Jos eläisitte teini-iän nyt uudestaan teini-ikäisenä mutta nykyisellä elämänkokemuksella varustettuna
mitä tekisitte eri tavalla?
Mä lopettaisin panikoimisen siitä, kelpaanko, olenko ruma, olenko lihava, saanko koskaan poikaystävää jne. Sanoisin vastaan, kun joku sanoisi koulussa ilkeästi. Ottaisin rohkeasti kontaktia luokan hiljaisiin ja yrittäisin olla heille hyvä ystävä. Pukeutuisin vapaammin enkä välittäisi siitä, mitä muut ajattelevat. Olisin kohteliaampi ja ystävällisempi vanhemmilleni. Ottaisin koulun enemmän tosissani.
Kommentit (87)
Muuttaisin pois kotoa 18-vuotiaana ja jäädyttäisin välit vanhempiini, hakeutuisin terapiaan ja rintaleikkaukseen, panostaisin opiskeluun ja ihmissuhteisiin.
Aloittaisin liikuntaharrastuksen ja tekisin kaikkeni, että se harrastus säilyisi myös aikuisena
Flirttailisin poikien kanssa, ilmoittaisin että tytöt eivät kavereina kiinnosta vaan olen kaveri kaikkien luokan poikien kanssa.
Muuten olisin samanlainen kuin ennenkin; avoimen uskovainen hikipinko, joka ei käytä päihteitä.
Pitäisin huolta fyysisestä ja psyykkisestä kunnostani
Sanoisin vanhemmille, että tämä on mun elämäni, mä saan itse päättää, minkä ammatin haluan ja missä haluan asua.
Ostaisin vähemmän vaatteita ja enemmän kirjoja.
Panostaisin opiskeluun. Harrastaisin seksiä silloin kun tekee mieli, ilman turhia pelkoja ja epävarmuuksia.
Nauttisin siitä, että oma kroppa on nuorimmillaan ja kauneimmillaan, enkä stressaisi turhaan kiloista tai siitä, kelpaanko. Pukeutuisin välillä provosoivasti ja nauttisin ilman huonoa omaatuntoa siitä, että saan ihailevia katseita. Nyt melkein viiskymppisenä ei enää onnistu :-/
Mä olin just tuollainen teininä, kun ap olisi halunnut olla. Olit ap nynnerö.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluaika oli todella ahdistavaa p-kaa. Sanoisin silloiselle yhdeksäsluokkalaiselle minälleni, että kestä, kestä lukiossa helpottaa.
Ja lukiossa muuttaisin viimeistään abivuonna opiskelija-asuntoon ja alkaisin käydä salilla jo lukiossa,,enkä vasta jälkeen.Ja kyllä, panisin niin Tuijaa, Pirjoa, Heliä, Eveä, Minnaa ja niitä muita sitten siellä opiskelija-asunnossa kun kerran tyrkyllä olivat Lukion aikana, mutta en muka kehdannut, kun kavereita oltiin.
Tytöt eivät tästä tyrkylläolemisestaan tienneet mitään, vaan pitivät sinua kaverinaan.
Koulua kävisin tunnollisemmin, liikkuisin enemmän ja harrastaisin seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin just tuollainen teininä, kun ap olisi halunnut olla. Olit ap nynnerö.
Kyllä. Eikä siinä vielä kaikki. Olen edelleen nynnerö.
Noudattaisin omia unelmiani jatko-opintoja suunnitellessani enkä yrittäisi miellyttää vanhempiani
Pyristelisin irti uskonnollisen liikkeen kynsistä aikaisemmin
En aloittaisi seksielämää yläasteikäisenä.
Yrittäisin olla ystävällisempi kaikille. En olisi niin hyökkäävä kaikkia kohtaan vain siksi, että olin peloissani ja pelkäsin hylkäämistä.
En suostuisi enää olemaan se arka ja epävarma nössö. Harmittaa että löysin jonkinlaisen itsetunnon vasta 18-vuotiaana ja aloin saada kavereita ja kivojakin kokemuksia jatkuvan kotona nysväämisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkoisin koulun sosiaalisia rakenteita ja olisin kaikkien kaveri. Puuttuisin kiusaamiseen.
Tein tuon, minusta tuli jännästi koulun pomo jolta pyydettiin lupa erilaisiin juttuihin. Kiusaaminen mm loppui kokonaan.
Viettäisin enemmän aikaa kavereiden kanssa ja en välittäisi muiden mielipiteistä niin paljon. Pukeutuisin niin kuin haluaisin ja tekisin vapaa ajalla sitä mitä oikeasti rakastaisin, välittämättä onko se siistiä vai ei.
Yläkouluaika oli todella ahdistavaa p-kaa. Sanoisin silloiselle yhdeksäsluokkalaiselle minälleni, että kestä, kestä lukiossa helpottaa.
Ja lukiossa muuttaisin viimeistään abivuonna opiskelija-asuntoon ja alkaisin käydä salilla jo lukiossa,,enkä vasta jälkeen.
Ja kyllä, panisin niin Tuijaa, Pirjoa, Heliä, Eveä, Minnaa ja niitä muita sitten siellä opiskelija-asunnossa kun kerran tyrkyllä olivat Lukion aikana, mutta en muka kehdannut, kun kavereita oltiin.