Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan vaihto raskaana ollessa, kertokaa kokemuksia ja tietoa

23.07.2006 |

Ikävä kyllä en vieläkään kahden vuoden yrityksen jälkeen ole raskaana, mutta seuraavassa kierrossa aloitan taas clomit joten toiveet on korkealla.

Eli sit kysymykseen, minulla on vakituinen paikka mutta olen osa-aikainen, ens viikolla olen menossa työhaastatteluun. Tämä uusi paikka olisi myös osa-aikaista työtä mutta tunteja tulisi hieman enemmän.

Nykyisessä työpaikassani en viihdy ja suoraan sanottuna oikein tympäseen aina mennä töihin joten stressikin on aika kova, uuden työpaikan myötä varmaan stressi vähenisi ja siitä varmaan olis hyötyä myös raskautumiseen. Jos tämän työn saisin niin se alkaisi sitten joskus syksyn aikana, tarkkaa tietoa ei vielä ole.

Silloin voisin jo hyällä tuurilla olla raskaana, tietenkään en sitä heti kertoisi mutta en varmaan pystyisi sitä salata neljää kk, mikä varmaa on koeaika. Olisi se kyllä aika inhottava kertoa vasta kun paikka olisi varma, mutta silloin kuitenkin voisin jo olla raskaana. Parempi tiesti olisi että raskaus alkaisi vasta myöhemmin mutta en kuitenkaan tämän työpaikan takia vauvahaavetta jätä.

No sittense varsinainen kysymys, eli jos tulisin raskaaksi ja joutuisin kertoa ennen kuin koeaika on mennyt niin mitä sitten tapahtuisi.

Sillä perusteellahan eivät pystyisi varmaan sanoa minua irti koska olen raskaana mutta keksisivätköhän mahdollisesti jonkin muun syyn.

Miten olisi sitten mahdollisen äitiyspäivärahan laita jos jäisin työttömäksi, liitossa olen joten saisin kyllä ansiosidonnaista työttömyyden aikana, mutta mistä tuloista sitten tulisi äitiysp.?

Joka tapauksessa aion hyväksyä paikan jos sen saisin.

Ankaraa jossittelua kun ei vauvastakaan ole vielä mitään tietoa, mutta vähän muutoksia clomien syöntipäivissä joten toivon tosi kovasti et tulisin pian raskaaksi.

Teksti oli varmaan tosi sekavaa, mutta kiitos jos jaksoit lukea :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipparallaa,

Tiedämmekin toisemme tuolta Clomistien pinosta :-).

Mikään asiantuntija en näissä asioissa ole, mutta eiköhän jokainen työnantaja fertiili-ikäisen naisen palkatessaan ota tietoisen riskin siitä, että tämä saattaa jäädä vauvalomalle ihan milloin vain.

Itselläni on määräaikainen työ, joka alkoi tammikuussa. Helmikuussa plussasin ja heti maaliskuussa koeaikana jouduin jo kertomaan työnantajalle, kun olin niin huonovointinen, että piti olla saikulla pari viikkoa. Muuten en olisi kertonut varmaan niin pian. Raskaudestahan on velvollisuus kertoa työnantajalle vasta 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä, eli sinullakaan ei oikeasti ole mitään tarvetta asiaa koeaikana paljastaa.

Määräaikainen työni päättyy ensi viikolla, mutta ihmeekseni olen saanut uuden työsopimuksen allekirjoitettavakseni ja viimeisimpien tietojeni mukaan, minulle tehdään työsopimus myös äitiyslomani ajaksi. Ihan reilua työnantajalta, kun ajattelee, että heillä olisi nyt oiva mahdollisuus päästä minusta eroon :-).

Kannattaa kysellä noista äitiyspäivärahoista KELA:sta tai käydä nettisivuilta lukemassa niitä lakipykäliä. Sen verran tuossa käväisin niitä lueskelemassa, että käsittääkseni äitiyspäivärahat voidaan laskea poikkeustapauksessa myös joltakin muulta 6kk ajalta, kuin vanhempainrahakautta edeltävältä ajalta, mikäli syynä on esim. työttömyys. Tuet voidaan laskea myös lyhyemmältäkin ajalta, mikäli hakija on vastikään vaihtanut työpaikkaa...laitoin sinulle tuohon linkin alle. Toivottavasti aukeaa...kaikkea hyvää sinulle vauvaprojektissane!

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/F68E171C142E1…

Kanelisokeri (23+1)

Vierailija
2/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pähkäilin ihan samaa ja huolestutti kovasti kun oli myös tuo 4kk koeaika. ajattelin kuitenkin ottaa työpaikan vastaan, koska mulla on ollut useita keskenmenoja.

sain työn ja tulot nousi. otin hyvissä ajoin yhteyttä liittooni ja kyselin että mitä sitten jos irtisanovat minut kun raskaus selviää. lakimies liitosta kertoi että tällöin työnantajalla pitää olla jonkinlaista näyttöä miksi minut irtisanoo. vaikka koeaika onkin niin se ei silti oikeuta irtisanomaan miten sattuu ja raskauden takia syrjiminen on ehdottomasti kielletty.

kerroin raskaudesta rv12. yllätyksekseni työnantajan ensikommentti oli onneksi olkoon! työnantaja oli kyllä hyvin tietoinen että tällasen kolmikymppisen kun palkkaa niin aina on se mahdollisuus että raskaaksi tulee. työnantajan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. koeaika mulla on vieläkin menossa ja jouduin vielä pitkälle sairaslomalle rv19 tienoilla joka jatkuu äitiyslomaan saakka. työnantaja on kiitellyt erityisesti sitä että kerroin myös raskaudesta kertoessani että mulla on vaikeita raskauksia taustalla joissa pitkät sairaslomat. hoidettiin vaan sijaiskuviot ajoissa ja homma on mennyt hienosti.

eli ei se aina tarkoita että jos raskaana on että kaikki menisi huonosti. raskaana olevalla on vielä erityistä suojaa irtisanomisen kanssa ja tynantajan velvollisuus on irtisanomistilanteessa hankkiä näyttö että irtisanomisessa on kyse muusta kuin raskauden takia irtisanomisesta.

eli vaihda vaan työpaikkaa.

ja itse olen äitiysrahaa hakemus uusien kohonneiden tulojeni mukaan.

onnea työkuvioihoin ja raskautumiseen!

mom rv24+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että olet päättänyt olla rohkea, ja viisas selvittää myös riskit.

Itse olen juristi ja neuvonut useita työnantajia näissä(kin) kysymyksissä.

KOEAIKAPURKU Koeaikana työnantaja (tai työntekijä) voi siis päättää (eli purkaa) työsuhteen pelkästään vetoamalla koeaikaan. (Kyse ei siis ole irtisanomisesta, ei käytetä mitään irtisanomisaikoja tai vaadita irtisanomisperusteita.) Koeajallakaan päättäminen ei saa perustua epäasialliseen syyhyn. Raskauden perusteella ei työsuhdetta edes koeaikana saa päättää. Yleensä koeaikana päätetään koska työntekijä ei sopeutunut työympäristöön, -työtovereihin, tai ei hallinnutkaan työtä.

Jos työnantaja päättää raskaana olevan työsuhteen, täytyy työnantajan näyttää, että päättäminen ei johtunut raskaudesta, jos tällaisia epäilyksiä esitetään. Tähän on oma riitautusprosessi, mutta ei siitä nyt sen enempää. Työnantajalla pitäisi olla siis jotain työhön tai työn tekemiseen liittyviä perusteita joihin riitatilanteessa vetoaisi. Itse päättämishetkellä riittää että vetoaa vain koeaikaehtoon.

Jos taas työnantaja on niin pönttö että heti tokaisee päättävänsä työsuhteen raskauden perusteella, siitä joutuisi maksamaan korvauksia sinulle, jos riitautat asian.

Suurin osa työnantajista varmasti menettelee asiallisesti. On tosi huonoa tuuria jos juuri sinun kohdalle sattuisi vanhanaikainen pässinpää työnantaja joka luulee säästävänsä tässä kohtaa. Luulen että sellaisessa työpaikassa olisi moni muukin asia niin pielessä, ettei siellä muutenkaan olisi mukava työskennellä.

Rohkeasti vaan kohti uusia haasteita. Onnea uuden työpaikan saannissa. On tärkeää että viihdyt työpaikallasi, pidän peukkuja että saat uuden paikan. Toivottavasti tulet pian raskaaksi!

Vierailija
4/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille vastauksista.

En todellakaan viihdy nykyisessä työpaikassani, työkaverit mukavia(ei ylemmän tason) mutta muuten koko yritys on ihan p:stä. Tietenkään mulla ei ole varaa sanoa itseäni irti eli jos en uutta työtä saa niin se on vain kestettävä.

Onneksi tähän uuteen työhön otetaan useampi työntekijä joten se kyllä parantaa mahdollisuuksiani ja koulutuskin minulla on.

Nyt täytyy vain miettiä miten selviä haastattelusta, jännitän sitä ankarasti ja olen vain yhdessä ainoassa haastattelussa ollut joten kokemustakaan ei oikein ole.

Vierailija
5/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna, se on vaan hyvä että vähän jännittää, kokenut haastattelija näkee että olet tosissasi (itse hoidan myös joitain avainhenkilöiden rekrytointeja, ja olen sparrannut kavereita haastatteluihin).

Tässä muutama vinkki joilla saat jännitystä pois rupeamalla valmistautumaan:

- Netistä löydät tosi hyviä haastattelusimulaattoreita. Käytä niitä valmistautuessasi.

- Mieti yleisimpiin haastattelukysymyksiin vastaukset. Googlaamalla löydät vaikka mitä hyviä sivuja ja kysymyslistoja. Kirjoita vastaukset ylös ja harjoittele niihin vastaamista muutaman kerran, niin se tulee luontevasti.

- Perehdy yritykseen.

- Mieti ainakin yksi kysymys haastattelijalle ko työstä tai yrityksestä.

Oma kokemus: on parempi että miettii hetken ennen kuin säntää vastaamaan, se antaa harkitsevamman kuvan. Jos kysymys on epäselvä, voi pyytää täsmennystä, tai kysyä " tarkoititko.." Paljon riippuu tietenkin minkälaiselle alalle, tai tehtävään haet.

Kun olet hyvin valmistautunut, tsemppaa itsesi positiiviseen fiilikseen kun menet haastatteluun. Se menee varmasti hyvin!

Työhaastatteluun valmistautuessa oppii valtavasti myös itsestään :-) se on kaikessa jännittävyydessään hienoa.

Vierailija
6/6 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minäkin vaihdoin työpaikkaa raskaana ollessani. Mulla oli hiukan samanlainen kuvio kuin sulla. En siis ollut vielä raskaana kun hain työpaikkaa, mutta ovulaation induktiohoito meneillään, eli lapsi erittäin paljon yrityksen alla. Itse en antanut vauvahaaveiden vaikuttaa päätöksiini, sillä eihän voitu edes tietää että onko meille vauvaa tulossa vielä pitkiin aikoihin. (yritystä siinä vaiheessa 3vuotta ja 2km) koska olisihan ollut mahdollista, että yrittäminen olisi kestänyt vielä vaikka kuinka kauan.

Olin juuri tehnyt plussatestin, kun sain kuulla että minut on valittu uuteen työpaikkaan. Päätin ottaa uuden työpaikan vastaan, vaikka olinkin alkuraskaana.. vaikka kyllä se kieltämättä mietitytti!!!

Aloitin uudessa työpaikassa n. rv.8+. pelkäsin myös että miten uusi työnantaja suhtautuu. olisin voinut olla salata raskaudesta varmaan koko koeajan ajan, sillä maha tuli näkyviin vasta rv20 jälk. mutta tavallaan kuitenkin tuntui reilulta kertoa. kerroin raskaudesta rv14, jolloin vasta itsekin aloin uskoa raskaana olemisen ihmeeseen :) kerroin työnantajalle myös, että meillä yritystä takana kauan, ja samalla tavallaan perustelin työnantajalle, ettei ollut tavallaan mikään suunniteltu juttu raskautua heti työpaikan vaihdoksen yhteydessä vaan lähinnä meille iso ihme:´) Esimies ymmärsi paremmin kuin hyvin ja sanoi mukavasti, että on kuitenkin ilo ollut saada hyvä työntekijä taloon ja eihän siellä äitiyslomalla kuitenkaan ikuisesti olla vaan se on vaan pieni tauko työputkesssa:) ..ja niinhän se on. aika suuri osa hedelmällisessä iässä olevista naisista kuitenkin käy äitiyslomalla jossain vaiheessa työuraa.

Työpaikan vaihdoksessa raskausaikana oli paljon hyviä puolia. esim. uudessa typaikassa oli raskausaikaakin ajatellen paljon paremmat työajat (hyvä rytmi niin sai kunnolla levättyä pahimman raskausväsymyksen aikana). uudessa paikassa työtahti parempi ja työ oli fyysisesti ja henkisestikin sopivampaa raskaana olevalle. edellinen työnantajani oli lisäksi hyvin pieni yritys ja sitä kautta kaikkien papereiden hoito oli monesti hankalaa.. osaan vain kuvitella millaista vääntämistä se olisi olluyt näiden kelan lappujen kanssa, kun ei heillä sellaista kokemusta asioista. Uudessa (isossa) työpaikassa paperi ja palkka-asiat toimivat hyvin jne.

Mutta myös jonkinverran huonoja puolia. ELi mulla ainakin työpaikan vaihdos aiheutti jkv stressiä, koska paljon uusia asioita opeteltavana. Alussa myös uudessa typaikassa piti skarpata hiukan enemmän, jotta pääsee mukaan työpaikan kuvioihin.. mutta mun oli ehkä hiukan hankala keskittyä kaikkeen uuteen, kun päässä pyöri vaan vauva ja raskaus ja myös kaikki pelot mitkä liittyivät alkuraskauteen.. Uudessa työpaikassa myös kaikki työkaverit uusia, kenellekään ei oikein voinut puhua tai avautua raskaudesta, niinkuin ehkä jollekin vanhalle työkaverille olisi voinut. Neuvolakäyntejä ym. oli hiukan hankala sumplia, ei olisi millään kehdannut pyytää vapaata lääkärikäyntien ajoiksi heti ensimmäisestä viikosta lähtien.. (mulla vielä ekalle viikolle osui neuvola ja ultra) Sitten kun työkaverit saivat tietää raskaudesta, jotkut suhatutuivat ehkä hiukan nihkeästi.. syy varmaan ihan ymmärrettävä, kohta tilalle pitäisi taas opettaa joku uusi työntekijä...

Mutta kaikesta huolimatta mun kohdalla työpaikan vaihdos oli kuitenkin hyvä juttu ja tekisin saman uudelleen, myös näin jälkeenpäin katsottuna:)

Onnea uuden työpaikan hakemiseen!!!!