mun mielestä se on ok, kun kuitenkin seurustelee myös meidän kanssa.
ap
[/quote]
Onko kyseessä poika vai tyttö? Jos poika, niin kovat ajat ovat netin käytön suhteen tulossa aikanaan sitten armeijassa, kun voi olla, että esimerkiksi metsäleirin aikaan ei pääse ehkä viikkoon tai mahdollisesti pidemmäksikin aikaa ollenkaan nettiin.
[/quote]
Tämäkin on taas ihan vale. Akkukesto on ainoa haaste mutta siihenkin löytyy keinoja.
[/quote]
Se on vähän niin ja näin. Kunnolla kun on korvessa, niin siellä ei välttämättä ole sopivia tukiasemiakaan lähellä, joten netti ei välttämättä siellä edes toimi. Tuon sähkön kanssa on myös arveluttavaa, telttoihin ei välttämättä saa sähköjä, me ei saatu sähköä muuhun kuin korkeintaan valaistukseen. Lisäksi voi korkeammilta skappareilta tulla metsäleirien aikana ohje, että turhaa puhelimen käyttöä tulee välttää, ettei linjat tukkeudu, ainakin meille annettiin aikanaan tuollaisia ohjeita. Tosin me oltiin metsäleireillä niin kunnolla korvessa, että siellä ei varmasti olisi älypuhelimen nettiyhteys edes toiminut.
Mä mietin, kun mulla on Lumiassa facebook ns. koko ajan auki, siis siinä etusivulla on se puhelimen oma fb, niin mites se käyttäytyy ulkomailla? En oo ton puhelimen kaa ollu missään reissussa, mut oisko se siis oltava kiinni koko ajan, ettei puhelin ettis nettiä jatkuvasti? Tää on varmaan supertyhmä kysymys, mut en vaan tiedä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:13"]
Onko lomalla pakko nököttää koko ajan nenä kiinni puhelimessa? Kyllä se on riitettävä että päivittää somensa hotelilla iltaisin.
[/quote]
Itselläni on ainakin tapana katsoa päivän aikana karttaa, hankkia lisätietoa nähtävyyksistä, etsiä hyviä ravintoloita, ottaa valokuvia jne.
Itse matkoilla etsin koneen jotta voin katsoa netistä mitä haluan tietää.