Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin migreenikohtaukseni ikinä! Oletko kokenut vastaavaa?

Vierailija
15.01.2014 |

Minulla on ollut migreenikohtaus muutaman kerran elämässäni, mutta ei ikinä mitään tällaista.

Oli ihan normaali päivä ja suunnittelin töiden jälkeen lähteväni ostamaan kummilapselle synttärilahjaa. Istuin sohvalla lukemassa vielä pari uutista netistä, kun aivan yhtäkkiä tuli kuvottava olo ja juoksin saman tien oksentamaan. Samaan aikaan alkoi voimakas päänsärky.

Oksennus ja ripulointi jatkuivat kaksi tuntia ja olo oli levossakin erittäin tukala. Tablettimuotoiset lääkkeet eivät tietenkään pysyneet sisällä, eivätkä ehtineet imeytyä. Kylmä hiki valui otsalta ja valot viilsivät silmiä. Makasin pimeässä makuuhuoneessa, mutta kun kylpyhuoneessa jouduin panemaan valon päälle, koin outoja näkökenttähäiriöitä. Esim. naulassa roikkuvat pyyhkeet näyttivät loppuvan yläosan jälkeen. En nähnyt niiden alaosaa ollenkaan. Kävin oksentelemassa 6-7 kertaa ja makasin lopulta kohtausten välillä kylppärin lattialla puolitajuttomana.

Mieheni vei minut kotiin tultuaan lääkäriin, olin silloin jo ihan sekavan oloinen tai ainakin sanat menivät puheessa kummallisesti sekaisin. En muista matkasta paljoakaan. Tässä vaiheessa olin ollut sairaana vasta vajaat kolme tuntia!

Lääkärissä sain heti ensimmäiseksi nenään suihkutettavaa migreenilääkettä, joka imeytyi saman tien verisuonistoon. Kuinka ollakaan, kipu lähti noin vartin päästä ja näköhäiriöt katosivat pikkuhiljaa. Hieman "hölmö" olo vaivasi vielä pari tuntia, mutta kaikki muutkin oireet normalisoituivat kokonaan. Otin kotiin päästyäni vielä Clotamia ja menin tunniksi pimeään torkkumaan. Herättyäni olo olo aivan normaali.

Ja milloin tämä tapahtui? No tänään! En voi käsittää, että tuollainen oireisto voi tulla ja mennä tällaisella vauhdilla. Yleensä migreenikohtaukseni ovat alkaneet tuntikausien jäytävällä päänsäryllä, joka on pikkuhiljaa muuttunut ankarammaksi ja pakottanut nukkumaan. Kohtaukset ovat myös kestäneet vähintään 12 tuntia, yleensä pari päivääkin ennen lopullista paranemista. 

Voiko tämä olla jo ohi? Oletteko kokeneet jotain tällaista?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:03"]

Minulla kerran ollut vastaava kohtaus. Sairaalassa 8 tunnin ja kolmen piikin jälkeen vasta helpotti. En muista mitä sain. Nyt minulle on määrätty kohtaukseen sumatriptan 100 mg tabl. Mutta kun otan sen, seuraa siitä puolen tunnin vielä voimakkaampi särky kuin itse migreeni, sen jälkeen kipu loppuu kokonaan. Onko muilla vastaavaa? Nostaa minulla kynnystä ottaa lääkettä. Ihan hirveä vaiva, kun migreeni on viikottaista.

[/quote]

Pyydä joku toinen lääke, ei hyvä noin.

Vierailija
22/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin Ruotsissa tuota nopeavaikutteista nenäsuihkemigreenilääkettä saa Apteekin hyllystä ilman reseptiä ja lisäksi tavallisia sumatriptaaneja myydään ilman reseptiä myös, miksiköhän täällä ei saa? Meinaan vaan että siltä varalta vaikka olisi resepti olemassa mutta se olisi tilapäisesti loppu eikä lääkäri olisi ehtinut uusia sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun migreenikohtauksiin ei liity oksentelua ja pahoinvointia, ainoastaan jos otan 100 milligrammasen suman niin yököttää jonkin aikaa, mutta pään toispuoliset kipukohtaukset saattavat kestää minulla tunnista kolmeen päivään :(

Vierailija
24/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla migreenikohtaukset kestivät 3vrk, joka ikinen viikko. Joskus vain 2 viikon välein. Nyt onkin ollut estolääkitys vuosia päällä. Silti vielä välillä 3vrk kohtauksia, mutta paljon harvemmin.

Vierailija
25/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla näkökenttäpuutos ja toispuolinen hetkellinen käden toimimattomuus johtuivat aivoverisuonten tulehtumisesta, aivovaltimovaskuliitista. Juuri näköhäiriön aikaan ei ollut kipua, rajuja kipukohtauksia oli muutaman kerran viikkojen aikana.

Kun todellinen syy löytyi, jouduin aivohalvausyksikköön. Myöhemmin on todettu myös migreeni. Siihen liittyy auroja, haju-, kuulo-, näkö- ja tuntohäiriöitä. Kasvot punottavat toispuolisesti ja toinen silmä valuu vettä. En saa missään nimessä käyttää migreenilääkkeitä enkä tavallisia tulehduskipulääkkeitä.

Vierailija
26/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta se ei ollut migreeniä vaan aivoinfarkti.

Vierailija
27/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko tasan vuosi sitten säännöllistyä aurallinen migi. Lokakuussa aloin tehdä joka pv kävelylenkkejä ja jätin joka viikkoiset suklaa/jäätelö/keksimättöpvät pois. Uskon vahvasti, että hiilarimäärän raju pienentäminen sekä ulkoilu ovat molemmat vähentäneet migreenikohtauksia. 

Vierailija
28/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 07:10"]

Olen, mutta se ei ollut migreeniä vaan aivoinfarkti.

[/quote]

Okei, nyt alkoi pelottaa. Kertoisitko, miltä osin kokemuksesi oli samankaltainen? Minä en ole osannut muuta vaihtoehtoa ajatellakaan, koska oireeni katosivat pian migreenilääkkeen ottamisen jälkeen.

AP

Vierailija
29/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikohtaukselta tuo minusta kuulostaa. Itsellänikin on ollut äkillisiä kohtauksia sahalaitahäiriöillä ja ilman. Riippuu ihan lääkkeestä ja sen ottamisen ajoituksesta ehtiikö pysäyttää kohtauksen. 

Vierailija
30/30 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo kovin kummallista ole? Mun migreenien peruskaava: ihan ensimmäisenä alkavat näköhäiriöt, jotka pahenevat koko ajan, sitten samalla hiukan toispuoleista puutumista (lopulta puoli näkökenttää "värisee"), kun näköhäiriöt ovat pahimmillaan niin laatta lentää urakalla, ja sitten laattailun lomassa alkaa hirveä päänsärky joka jatku sitten joitakin tunteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi