7,8 veren sokeriarvo, en ole äsken syönyt
onko mulla alkava diabetes?
Mittasin miesystävän mittarilla.
Kommentit (10)
No, ainakin kannattaisi seurata esim. viikon ajan. Merkkaa ylös aamun paastoarvo ja 1,5h ruokailun jälkeen arvo. Sit mars lääkärille, jos näyttää et tarvetta on.
mulla oli samaa tasoa 8 mmol/l veren glukoosi. Mulla on ollut nyt lääkitys 3 v ja nykyinen sokrutaso on lääkkeillä 5-6 eli melkein normaali. LÄÄKÄRIIN mars. Onhan mittari kunnossa?
Riippuu kauan edellisestä ruokailusta? Tunti aterian jälkeen toi on melkein viitearvojen sisällä, pitäis olla kuitenkin alle 7,5. Mut jos paastoarvo eli monta tuntia edellisestä ateriasta, seuraisin useamman mittauksen ja kävisin sitten lääkärin juttusilla...
Mittasitko uudestaan? Aina jos arvo poikkeava kannattaa virheen mahdollisuus poissulkea.
Miten pitkä aika syömisestä tarkalleen on ja mitä/paljonko söit ja joit?
Vasta sen jälkeen vastaan kysymykseesi jotain.
Oletko ylipainoinen? Jos olet, niin laihduta. Ja harrasta riittävästi liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:02"]
Riippuu kauan edellisestä ruokailusta? Tunti aterian jälkeen toi on melkein viitearvojen sisällä, pitäis olla kuitenkin alle 7,5. Mut jos paastoarvo eli monta tuntia edellisestä ateriasta, seuraisin useamman mittauksen ja kävisin sitten lääkärin juttusilla...
[/quote]
Tunti aterian jälkeen voi olla jopa korkeampi. Se on 2h aterian jälkeen jolloin 7.8 on raja.
Se mitä tapahtuu tuon 2h aikana ei ole missään määritelty paljonko pitää olla. Se voi heitellä paljon ja olla siinä välissä terveelläkin ihmisellä jopa 9.0 (riippuu täysin mitä syö ja kuinka paljon) ja laskea siitä hurjalla vauhdilla normaaliksi taas eli alle sen 7.8. Joten tärkeintä on mitata paljonko se on ennen ateriaa ja paljonko se on tuon 2h jälkeen.
Minulla oli pari tuntia ruokailun jälkeen 4.4 mmol/l. Normaalia?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:15"]
Minulla oli pari tuntia ruokailun jälkeen 4.4 mmol/l. Normaalia?
[/quote]
Kyllä on normaalia!
On.