Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette älypuhelimien kanssa ulkomailla?

Vierailija
09.03.2014 |

Kanarian saarille lähdössä ja laitan puhelimiin eston ettei pääse siellä nettiin kuin wifillä, mutta mietin pitääkö teinille ottaa joku ulkomaanliittymä tai joku millä pääsee nettiin reissun ajaksi. Mekin hyödytään tietysti siitä, että olisi puhelin jolla pääsee joka paikassa nettiin,mutta liittymät ovat jokseenkin huonoja. Jokaisessa tietty määrä tiedonsiirtoa, kalliilla hinnalla.

Onhan niitä wifi-paikkoja, mutta ala sitten niitä etsimään reissussa. Hotellissa se on tietysti ilmainen, mutta kun siellä ei ole tarkoitus viettää paljon aikaa, niin se ei paljon hyödytä.

Mihin ratkaisuihin te olette päätyneet?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ei kai kukaan ole niin nettiriippuvainen, etteikö nettimahdollisuus iltaisin/aamuisin hotellilla riittäisi.

Vierailija
2/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetä puhelinta paljoa. Joku pari tekstaria esim. kotiiin jääneelle viikon aikana, datailut hotellin koneilla. Helpointa eikä tuu mitääb yllätyslaskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lentoa on laitettu ulkomaan datakäyttö pois päältä, hotellin/majoituspaikan wifi on riittänyt joka kerta. Tarkoituksena on lomalla ollut muukin kuin netissä roikkuminen. 

Puhelimet on kuitenkin olleet lapsilla mukana päivisinkin, osa lapsista on sen ikäisiä että voivat kulkea jo keskenäänkin ja jos on tullut asiaa ovat voineet laittaa tekstarin tai soittaa. 

Ei olla kaivattu nettiä reissuissa, ehkä pitkissä siirtymissä autojen kanssa on joskus ollut marinaa kun ei pääse edes nettiin, mutta sit ovat katsoneet läppäriltä tai tabletilta aiemmin kovolle ladattua leffaa.

Vierailija
4/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa raahata 16 vuotiasta lomalle. Voin kertoa, että tuon ikäinen ei enää niin mielellään kulje vanhempien kanssa, joten mun mielestä on kohtuullista antaa hänelle edes kunnon nettiyhteys millä hän voi pitää yhteyttä kavereihinsa reissun ajan.

Viimeisiä reissuja mitä todennäköisesti tehdään perheenä pitkään aikaan, joten kyllä, pakotan jopa teinin reissuun, mutta haluaisin myös, että kaikilla on superkivaa siellä ja jos se tarkoittaa sitä, että teini kulkee iPhone kädessä joka puolella, niin mun mielestä se on ok, kun kuitenkin seurustelee myös meidän kanssa.

ap

Vierailija
5/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

DNA:lla saa ainakin joihinkin liittymiin tilattua ihan kohtuuhintaista matkadataa. Ja mäkkärissä ja monissa ravintoloissa on Wi-fi. Olin just pari kk sitten Kanarialla puerto ricossa, ja siellä kyllä maksuttomia Wi-fi-yhteyksiä löytyi paljon.

Vierailija
6/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanarialla en ole ollut, muutoin reissussa wi-fin löytäminen ei koskaan ole ollut mikään ongelma. Tosi monilla ravintoloilla ja kahviloilla on ilmainenn wi-fi, samoin olen ollut rantalomakohteissa, joissa ihan rannalla kuuluu jonkin rantakahvilan verkko.

Minusta kuulostaa vähän turhalta tien siloittelulta, että teinin kiukkuun vastataan hankkimalla kallis erikoisliittymä. Kyllä minäkn vielä muistan millaista oli 10 vuotta sitten, kun vanhemmat pakottivat viikoksi mökille mukaan. Minun käskettiin silloin käydä etukäteen kirjastossa.

Vierailija
7/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:34"]

Kokeilepa raahata 16 vuotiasta lomalle. Voin kertoa, että tuon ikäinen ei enää niin mielellään kulje vanhempien kanssa, joten mun mielestä on kohtuullista antaa hänelle edes kunnon nettiyhteys millä hän voi pitää yhteyttä kavereihinsa reissun ajan.

Viimeisiä reissuja mitä todennäköisesti tehdään perheenä pitkään aikaan, joten kyllä, pakotan jopa teinin reissuun, mutta haluaisin myös, että kaikilla on superkivaa siellä ja jos se tarkoittaa sitä, että teini kulkee iPhone kädessä joka puolella, niin mun mielestä se on ok, kun kuitenkin seurustelee myös meidän kanssa.

ap

[/quote]

ööö, en tiedä mitä me sitten on tehty väärin, mutta meillä 14 - 18 vuotiaat lapset on olleet matkoilla mukana ihan mielellään. 

Vierailija
8/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-alueella (Kananiansaareet kuuluu kait EU:hun muistaakseni mutta ei EU:n veroumbrellan alle..ehkä.) Anyways, datakäytön pitäisi olla siellä aika halpaa? Itse kuitenkin ostan yleensä kohdemaasta simkortin, koska puhelin toimii niin navigaattorina matkaoppaana sanakirjana ja ties minä muuna. Ja kuin muut ihmiset en lomalla mene mihinkään hibernate moodiin vaan haluan pitää yhteyttä ihmisiin ympärilläni kuten normistikin, järkevissä rajoissa tosin eli vastausajat saattavat pidentyä.

Vierailija
9/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellisiä. Kanarialla ei tarvitse etsiä wifi paikkoja niitä on joka puolella.

Vierailija
10/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole teinin kiukkuun hankkimassa erikoisliittymää. Olen aivan itse, oma-alotteisesti sitä hankkimassa. Mä kun tiedän kuinka tärkeä se puhelin ja kaverit ovat teinille ja haluan reissusta kaikille hauskan, niin sen takia olen sitä hankkimassa. Vaikka teini kotonakin kulkee koko ajan puhelimen kanssa, niin hän ei "sulkeudu omaan tilaan" sen kanssa, vaan on myös läsnä meidän muiden kanssa.

Kiitti 6. Jos niitä wifi-yhteyksiä on paljon, niin ehkä voisi ottaa halvimman matkadatan puhelimeen ja toivoa, että niitä ilmaisia yhteyksiä tosiaan löytyy. =)

ap

Vierailija
11/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lähes aina paikallisen prepaidin ja käytän puhelinta normaalisti.

Vierailija
12/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa 8. Tuuletusta! Olet erinomainen vanhempi!

Vierailija
13/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin nettiriippuvainen, ettei joka puolella tarjolla oleva wifi riitä, niin 16 v on kyllä riittävän noheva homaamaan ihan itse sitten sieltä sellaisen liittymän jolla nettiin pääsee ihan joka hetki.

Taivas varjelkoon. Varmaan ollaan tehty jotain väärin, kun tuon ikäisetkään eivät ole reissuja a)protestoineet b)tarvinneet joka sekunti saatavilla olevaa nettiyhteyttä.

Vierailija
14/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teinillä on myös iPhone liimattuna kädessä mutta Las palmasissa ei ollut mitään ongelmia löytää wifiä. Joka paikassa oli, mäkkärissä nopein.

Vierailija
15/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ainoastaan Soneralla on paketti, jolla tiedonsiirto on halpaa myös muissa maissa, joissa TeliaSoneralla on verkkoa. Espanja ei kuulu näihin maihin. Muuten Suomesta ostetulla liittymällä "roamataan" paikallisen operaattorin verkossa, eli käytännössä Suomen operaattori vuokraa ulkomaan operaattorin asiakkaan käyttöön, ja tämä on asiakkaalle kallista.

Joten, halvimmaksi tulee ostaa prepaid-liittymä, johon kuuluu tiedonsiirto paikan päältä. Espanjasta niitä saa ainakin Vodafonelta ja Orangelta. Kuitenkaan yhtä halpaa se ei ole kuin Suomessa, muistaakseni paketti, jossa on 1 GB dataa maksaa kolmenkympin tienoilla. Verkon kattavuus ja nopeus saattaa olla heikompi kuin mihin olette tottuneet. Varaudu myös siihen, että Vodafonen tai Orangen liikkeessä on asian kanssa häslinkiä, olen kuullut näitä juttuja hyvin tiheästi Kanarian matkaajilta.

Varmista, että saamanne kortti sopii teinin iPhoneen. Normaalin sim-kortinkin voi vielä leikata sopivaksi iPhone 4:än ja 4:ssän micro-sim kelkkaan, mutta iPhone 5:sesta eteenpäin käytettäviä nano-simejä on todella huonosti prepaideina. 

Sinun täytyy myös huomioida, että siitä riippuen, mistä teinin iPhone on ostettu, se voi olla ns. sim-lukittu operaattorille Suomessa. Jos näin on, minkään muun operaattorin sim-kortti ei puhelimessa toimi. Elisan/Saunalahden iPhonet eivät koskaan ole olleet sim-lukittuja, Soneran ja DNA:n vanhemmat mallit olivat aina, nykyään heillä on sekä sim-lukittuja että lukitsemattomia iPhoneja. 

Eli jos tähän ryhdyt, niin realistisesti saat varata operaatioon jonkin verran aikaa Suomessa ja jopa yhden päivän lomastanne (niitä operaattorien liikkeitäkään kun ei joka kaupungissa Kanarialla ole, muistaakseni esim. Gran Canarialla ihmiset käyvät jossain isossa kauppakeskuksessa sim-kortteja hakemassa, joku varmaan voi tämän vahvistaa?). Mieti tarkkaan, onko tämä sen arvoista, vai olisiko teinin hyvä oppia, että "netti" ei ole sellainen perusoikeus, joksi hän ilmeisesti sen kuvittelee.

- Operaattorin täti.

Vierailija
16/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Onko kyseessä poika vai tyttö? Jos poika, niin kovat ajat ovat netin käytön suhteen tulossa aikanaan sitten armeijassa, kun voi olla, että esimerkiksi metsäleirin aikaan ei pääse ehkä viikkoon tai mahdollisesti pidemmäksikin aikaa ollenkaan nettiin.

Vierailija
17/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:48"]

En mä ole teinin kiukkuun hankkimassa erikoisliittymää. Olen aivan itse, oma-alotteisesti sitä hankkimassa. Mä kun tiedän kuinka tärkeä se puhelin ja kaverit ovat teinille ja haluan reissusta kaikille hauskan, niin sen takia olen sitä hankkimassa. Vaikka teini kotonakin kulkee koko ajan puhelimen kanssa, niin hän ei "sulkeudu omaan tilaan" sen kanssa, vaan on myös läsnä meidän muiden kanssa.

Kiitti 6. Jos niitä wifi-yhteyksiä on paljon, niin ehkä voisi ottaa halvimman matkadatan puhelimeen ja toivoa, että niitä ilmaisia yhteyksiä tosiaan löytyy. =)

ap

[/quote]

Eli ennakoit sitä teinin kiukkua, joka tulee, jos ei ole koko ajan nettiä. Sairasta.

Vierailija
18/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:03"]

AP, ainoastaan Soneralla on paketti, jolla tiedonsiirto on halpaa myös muissa maissa, joissa TeliaSoneralla on verkkoa. Espanja ei kuulu näihin maihin. Muuten Suomesta ostetulla liittymällä "roamataan" paikallisen operaattorin verkossa, eli käytännössä Suomen operaattori vuokraa ulkomaan operaattorin asiakkaan käyttöön, ja tämä on asiakkaalle kallista.

Joten, halvimmaksi tulee ostaa prepaid-liittymä, johon kuuluu tiedonsiirto paikan päältä. Espanjasta niitä saa ainakin Vodafonelta ja Orangelta. Kuitenkaan yhtä halpaa se ei ole kuin Suomessa, muistaakseni paketti, jossa on 1 GB dataa maksaa kolmenkympin tienoilla. Verkon kattavuus ja nopeus saattaa olla heikompi kuin mihin olette tottuneet. Varaudu myös siihen, että Vodafonen tai Orangen liikkeessä on asian kanssa häslinkiä, olen kuullut näitä juttuja hyvin tiheästi Kanarian matkaajilta.

Varmista, että saamanne kortti sopii teinin iPhoneen. Normaalin sim-kortinkin voi vielä leikata sopivaksi iPhone 4:än ja 4:ssän micro-sim kelkkaan, mutta iPhone 5:sesta eteenpäin käytettäviä nano-simejä on todella huonosti prepaideina. 

Sinun täytyy myös huomioida, että siitä riippuen, mistä teinin iPhone on ostettu, se voi olla ns. sim-lukittu operaattorille Suomessa. Jos näin on, minkään muun operaattorin sim-kortti ei puhelimessa toimi. Elisan/Saunalahden iPhonet eivät koskaan ole olleet sim-lukittuja, Soneran ja DNA:n vanhemmat mallit olivat aina, nykyään heillä on sekä sim-lukittuja että lukitsemattomia iPhoneja. 

Eli jos tähän ryhdyt, niin realistisesti saat varata operaatioon jonkin verran aikaa Suomessa ja jopa yhden päivän lomastanne (niitä operaattorien liikkeitäkään kun ei joka kaupungissa Kanarialla ole, muistaakseni esim. Gran Canarialla ihmiset käyvät jossain isossa kauppakeskuksessa sim-kortteja hakemassa, joku varmaan voi tämän vahvistaa?). Mieti tarkkaan, onko tämä sen arvoista, vai olisiko teinin hyvä oppia, että "netti" ei ole sellainen perusoikeus, joksi hän ilmeisesti sen kuvittelee.

- Operaattorin täti.

[/quote]

Totta mutta aika worst case scenario - yleensä prepaidin saat jo lentokentältä (en ota kantaa kanarian kenttiin mutta yleisesti) ja nano-sim prepaideja saa kyllä jo ihan hyvin. Prepaideja on yleisesti saatavilla myös kioskeista markeiteista yms joten ei sen nyt niin vaikeata pitäisi olla.

Vierailija
19/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan tekstiviestejä ja en ajattele siinä mitä maksaa. Sen verran kun jois ennen lähtöä 5 kaljaa kentällä. Itse en moiseen sorru. Toki paikanpäällä hienosti viiniä ruoan kanssa.

Vierailija
20/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:04"]

ap

[/quote]

Onko kyseessä poika vai tyttö? Jos poika, niin kovat ajat ovat netin käytön suhteen tulossa aikanaan sitten armeijassa, kun voi olla, että esimerkiksi metsäleirin aikaan ei pääse ehkä viikkoon tai mahdollisesti pidemmäksikin aikaa ollenkaan nettiin.

[/quote]

Tämäkin on taas ihan vale. Akkukesto on ainoa haaste mutta siihenkin löytyy keinoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan