Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opitko lapsiltasi mitään?

Vierailija
08.02.2014 |

Olen esimerkiksi todistanut, kun lapsi vihaisena sanoo vanhemmalleen, että lopeta nyt tuo paskanpuhuminen muista! Yleensä opetamme tai yritämme opettaa hyviä tapoja lapsillemme, mutta joskus nuo pienet olennot, jotka olemme synnyttäneet, opettavat meille yhtä jos toista elämästä yms. Onko oppinut lapseltasi mitään? Entä oletko oppinut opettamalla lastasi (esim. kärsivällisyyttä tai olla valehtelematta)?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai olen oppinut.

Erityisesti lapseni ovat osoittaneet, että saman asian opettaminen yhdelle on helppoa ja toiselle vaikeaa. Eli ei aina ole kiinni vanhemman laiskuudesta tai muusta tyhmyydestä että lapsi käyttäytyy, tekee tai ei tee jotain. Esim. kuivaksioppiminen, oman huoneen siistinä pito, itkupotkuraivarit kaupassa ja uimaan oppiminen. Toinen oppii itsestään, toiselle opetetaan hiki päässä. Toinen käyttäytyy hyvin lähes itsestään, toisen kanssa tehty kaikki temput ja luettu kasvatusoppaat. (Eikä se siis ole missään nimessä aina se sama lapsi joka on asioissa "hyvä", vaan eri asiat ovat eri lapsille helppoja.)

Lapsissamme seuratessa on korostunut se ihmetys ihmisten erikoistaidoista ja oppimisvaikeuksista. Kuinka luonnollista jollekulle on ostata jotain kun tähän asiaan on suurta lahjakkuutta. Siinä voi äiti vain ihmetellä, miten se lapsi osaa ja tajuaa jotain ihan eri tasolla kuin itse. Toisaalta on jännää nähdä omassa lapsessaan jotain (lievää) oppimisvaikeutta. Kun itselle on vaikka lukeminen ollut aina helppoa, niin nyt sitä vasta ymmärtää että toinen ei vaan kuule niitä äänteitä. 

Lisäksi olen oppinut että en ole ihan niiin viilipyttymäisen rauhallinen kuin ennen lapsia luulin. Enkä jaksa laittaa lapsia etusijalle 24/7, vaan haluan joskus ihan omaa rauhaa (kuten juuri nyt olen erittäin tyytyväinen että lapset nukkuvat). 

Vierailija
2/2 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, esimerkiksi ymmärtämään erilaisuutta ja vastakkaista sukupuolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan