Kummallisin migreenikohtaukseni ikinä! Oletko kokenut vastaavaa?
Minulla on ollut migreenikohtaus muutaman kerran elämässäni, mutta ei ikinä mitään tällaista.
Oli ihan normaali päivä ja suunnittelin töiden jälkeen lähteväni ostamaan kummilapselle synttärilahjaa. Istuin sohvalla lukemassa vielä pari uutista netistä, kun aivan yhtäkkiä tuli kuvottava olo ja juoksin saman tien oksentamaan. Samaan aikaan alkoi voimakas päänsärky.
Oksennus ja ripulointi jatkuivat kaksi tuntia ja olo oli levossakin erittäin tukala. Tablettimuotoiset lääkkeet eivät tietenkään pysyneet sisällä, eivätkä ehtineet imeytyä. Kylmä hiki valui otsalta ja valot viilsivät silmiä. Makasin pimeässä makuuhuoneessa, mutta kun kylpyhuoneessa jouduin panemaan valon päälle, koin outoja näkökenttähäiriöitä. Esim. naulassa roikkuvat pyyhkeet näyttivät loppuvan yläosan jälkeen. En nähnyt niiden alaosaa ollenkaan. Kävin oksentelemassa 6-7 kertaa ja makasin lopulta kohtausten välillä kylppärin lattialla puolitajuttomana.
Mieheni vei minut kotiin tultuaan lääkäriin, olin silloin jo ihan sekavan oloinen tai ainakin sanat menivät puheessa kummallisesti sekaisin. En muista matkasta paljoakaan. Tässä vaiheessa olin ollut sairaana vasta vajaat kolme tuntia!
Lääkärissä sain heti ensimmäiseksi nenään suihkutettavaa migreenilääkettä, joka imeytyi saman tien verisuonistoon. Kuinka ollakaan, kipu lähti noin vartin päästä ja näköhäiriöt katosivat pikkuhiljaa. Hieman "hölmö" olo vaivasi vielä pari tuntia, mutta kaikki muutkin oireet normalisoituivat kokonaan. Otin kotiin päästyäni vielä Clotamia ja menin tunniksi pimeään torkkumaan. Herättyäni olo olo aivan normaali.
Ja milloin tämä tapahtui? No tänään! En voi käsittää, että tuollainen oireisto voi tulla ja mennä tällaisella vauhdilla. Yleensä migreenikohtaukseni ovat alkaneet tuntikausien jäytävällä päänsäryllä, joka on pikkuhiljaa muuttunut ankarammaksi ja pakottanut nukkumaan. Kohtaukset ovat myös kestäneet vähintään 12 tuntia, yleensä pari päivääkin ennen lopullista paranemista.
Voiko tämä olla jo ohi? Oletteko kokeneet jotain tällaista?
Kommentit (30)
Nyt kyllä haluan tietää mitä tuo saamasi lääke on. Saisikohan sitä ostaa myös kotiin?
Nimim. järkyttävistä migreenikohtauksista kärsivä
Erikoinen, mutta oletettavasti migreeni. Itselläni on kokemusta aurallisesta migreenistä 30 v. Kohtaus alkaa aina auraoireella, mutta aina ei seuraa särkyä. Itse harvoin otan täsmälääkettä klassisiin auraoireisiin, vain kun kohtaus pitää saada mahd nopeasti pois ja miel vasta kun aura ohi. Enkä koskaan jos on puutumisia tai muita basilaarisen migreenin oireita.
Mulla migreenikohtaukset tulee yleensä tosi nopeasti. Yleensä ensimmäinen merkki tulevasta kohtauksesta on jomman kumman silmän "sumeneminen" ja paineen tunne silmien takana. Usein silmät alkavat myös vuotaa voimakkaasti kivun alkaessa. Kun kipu on pahimmillaan, joudun usein oksentelemaan monta kertaa enkä pysty katsomaan valoon ollenkaan. Lopulta kohtaukseen auttaa vain nukkuminen :/ eli hyvinkin tutulta kuulostaa, kerran olen melkein joutunut ambulanssilla sairaalaan migreenin takia, tuolloin kohtaus kesti useamman tunnin eikä mikään pysynyt sisällä.
Ja migreenin Aura saa kestää vain puoli tuntia, sitten on jo aivoverenkierron häiriö, jos on pitempi.
Minulla on ollut nuorena migreenikohtauksia, nyt ei vuosiin, en edes muista, pari vuotta sitten yhtäkkiä töissä ennähnyt tietokoneruutua, ai vain osan. kuva tavallaan siirtyi, kulki vasemmalta oikealle, mutta en nähnyt kaikkea. Hiukan myös huomasi, mutta ei päänsärkyä, eikä muuta. Menin työpaikan terkkarille, joka oli samassa talossa. Hän antoi mulle jotain lääkettä ja sanoi sen olevan migreenikohtaus ja menevän ohi puolessa tunnissa. Lepäilen siellä ja niin se kohtaus menikin ohi. Eikä ole uusinut. Oli todella pelotta tunne kun näöltään meni, tai näin vain puolet. Ymmärrän tunteesi, vaikkei mulla ollut samanlainen tai yhtään niin paha.
Itse kärsin myös migreenistä johon liittyy aura-oireita eli mainitsemasi kaltainen sahalaitainen näkökenttäpuutos. Usein myös muistihäiriöitä ja vaikeuksia löytää sanoja kohtauksen aikana. Todella epämiellyttävää.
Minulla migreenikohtaukset alkavat niin ikään näkökenttähäiriöillä ja värillisten sahalaitojen näkemisellä, jatkuvat oikean käden puutumisella / veltostumisella, puhe-, lukemis- ja kirjoituskyvyn menettämisellä ja päätyvät armottomaan päänsärkyyn ja tunto-, kuulo- ja näköaistin yliherkkyyteen. Makaan kippuralla väristen sängyssä peiton alla pimeässä huoneessa, päätä särkee ja tunnen jokaisen ihoa koskettavan tekstiilin, kuulen kuiskauksetkin ja haistan kaiken voimakkaana. Kohtaus päättyy muutaman tunnin kuluttua oksentamiseen, ja pari päivää kohtauksen jälkeenkin olo on outo. Onneksi edellisestä kohtauksesta on jo vuosia!
Vaikuttaa rajulta migreeniltä... mulla aurallinen migreeni alkaa yhtäkkiä. Ensioireiden alettua (pieni näköhäiriö aluksi) tiedän että seuraavaan 1/2h ei ole asiaa tehdä yhtään mitään. Huonompi homma jos satun olemaan liikenteessä... olen monet kerrat istunut kauppakeskuksien kahviloissa pidellen käsiä silmilläni puolen tunnin ajan... tai paennut parkkihalliin autoon... Alun pienen näköhäiriön jälkeen alkaa juurikin kuvaamallasi tavalla kadota "kuva" eli näen ihmisten kasvoista vain puolet tai jos yritän tekstiä katsoa niin juuri se osa häviää.. sitten alkaa sahalaidat kulkemaan oikealta vasemmalle ja siinä vaiheessa on oltava vain silmät kiinni hiljakseen. On se ikävää. Mutta tuo sun kohtaus kesti tosi kauan... saitko suihkutettavaa lääkettä nyt vastaisuuden varalle? Se varmaan auttaisi jos tuollanen kohtaus iskee ettei pitkittyisi noin. Mitä lääkäri tuumasi? Yritähän jaksella, kyllä sen kanssa oppii elämään joskin se on joskus aika hankalaa...
Ei kuulosta hyvältä. Migreenin auraoireet eivät saisi kestää yli tuntia kerrallaan. Samoin jos migreeni muuttaa muotoaan tulisi mennä neurologille. Varaisin sinuna ajan migreeniin erikoistuneelle neurologille.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 00:16"]
Nyt kyllä haluan tietää mitä tuo saamasi lääke on. Saisikohan sitä ostaa myös kotiin?
Nimim. järkyttävistä migreenikohtauksista kärsivä
[/quote]
Valitettavasti en ole ihan varma. Sain reseptin, jossa määrättiin kahta lääkettä: Clotamia sekä Migardia, kumpaakin tablettina. Jäin siihen käsitykseen, että tuo nenäsuihke olisi ollut sekin Migardia, mutta olin vielä aika pihalla, kun hoitaja tuli sen antamaan, joten en mene takuuseen.
Ajattelin itsekin soittaa ja kysyä lääkkeen perään. Olisi pelastus, jos tuollainen olisi aina lääkekaapissa varalla. Kyseessä oli siis kerta-annostelija, harmaa muovinen "shotti" steriilissä annoslaatikossa. En ole nähnyt sellaista aiemmin.
AP
Kyllä minulla auraoireet saattaa kestää lähes tunnin ja usein tulee pari kertaa peräkkäinkin eikä ole sen kummempaa tuosta seurannut. Luojan kiitos migreenipäiviä on vain jokunen vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 00:19"]
Ja migreenin Aura saa kestää vain puoli tuntia, sitten on jo aivoverenkierron häiriö, jos on pitempi.
[/quote]
Väärin. Mulla on olleet migreenin auraoireet pahimmillaan 7kk päällä yhteen putkeen, eikä niille mitään voitu tehdä. Buranaa vaan käskettiin syödä, muttei se auttanut.
Imigran (sumatriptan) nenäsuihke? Mulla kyseistä lääkettä sekä tablettina, että suihkeena.
Minä en ole ikinä saanut Buranaa ja Clotamia kummempaa. Auttavat huonosti jos kohtaus on jo päällä. Missä kävit lääkärissä?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 00:44"]
Imigran (sumatriptan) nenäsuihke? Mulla kyseistä lääkettä sekä tablettina, että suihkeena.
[/quote]
Hei, tuo kuulostaa jotenkin tutulta. Joku (i)migra-, migar- siinä oli alussa. :) Kiitos!
AP
Migardia mulla on, ja se on tabletti. Sitten on Maxalt Rapitab joka sulaa hetkessä suuhun ja on mielestäni tarkoitettu pahoinvoiville. Mutta - olen myös kuullut tuosta suihkeesta, ja se on muistaakseni aika kallis, mutta jos siitä on hyötyä kuten sinun tapauksessa ainakin, niin ehdottomasti sun pitäisi se saada. Migard on pitkävaikutteinen, ja mulla kestää n. 1,5h ennen kuin se on vienyt päänsäryn pois.. Maxalt on paljon nopeampi mutta sen kanssa mulla saattoi tulla pian uusi kohtaus.
Mulla migreeni on helpottanut ruokavaliota muuttamalla. Jätin pois suklaan ja valmiiksi maustetut lihat. Kohtaukset vähenivät ainakin 70%. Ehkä migreeni on minulla jonkinlainen allerginen reaktio...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 00:48"]
Minä en ole ikinä saanut Buranaa ja Clotamia kummempaa. Auttavat huonosti jos kohtaus on jo päällä. Missä kävit lääkärissä?
[/quote]
En minäkään aikaisemmin, tosin edellisestä migreenikeikasta on onneksi jo useampi vuosi aikaa. Kävin Mehiläisessä.
AP
Minulla kerran ollut vastaava kohtaus. Sairaalassa 8 tunnin ja kolmen piikin jälkeen vasta helpotti. En muista mitä sain. Nyt minulle on määrätty kohtaukseen sumatriptan 100 mg tabl. Mutta kun otan sen, seuraa siitä puolen tunnin vielä voimakkaampi särky kuin itse migreeni, sen jälkeen kipu loppuu kokonaan. Onko muilla vastaavaa? Nostaa minulla kynnystä ottaa lääkettä. Ihan hirveä vaiva, kun migreeni on viikottaista.
Vuodatuksen kirjoittamiseen meni näköjään sen verran aikaa, että ollaan jo seuraavan päivän puolella. Eilen siis :-)
AP