(Vaate?)lahja vauvalle
Itselläni ei ole lapsia, joten olen eksyksissä, kun haluaisin hankkia lahjan ystäväni vauvalle, joka syntyy hetken päästä.
Mistä kaupoista kannattaisi etsiä esimerkiksi vaatelahjaa? Hyviä verkkokauppoja? Mitkä merkit ovat "in"? Millaisia vaatteita (tai jos ei vaatteita, niin mitä) kannattaa hankkia, eli mitkä olisivat myös "hyödyllisiä" lahjoja, jotka ilahduttaisivat vanhempia? Ehdotuksia kehiin, kiitos!
Kommentit (30)
Ollaan saatu lastehoito lahjakortteja. Rakastan niitä! Ystävät siis hoitavat lasta ennalta sovitun ajan. Toinen jota itse olen antanut ( kovasti on kiitelty) on lahjakortit. Esimerkiksi jesper&junioriin h&m. Saavat lapsen itse pukea mihin haluavat. Jos haluat varmistaa että raha menee lapselle niin vain sellaisiin paikkoihin lahjakortti joissa on vain lapsille vaatteita.
Itse hakisin Lindexiltä jonkun kietaisubodyn ja siihen sopivat housut. Sieltä saa nättejä, edullisia ja käytännöllisiä. Myös Kappahlissa on edullisia kietaisubodeja. Ostaisin kokoa 56 jos näen vauvan melkein heti synnyttyä. Muussa tapauksessa koko 62.
Esim. tällainen olis varmasti passeli niin tytölle kuin pojalle:
http://www.lindex.com/fi/lapset/baby-44-86-cm/newborn-(44-68-cm)/7051606/Setti/?styleId=51558569
Vaatetta jos ostat, niin ei ihan pienimpää kokoa. Bodyt ja pyjamat on hyödyllisiä. Monet ostaa vaatetta, joten jokin muu lahja voisi olla kivempi. Esim. Arabian Muumi-aterimet, Marimekon ruokalappu, Pentikin pehmopupu, Brion helistin tai jokin muu puulelu, valokuvakehykset.
kivoin vauvalahja on meillä ollut Sophie-kirahvi. Ja Pentikin pupu.
Vaatelahjatkin on ihan jees, jos tietää mitä ostaa. makuja kun on tosi monia myös tässä asiassa. Toiset tykkää retrosta, toiset romanttisesta ja kolmas vaikka popin raidoista.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Lisääkin saa lähettää :)
Äidille ja isällekin on tiedossa pienet lahjat toki!
ap
Osta kauniita sideharsoja. niitä kuluu ja tarvitaan, ja on kiva omistaa muutama kauniimpi kun lähtee "ihmistenilmoille"
Jos vaatteita ostat, osta pyjama, missä on jalkaosat umpinaiset. Moni käskee täällä ostamaan isompaa kokoa, mutta osta 54 tai 62 kokoa. Itseäni ärsytti, kun kaikki saamamme vaatteet olivat niin suurta kokoa (samoin äitiyspakkauksessa olevat), että vauvalla ei ollut ensimmäisten kuukausien aikana yhtään sopivaa vaatetta, vaan kaikkia ylisuuria yökkäreiyä ja bodyja. Viikon kestin pukea ylisuuria vaatteita ja sitten kävin ostamassa sopivan kokoiset (pienemmälle) tarkoitetut vaatteet.
Vaipat ovat hyvä lahja vaikka siltä ei tuntuisikaan =D Varsinkin jos vauva on läpipaskoja niin kuin meidän likka.... Joka syötön jälkeen saa vaihtaa. On niin ihanaa kun joku tulee katsomaan vauvaa ja tuo vaippoja, varsinkin jos on itse just huomannut että huomenna taas täytyisi lähteä vaippaostoksille, mutta mitään muuta ei tarvitse kaupasta =D
Jos pelkkä vaippapaketti tuntuu liian tylsältä voi ostaa jonkun helistimen/purulelun jne lisäksi.
Meidän tyttö ei ole ikinä huolinut tuttia, mutta Ainun NAlle-purulelu on ollut kultaa kalliimpi =)
Vaipat vasta tylsä lahka onkin! Meillä taas purulelu ei kelvannut ollenkaan.
Edellä jo ihan hyviä vinkkejä, mutta vielä yksi: jos lapsi on tyttö, niin joka ainoa (kärjistäen) vaatelahjan tuoja tuo vaaleanpunaista / pinkkiä. Etsipä ihan vaihtelun vuoksi jotain muuta väriä :-)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:44"]
Edellä jo ihan hyviä vinkkejä, mutta vielä yksi: jos lapsi on tyttö, niin joka ainoa (kärjistäen) vaatelahjan tuoja tuo vaaleanpunaista / pinkkiä. Etsipä ihan vaihtelun vuoksi jotain muuta väriä :-)
[/quote]
Edellinen jatkaa, että koska minulla ei ole poikaa, en tiedä onko poikavauvojen kohdalla sama vaaleansinisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:14"]Jos vaatteita ostat, osta pyjama, missä on jalkaosat umpinaiset. Moni käskee täällä ostamaan isompaa kokoa, mutta osta 54 tai 62 kokoa. Itseäni ärsytti, kun kaikki saamamme vaatteet olivat niin suurta kokoa (samoin äitiyspakkauksessa olevat), että vauvalla ei ollut ensimmäisten kuukausien aikana yhtään sopivaa vaatetta, vaan kaikkia ylisuuria yökkäreiyä ja bodyja. Viikon kestin pukea ylisuuria vaatteita ja sitten kävin ostamassa sopivan kokoiset (pienemmälle) tarkoitetut vaatteet.
[/quote]
Yleensä vanhemmat ovat kyllä hpmmanneet kaikki käyttövaatteet itse vauvalle ja lahjaksi annetut on sellaisia vähän ylimääräisiä, ehkä hieman parempia. Tytölle saatan ostaa mekon, vaikka ei niin käytännöllinen olisikaan, pojalle jonkun kivan villatakin yms. Eli ostan lahjaksi sellaisia juttuja, mitä ei ehkä itse tule ostettua. Hölmöä olettaa, ettei tarvitse itse ostaa vauvalle käyttövaatteita lahjojen toivossa. Ja yli nelikiloinen vauva ei ihan oikeasti mahdu 50cm vaatteisiin, siksi neuvotaan ostamaan mielummin reilu, jos ei koosta ole tietoa.
Ei vaatteita, eikä ainakaan bodyja. Niitä kerääntyy kuitenkin liikaakin! Ainakin esikoisille. Ehkä sitten, jos se olisi nimikoitu tai muutoin "erityinen", jolloin siitä jäisi pysyvä muisto.
Ja vielä vinkki! Muistakaa niitä toisiakin lapsia! Esikoinen saa yleensä hirmuisesti kaikkea, mutta toisen kohdalla onnittelut selvästi tuppaa vähentymään. Ei tarvitse olla mitään isoa todellakaan, mutta pieni muistaminen (korttikin riittää) lämmittää varmasti vanhempia, joille se toinen lapsi on kuitenkin aivan yhtä rakas!
Jos lapset eri sukupuolta, niin vaatelahja on kiva, että saa niitä "oikean värisiäkin" välillä pitää;-) Jos taas samaa sukupuolta, niin just joku vähän erikoisempi, oma vaate. Tai sitten muu lahja, esim. kauniit kehykset, lusikka, ruokalappu jne.
Me oltiin hankittu vauvalle vaatteet valmiiksi eikä yhtään leluja, siinä uskossa että leluja tulisi sitten lahjaksi. No, kun lahjoja alkoi tulla, kaikki oli vaatteita - mitä epäkäytännöllisempiä sen parempi, eikä tietenkään yhtään oman makumme mukaisia.
Niin että minä neuvoisin ostamaan niitä leluja tai vaikka tuon jonkun ehdottaman vauvanpeiton.
Ei pehmoleluja, niitä tulee kuitenkin monia. Ja mä olisin kyllä myös toivonut, että osa vaatteista olisi ollut ilman kasvunvaraa. Meidän 45 senttisenä syntynyt vauva käyttää niitä 68 senttisiä vaatteita puolivuotiaana...
Mä olen tilannut täältä: http://www.my1styears.com/
Saa haluttaessa nimikoituna ja tulevat aina kauniissa lahjalaatikossa (postikulut eivät maailmaa kaada). Esim. vauvan pyyhe on kiva ja hyödyllinen lahja. Tuolla sivulla on setti, jossa on pyyhe ja kylpytakki samaa sarjaa (kylpytakkia menee tietysti sitten isompana).
Me saimme vaatelahjoina pelkästään bodyja, jotka tulivat kyllä kaikki käyttöön. Kannattaa ostaa vastasyntyneelle vähän isompaa kokoa esim. 68cm, jotta vaatetta ehtii pitämään pidemmän aikaa.