Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä asiassa perää? kysymys raskauksista ja synnytyksistä.

Vierailija
03.03.2014 |

Jos haaveilee että saisi lapset mahdollisimman perä perään niin sillon eikös se pienin ikäero mikä lapsilla voi olla ole vuoden verran?

Niin yksi raskaushan kerrallaan kestää 9kk niin onko faktaa se että raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen vaatii aikaa myös yleensä saman kerran?

Entä jos tulee raskaaksi alle 9kk edellisestä synnytyksestä niin joutuuko paikat sillon kovemmalle koetukselle kun on raskaana melkeen heti perään toisen kerran ja synnyttää taas?

Aiheuttaako tämä enemmän pysyviä vaurioita esim. pidätyskykyyn? kuin se että hankkisi seuraavan lapsen vasta esim. kun esikoinen menee kouluun niin on kerenny keho ainakin kunnolla palautua?

Vai kerkeekö 9kk ajan keho palautua normaali tilaan tai ainakin tarpeeksi normaali tilaan jottei seuraava synnytys ja raskaus jätä pysyviä vaurioita vaikka seuraavaa lasta alettaisiin odottamaan kun esikoinen on 10kk ikäinen vai tuleeko liian nopeasti seuraava "rääkki" perään keholle?

Kokemuksia tai tietoa kellään?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:40"]

Toiset palautuu nopeemmin, toiset ei koskaan. Ei sitä voi tietää etukäteen, miten keho reagoi. Jokainen raskauskin on erilainen, joten jokaisesta voi myös palautua erilailla. Ja voi lapsilla olla pienempikin ikäero kuin vuosi, jos vaikkapa se esikoinen syntyy keskosena ja seuraava raskaus alkaa pian ensimmäisen synnyttyä. Normaalisti kuitenkin noin vuosihan sitä ikäeroa pienimmillään tulee.

[/quote]

Selitäpäs nyt tyhmälle miten esikoisen keskosuus asiaan vaikuttaa?

[/quote]

Sori, pieni ajatuskatkos kun nopeasti kirjoitin. Mielessä oli eräs tietämäni henkilö, jonka esikoinen keskonen, vahinko (ilmeisesti) perään ja seuraavakin keskonen. Varsinkin korjattua ikää ajatellen todella pieni ikäero.

Vierailija
22/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:54"]

Sain elokuussa -86 esikoisen, kakkonen syntyi  syyskuussa -87 (viikko 36) ja kolmas syntyi elokuussa -88.

Vointi oli hyvä ja kroppa kesti hienosti, synnytykset olleet helppoja ja toipuminen nopeaa. Ihan normaalia arkea kykenin pyörittämään heti kun tulin laitokselta kotiin.

Mitään vaivoja alapäässä (tai vatsalihaksissa) ei ole ollut, ei synnytyksen jälkeen eikä nytkään vaikka ikää melkein 50v.

[/quote]

Upeaa kuulla! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset palautuu nopeemmin, toiset ei koskaan. Ei sitä voi tietää etukäteen, miten keho reagoi. Jokainen raskauskin on erilainen, joten jokaisesta voi myös palautua erilailla. Ja voi lapsilla olla pienempikin ikäero kuin vuosi, jos vaikkapa se esikoinen syntyy keskosena ja seuraava raskaus alkaa pian ensimmäisen synnyttyä. Normaalisti kuitenkin noin vuosihan sitä ikäeroa pienimmillään tulee.

[/quote]

Miten se keskoisuus liittyy asiaan? Syntymäpäivä on keskosen syntymäpäivä, ei siis korjattu ikä.

Vierailija
24/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:56"]

Joillakin kuukautiset alkavat ilmeisesti heti, joillakin ei. Minulla alkoivat vasta, kun lopetin imetyksen, aina vauvan ollessa vuoden ikäinen. Joillakin imetys suojaa (tai näin ainakin sanotaan) uudelta raskaudelta, joillakin taas ei. Itse en uskaltanut ottaa sitä riskiä, vaikka menkkoja ei kuulunutkaan. :)

[/quote]

Noniin. Onko se muuten suositus imettää lasta vuoden ajan? tekikö muuten minkälaista jälkeä rintoihin? nykyäänhän esim. noita raskausarpia pystyy ehkäsemään vissiin aika hyvin kun mainostanu sitä bebanthenin raskausvoide rasvaa... kellään kokemuksia tästä? onko toiminut hyvin?

Vierailija
25/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:44"]

Luulisi että just mitä useampi raskaus niin sen helpompi olisi, eikä tukalampi... :)

[/quote]

Kyllä se riippuu ihan yksilöstä. Mulla on toinen ja viimeinen raskaus meneillään, ja sen verran kamalaa tämä on, että onneksi on viimeinen.

[/quote]

Joo no ymmärrän mä tämänkin kannan. Ite just mietin sen takia noin että mitä useampi raskaus, niin sen helpompaa se olisi kun tiedätkö voisi ajatella että paikat ovat enemmän tottuneet jo raskauksiin eikä paisu tai veny ensimmäistä kertaa. Mutta sekin on aivan järkeen käypää että mitä useampi raskaus niin ne paikat siitä myös rasittuu ja kärsii... :)

[/quote]

Mulla alkoi tässä toisessa raskaudessa kaikki vaivat huomattavasti aiemmin kuin ensimmäisessä, siis pahimpana liitoskivut ja närästys. Näin päin se yleensä menee.

[/quote]

Mitä liitoskivut on ja missä päin kroppaa ne yleensä tuntuu ja minkälaiselta? närästyksestä mulla on kyllä kokemusta jo muutenkin.. onneks sitä ei oo kauheesti ollu. Mutta joskus. Inhottava tunne. :/

Vierailija
26/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausarvet riippuvat paljolti kudostyypistä ja hormoneista. En oikein usko noiden rasvojen tehoon. Samoin imetyksen vaikutus rintoihin on hyvin yksilöllistä ja riippuu paljon kudostyypistä (kollageenin määrä). Esim. mä imetin lähes 2 vuotta ekaa lasta, eikä rinnat kuin vähän pehmenneet.

Vierailija
27/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:07"]

Luulisi että just mitä useampi raskaus niin sen helpompi olisi, eikä tukalampi... :)

[/quote]

Kyllä se riippuu ihan yksilöstä. Mulla on toinen ja viimeinen raskaus meneillään, ja sen verran kamalaa tämä on, että onneksi on viimeinen.

[/quote]

Joo no ymmärrän mä tämänkin kannan. Ite just mietin sen takia noin että mitä useampi raskaus, niin sen helpompaa se olisi kun tiedätkö voisi ajatella että paikat ovat enemmän tottuneet jo raskauksiin eikä paisu tai veny ensimmäistä kertaa. Mutta sekin on aivan järkeen käypää että mitä useampi raskaus niin ne paikat siitä myös rasittuu ja kärsii... :)

[/quote]

Mulla alkoi tässä toisessa raskaudessa kaikki vaivat huomattavasti aiemmin kuin ensimmäisessä, siis pahimpana liitoskivut ja närästys. Näin päin se yleensä menee.

[/quote]

Mitä liitoskivut on ja missä päin kroppaa ne yleensä tuntuu ja minkälaiselta? närästyksestä mulla on kyllä kokemusta jo muutenkin.. onneks sitä ei oo kauheesti ollu. Mutta joskus. Inhottava tunne. :/

[/quote]

Häpyluun liitoksessa, lonkissa.

Vierailija
28/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa kuukaudessa ne menkat alkaa yleensä. Kaikilla ei edes ala menkat vaikka uusi raskaus alkaakin. Mulla menkat pysyneet poissa niin pitkään kuin olen  imettänyt ahkerasti.

[/quote]

Jes! kiva tietää. :)

Vierailija
29/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:04"]

[/quote]

Miten se keskoisuus liittyy asiaan? Syntymäpäivä on keskosen syntymäpäivä, ei siis korjattu ikä.

[/quote]'

Korjasin jo ylempänä, mitä tarkoitin. Selitys jäi vain hieman kesken.

Vierailija
30/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:59"]

Menkkojen alkaminen on yksilöllistä. Mulla ne oli poissa 10 kk, yhdellä tutulla pysyy tasan niin kauan, kun imettää vähänkään yöllä.

[/quote]

Ok. Tämä myös varmaan takaa yleensä sen että on turha alkaa yrittämään toista lasta vaikka menkat ei 10kk ekan raskauden ja synnytyksen jälkeen tuliskaan koska jos niitä ei tuu niin todennäkösesti myös toinen raskaus ei ala..? eli rauhassa pitäis vaan sit odotella?

Vierailija
31/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:48"]

nro 2 jatkaa. Tukalampia todellakin jos on niitä pieniä lapsia jo entuudestaan joiden perässä pitää hillua ja vääristellä ja nostella..

[/quote]

No uskon.. toivottavasti ois puoliso ees apuna. Sithän se voi helpottaa aika paljon. :)

Sitä aina miettii, että kummin on parempi hankkia lapsia: niiden lasten kannalta ( saa sisaruksen esim. mahdollisimman pian) vai omien halujen ja jaksamisen kannalta. Kyllä se aivan varmasti tuo jälkimmäinen on, koska tärkeäähän on et sä kykenet olemaan edes sille yhdelle lapselle hyvä äiti ja vanhempi kuin että sulla on esim. 2 lasta ja sä oot pahoinvoiva vanhempi, kun se ei tunnu sinulle itsellesi oikeelta tai et ainakaan heti jaksaisi toista lasta ihan siihen perään. Et kerkiishän sen sisaruksen saada viimeistään esim. kouluun mennessä. Mutta mä mietin et onko ikäero sillon sisarusten kannalta niin suuri että niillä ei paljoo tuu olemaan yhteistä ja lämmintä sidettä toisiinsa? kokemuksia kellään myöskin tästäkin?

[/quote]

Enimmäkseen mielipide asia. Tottakai kannattaa ottaa huomioon oma jaksaminen näissä asioissa. Monesti tuntuu olevan niin, että pitkällä ikäerolla siteet lämpenevät vasta aikuisena kun alkaa olla enemmän samalla aaltopituudella. Toki pientä sisarusta voi olla tosi kiva hoitaa joidenkin mielestä, mutta ei se kuitenkaan ole sama asia, kuin leikkiä leikkejä joita itsekin tykkää leikkiä.

Ihan pienellä ikäerolla tulee leikittyä samankaltaisia leikkejä. Vanhempien jaksaminen joutuu varmasti kovalle koetukselle, koska lapset vaativat tosi paljon apua kaikessa sekä sylittelyä ja seuraa enemmän.

Meillä on lapsilla ikäeroa 2,5v ja olen kokenut helpoksi. Esikoinen osasi jo käydä potalla ja jotain pientä pukemista tehdä itse. Lisäksi tuossa iässä alkoi kiinnostua toisista lapsista ja leikkimään itsenäisemmin. Itsekkyys vähenee myös huomattavasti 3-vuoden tienoilla.

Kannattaa ehdottomasti tutkia lasten kehitystä esim. MLL:n sivuilta niin saa hieman käsitystä siitä, mitä minkäkin ikäiset tarvitsevat, miten leikkivät, toimivat, nukkuvat yms.

Vierailija
32/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:08"]

Raskausarvet riippuvat paljolti kudostyypistä ja hormoneista. En oikein usko noiden rasvojen tehoon. Samoin imetyksen vaikutus rintoihin on hyvin yksilöllistä ja riippuu paljon kudostyypistä (kollageenin määrä). Esim. mä imetin lähes 2 vuotta ekaa lasta, eikä rinnat kuin vähän pehmenneet.

[/quote]

No mulla on nyt näyttäny noita raskausarpia näköjään tulleen muutenkin. Esim. reisiin ja rintoihin... niin kertookohan se sitten siitä että ihoni on ilmeisesti alttiimpaa sorttia niille?

Mä kyllä jotenkin uskon noihin rasvojen tehoon koska kyllähän se voi auttaa kun se iho venyy niin jos sinä rasvailet sitä, et se jotenkin pehmittäis sitä tai jotain. Ettei pääse niin helposti niitä arpia syntymään.

Vierailija
33/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Häpyluun liitoksessa, lonkissa.

[/quote]

Ok.

Vierailija
34/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:19"]

[/quote]

No mulla on nyt näyttäny noita raskausarpia näköjään tulleen muutenkin. Esim. reisiin ja rintoihin... niin kertookohan se sitten siitä että ihoni on ilmeisesti alttiimpaa sorttia niille?

Mä kyllä jotenkin uskon noihin rasvojen tehoon koska kyllähän se voi auttaa kun se iho venyy niin jos sinä rasvailet sitä, et se jotenkin pehmittäis sitä tai jotain. Ettei pääse niin helposti niitä arpia syntymään.

[/quote]

Mutta kun ne arvet eivät tule ainoastaan siihen ihon pintakerrokseen, vaan syvemmälle.

Vierailija
35/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:15"]

nro 2 jatkaa. Tukalampia todellakin jos on niitä pieniä lapsia jo entuudestaan joiden perässä pitää hillua ja vääristellä ja nostella..

[/quote]

No uskon.. toivottavasti ois puoliso ees apuna. Sithän se voi helpottaa aika paljon. :)

Sitä aina miettii, että kummin on parempi hankkia lapsia: niiden lasten kannalta ( saa sisaruksen esim. mahdollisimman pian) vai omien halujen ja jaksamisen kannalta. Kyllä se aivan varmasti tuo jälkimmäinen on, koska tärkeäähän on et sä kykenet olemaan edes sille yhdelle lapselle hyvä äiti ja vanhempi kuin että sulla on esim. 2 lasta ja sä oot pahoinvoiva vanhempi, kun se ei tunnu sinulle itsellesi oikeelta tai et ainakaan heti jaksaisi toista lasta ihan siihen perään. Et kerkiishän sen sisaruksen saada viimeistään esim. kouluun mennessä. Mutta mä mietin et onko ikäero sillon sisarusten kannalta niin suuri että niillä ei paljoo tuu olemaan yhteistä ja lämmintä sidettä toisiinsa? kokemuksia kellään myöskin tästäkin?

[/quote]

Enimmäkseen mielipide asia. Tottakai kannattaa ottaa huomioon oma jaksaminen näissä asioissa. Monesti tuntuu olevan niin, että pitkällä ikäerolla siteet lämpenevät vasta aikuisena kun alkaa olla enemmän samalla aaltopituudella. Toki pientä sisarusta voi olla tosi kiva hoitaa joidenkin mielestä, mutta ei se kuitenkaan ole sama asia, kuin leikkiä leikkejä joita itsekin tykkää leikkiä.

Ihan pienellä ikäerolla tulee leikittyä samankaltaisia leikkejä. Vanhempien jaksaminen joutuu varmasti kovalle koetukselle, koska lapset vaativat tosi paljon apua kaikessa sekä sylittelyä ja seuraa enemmän.

Meillä on lapsilla ikäeroa 2,5v ja olen kokenut helpoksi. Esikoinen osasi jo käydä potalla ja jotain pientä pukemista tehdä itse. Lisäksi tuossa iässä alkoi kiinnostua toisista lapsista ja leikkimään itsenäisemmin. Itsekkyys vähenee myös huomattavasti 3-vuoden tienoilla.

Kannattaa ehdottomasti tutkia lasten kehitystä esim. MLL:n sivuilta niin saa hieman käsitystä siitä, mitä minkäkin ikäiset tarvitsevat, miten leikkivät, toimivat, nukkuvat yms.

[/quote]

Ok. :) kiitos!

Mietin tässä just et tuleeko sellasista lapsista jotka on ollu ainoita esim. kouluikään saakka niin jotenkin erillaisempia kun sellasista joilla on ollu pienestä pitäen jo sisarus?

Voiko tätä erillaisuutta ehkäistä jotenkin? esim. laittaa lapsi pienenä päiväkotiin ja palata itse normaalin perus ajan sisällä työelämään? etsiä lapselle ikäistään leikkiseuraa, esim. kaveriperheet, naapurusto yms?

Koska mitään harrastusta on alle kouluikäsen varmaan aika vaikee vielä alottaa kun on kuitenkin sen verran pieni ja ei tiedä tarkalleen oikeen et mitä sitä haluais tehdä ja harrastaa. Selkiintyy enemmän sitten kouluiässä. Tälläsen käsityksen mä oon saanu. Tottakai vanhemmat voi viedä lapsiaan myös joihinkin pienten lasten harrastuspiireihin, varmaan sellasiakin on olemassa, mutta mun mielestä siinä on kyse enemmän sitten siitä et lasta yritetään enemmän ohjata harrastamaan jotakin tiettyä lajia ja vanhemmat yrittää siltä osin leipoa lapsesta itselleen mieluista. Mun mielestä sen lapsen kuuluu saada itse päättää sitten kun ikää on enemmän et jos haluaa harrastaa ja kivahan se ois jos ois joku harrastus, niin onko se esim ratsastus, jääkiekko vai mikä...

Mulla on omasta lapsuudesta vaan niin kielteiset kokemukset. Minä olin ainut lapsi ja toivoin aina sisarusta, mutta en koskaan sitä saanut. Sitten isä oli alkoholisti ja mielenterveysongelmainen, äitikin mielenterveysongelmainen ja mun lapsuus ennen kouluikää oli sitä että jouduin menemään aina mummolaan oli arki tai viikonloppu. Siellä yksinäni leikin jotain tai piirtelin, katsoin televisiota, söin, käytiin lenkillä. Tollasta oli mun lapsuus ja ei paljon mitään kontaktia oman ikäsiin lapsiin tai muihinkaan lapsiin, kun en edes päiväkotia käynyt, kunnes mut sit sysättiin 6-vuotiaana yhtäkkiä eskariin ja siitä sitten suoraan kouluun.

Myöhemmin jouduin kiusatuksi ja muutenkin kokenut henkisesti raskaita juttuja. Aiemmin tiesin että tahdon ehdottomasti lapset pienellä ikäerolla ja ylipäätään sisaruksen sille toiselle, kun itselläni ei sitä ollut. Mut nyt tuntuu että mulla ei riitä voima varat hankkimaan toista lasta ennen kun esikoinen on siinä kouluiässä ja muutenkin olen vielä tosi nuori, joten mulla ois kyllä aikaa paljon myöhemminkin hankkia se toinen lapsi... Mietin vaan että, pilaanko nyt tämän ensimmäisen lapsen elämän just sit kanssa sillä kun se joutuu kasvamaan ainoana lapsena kouluikään asti kun en kykenisi ainakaan ehkä henkisesti tarjoamaan sille sisarusta aiemmin. En haluaisi missään nimessä tehdä sellaista!

Niin mietin että voisko sitä oudoksi ja erillaiseksi kasvamista ehkäistä sit noilla jutuilla mistä mä tuolla aiemmin puhuin?

Ei se tietenkään oo sama juttu kun sisko tai veli... mut itestä just tuntu et musta tuli sellanen pirun outo ja erillainen sen takia, kun moni juttu oli omasta mielestä aika pielessä ja oon miettiny et johtiko se myös esim. siihen et mua alettiin kiusaamaan. Jos mulla oli kato jotenkin huonot sosiaaliset taidot? vähän hemmoteltu ainut lapsi, kodin epätasapainoisuus ja ylipäätään perheen ja suvun, se ettei ollu kontakteja pahemmin pienenä oman ikäsiin...

Hyi helvetti että mä vihaan mun vanhempia ja tuota kaikkee paskaa, tänä päivänä, mitä vanhemmaks tuun niin sitä suuremmaks tuntuu tuo tunne vaan kasvavan niitä kohtaan eikä pienenevän!

Vierailija
36/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:27"]

[/quote]

[/quote]

Mutta kun ne arvet eivät tule ainoastaan siihen ihon pintakerrokseen, vaan syvemmälle.

[/quote]

Aijaa..?

Kuulostaa pahalle. :( :D

Vierailija
37/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma synnytystä saattaa helpottaa, jos vauvat tulee pienellä ikäerolla. Keholla tavallaan tuoreessa muistissa edellinen synnytys ja paikkojen avautuminen siksikin nopeampaa. Näin on sanonut kätilö ja samaa olen kuullut monelta synnyttäneeltä ja kokenut itsekin. Poikkeuksiakin tietenkin on.

Minulla alkoi kuukautiset seuraavassa kuussa esikoisen syntymän jälkeen (täysimetyksestä huolimatta). Tulin raskaaksi, kun esikoinen oli 6 kk, mutta raskaus meni kesken. Uudelleen raskaaksi, kun esikoinen 9 kk. Keskenmeno taas. Kun esikoinen n. vuoden aloin taas odottaa ja se raskaus päättyi onnellisesti kuopuksen syntymään. Eli vaikka kuukautiset olisivat alkaneet, ei kroppa välttämättä "kestä" heti uutta raskautta. Joillakin kestää. Itsellä toinen raskaus oli raskaampi kuin edellinen, mutta raskausarpia tms. ei siitäkään raskaudesta jäänyt.

Vierailija
38/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:50"]

Kuulemma synnytystä saattaa helpottaa, jos vauvat tulee pienellä ikäerolla. Keholla tavallaan tuoreessa muistissa edellinen synnytys ja paikkojen avautuminen siksikin nopeampaa. Näin on sanonut kätilö ja samaa olen kuullut monelta synnyttäneeltä ja kokenut itsekin. Poikkeuksiakin tietenkin on.

Minulla alkoi kuukautiset seuraavassa kuussa esikoisen syntymän jälkeen (täysimetyksestä huolimatta). Tulin raskaaksi, kun esikoinen oli 6 kk, mutta raskaus meni kesken. Uudelleen raskaaksi, kun esikoinen 9 kk. Keskenmeno taas. Kun esikoinen n. vuoden aloin taas odottaa ja se raskaus päättyi onnellisesti kuopuksen syntymään. Eli vaikka kuukautiset olisivat alkaneet, ei kroppa välttämättä "kestä" heti uutta raskautta. Joillakin kestää. Itsellä toinen raskaus oli raskaampi kuin edellinen, mutta raskausarpia tms. ei siitäkään raskaudesta jäänyt.

[/quote]

Mukava kuulla! :) äitillänikään en ole pahemmin vatsassa kyllä raskausarpia nähnyt... mutta niillähän on tapana vaaleta myös ajan kanssa? tai sitten niitä ei tullut sille pahemmin ollenkaan vatsaan. :) muista paikoista en kyllä tiedä... en oo sillä silmällä katellu. Mietin vaan et miks mulla tuli sit reisiin ja rintoihin vai liittykö se normaaliin kasvamiseen ja sillä ei oo mitään yhteyttä siihen et se kertois siitä tuleeko helposti raskausaikana vatsaan niitä arpia...

Vierailija
39/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Yleensä mies on töissä, joten ei ole päivän (tai työvuoron) aikana lapsia nostelemassa tai muutenkaan auttamassa. Töiden ulkopuolella toki.

Meillä on neljä lasta, vanhin on 6v. Alle kahden vuoden ikäerot kaikilla. Minulla helpot raskaudet, helpot synnytykset (jokainen helpompi edellistä). Ei mitään raskausarpia yhdestäkään raskaudesta.

Raskausajat olivat siksi loppuajasta edellisiä raskaampia, että oli niitä muita lapsia hoidettavana. Ehkä myös siksi, että liikuntaa ei ehtinyt tai pystynyt yhtä paljon harrastaa kuin ekassa ja tokassa raskaudessa.

Lapset ovat toistensa kanssa kuin paidat ja peput. Leikkivät koko ajan yhdessä, riitelevät yllättävän vähän. Raskainta oli kahden lapsen kanssa, kun ekalla ei vielä ollut leikkiseuraa. Kolme ja neljä meni jo ihan helposti. Enempää ei tule, niin en tiedä useammista lapsista :)

Itselläni on minua 6 vuotta vanhempi sisko, eikä meillä ollut mitään yhteistä lapsena. Hänhän meni jo kouluun, kun opettelin kävelemään. Kun menin kouluun, hänellä alkoi teini-ikä. Koko ajan oli eri kaverit, ja tunsin olevani vain tiellä. NIinkuin varmaan olinkin. Lähennyimme vasta aikuisina uudelleen, toki sekin on mukavaa.

En suunnittelisi tuollaista paljon etukäteen, teet niinkuin teistä tuntuu sitten kun se eka on olemassa. Synnytys on muuten kuulemma kuin ensisynnytys, jos edellisestä alkaa olemaan jo 5-6 vuotta. Jos ikäero on lyhyt, synnytys on yleensä helpompi ja lyhyempi. Keho ikäänkuin muistaa, miten pitää toimia.

Vierailija
40/51 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minulla tuli raskausarpia jo teininä. Raskauksissa (3kpl )niitä taas ei tullut kuitenkaan ollenkaan. Enkä rasvaillut yhtään millään, joskus ihan vartalovoidetta laitoin suihkun jälkeen niinkuin yleensäkin jos iho tuntuu kuivalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi