Seuraa 

hei,

pitäisi täytellä sairaalan esitietolomakkeet TAYSiin. Viime käynnistä jo kaksi vuotta, siksi kyselen,

huomioiko ne toiveita synnytyssairaalallle -lappusen tekstejä mitenkään enää nykyään kun siellä niin kiire? Mitä olette lappuun laittaneet?

Viimeksis toivoin ammetta ja jakkaraa, en saanut kumpaakaan.

Kommentit (7)

ekassa toivoin ettei epparia, halusin jakkaraa ja ammetta.

ammeeseen en voinut mennä kun vedet oli menneet niin kauan sitten. kävin suihkussa useamman kerran. jakkaraa ja situvaa asentoa olsin voinut koittaa mutta epiduraali vei tunnon jaloista enkä pysynyt pystyssä ollenkaan. ja epparikin tehtiin vasta sitten kun olin 1,5h tuntia ponnistanut. ennen epparin tekoa kätilö sanoi että saako tehdä- hänestä tilanne ei etene yhtään ja eppari saattaisi helpottaa. ja syntyihän se poika. sain tuossa synnytyksessä kaiken toivomani kivunlievityksen.

tokassa en toivonut muuta kuin epiduraalia- amme taas pois laskuista koska pitkään vesien menosta. sain apiduraalin ja sain kokeilla erilaisia ponnistusasentoja. ja epparikin vältettiin tällä kertaa.

oletko kysynyt paikan päällä ammeista jne? monesti niilä kätilöillä on sen verran kiire että on muutakin tekemistä kun papereita selailla- ne tärkeät synnytykseen ja terveyteen vaikuttavat asiathan sieltä aina luetaan. ja toisaalta toiveet on aina toiveita. ammeet voivat olla varattuja ja anestesialääkäri leikkauksessa.

paikanpäällä kannattaa varmasti kysyä että mikä on mahdollista ja kertoa mitä toivoo. sitten jos haluaa synnytyksen ihan jollain tietyllä kaavalla niin pitänee varmaan miettiä muuta kuin julkisella synnyttämistä.

joo, sori, en tarkoittanut että mulla olis mitään erityistä kaavaa synnyttämiseen mietittynä, ja missään nimessä en ekan kokemuksen jälkeen meniskään minnekään muualle synnyttämään kuin TAYSiin, se paikka ja VTO pelasti poikamme hengen viimeksi! Se synnytys menee niinkun menee omalla painollaan, mikä tuli karvaasti jo esikoisen aikaan todettua, mutta kysymylkselläni aattelin vaan kysästä mitä ootte yleensä siihen lappuun laittaneet.

Syy miksi mun toiveita ei viimeksi voitu toteuttaa ei tosiaankaan johtunut kätilöistä tai muusta TAYSin toiminnasta, vaan synnytyksessä tuli pienoisia ongelmia. Amme oli varattu, ja synnytyksen hankaluuksien ja ongelmien vuoksi en jakkaraa saanut, enkä kyllä olisi siinä sitten loppupeleissä pysynytkään, niin kova horkka oli päällä että tärisin ja itkin peiton alla kovassa kuumehorkassa... eli siis tiedän ettei se todellakaan mene niinkuin suunnittelee, mutta jos tilanne olisi nyt seuraavalla kerralla helpompi sekä minulle että vauvalle, mietin vaan mitähän sitä toivoisi.... siinä lapussa nyt kuitenkin niitä toiveita kysytään.

äk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ymmärrän tunteesi. meillä ennenaikaisena syntyneet nuo lapset ja itse olen tyytyväinen jos lapsi saadaan hengissä maailmaan. hyvin paljon ensimmäisestä odotuksesta minulla ainakin sen takia jo vähentyneet toiveet synnytykselle.

mutta kyllä ne siellä taysissa tosi hyvin toiveet ottaa huomioon jos muistaa vaan niistä kysyä.

Vastaanpahan vaikken Tayssissa pakertanutkaan.

1. EI EPPARIA. Jep, monta yötä tuli valvottua, ettei sitä vaan enää tarvitsisi tehdä. Eikä onneksi enää tehty. " huoh"

2. Peräruiske. Tays laittaa ymmärtääkseni sen kaikille, mutta minun synnärillä se täytyi toivoa (Seks).

3. Amme. Jollei mahdollista niin suihku.

4. Jos mahdollista haluaisin jutella synnytyksen hoitaneeen kätilön kanssa synnytyksen jälkeisenä päivänä tai vierihoito-osastolla ollessani.

En kirjannut toivetta synnytyasennosta. Sanoin kyllä kätilölle että viimmeksi koin puoli-istuvan asennon erittäin epämiellyttävänä, mutta silloin vihreän lapsiveden vuoksi siitä oli vain pusattava. Pikkukakkonen tuli maailmaan kylkiasennosta. Oli tulossa niin rytinällä, etten olisi halunnutkaan pystyasentoon. Kätilö ohjasi minut kylkiasentoon. Pidätteleminen kun onnistui paremmin kyljellään jalat tiukasti yhdessä ja tikkusuorana. Empä olisi uskonut etten saa ponnistaa kertaakaan. Etukäteen kyllä mietin että haluaisin pikkukakkosen tehdä pystyasennosta.

Kirjaa vain toiveet ja sano ne sinua hoitavalle kätilölle. Vaikka Tays onkin iso sairaala, niin ei sielläkään ihan aina hirvittävää ruuhkaa ole. Kätilöillä voi olla hyvinkin aikaa panostaa synnyttäjän toiveisiin. Leppoisaa odotusta ja sitten aikanaan sujuvaa synnytystä. :-)

Lia ja tytöt 1v 10kk ja 4kk

Kaikki ns. minulle tärkeät toiveeni toteutuivat. " Ponnistusasentokin" oli ok. Esikoisesta tekivät silloin tuon epparin, vaikka lista oli sama. Ja erikseen en esikoisella ymmärtänyt toivoa, että saisin jutella kätilöni kanssa jälkeen päin.

En edes muista mitä kirjoitin aikanaan siihen lomakkeeseen, mutta enpä usko, että sitä kätilö sairaalassa synnytyksen yhteydessä luki? Ei varmaan olisi edes ehtinyt, koska jokainen kätilö joka nähtiin sanoi samaa, " Ihan älytön yö! Kiire, anteeksi!"

Minulla oli monia ajatuksia synnytyksestä ja kirjoitin niitä paperillekin mukaan, mutta itse synnytyksessä ei tuntunutkaan tarpeelliselta niitä enää muistella. Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että kannattaa ehkä laittaa toiveitaan ihan paperille, jonka ottaa mukaan. Siitä on helppo kätilölle vaikkaa näyttää, että tällaisia olen miettinyt! Ensimmäinen synnytys kun oli kyseessä, oli se muutenkin niin jännää ja, joo ihan oikeesti, kivaa, että osa toiveista unohtui. Synnytys myös oli nopeahko.

No, koska synnyttäessäni oli jokainen sali käytössä, en olisi ammeeseen kuitenkaan päässyt. Epparista mainitsin, että tee vaan jos siltä näyttää, ja tekihän se ;), auts, mutta parani tosi hyvin ja huomaamattomaksi. Peräruiskeesta ei kukaan edes maininnut, että eivät ainakaan kaikille tuputa...Suihkuun halusin ja meninkin, samoin epiduraalin pyysin ja sain, näitä olin etukäteenkin ajatellut. Ponnistin puoli-istuvasti, vaikka pystympää olin ajatellut, mutta koska tunsin, että vauva tulee hyvin, niin eipä haitannut 15 min. tuossa asennossa.

kaikki toiveet pyritään toteuttaan mahdollisuuksien mukaan. esim amme ei ole kuin 1 synnytyshuoneessa, eli jos varattu niin ei voi mitään.. ammeeseen ei myös pääse jos sydänäänissä on jotain vikaa tai vihreä lapsivesi. lääketieteelliset faktat huomioiden kaikkia synnyttäjiä toki kuunnellaan ja esitietolomakkeet ovat juuri sitä varten että niitä toiveita katsotaan. tays on ruuhkainen sairaala, joten aina ei saa mitä haluaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat